تصمیم جدید اروپا میتواند برجام را حفظ کند؟

حسین مهدی تبار، گروه تعاملی الف،   3970228017 ۱۵ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲۰ تکراری یا غیرقابل انتشار
تصمیم جدید اروپا میتواند برجام را حفظ کند؟

رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا گفته شروع مقابله با تحریم‌های ثانویه امریکا با قانون منع شرکت‌های اروپایی از تبعیت تحریم‌های دولت‌های خارجی، از امروز ساعت ۱۰:۳۰ شروع خواهد شد. فارغ از بررسی سناریو‌های احتمالی دولت مقابل این انتخاب اروپا، این قانون برای حفظ منافع اقتصادی ایران از برجام با چالش‌های جدی روبروست که بخشی از آن در ذیل اشاره خواهد شد:

یکم- قانون مذکور قرار بود شرکت‌های اروپایی را از تبعیت از تحریم امریکا در «مناقشه کوبا» منع کند اما هیچ‌وقت به مرحله اجرا نرسید. مناقشه کوبا حل شد و اثر اجرایی این قانون ناشناخته ماند. یعنی، در درجه اول هیچ «تضمین اجرایی» برای موفقیت اجرای این تصمیم وجود ندارد و آنچه رخ می‌دهد، «نمی‌تواند» تضمین مد نظر جمهوری اسلامی باشد.

دوم- تحریم‌های ثانویه امریکا به نحوی‌ست که بانک‌های معامله‌گر با ایران را از چرخه دلار حذف می‌کند. باز‌گشت بانک‌های اروپایی به چرخه دلار پس از حذف، مستلزم پرداخت جریمه‌های به شدت سنگینی خواهد بود که بزرگترین بانک‌های اروپایی را هم می‌ترساند. اگر بناست، اتحادیه اروپا با قانونی شرکت‌ها و بانکهای اروپاییِ تابع تحریم‌ امریکا را جریمه کند، شرکت‌های اروپایی را در دوراهی انتخاب بین حذف شدن از سیستم مالی امریکا و جریمه اتحادیه اروپا قرار خواهد داد. اما باید پرسید چرا شرکت‌های اروپایی قید منافع چندین برابری خود با امریکا را بخاطر ایران بزنند و به دولت‌های خود برای عملی نشدن قانون مذکور فشار نیاورند؟ ایا دولت‌مردان اروپایی توان ایستادگی مقابل فشار گسترده بخش خصوصی را خواهند داشت؟

از طرف دیگر این سوال ایجاد خواهد شد که اتحادیه اروپا با چه مکانیسمی تشخیص خواهد داد که کدام شرکت به خاطر فرار از تحریم با امریکا با ایران معامله نمی‌کند و کدام شرکت دلیل دیگری دارد؟ نکته بعدی آن‌که بر اساس تحریم‌های نوع جدید امریکا یعنی انچه بر اساس کاتسا مشمول تحریم خواهد شد، طرف معامله‌گر با شرکت های ممنوعه‌ی ایرانی، نه تنها از چرخه دلار حذف خواهند شد که خودشان هم در لیست تحریم امریکا قرار خواهند گرفت. یعنی، شرکت اروپایی بعد معامله با ایران وارد لیست تحریمی خزانه داری امریکا میشود و شرکت‌های دیگر دنیا از معامله با آن منع خواهند شد. اتحادیه اروپا چطور تحریم شدن شرکت های خود و حذف انها از بازار بین المللی را تحمل خواهد کرد؟ ایا اروپا برای حفظ هویت مستقل خود که ان را مهم‌ترین دستاورد برجام برای خود می‌بیند، اقتصاد خود را به سمت ضررهای عظیم سوق خواهد داد؟

سوم- شروع سیل تحریمی امریکا ابدا منحصر در تحریم‌های هسته‌ای نیست. دولت امریکا حالا مایل است تمام ظرفیت تحریمی خود از جمله کاتسا را علیه برنامه تسلیحاتی و منطقه‌ای ایران هم اعمال کند که در آن زمینه‌ها، اروپا بلکه بیشتر از امریکا مدعی است. یعنی، اروپا به عنوان یک طرف ادعا، خود شدیدا مشتاق اعمال فشار بر برنامه موشکی و منطقه‌ای ایران است. در چنین حالتی، اگر تحریم‌های هسته‌ای علیه شرکت‌های ایرانی، به موضوعات دیگر بسط داده شوند، ایا اروپا مقابل تحریم‌های علیه برنامه موشکی و منطقه ای ایران هم ایستادگی خواهند کرد؟ با مواضع اروپایی‌ها در مورد لزوم تحریم موشکی و منطقه‌ای ایران چنین اتفاقی بعید است و به دلایل مذکور، قانون مطرح شده، از همین حالا شکست خورده خواهد بود. بنا براین، اگر بناست، برجام، تنها بعلت ثبات فروش نفت و نه مبادله گسترده با شرکت‌های اروپایی تداوم یابد که حرفی نیست؛ اما، حفظ «تمام منافع برجامی» ایران، قطعا به اراده‌ای بیشتر از یک شوی تبلیغاتی از طرف اروپایی‌ها احتیاج دارد که اثری از آن، فعلا در رفتار اروپایی‌ها مشاهده نمی‌شود.

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۵۰۰۲۶۰۸:۲۰:۳۲ ۱۳۹۷/۲/۲۸
به اروپا هم نمیشه اعتماد کرد چراکههمه چیز دست امریکاست
ناشناس۳۵۰۱۱۷۱۱:۰۷:۱۹ ۱۳۹۷/۲/۲۸
اروپاطبق نقشه ی ازپیش طراحی شده عمل میکنه. ضمن اینکه قراراست از تکراری ومضاعف آفتاب تابانیها!!!!!!بازهم بهره ببرند.
بورامینی۳۵۰۰۴۲۰۹:۰۶:۰۹ ۱۳۹۷/۲/۲۸
حفظ اعتبار برجام وزضایت ایران برای اروبایی ها چه از نظر مبانی ارزشی ادعایی و استقلال طلبانه دربرابرامریکا وچه ازنظر جغرافیای سیاسی منطقه که درگیرخطر داعش است برای اروبا حایز اهمیت بسیار است و... واین واقعیت را بخوبی می دانند ولی به دنبال منافع حد اقلی ایران وحداکثری خودشان وتعیین شرط وشروط نامربوط هستند
ناشناس۳۵۰۰۴۳۰۹:۰۷:۱۶ ۱۳۹۷/۲/۲۸
اروپایی ها 3 تا 6 ماه وقت دارند و این زمانی است که دارند بازی میکنند با ما همه این نمایشات که سناریو ان توسط امریکا نوشته شده در حال اجراست اروپا بدون امریکا یعنی هیچ
سینا۳۵۰۰۴۸۰۹:۲۶:۲۷ ۱۳۹۷/۲/۲۸
مگه ما راهی هم داریم. در صورت خروج از برجام وضعمون بدتر میشه و‌ در صورت ماندن هم وضعمون بد خواهد بود. تصمیم بین بد و بدتر. امریکا و اروپا هماهنگ هستند. ما راهی نداریم
ناشناس۳۵۰۱۰۶۱۰:۵۶:۲۸ ۱۳۹۷/۲/۲۸
اما راهی دیگر نیز داریم؛ نگاه به داخل و شجاعت و مقاومت در برابر زیاده خواهی های غرب. اراده جدی برای مقابله با قاچاق و فساد. ولی مگر برخی افراد می گذارند؟
مهدی 1001۳۵۰۱۱۳۱۱:۰۴:۱۴ ۱۳۹۷/۲/۲۸
برای مبادلات با ایران اروپا باید یک بانک جدید دولتی ایجاد کند و این بانک نیاز به فعالیت اقتصادی در امریکا نداشته باشد. اگر با دلار کار نکند و تنها یورو و سایر ارزها راهم بتواند منتقل کند کار ایران در زمینه بانکی راه می افتد. امریکا دولتهای اروپایی را که نمی تواند جریمه کند.
ناشناس۳۵۰۱۴۲۱۱:۳۵:۳۳ ۱۳۹۷/۲/۲۸
دم کدخدا را باید دید این کارها زور الکی است خودتان را فریب ندهید باید کوتاه امد وگرنه اوضاع وخیمی پیش می اید
ناشناس۳۵۰۳۱۳۱۴:۳۶:۱۷ ۱۳۹۷/۲/۲۸
چند بار دم کدخدا رو باید دید؟ و بعدش هر بار باز سرمون کلاه بزاره؟ از یک سوراخ چندبار باید گزیده شد؟ صنعت هسته ای مون رو که دادیم رفت، موشکی و دفاعی رو هم بدیم بره بعدش در این منطقه پرآشوب و در برابر اینهمه بدخواه با چه چیزی از خودمون دفاع کنیم؟ با قلاب سنگ؟ ما مردم عادی که مثل بعضی ها تابعیت دوگانه و شناسنامه دوم نداریم که اگر اوضاع بی ریخت شد و امنیت ما تهدید شد بذاریم فرار کنیم. الان دیگه جای آزمون و خطا نیست.
ناشناس۳۵۰۴۵۸۱۷:۰۹:۱۰ ۱۳۹۷/۲/۲۸
کوتاه اومدن هم آخرش میشه سرنوشتی شبیه لیبی یا عراق! البته تنش زدایی درسته ولی کاهش توانایی نظامی یعنی خودمون خودمون رو بندازیم توی چاه!
ناشناس۳۵۰۲۴۶۱۳:۲۶:۲۹ ۱۳۹۷/۲/۲۸
نمی دانم چرا در این سایت فقط حرف های نا امید کننده زده می شود .
ناشناس۳۵۰۳۵۱۱۵:۱۶:۴۸ ۱۳۹۷/۲/۲۸
برجام طبق آماربدهیها وبدبختیها راافزایش واشتغال راکاهش داده است ماراهی جزخروج ازبرجام وایستاده روی پای خودنداریم.وبایدناامیدان راهم دلداری بدهیم که ازهمه ی کارهاسختتراست.
سعید۳۵۰۳۵۹۱۵:۲۴:۴۶ ۱۳۹۷/۲/۲۸
کسانی که مخالف برجام هستندحداقل یک راه حل اصولی وامکان پذیرارائه دهند.
ناشناس۳۵۰۴۵۹۱۷:۱۲:۲۰ ۱۳۹۷/۲/۲۸
بگذارید رو راست باشیم. غرب زورش زیاده و داره زور میگه. ما اگر میخواهیم امنیت ایران رو حفظ کنیم باید هم قوی تر بشیم و هم سعی کنیم تنش رو با غرب کم کنیم. مهمترین راه تقویت ایران هم افزایش همبستگی ملیه. مهمترین مانع در این مساله هم فشارهای بخشی از افراد مذهبی جامعه بر بخش غیرمذهبی جامعه است که باعث شده یک عده دنبال براندازی باشند. حتی در بحث اقتصاد هم به خاطر همین مسائل هم خیلیها نمیخوان فضای اقتصاد باز بشه تا غیرخودیها قدرت نگیرند و همین باعث گسترش رانت و فساد میشه و نمیتونیم از نظر اقتصادی رشد کنیم.
ناشناس۳۵۰۷۷۱۰۰:۱۱:۲۲ ۱۳۹۷/۲/۲۹
شرکت ها اروپایی خصوصی و بین المللی و ربطی به دولت ها ندارن دنبال سود بیشتر هر شرکتی اگر ریسک کند و با ایران معامله کند سود بالایی از این معامله پر ریسک باید بدست بیاورند چون فردا اگر توسط آمریکا جریمه شد پول جریمه از جیب ملت ایران جلو جلو دریافت کرده با تشکر
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. این صدای اقتدار ایران است ...

  4. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  5. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  6. وحدت ملی با وعده صادق

  7. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  8. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  9. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  10. کمی دیر نیست؟

  11. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  12. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  13. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  14. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  15. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  16. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  17. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  18. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  19. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  20. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  21. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  22. اسراییل چه باید بکند؟ 

  23. بهادری جهرمی: احیای دریاچه ارومیه با برنامه‌ریزی دولت رخ داد

  24. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  25. انتقاد دوباره شریعتمداری از مسئولین درباره وضعیت حجاب/ اوج و فرود قیمت دلار

آخرین عناوین