وقتی اروپایی‌ها همکاری با ایران را به رسمیت نمی‌شناسند/ خروج ۸ شرکت برجامی از ایران

گروه اقتصادی الف،   3970229158 ۲۵ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۵ تکراری یا غیرقابل انتشار

با اعلام تصمیم دونالد ترامپ درباره خروج از برجام و تصمیم او مبنی بر تحریم شرکت‌های اروپایی که با شرکت‌های ایرانی همکاری می‌کنند، شرکت‌های بزرگی چون توتال، انی، زیمنس، ایرباس، آلیانتس، ساگا، دنیلی و مرسک تصمیم گرفتند از ایران خارج شوند.

وقتی اروپایی‌ها همکاری با ایران را به رسمیت نمی‌شناسند/ خروج ۸ شرکت برجامی از ایران

به گزارش الف به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی اتاق بازرگانی ایران، 10 روز پس از اعلام تصمیم رئیس‌جمهوری آمریکا درباره خروج از برجام، رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا اعلام کرد این اتحادیه برای محافظت از شرکت‌های اروپایی در برابر تحریم‌های آمریکا علیه ایران قرار است مقررات بازدارنده را به‌اجرا درآورد. اما خبرهایی مبنی بر خروج برخی از شرکت‌های بزرگ و چندملیتی اروپایی از ایران به گوش می‌رسد. خروج شرکت‌های بزرگی چون توتال، انی، زیمنس، ایرباس، دنیلی، مرسک، ساگا، آلیانتس و... از ایران خبرهایی نومیدانه است که قدرت آمریکا را در خنثی‌کردن تلاش‌های سیاسی اروپا به‌رخ می‌کشد.

به گزارش روزنامه «گاردین»، «ژان کلود یونکر»، رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا، اعلام کرده که این اتحادیه قصد دارد مقرراتی مشابه قانون 1996 را اجرایی کند که مانع از همکاری شرکت‌های اروپایی با تحریم‌هایی که آمریکا قرار است علیه ایران وضع کند، شود. یونکر گفت: «ما به‌عنوان کمیسیون اروپا وظیفه داریم از شرکت‌های اروپایی محافظت کنیم. اکنون لازم است که دست به اقدام بزنیم و به همین دلیل است که فرآیند فعال‌سازی "مقررات بازدارنده 1996" را آغاز می‌کنیم». او که در جریان نشست وزیران امور خارجه اتحادیه اروپا در صوفیه پایتخت بلغارستان سخن می‌گفت، در ادامه تاکید کرد که این قانون صبح روز جمعه 28 اردیبهشت ــ 18 مه اجرا خواهد شد.

بنا بر آنچه ژان کلود یونکر گفته اعضای این اتحادیه در حال وضع قانونی هستند که تحریم‌های ثانویه آمریکا علیه شرکت‌های اروپایی را به‌دلیل همکاری با ایران به‌رسمیت نشناسد. این قانون هیچ دادگاهی را در جهت اعمال جریمه که ممکن است از سوی کاخ سفید علیه شرکت‌های اروپایی به‌منظور انجام تجارت در جمهوری اسلامی ایران وضع کند، به‌رسمیت نمی‌شناسد. سخنان او نوید می‌دهد که بانک سرمایه‌گذاری اروپا، سرمایه‌گذاری شرکت‌های اروپایی در ایران را تسهیل بخشد یا شرکت‌های کوچک و متوسط تشویق به سرمایه‌گذاری در ایران شوند. بااین‌حال، امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه در سخنانی شرکت‌های فراملیتی را از همکاری در این زمینه به‌تعبیری مستثنا کرد و گفت: «من مدیرعامل شرکت توتال نیستم». از سوی دیگر وزارت خزانه‌داری آمریکا 180 روز به بنگاه‌های اقتصادی مهلت داده تا ایران را ترک کنند، صرفاً با اعلام این خبر، خط کشتی‌رانی مرسک، بزرگ‌ترین سرویس کانتینری جهان، CMA CGM، Evergreen، صدوهفتاد روز مانده به مهلت ترامپ ایران را ترک کردند.

 توتال

شرکت نفت و گاز فرانسوی؛ شرکت توتال با صدور بیانیه‌ای اعلام کرده با توجه به خروج ایالات متحده از برجام و بازگشت تحریم‌های ایالات متحده علیه ایران، در صورتی که مورد معافیت قرار نگیرد، مجبور است از پروژه اکتشاف گاز پارس جنوبی خارج شود. 35 درصد سهامداران آمریکایی در این شرکت سرمایه‌گذاری کرده‌اند؛ همچنین این شرکت 10 میلیارد دلار دارایی در آمریکا دارد که ترس از بلوکه شدن این اموال از طرف آمریکا وجود دارد. وزیر نفت از امکان جایگزینی توتال فرانسه در فاز 11 پارس جنوبی با شرکت چینی CNPC خبر داد و گفت: «برای خروج توتال از قرارداد جریمه‌ای وجود ندارد؛ اما مبلغی که توتال تاکنون در این قرارداد هزینه کرده است تا زمان اجرای کار، بازپرداخت نمی‌شود». بیژن زنگنه وزیر نفت در حاشیه امضای موافقتنامه بین المللی توسعه میدان نفتی کرنج با کنسرسیوم بین المللی پرگس گفته است: «توتال اعلام کرده است اگر آمریکا مجوز معافیت توتال از تحریم‌ها را صادر نکند بر اساس قرارداد، فرآیند خروج از قرارداد توسعه فاز 11 پارس جنوبی را آغاز می‌کند.
طبق قرارداد، در صورتی که توتال فرانسه از فعالیت در توسعه فاز 11 پارس جنوبی کنار برود شرکت سی.ان.پی.سی. چین جایگزین آن می‌شود». زنگنه با بیان اینکه «سی.ان.پی.سی. چین در صورت جایگزینی، سهام توتال را در اختیار می‌گیرد»، گفت: «در صورت خروج طرف چینی از قرارداد نیز شرکت پتروپارس ایران باقی می‌ماند».

 دنیلی

شرکت فولاد ایتالیایی، تولیدکننده فولاد ایتالیایی به‌دنبال خروج آمریکا از برجام، کار برای یافتن پوشش مالی سفارش‌های ایران به‌ارزش 1.5 میلیارد یورو (1.8 میلیارد دلار) را متوقف کرد. الساندرو تریویلین، مدیر ارشد اجرایی این شرکت گفته است: «با توجه به خروج آمریکا از این توافق، بانک‌ها از ترس مواجه شدن با تحریم‌های ثانویه، دیگر آماده تامین سرمایه پروژه‌های ایران نیستند». شرکت دنیلی در سال 2016، یک توافقنامه چهارچوب تجاری با ایران به‌ارزش حدود 5.7 میلیارد دلار امضا کرد.

ساگا

شرکتی نروژی که در حوزه انرژی خورشیدی فعال است و در اکتبر 2017 قراردادی به‌ارزش 2.5 میلیارد یورو برای ارائه خدمات انرژی خورشیدی به‌مدت پنج سال با شرکت «توسعه‌دهندگان انرژی امین» امضاء کرده است. اما بعد از اعلام تصمیم ترامپ برای خروج از برجام، «گائوت استینکوپف» مدیر توسعه شرکت «ساگا» از خروج این شرکت از ایران خبر داده است.

ایرباس

شرکت اروپایی ایرباس در دسامبر 2016 اعلام کرد که برای تحویل 100 جت به ایران، قرارداد امضاء کرده است و تا کنون تنها 3 فروند جت مسافربری را به این کشور تحویل داده است.

انی

شرکت ایتالیایی انی در ژوئن 2017 برای مطالعه میدان‌های نفتی و گازی با ایران توافق‌نامه امضاء کردند. این شرکت تصمیم گرفته توافق خود را با ایران لغو کند. «کلودیو دسکالزی»، مدیر شرکت انی ایتالیا، در نشست سالانه خود به سهامدارانش گفته که تمام طلب معوق خود از ایران بابت سرمایه‌گذاری‌های سال گذشته در این کشور را از تهران گرفته و قصدی برای اجرای پروژه جدید در ایران ندارد.

مرسک

شرکت دانمارکی مرسک (Maersk) بزرگ‌ترین شرکت کشتیرانی جهان روز پنجشنبه 27 اردیبهشت اعلام کرد که کلیه فعالیت‌های تجاری خود با ایران را متوقف خواهد کرد. به‌گفته محمدحسین داجمر، مدیرعامل اسبق کشتی‌رانی شرکت‌های بزرگی مانند مرسک و مرسی به‌سبب اینکه بازار بزرگی در آمریکا دارند، نگران هستند که مشمول تحریم‌های آمریکا شوند.

آلیانتس

Allianz شرکت چندملیتی خدمات مالی است، که دفتر مرکزی آن، در شهر مونیخ، آلمان قرار دارد. تمرکز اصلی این شرکت بر ارائه خدمات بیمه است. در سال 2010 شرکت آلیانتس، دوازدهمین شرکت بزرگ خدمات مالی در جهان بوده و در فهرست سال 2010 مجله فوربس، در رتبه 23 از بزرگترین شرکت‌های جهان، قرار داشت. سهام شرکت بیمه آلیانتس در بازار بورس نیویورک و بورس فرانکفورت معامله می‌شود. این شرکت هم‌اکنون به‌عنوان سومین شرکت خدمات مالی و بانکداری جهان شناخته می‌شود. حالا با اعلام خروج آمریکا از برجام آلیانتس تصمیم گرفته از ایران خارج شود.

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۵۱۸۱۳۱۹:۲۳:۵۷ ۱۳۹۷/۲/۲۹
بزرگترین ضرر ملت این است که برجام ، برای اصلاح طلبان حیثیتی شده و از جیب ملت به زور میخوان کاغذ اون رو حفظ کنن..
ناشناس۳۵۲۲۱۶۰۸:۴۹:۴۹ ۱۳۹۷/۲/۳۰
مخالفان برحام بخاطر منافع جناحی جوری مقابل برجام جبهه گرفته اند که گویا بعد از خروج ایران از برجام مملکت گل و بلبل خواهد شد چه ضرری عزیز دل برادر
ناشناس۳۵۲۲۳۷۰۹:۰۹:۱۰ ۱۳۹۷/۲/۳۰
سلام به نظر من ایران نباید دست دست کند و خیلی سریع به ادامه کارهای هسته ایش برگرده شاید بافروش تولیدات هسته ای بتونه دردی رو دوا کنه
ناشناس۳۵۱۸۲۳۱۹:۳۰:۴۲ ۱۳۹۷/۲/۲۹
حقیقت این است که امریکا قدرت بسیار بزرگ اقتصادی است و کسی در سطح در افتادن با امریکا نیست. شرکتها طبیعتا در هر جای دنیا که باشند منافع مالی خودشان را دنبال میکنند. آنها طبیعتا به کار پر خطری مثل سرمایه گذاری در ایران دست نمی زنند. جریمه های امریکای بسیار سنگین است و برای این شرکتها به صرفه نیست با امریکا در بیفتند. اتحادیه اروپا هم کار زیادی نمیتوند بکند‌. اگه اتحادیه بخواهد هرینه های جریمه های امریکا را تقبل کند صحبت از میلیاردها دلار و شاید دهها میلیارد دلار میشود که بسیار زیاد است برای اتحادیه اروپا. همین الانش کلی خرج داره اتحادیه که نمیتونه از کجا تامین کنه چه برسد که بخواد پول جریمه ها امریکا هم بدهد.
هوشیار۳۵۱۸۲۸۱۹:۳۴:۱۰ ۱۳۹۷/۲/۲۹
من فکر کنم خود اروپا و آمریکا اگه رسما نامه بنویسن که از برجام خارج شدیم دوستان ما بازم میگن امید هست
سینا۳۵۱۹۶۸۲۲:۳۳:۴۶ ۱۳۹۷/۲/۲۹
خب حالا فرض کنید ما از برجام خارج شدیم. خب بعدش می خوایم چکار کنیم؟ می خوایم غنی سازی کنیم؟ خب بعدش چی؟ اینا باعث رونق اقتصاد میشه؟ مشکلات را کم میکنه؟
مهدی۳۵۲۱۲۴۰۴:۳۵:۲۰ ۱۳۹۷/۲/۳۰
مگه برجام مشکلات رو حل کرد که از غنی سازی انتظار حل مشکلات رو داری؟! برجام خودش تبدیل به مشکل بزرگ و مضاعف برای مردم ایران شد.
ناشناس۳۵۲۱۵۵۰۷:۱۴:۱۲ ۱۳۹۷/۲/۳۰
سلام واردات کمتر بشه. تولید کننده ها و تولیدات داخلی افزایش پیدا کنه. اشتغال و رونق افزایش پیدا کنه. همین غنی سازی قوی و رشد صنعت فضایی میتونه بسیار درآمدزا باشه
ناشناس۳۵۲۲۲۴۰۸:۵۸:۵۵ ۱۳۹۷/۲/۳۰
خفت می دونی چیه ؟ کمتر خفت می کشیم همین بس نیست؟
ناشناس۳۵۲۶۵۴۱۳:۲۷:۵۹ ۱۳۹۷/۲/۳۰
البته با حضور امثال شما کاری نمیشه کرد فقط باید نا امیدی طی کرد حتما
ناشناس۳۵۲۷۷۷۱۴:۴۶:۴۰ ۱۳۹۷/۲/۳۰
خب الان که از برجام خارج نشدیم و غنی سازی هم نمی کنیم فرقی داره با اون موقع که از برجام میشیم و غنی سازی رو هم انجام میدیم؟
ناشناس۳۵۳۰۳۳۱۶:۵۷:۰۸ ۱۳۹۷/۲/۳۰
نخیر داداش. شما عقلت را بکار بنداز می فهمی وقتی رهبر ایران میگه واقعا هیچ مشکلی نیست که در داخل کشور حل نشدنی باشه، واقعا راست میگه ولی همت مضاعف و کار و تلاش صادقانه می خواد... نمونه اش هسته ای که با دست خالی وارد این عرصه شدیم و تونستیم محدویت ها را بشکنیم و یا موشکی که زمان جنگ برای موشک ها پیزوری از لیبی درخواست می کردیم ولی الان چیزی داریم که فکرش رو هم نمی کنند... این ها فقط نمونه است که عقلت را بکار بندازی با کار ایرانی و مغز ایرانی میشه کار کرد. افسوس که دولت نه همتش را دارد و نه اراده اش را و نه باورش را و دست گدایی اش از همان اول دراز بود.
امیر۳۵۱۸۳۰۱۹:۳۴:۴۵ ۱۳۹۷/۲/۲۹
این نمایش رو تموش کنید و سه سال باقی مانده به فکر مردم باشید
ناشناس۳۵۱۸۳۳۱۹:۳۷:۴۱ ۱۳۹۷/۲/۲۹
چی شد این دستخط تضمین و امضا مربوطه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
بورامینی۳۵۱۸۵۱۱۹:۵۹:۵۴ ۱۳۹۷/۲/۲۹
از هفت سال بیش دقیقا قبل وبعد از برجام گفتمان و تحرکات اروبا وامریکا مورد رصد قرار دارد با فرض اینکه شرکت های که از انها نام برده شد بطور جد تصمیم به ترک فعالیت داشته باشند که نمادی از بایبندی اروبا به برجام تلقی می شود وبه فعالیت شرکتهای کوچک ومتوسط بسنده کنند به معنای طراحی فوق برجام بنظر میرسد وانگیزه بشت برده اقای مکرون بعد از ملاقات با ترامب که گفت رضایت ترامب را بدست نیاورده وترامب فکر ایجاد جو تنش امیز (tension)دارد (نزدیک بدین مضمون) این گمان را تقویت میکند که ایران راتحت فشار قرار دهند چنانچه چنین نیتی در سر ببرورانند لازم می شود که به نحوی این ترفند بی اثر شود
سعید۳۵۱۸۶۰۲۰:۲۱:۴۰ ۱۳۹۷/۲/۲۹
نشان میدهد مصوبات اتحادیه اروپا تضمینی ندارد و کشورها و شرکتهای تجاری با خروج آمریکا نمیمانند پس برگردید با قوای داخلی ایران را بسازید هرچند سخت است اما شدنیست آمین
بورامینی۳۵۱۹۵۹۲۲:۲۵:۵۷ ۱۳۹۷/۲/۲۹
گمانه زنی ای که مطرح شد در مورد برنامه فوق برجام اروبا وامریکا مبتنی بر فشار حداکثری با هدف احتمال خارج شدن ایران از برجام است بنظر میرسدمطالبه گری همراه با شوک هسته راهکار مناسبی باشد
ناشناس۳۵۱۹۸۷۲۳:۰۴:۴۳ ۱۳۹۷/۲/۲۹
ترامب دیوانه همه را به زحمت انداخته
ناشناس۳۵۳۷۴۶۱۱:۲۳:۱۹ ۱۳۹۷/۲/۳۱
اوباما با پنیه سر میبرید و بیشترین استفاده رو از برجام میبرد. ترامپ یکدنده است و میخواد بگه حتما برجام به ضررشونه و کار اوباما اشتباه بوده.
ناشناس۳۵۲۱۳۴۰۵:۴۳:۳۳ ۱۳۹۷/۲/۳۰
دقیقا کاری رو که با عراق و لیبی کردن دارن با ما میکنن. تا آخرین لحظه اروپا از ما حمایت میکنه بعد که تحریمها شروع شد میگه ما کع حمایت کردیم اما این شرکتهای ما هستن که حاضر به سرمایه گذاری نیستن و به این ترتیب کشور رو تسلیم میکنن.
ناشناس۳۵۲۱۶۹۰۷:۴۸:۴۷ ۱۳۹۷/۲/۳۰
اول اینکه تا دیروز اصولگراها میگفت برجام هیچ عایدی برای کشور نداشته پس چطوریه که این همه شرکت بزرگ بین المللی بعد برجام تو ایران آمدن چیزی نگفتین ولی حالا که دارن میرن لیست بلند بالا تهیه کردین. دوم اینکه اصول گرا همیشه میگن دنیا فقط آمریکا نیست که ما نگران رابطه با آمریکا باشیم ولی الان داریم میبینیم که در واقع تمام دنیا از آمریکا تبعیت می کنند.
ناشناس۳۵۲۱۹۸۰۸:۳۱:۳۶ ۱۳۹۷/۲/۳۰
پس برجام باعث شد که شرکتها خارجی ایران بیان که الان دارند میرن...دلواپسان همیشه نگرانند هم نگران آمدن شرکتها هم نگران رفتن شرکتها!!!!!!!!!!!خدا به ما رحم کنه
بورامینی۳۵۲۱۹۹۰۸:۳۲:۲۳ ۱۳۹۷/۲/۳۰
مسول محترم هسته ای ما باید از این اقای نماینده اروبا سوال کند شما قول همکاری اقتصادی برای حفظ برجام می دهید واز ان طرف میگویید شرکتهایی مثل توتال میتوانند راه دلخواه خود را انتخاب کنند ما قسم شمارا باور کنیم یا دم خروس را بنظر می رسد سناریو قبل از برجام را می خواهند بیاده کنند زهی خیال باطل بنده نوعی که سنگ برجام را به سینه زدم باید باسخگو باشم
ناشناس۳۵۲۴۸۱۱۱:۵۲:۱۱ ۱۳۹۷/۲/۳۰
ترامپ دیوانه نیست، اما غرب پرستان ساده لوح هستند و شما مطمئن باشید کشور را تا سراشیبی سقوط خواهند برد مگر این که جمهوری اسلامی تکلیف خود را مسائل مختلف روشن کند و گرنه باید منتظر نمونه ای مانند لیبی این بار در خاورمیانه باشیم. و ان موقع اصلاح طلبان فقط می گویند ما گفتیم شما گوش نکردید.
ناشناس۳۵۲۴۸۲۱۱:۵۲:۵۹ ۱۳۹۷/۲/۳۰
اروپا تجارت 600 میلیارد دلاری با امریکا دارد طبیعی است که حاضر نباشه بخاطر ایران این تجارت را بخطر بیندازه ضمنا شرکتهای لروپایی خصوصی هستند و دولتها نمیتوانند انها را مجبور به تجارت با ایران کنند
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  12. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  15. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  16. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  17. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  18. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  20. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  21. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  22. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  23. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  24. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  25. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

آخرین عناوین