خوراکی‌های مفید برای کبد

گروه سلامت الف،   3970227076

اکثر مردم به اهمیت بالا‌بودن کلسترول خون و یا ضربان قلب بالا واقف هستند که چه مشکلاتی را درپی خواهد داشت. اما شاید در بین بیشتر مردم بیماری کبد ناشناخته باشد و هیچ ‌اطلاعی از آن نداشته باشند که چه خطری ممکن است شخص بیمار را تهدید کند. وظیفه کبد تصفیه مواد غذایی است.

 اگر میزان چربی در کبد از حد نرمال خودش تجاوز کند، فرد دچار مشکل می‌شود.در شدیدترین حالت بیماری کبدی، شخص دچار نارسایی کبدی می‌شود. در نظر داشته باشید الکل به معنی تمام کلمه، قاتل کبد محسوب می‌شود. الکل به‌تنهایی می‌تواند عامل نارسایی کبد باشد و برای کبد بسیار خطرناک است.

به مرور زمان مواد سمی که کبد سالم در حالت طبیعی آنها را از بدن خارج می‌کند، باعث می‌شوند که چند اندام حیاتی از کار بیفتند. اینجاست که شخص با هر بار استفراغ خون بالا می‌آورد و مدفوع این اشخاص به‌خاطر خونریزی داخلی به شکل سیاه و قیر مانند تبدیل می‌شود. در اینگونه مواقع اگر پیشگیری‌ها و درمان انجام نگیرد، به مرگ شخص بیمار منتهی خواهد شد.کبد چرب معمولا از خود نشانی را بروز نمی‌دهد. به اصطلاح جزو بیماری خاموش محسوب می‌شود. راحت‌ترین و مرسوم‌ترین روش برای تشخیص بیماری کبد گرفتن یک آزمایش خون ساده است.در ادامه با چند مواد غذایی متفاوتی آشنا می‌شوید که به شما کمک می‌کنند تا کبد خود را به اوج سلامتی برسانید.

سیر

سیر کمک می‌کند تا کبد شما آنزیم‌های بیشتری تولید کند و این آنزیم‌ها در دفع سموم بدن به کبد کمک می‌کنند علاوه بر این سیر دارای سطح بالایی از ترکیبات آلیسین طبیعی و سلنیوم است که در پاکسازی کبد بسیار موثر هستند. این در حالی است که آلیسین، یک آنتی‌اکسیدان، آنتی بیوتیک و ضد قارچ است.در حالی که سلنیوم عمل آنتی‌اکسیدان‌ها را افزایش می‌دهد.

قهوه

قهوه دارای خواصی است که می‌تواند به کاهش خطر ابتلا به بیماری کبد کمک کند، اگر چه محققان به‌طور کامل مطمئن نیستند. یک مطالعه نشان داده است که نوشیدن دو فنجان قهوه در روز به‌نظر می‌رسد ۴۴‌درصد احتمال ابتلا به بیماری کبدی را کاهش می‌دهد. با این حال، با وجود اثرات مثبت آن بر روی کبد، پژوهشگران اصرار دارند که قهوه به‌تنهایی نمی‌تواند تمام اثرات نوشیدنی‌های سنگین که بر کبد اثرات نامطلوب دارند را برطرف کند.

آووکادو

اگر دلیلی برای خوردن آووکادو نیاز دارید، بدانید که در برخی از تحقیقات نشان داده شده است که این ماده غذایی فوق‌العاده برای کبد مفید است. دلیلش این است که آووکادو حاوی یک نوع آنتی‌اکسیدان به‌نام گلوتاتیون، که مسئول فیلتر کردن مواد مضر در کبد بوده و حفاظت از سلول‌های کبدی، در برابر آسیب دیدن را برعهده دارد.

گریپ‌فروت

گریپ‌فروت نه‌تنها خوشمزه است، بلکه برای جلوگیری از آسیب‌دیدن کبد نیز به شما کمک کند. با توجه به اینکه گریپ‌فروت سرشار از ویتامین C بوده خواص آنتی‌اکسیدانی نیز دارد که به دفع سموم از بدن کمک کرده و همچنین از آسیب رساندن به سلول‌ها جلوگیری می‌کند. یک مطالعه در سال ۲۰۰۶ نشان داده که عصاره این میوه به‌نام naringenin می‌تواند مواد شیمیایی مسئول اکسیداسیون اسیدهای چرب را فعال‌کند. گزارش LIVESTRONG حاکی از آن است که این کار در دراز مدت برای جلوگیری از پر چرب شدن کبد مفید است.

زردچوبه

این ادویه نیز برای کبد بسیار مفید و خوب است. طبق گزارش LIVESTRONG زردچوبه ممکن است آسیب رادیکال‌های آزاد در کبد را کاهش دهد و نیز از آسیب دیدن مولکول‌های بسیار ناپایدار در کبد کمک می‌کند. علاوه بر این طبق گزارش‌های Huffington Post زردچوبه به‌عنوان یک سم‌زدای طبیعی، چربی‌ها و صفرا (مایع زرد رنگ داخل کیسه صفرا) را هضم کرده و با این کار به کبد شما کمک می‌کند.

منبع: آرمان

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

آخرین عناوین