آخرین اخبار از حذف کنکور

گروه اجتماعی الف،   3970303085 ۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

موضوع حذف کنکور در حالی مطرح می‌شود که گویا هنوز زیر ساخت‌های اصلی آن همچون ارزشیابی مطمئن در نظام آموزشی اجرایی نشده است.

باشگاه خبرنگاران جوان : مدت‌هاست موضوع حذف کنکور برای متقاضیان ورود به دانشگاه مطرح شده است، موضوعی که از حرف تا عمل آن بسیار متفاوت بوده و در این میان متقاضیان ورود به دانشگاه بلاتکلیف ماندند.

وزارت علوم، آموزش و پرورش و سازمان سنجش جز متولیان اصلی این حذف قرار دارند، اما گویی سه نهاد مربوطه تا حالا و بعد از مدت‌ها به نتیجه مشترکی نرسیدند.

حذف کنکور در انتظار توافق نهاد‌های مربوطه

علی رغم مطرح شدن چند ساله موضوع حذف کنکور، اما هنوز اختلاف نظر و نبود توان دستیابی به نتیجه‌ای مشترک وجود ندارد؛ هر از گاهی صحبت از حذف کنکور شدت می گیرد و در نهایت این موضوع بی نتیجه رها می‌شود.

فروردین امسال بود که سید محمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش درباره حذف کنکور به تشکیل کارگروهی برای ترسیم نقشه راه حذف کنکور اشاره کرده و گفته بود تا اواخر فروردین ماه نتیجه کار مشخص می‌سود، اما هنوز با وجود گذشت یک ماه از این تاریخکارگروه مذکور به نتیجه قطعی نرسیده است.

این موضوع در حالی مطرح می‌شود که مجتبی شریعتی نیاسر معاون آموزشی وزارت علوم در گفت و گویی درباره فرایند حذف کنکور و چالش‌های بین آموزش و پرورش و وزارت علوم در این مورد اظهار کرد: درباره حذف کنکور کاملا علاقه‌مند به اجرای این طرح و اکنون در حال بررسی و رایزنی برای ایجاد راهکاری مناسب هستیم.

شریعتی نیاسر تصریح کرد: نمی‌توان تاریخی دقیق برای روشن شدن این موضوع تعیین کرد چرا که حذف کنکور به مولفه‌های مختلف وابسته است، اما تلاش می‌کنیم تا در آینده‌ای نه چندان دور این فرایند را انجام دهیم.

معاون آموزشی وزارت علوم درباره تغییرات ناشی از حذف کنکور و تاثیر بر روند امتحانات نهایی دانش‌آموزان اظهار کرد: حذف کنکور اگر هم امسال به نتیجه برسد برای دانش آموزان فعلی اجرایی نمی شود.

زیرساخت‌های نظام آموزشی پاسخگوی حذف کنکور است؟

یکی از مسائلی که در مورد حذف کنکور طی سال‌های اخیر مطرح شده حذف کنکور با توجه به آمادگی نظام آموزشی و استاندارد بودن آزمون‌ها در آموزش و پرورش است هرچند آموزش و پرورشی‌ها بر استاندارد بودن آزمون‌ها تاکید دارند، اما مساله بعدی امنیت برگزاری این آزمون هاست که چند سالی است این فقدان آن سر و صدای زیادی به پا کرده است، اما هنوز آموزش و پرورش حاضر به پذیرش این واقعیت نیست که فروش سوالات امتحان نهایی و نبود امنیت کامل در برگزاری این امتحانات وجود دارد.

هر سال نزدیک برگزاری امتحانات نهایی زمزمه برقراری امنیت کامل در برگزاری امتحانات مطرح می‌شود، اما در عمل شرایط به گونه‌ای دیگر رقم می‌خورد بر همین اساس امسال هم اوضاع به همین منوال پیش رفت. عبدالرسول عمادی در گفت‌وگویی؛ درباره امنیت برگزاری سوالات گفت: با خرید و فروش سوالات امتحانی مقابله می‌کنیم و امتحانات در امنیت کامل برگزار خواهد شد.

علی رغم این صحبت با برگزاری اولین امتحان نهایی تمامی پیش فرض‌ها از امنیت کامل امتحانات به هم ریخت؛ هرچند انکار فروش سوالات و اصرار بر امنیت هنوز از جانب مسئولان مطرح شود.

معادله‌ای چند متغیره به نام مدل‌های جذب دانشجوی بدون آزمون

جذب دانشجو بدون آزمون در دانشگاه‌ها و با توجه به سوابق تحصیلی دوره دانش آموزی اصلی ترین راه حل کنونی حذف ات و حتی منصور غلامی وزیر علوم درباره آخرین مدل حذف کنکور گفت: روش جدید جذب دانشجو گزینش علمی خواهد بود که البته الان هم در برخی رشته با احتساب سوابق تحصیلی پذیرش دانشجو انجام می شود .

وی ادامه داد: برنامه آینده حذف کنکور ضروری است تا از آموزش و پرورش کلید بخورد و در بازه زمانی حدودا ۵ ساله حذف آزمون و تغییر روش ورود به دانشگاه مشخص شود که در این مسیر، آموزش و پرورش باید برنامه لازم برای آماده سازی دانش آموزان و ارزیابی سوابق تحصیلی را ترسیم کند.

بطحایی هم مدتی پیش هدف از برگزاری آزمون نهایی را تاثیر آن در سوابق تحصیلی دانش آموزان برای ورود به دانشگاه دانسته بود و برگزاری آزمون جز این هدف را اتلاف وقت و هزینه دانست اما با وجود این شرایط هنوز امتحان نهایی در جایگاهی نیست که بتواند ارزش علمی دانش آموز برای ورود به تحصیلات عالیه را نشان دهد.

پاسکاری نهادهای مختلف آموزشی برای حذف کنکور و نبود زیرساخت لازم برای اجرای این مهم حالا به کلاف سر درگمی تبدیل شده که بازار سیاه مافیای کنکور را هم داغ تر کرده و روز به روز سیطره این گروه را بر نظام آموزشی بیشتر می کند و گویی مسئولان نهادهای آموزشی هنوز این خطر را متوجه نیستند و صرفا با اتلاف وقت و بررسی های چندین ساله بی نتیجه متقاضیان ورود به دانشگاه را معطل نگه داشتند.

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۵۷۷۳۷۱۵:۰۳:۴۹ ۱۳۹۷/۳/۳
کنکور نباید حذف شود. در صورت حذف کنکور, روستاییان باهوش از نعمت دانشگاههای معتبر, محروم می مانند.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

  4. نماز جمعه این هفته تهران به امامت حجت الاسلام صدیقی اقامه می‌شود

  5. این صدای اقتدار ایران است ...

  6. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  7. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  8. وحدت ملی با وعده صادق

  9. ارژنگ امیرفضلی و زندگی در شرایط سختِ تورنتو

  10. یک نکته قابل‌تامل در مورد توسعه قدرت نظامی ایران

  11. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  12. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  13. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  14. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

  15. کمی دیر نیست؟

  16. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  17. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  18. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  19. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  20. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  21. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  22. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  23. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  24. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  25. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

آخرین عناوین