گزارش الف از صحن غیر مجلس ظریف و عراقچی در صحن غیر علنی مجلس چه گفتند/ چرا نمی‌توان به ادامه برجام از سوی اروپایی‌ها مطمئن بود

گروه سیاسی الف،   3970230132 ۸۴ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲۲ تکراری یا غیرقابل انتشار

توضیحات ظریف و عراقچی درباره تلاش تیم مذاکره‌کننده برای اخذ تضامین از اروپایی‌ها، امروز در صحن غیر علنی مجلس به مهم ترین اخبار مبدل شد، وزیرخارجه و معاونانش تاکید کردند که نمی توان به اروپایی اعتماد کرد.

به گزارش الف، توضیحات ظریف و عراقچی درباره تلاش تیم مذاکره‌کننده برای اخذ تضامین از اروپایی‌ها، امروز در صحن غیر علنی مجلس به مهم ترین اخبار مبدل شد.نمایندگان مجلس از ساعت ۹ صبح در جلسه ای غیر علنی  محمد جواد ظریف وزیر خارجه، عراقچی معاون وزیر خارجه به برجام و آینده آن پرداختند.

بهروز نعمتی در گفت‌وگویی، در توضیح جلسه غیرعلنی امروز (یکشنبه) گفت: در این جلسه آقای ظریف وزیر امورخارجه و آقای عراقچی معاون وزیر خارجه درباره نحوه مذاکرات و خواسته‌های ما از اروپایی ها به ارائه گزارش و توضیحاتی پرداختند.در جلسه غیرعلنی امروز وزیر خارجه درباره مذاکره با اروپایی‌ها و دبیر شورای عالی امنیت ملی و وزیر اقتصاد درباره لایحه الحاق ایران به کنوانسیون بین‌المللی مقابله با تروریسم توضیحاتی را ارائه کردند.

وی افزود: طبق توضیحات مطرح شده تمام تلاش آن است که ما بتوانیم نهایت تضامین را از اروپایی‌ها برای ادامه برجام بگیریم. البته مذاکرات ادامه دارد و هنوز هیچ چیزی قطعی نیست. ۹ موضوعی که خانم موگرینی به عنوان تفاهم اولیه مطرح کردند همه باید در جلسات کارشناسی مدنظر قرار گیرد. ممکن است آنها بحث‌های خود را داشته باشند. امیدواریم تضامینی از سمت اروپایی ها داشته باشیم در غیر این صورت ما از برجام خارج می شویم.

همچنین محمدرضا رضایی‌کوچی  در این خصوص اظهار داشت: در این لایحه تعیین مصادیق تروریسم را در اختیار غربی‌ها قرار می‌دهیم. پیش از این ما به این کنوانسیون تبصره‌ای اضافه کرده بودیم که بر اساس آن، گروه‌هایی که برای مبارزه با اشغالگران فعالیت می‌کنند، تروریست نیستند، اما طرف‌های غربی اصرار دارند که این تبصره حذف شود.در صورت حذف این تبصره، تعیین مصادیق گروه‌های تروریستی به دست کشورهای غربی تعیین می‌شود و چه بسا گروه‌هایی مانند حزب‌الله لبنان و نیروی قدس در لیست گروه‌های تروریستی قرار گیرد. آقای ظریف معتقد است که در صورت تصویب این کنوانسیون، برای حمایت از گروه‌های محور مقاومت مشکلی ایجاد نخواهد شد.

رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی گفت: برجام از نظر آقای ظریف، بیماری در حال مرگ است که در آی‌سی‌یو و شرایط بسیار سختی قرار دارد.آقای ظریف اعلام کرد که ما با اروپایی‌ها وارد مذاکره شده‌ایم و اروپایی‌ها تعهد داده‌اند که منافع ایران را تضمین کنند، اما مشخص نیست که اروپایی‌ها چقدر بتوانند در برابر تحریم‌های آمریکا مقاومت کنند، زیرا سهامداران شرکت‌های اروپایی، آمریکایی‌ها هستند.

رضایی‌کوچی اظهار داشت: آقای ظریف همچنین این شبهه را مطرح کرد که مشخص نیست شرکت‌های اروپایی چه مقدار از سران کشورهایشان تبعیت کنند.

 عراقچی: نمی‌توان به ادامه برجام از سوی اروپایی‌ها مطمئن بود

سیدجواد ابطحی عضو شورای مرکزی فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگویی با اشاره به جزئیات جلسه غیرعلنی امروز (یکشنبه،30 اردیبهشت) پارلمان که پیش از جلسه علنی برگزار شد، گفت: در این جلسه آقای عراقچی معاون وزیرامورخارجه یکی از دلایل خروج آمریکا از برجام را حضور ایران در منطقه اعلام کرد.عراقچی همچنین به مذاکرات دستگاه دیپلماسی کشورمان با اروپایی‌ها اشاره کرد و گفت که چند هفته‌ای را به اروپایی‌ها مهلت داده‌ایم تا تله آمریکا و تحریم‌های شورای امنیت را برگرداند. برجام توانست موضوع موشکی و هسته‌ای را هم جدا کند.

نماینده مردم خمینی‌شهر در مجلس اضافه کرد: عراقچی در این جلسه دوره برجام را بسیار کوتاه ارزیابی کرد و گفت که ایران بعد از این مدت می‌تواند به سمت اهدافش حرکت کند، به همین جهت ترامپ مخالف آن بوده است؛ اروپایی‌ها در حفظ برجام مصمم هستند و به ما ثابت شده که آنها در حفظ برجام جدی هستند، اما اینکه آیا بتوانند برجام را بدون آمریکا ادامه دهند، دچار تردید هستیم و این تردیدها عبارت از این بود که اروپایی‌ها نمی‌خواهند وارد جنگ سیاسی و تجاری با آمریکا شوند. اینکه اروپایی‌ها نمی‌‌توانند شرکت‌های بخش خصوصی‌شان را مجبور به همکاری با ایران کنند.عراقچی تاکید کرد که یکی از دلایلی که نمی‌توان به ادامه برجام از سوی اروپایی‌ها مطمئن بود این است که متحد کردن 37 کشور اروپایی کار مشکلی است و اروپایی‌ها نمی‌توانند همه این 37 کشور را راضی کنند.

 

ابطحی ادامه داد:عراقچی در بخش دیگری از صحبت‌هایش به دیدار چند روز پیش خود با موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اشاره کرد و گفت که در این دیدار قرار شد که 7، 8 مورد را اروپایی‌ها در جهت ثابت کردن حُسن‌نیت‌شان انجام دهند. این موارد شامل حفظ و تعمیق روابط اقتصادی با ایران، تداوم فروش نفت و گاز و میعانات گازی و پتروشیمی و تعاملات بانکی و بیمه‌ای و حمل و نقل، معاملات موثر بانکی با ایران، ایجاد مسیرهای ویژه در حوزه‌های مالی بیمه‌ای و تجاری با هدف همکاری اقتصادی با ایران بدون ترس از آمریکا.

عضو شورای مرکزی فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس گفت: عراقچی در این جلسه گفت که موگرینی گفته که معاهدات و توافق‌نامه‌های بانکی که ایران با اروپایی‌ها امضا کرده‌ است، باید تکمیل و اجرایی شود. شرکت‌‌های اروپایی که با ایران معاهداتی دارند نیز باید تکمیل و اجرا شود، اروپایی‌ها قول دادند که سرمایه‌گذاری بیشتری در ایران داشته باشند.

وی به بخش دیگری از صحبت‌‌های عراقچی در جلسه غیر علنی مجلس اشاره و تاکید کرد: نکته دیگر در سخنان عراقچی این بود که موگرینی گفته قرار است قانونی در اتحادیه اروپا به نام «قانون حمایت از شرکت‌های اروپایی در برابر تحریم‌های آمریکا» تصویب کنند که بحث کارشناسی آن در این اتحادیه شروع شده و به زودی در اتحادیه اروپا تصویب می‌شود.

عضو شورای مرکزی فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس ادامه داد: عراقچی گفت که ما فقط برجام را اجرا می‌کنیم و به تعهدات خودمان براساس برجام پایبند می‌مانیم. در هیچ موضوع دیگری هم مذاکره نکرده‌ایم .اروپایی‌ها هم قبول کردند که ما درباره موارد دیگر مذاکره نمی‌کنیم.

ماجرای داد و بیدادها در صحن غیرعلنی مجلس چه بود؟

علی مطهری نیز که امروز میان خبرنگاران آمد تا پاسخگوی سوالات آنها باشد درباره داد و بیدادهای جلسه غیر علنی امروز مجلس گفت: تقابل شدیدی بود، حتی در ابتدای جلسه داد و بیداد زیادی کردند، نهایت منطق یک طرف قوی‌تر بود و تا حدی مخالفان قانع شدند ولی به هر حال برخی از آنها هیچگاه قانع نمی‌شوند.

 بر اساس این گزارش،وزیر خارجه آمریکا قصد دارد فردا استراتژی جدید خود درخصوص ایران را اعلام کند. به گزارش رویترز، «برایان هوک» از مشاوران ارشد وزارت خارجه آمریکا گفت: «مایک پمپئو» قصد دارد برای اعمال فشار بر ایران جهت مجبور کردن مقام‌های ایرانی به بازگشت به میز مذاکره، یک «نقشه راه دیپلماتیک» طراحی کند.

به گفته این مقام ارشد، وزیر خارجه آمریکا، همچنین قصد دارد از متحدان اروپایی آمریکا و دیگر کشورها درخواست کند از این طرح پشتیبانی کنند.

این درحالی است که وزیر امورخارجه کشورمان و معاونش امروز در صحن علنی مجلس مطرح کردند که به اروپایی ها هم نمی توان اعتماد کرد نکته ای که بسیاری از صاحبنظران و تحلیلگران این روزها همواره این پیام را به تیم مذاکره کننده کشورمان گوشزد می کنند چراکه به نظر می رسد اعتماد به اروپا به سرنوشت اعتماد به آمریکا منجر می شود و این بیانگر این است که دستگاه دیپلماسی کشورمان باید بسیار هوشمندانه عمل کرده و از برجام درس عبرتی گرفته باشد.