«فرشته مرگ» و بلایی که سرتان می‌آورد

گروه حوادث الف،   3970308154 ۰ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

این روزها حتما خبر مسمومیت تعدادی از هموطنان و متاسفانه فوت آنها را بر اثر مصرف قارچ سمی شنیده‌اید. واقعیت این است که مصرف قارچ‌های کوهستانی بدون آشنایی با گونه‌های آن ‌می‌تواند خطری جدی و مرگبار داشته باشد.

این روزها حتما خبر مسمومیت تعدادی از هموطنان و متاسفانه فوت آنها را بر اثر مصرف قارچ سمی شنیده‌اید. واقعیت این است که مصرف قارچ‌های کوهستانی بدون آشنایی با گونه‌های آن ‌می‌تواند خطری جدی و مرگبار داشته باشد. به گزارشpoison، قارچ یکی از خوراکی‌های مقوی، با طعم لذیذ و دارای خاصیت‌های درمانی است، اما این ماده خوراکی دارای گونه‌های فراوان در طبیعت است و ناآشنایی با گونه‌ها و مصرف برخی از قارچ‌های سمی می‌تواند سبب مسمومیت و مرگ شود.

یکی از قارچ‌های وحشی بسیار سمی که در بازه زمانی کوتاهی سبب مرگ افراد می‌شود، به نام (Amanita virosa) به دلیل خطرناک بودن، فرشته مرگ نام دارد. تشخیص قارچ خوراکی و قارچ سمی کاری بسیار تخصصی است و تنها کارشناسان می‌توانند آن را شناسایی کنند. همچنین در مواردی نیاز به نمونه‌برداری و بررسی عنصر‌های تشکیل‌دهنده قارچ وجود دارد تا سالم یا سمی بودن آن مشخص شود.

در بسیاری از موارد افرادی که دچار مسمومیت با قارچ شده‌اند، از سمی بودن قارچ سمی اظهار بی‌اطلاعی کرده  و با توجه به شکل ظاهری آن را مورد مصرف قرار دادند. یکی از گروه‌های پرخطر در معرض مسمومیت با قارچ  کودکان هستند، زیرا تفاوت بین قارچ‌های مختلف را نمی‎دانند. به همین دلیل والدین باید در سفر به مناطق جنگلی و کوهستانی مراقبت دقیقی از کودکان به عمل آورند تا دچارمسمومیت غذایی با قارچ و برخی دیگر از مواد خوراکی وحشی نشوند.

برای شناسایی قارچ موارد مختلفی از جمله، شکل، رنگ، نوع کلاهک، منافذ زیر کلاهک، هاگ‎ها، رنگ اسپور، ظاهر ساقه، بخشی از قارچ که زیر زمین است، باید بررسی شود. همچنین قسمت‌هایی که  در  زمان برش  دادن کبود می‎شوند یا قارچ تکی و گروهی هم  در گروه‎های قارچ‌های سمی هستند. علامت‌های مسمومیت با قارچ در افراد مختلف متفاوت است، در برخی افراد مصرف قارچ وحشی سبب استفراغ، اسهال، کم‎آبی بدن، ناراحتی شدید معده، سردرد، فشارخون بالا، توهم و دربرخی کما و مرگ می‌شود. گاهی اوقات قارچ سمی وحشی سبب آسیب به کبد می‌شود  و افراد برای  زنده ماندن  نیاز به پیوند کبد پیدا می‌کنند.

کارشناسان به افرادی که برای گردش یا کوهنوردی به دامان طبیعت و کوهستان‌ها می‌روند توصیه می‌کنند هرگز برای تغذیه از قارچ‌های وحشی استفاده نکنند مگر اینکه کارشناسان گیاه‎شناسی همراهشان باشد. قارچ‌ها با ظاهر زیبای خود می‌توانند سبب تمایل افراد به مصرفشان شوند، برخی از قارچ‌ها هم با وجود آنکه شباهت زیادی به قارچ‌های مصرفی موجود در بازار دارند، اما به دلیل تفاوت‌های بسیار ریز که به وسیله کارشناس شناسایی می‌شوند، خطری جدی برای سلامت هستند. پختن یا سرخ کردن قارچ سمی سبب بی‌خطر شدن آنها نمی‌شود، کما اینکه برخی افراد با استشمام بوی قارچ یا بخار ناشی از پختن آن دچار مسمومیت می‌شوند.

حساسیت به قارچ حتی قارچ‌های غیرسمی نیز یکی از شایع‌ترین آلرژی‌های غذایی و تنفسی در افراد است که با برانگیختن واکنش سیستم ایمنی بدن، سبب حمله آلرژی و حتی شوک آنافلاکسی می‎شود. در صورت مصرف اشتباهی قارچ سمی و بروز مسمومیت در سریع‌ترین زمان ممکن فرد را به بیمارستان برسانید. مسیر‌های تنفسی او را باز نگهدارید، در صورت امکان با رعایت موارد احتیاطی، چون استفاده از دستکش و ماسک، در کیسه‌ای  در بسته نمونه‌ای از قارچ مصرفی را همراه با بیمار به بیمارستان ببرید تا آزمایش برای شناسایی نوع قارچ و تهیه پادزهر انجام شود.

مسمومیت با قارچ سمی با وجود هشدار‌های فراوان از سوی متخصصان همه ساله سبب بیماری و مرگ هزاران نفر می‌شود.

منبع: کیهان

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

    2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

    3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

    4. این صدای اقتدار ایران است ...

    5. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

    6. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

    7. وحدت ملی با وعده صادق

    8. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

    9. استخوانی در گلوی اسرائیل!

    10. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

    11. کمی دیر نیست؟

    12. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

    13. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

    14. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

    15. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

    16. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

    17. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

    18. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

    19. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

    20. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

    21. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

    22. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

    23. اسراییل چه باید بکند؟ 

    24. بهادری جهرمی: احیای دریاچه ارومیه با برنامه‌ریزی دولت رخ داد

    25. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

    آخرین عناوین