خداحافظی با رنو؟

گروه اقتصادی الف،   3970305041 ۵ نظر، ۰ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

در شرایطی که قرار بود «رنو» دور جدید فعالیت‌های خود را در کشور از اوایل سال ۲۰۱۸ میلادی آغاز کند، مجموعه حواشی و اختلافات داخلی اجازه این اتفاق را نداد و حالا با توجه به خروج آمریکا از برجام، این خودروساز فرانسوی به‌نوعی پروژه حضور در ایران را به حالت تعلیق درآورده است.

به گزارش دنیای اقتصاد، شرایط به شکلی پیش رفت که حالا رنو به اصطلاح دست بالا را دارد و خودروسازی ایران را بر سر دو راهی «امتیاز دادن» و «قطع همکاری» قرار داده است. به‌عبارت بهتر، در شرایط فعلی (خروج آمریکا از برجام و عدم‌سرمایه‌گذاری رنو در ایران)، ماندن رنویی‌ها سخت شده است، به‌نحوی‌که این خودروساز فرانسوی به احتمال فراوان در قبال گرفتن امتیازات جدید، دور جدید فعالیت‌های خود در خودروسازی ایران را کلید خواهد زد. به‌نظر می‌رسد عدم‌امتیازدهی به رنو، انگیزه‌های خودروساز فرانسوی را برای ماندن در ایران و دور زدن تبعات تحریم‌های آتی آمریکا، به‌شدت کاهش خواهد داد و این یعنی خداحافظی با خودروسازی که قرار بود به صورت مستقل در کشور فعالیت کند.

اگر به عقب برگردیم و ماجرای حضور جدید و متفاوت رنو را در ایران مرور کنیم، به خوبی متوجه خواهیم شد که موانع و حواشی داخلی اجازه نداد این خودروساز فرانسوی فعالیت خود را در کشور آغاز کند. همین موانع و حواشی بود سبب شد پروژه انتقال سرمایه رنو به خودروسازی ایران عملی نشود و این برند معتبر اروپایی تقریبا هیچ پولی به صنعت خودرو کشور تزریق نکند و در نتیجه حالا زنجیری به پایش بسته نیست و می‌تواند بی‌دردسر و بدون ضرر و زیانی خاص، چمدان هایش را ببندد و برود.

با خروج آمریکا از برجام، دو خودروساز دیگر فرانسوی یعنی پژو و سیتروئن، در بیانیه‌هایی اعلام کردند فعلا در ایران می‌مانند، با این حال رنویی‌ها تا به امروز هیچ اظهارنظری در این مورد نکرده و موضع‌شان در قبال برجام بدون آمریکا و ماندن و نماندن، مشخص نیست.این به اصطلاح بی‌خیالی رنویی‌ها که سبب شده آنها حتی زحمت بیانیه دادن را هم به خود ندهند، به‌نوعی ریشه در عدم‌سرمایه‌گذاری جدید این شرکت در ایران دارد. در واقع اینکه امثال پژو و سیتروئن با مواضع هرچند نه چندان شفاف، نسبت به خروج آمریکا از برجام و حضورشان در ایران واکنش نشان داده‌اند، بیشتر به‌دلیل حفاظت از سرمایه‌گذاری‌شان است، اما رنو سرمایه‌ای نیاورده که بخواهد نگرانش باشد.

حال پرسش اینجاست که چرا رنو باوجود رغبت زیادش برای حضور مستقل در ایران و گسترش بازار خود در کشور، دور جدید فعالیت‌های خود را (در ایران) آغاز نکرد و بلاتکلیف ماند؟

رنو تابستان سال گذشته قرارداد (شاید هم تفاهم‌نامه) همکاری مشترک خود را با سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) امضا کرد و قرار شد اوایل سال ۲۰۱۸ میلادی، طرفین وارد فاز اجرایی و تولید شوند. بر این اساس، رنو و ایدرو یکسری تعهدات را پذیرا شدند که یکی از مهم‌ترین آنها، تامین یک سایت تولیدی در ایران برای آغاز به کار خودروساز فرانسوی بود. به همین منظور بنا شد سایت بن‌رو (واقع در شهرستان ساوه و متعلق به سایپا) در اختیار رنویی‌ها قرار گیرد تا آنها نسبت به تجهیز آن اقدام و تولید محصولات جدید خود را کلید بزنند. بنا به گفته مسوولان ایدرو، سایت بن‌رو باید در عوض بدهی سایپا (به سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران) و به‌عنوان آورده این سازمان در قرارداد رنو، در اختیار خودروساز فرانسوی گذاشته می‌شد.

این در حالی بود که مسوولان سایپا در همان ابتدا مخالفت خود را با این ماجرا اعلام و اولین مانع بزرگ بر سر راه اجرایی شدن قرارداد رنو گذاشته شد. هرچند بعدها رئیس سازمان گسترش در گفت‌و‌گو با «دنیای‌اقتصاد» خبر از قطعی شدن واگذاری بن‌رو به رنو داد و تاکید کرد این پرونده بسته شده است، با این حال گذشت زمان نشان داد سنگ بزرگ همچنان راه رنو را برای حضوری جدید در خودروسازی ایران بسته است.

در آن مقطع گفته شد که سایپایی‌ها پذیرفته‌اند در ازای تولید دو محصول جدید رنو در خطوط تولید خود، برگه انتقال مالکیت بن‌رو را به رنو، امضا کنند، اما ظاهرا همه چیز طبق برنامه پیش نرفته و بن‌رو همچنان میزبان وانت پراید و یک چینی مونتاژی است و ردپای رنو در آن مشاهده نمی‌شود.

البته روایت دیگری نیز در این مورد شنیده شده که بر پایه مسائل مالی استوار است. بر این اساس، گفته می‌شود رنو قرار بوده مبلغی را بابت خرید سایت بن رو، به حساب سایپا واریز کند، اما خروج آمریکا از برجام تعلیق این واریزی را به همراه داشته است. طبعا اگر این رویه ادامه یابد، انتقال بن‌رو به رنو فعلا منتفی و در نتیجه خودروساز فرانسوی عملا به این زودی‌ها نمی‌تواند دور جدید فعالیت خود را در ایران کلید بزند.

این در شرایطی است که اگر حواشی و موانع داخلی به‌خصوص انحصارطلبی خودروسازان داخلی نبود، رنو نه‌تنها پیش از خروج آمریکا از برجام، فعالیت جدید خود را در کشور آغاز می‌کرد؛ بلکه سرمایه‌گذاری نیز انجام داده و در نتیجه انگیزه زیادی برای ایستادگی در قبال تحریم‌های آتی آمریکا و ماندن در ایران داشت. با این حال، طرف‌های داخلی آنقدر مانع ایجاد کرده و ماجرا را کش دادند تا نهایتا آمریکایی‌ها از برجام خارج و دست و پای رنویی‌ها برای حضوری جدید و متفاوت در خودروسازی ایران سست شد.

در رخ دادن چنین اتفاقی، البته وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز کم مقصر نیست، چه‌ آنکه به‌نظر می‌رسد حمایت‌های لازم را از قرارداد رنو انجام نداد.  در واقع وزارت صنعت به جای آنکه تا پیش از خروج آمریکا از برجام، رنو را به‌عنوان یک سرمایه‌گذار معتبر خارجی تحت حمایت قرار داده و مسیر حضور در صنعت خودرو کشور را برای این شرکت هموار کند، دل به دل خودروسازان داخلی داد و نتیجه اش آن شد که نباید می‌شد.حالا خودروسازی ایران مانده و دو راهی سخت امتیاز دادن به رنو یا خداحافظی با این شرکت. انتخاب راه اول، قطعا برای خودروسازی کشور هزینه‌بر بوده و سبب می‌شود رنویی‌ها کاملا دست بالا را در همکاری مشترک داشته باشند و راه دوم نیز معنایی جز از دست دادن یکی از شرکای معتبر و جهانی صنعت خودرو ایران ندارد.

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۵۹۴۱۵۰۸:۲۹:۵۶ ۱۳۹۷/۳/۵
حالا نیست توتال که قرارداد سفت و محکم بست و سرمایه گذاری هم کرد ، الان نمی خواد بره!!! قصه بافی
دیوار۳۵۹۴۴۰۰۸:۵۰:۴۸ ۱۳۹۷/۳/۵
یعنی خیانت این یعنی برای خودروساز داخلی مردم هیچ ارزشی ندارن و فقط به فکر منافع خودشون هستن حمایت بیش از اندازه و چشم بسته همین میشه دیگه البته برای رنو بهتر هم شد
محمد۳۵۹۴۹۵۰۹:۲۲:۴۱ ۱۳۹۷/۳/۵
اگه محصولات با کیفیت رنو در داخل کشور تولید شود. چه کسی پراید و پژو های داخلی را خواهد خرید با توجه به اینکه رنو هیچوقت حاضر نشده قطعات بی کیفیت چینی در محصولش استفاده شود. تا موقعی که کارخانجان دولتی خودروساز خصوصی نشوند وضع به همین منوال است.
ناشناس۳۵۹۵۵۶۱۰:۰۸:۱۳ ۱۳۹۷/۳/۵
جمع کنید آقا خواهشا این بحث را. الان در چین خودروهایی با کیفیت بالاتر از هیوندا تحت لیسانس فولکس واگن ساخته میشه و اتفاقا دو نمونه اش که وارد ایران شد به شدت استقبال شد. شما از صاحبان خودرو بسترن،لیفان یا چری یا برلیانس سوال کن با 150 تا 200 هزار کیلومتر پیمایش هنوز به تعمیرگاه نرفتند. دیگه داستان چین بنجل ساز درباره خودروسازی فرق کرده و اتفاقا آپشن ایرانیها برای همکاری با خودروسازهای خارجی بالاتره رفته. دیگه کشور لنگ ژاپن برای واردات مونتاژیهای نیسان و سوزوکی نیست.. لنگ قطعات مضحک پژو و رنو که خودشان چینی و هندی اند، نیست. شما ساندرو که بهترین خودرو فرانسوی با تولید انبوه هست را با بسترن بی 30 محصول چین مقایسه کن و خود شما متوجه میشی که چقدر چین پیشرفت کرده و چقدر محصول رنو ساندرو معمولیه. اینجانب دوازده سال است مشاور مجله خودرویی هستم و در این مدت بیش از 250 نوع خودرو از تولیدداخلی تا گذر موقت را تست کردم و برای 57 خودرو مطلب تهیه کردم به اقتضای شغل ام. از حدود سه سال پیش خودروسازی چین کاملا از سطح ایران عبور کرد و امسال حتی خودروهاشون از پروتون مالزی هم عبور کردند. سطح خودروهای چین الان در سطح هیوندای سالهای 2006 تا 2008 است و فقط دو سال دیگه مانده تا قطب اصلی خودرو آسیا شوند. اتفاقا رنو و پژو باید دنبال بازار اروپایی پسند ایران بدوند و خودشان هم میدانند. شما قیافه مدیر پژو سیتروئن را وقتی امد سایپای کاشان و خط برلیانس را از نزدیک دید، یادت میاد؟ طرف ناراحت بود و نگران سهم فرانسه بود!!! فقط برای نمونه بگویم: من بیش از 10-12 بار با خودرو لیفان چینی با انواع خودرو با همان حجم موتور از خانواده پژو و رنو انواع مقایسه جاده ای و سرعت و ترمز انجام دادم و در کمال تعجب دوستان و البته خودم ، ماشین چینی اگر نگویم بهتر بود که واقعا بود، ولی بدتر نبود. به دفعات شمع و روغن و وایر و دینام ماشین فرانسوی را بهانه میکردیم ولی باز بعد از رفع نواقص ، چینی جواب میداد!! الان هم سایپا، برلیانس موتور 1650 سی سی عرضه کرده که اون را خیلی بهتر از ساندرو میکنه.اول امتحان کنید بعد نظر دهید. مردم نگران نباشند، خودرو چینی متاسفانه در خواب خرگوشی داخلی ها ، کیفیت اش در حد متوسط انواعی از خودرو اروپایی که اجازه ورود به ایران دارند، هست(پژو رنو )
ناشناس۳۵۹۵۶۵۱۰:۱۳:۳۵ ۱۳۹۷/۳/۵
باز هم مافیای خودرو توان خودش را نشان داد . مگر می شود در این کشور بدون دادن حق حساب مافیا ، خودرو تولید کرد؟!
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

    2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

    3. جلاد، به پایان سلام کن!

    4. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

    5. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

    6. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

    7. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

    8. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

    9. انتقام از پوتین؟

    10. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

    11. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

    12. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

    13. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

    14. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

    15. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

    16. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

    17. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

    18. اول، بساط دلالی باید جمع شود

    19. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

    20. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

    21. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

    22. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

    23. دادستان ساری: خسارات وارده قطع سه هزار اصله نهال جبران شود

    24. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

    25. خاندوزی: با طیفی مواجه هستیم که تمایلی برای مشارکت در اداره کشور ندارند

    آخرین عناوین