در گفتگو با الف مطرح شد چرا صدر صدرنشین شد/ آیا مقتدی صدر با کشاندن طرفدارهایش به خیابان به دنبال دو قطبی شدن عراق است؟

گروه سیاسی الف،   3970226084 ۱۶ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

به عقیده بسیاری از صاحبنظران،مقتدی صدر به دنبال این است که از طریق کشاندن طرفدارانش به خیابان ها و بدون داشتن اندیشه سیاسی روشن و آگاهی از پیامدهای خطرناکش، عراق را به سمت دو قطبی شدن به پیش ببرد وهمچنین سعی دارد سیاست های عربستان در عراق را عملیاتی کرده و از قدرت و نفوذ ایران در این منطقه بکاهد.

چرا صدر صدرنشین شد/ آیا مقتدی صدر با کشاندن طرفدارهایش به خیابان به دنبال دو قطبی شدن عراق است؟

به گزارش الف، خبرگزاری الفرات عراق ساعاتی قبل نتایج نهایی انتخابات عراق را اعلام کرد. هنوز نتایج رسمی نهایی انتخابات عراق از سوی کمیسیون عالی انتخابات این کشور اعلام نشده است. انتخابات پارلمانی عراق روز شنبه 22 اردیبهشت ماه برگزار شد و نتایج آن در 18 استان از سوی کمیسیون انتخابات در سه مرحله ( ابتدا در 10 استان، 6 استان در مرحله دوم و 2 استاندر مرحله سوم)  منتشر شده بود.(اینجا)

بر اساس این گزارش، نتایج انتخابات پارلمانی عراق برخلاف تصور بسیاری از صاحبنظران و تحلیلگران شد، عربستان بعد از چندین سال قطع رابطه با عراق، زمانیکه دید این کشور بعد از سقوط صدام تحت نفوذ ایران قرار گرفته به فکر نزدیکی به  برخی جریان های شیعی افتاد و در سال ۲۰۱۷ روابط نزدیکی با حیدر العبادی برقرار کرد و با دعوت از شخصیت های شیعی و در راس آنها روحانی متنفذ مقتدی صدر وارد فاز عملیاتی جدی تری برای نزدیکی به شیعیان عراق شد.

بیشتر بخوانید:

مراحل قانونی از انتخابات تا انتخاب نخست‌وزیر عراق 

نتایج غیررسمی اولین انتخابات پارلمانی عراق پس از شکست داعش/ پیشتازی فهرست نصر و سائرون

در کل در این دوره از انتخابات عراق، رقابت اصلی انتخاباتی میان ائتلافات شیعی است.ائتلاف السائرون که در پی ائتلاف مقتدا صدر با احزاب کمونیست عراق به وجود آمده، در راس ایستاد و به دنبال آن ائتلاف النصر به رهبری حیدر العبادی و سپس ائتلاف الفتح به رهبری هادی العامری .بسیاری پیش بینی می کردند که حیدر العبادی نتواند همانند نوری مالکی در سال های 2014 و 2010 رای بالایی تصاحب کند و صاحب کرسی شود اما گمان هم نمی کردند که عبادی که خود نخست وزیر است، ائتلافش دوم شود و مقتدی صدر در جایگاه اول قرار گیرد.

البته یکی دیگر از دلایل پیشتازی ائتلاف سائرون نیز مشارکت پایین مردم عراق در انتخابات این کشور است.مشارکت پایین مردم در انتخابات که در سراسر کشور حدود 44 درصد و در بغداد تنها حدود 35 درصد واجدین شرایط بود، نشان از سرخوردگی شدید ملت از دولت و وضعیت حاکم بر این کشور دارد.

انتخابات پارلمانی عراق برای انتخاب صاحبان 328 کرسی پارلمان این کشور در روز 12 می (شنبه پیش) به صورت الکترونیک برگزار شد و فهرست سائرون 54 کرسی، فهرست النصر 52 کرسی، فهرست الفتح 49 کرسی، فهرست القانون 25 کرسی، فهرست الحکمه 22 کرسی در پارلمان عراق را به دست آوردند.

بیشتر بخوانید:

ذوق زدگی سعودی ها از توئیت انتخاباتی مقتدا صدر موج آفرید

بازی مقتدی صدر در زمین سعودی؟

۴ نامزد مطرح پست نخست وزیری عراق

از سوی دیگر، برت مک‌گورک،‌ فرستاده دونالد ترامپ با اعلام نتایج انتخابات و پیشتازی صدر فورا رایزنی‌هایش را در عراق آغاز کرد اما هدر ناوئرت، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا سعی کرد نگرانی این کشور را نسبت به ترکیب دولت آینده عراق پنهان کند.

حسن هانی زاده کارشناس مسایل منطقه ای و بین المللی در گفتگو با خبرنگار سیاست خارجی الف، در مورد پیروزی جبهه سائرون به رهبری مقتدی صدر اظهار داشت: پیروزی غیر منتظره جبهه "سائرون" وابسته به مقتدی صدر به نظر می آید مشکلاتی را در آینده برای ملت و دولت عراق به وجود می آورد. مقتدی صدر از سه سال پیس به این طرف، رابطه خوبی با محمد بن سلمان برقرار کرد و سفرهایی به عربستان داشت که نشان می دهد رژیم آل سعود همواره به دنبال ایجاد شکاف میان مجموعه کشورهای شیعه و به ویژه شیعیان عراق که وابسته به جریان های مخالف و طیف هایی علیه ایران هستند، می باشد.

وی به نقش عربستان در انتخابات پارلمانی عراق اشاره کرد و گفت: رسانه های عربستانی همواره در انتخابات عراق نقش پررنگ بوده اند و جانب مقتدی صدر را می گرفتند. به همین دلیل مقتدی صدر توانست با پول های عربستان محبوبیت گذرایی در بین مردم عراق کسب کند. 

این کارشناس مسایل منطقه ای و بین المللی تاکید کرد: پیروزی جبهه مقتدی صدر به معنی نفوذ مجدد عربستان در عراق است. در طول 48 ساعت گذشته همواره تظاهراتی علیه ایران صورت گرفت که مخالف جریان هایی مانند النصر و الفتح است. در واقع مقتدی صدر به دنبال این است که از طریق کشاندن طرفدارانش به خیابان ها و بدون داشتن اندیشه سیاسی روشن و آگاهی از پیامدهای خطرناکش، عراق را به سمت دو قطبی شدن  پیش ببرد وهمچنین سعی دارد سیاست های عربستان در عراق را عملیاتی کرده و از قدرت و نفوذ ایران در این منطقه بکاهد.

بیشتر بخوانید:

نزدیکی مقتدی صدر به عربستان،شایعه یا واقعیت؟

بازگشت مقتدی به سیاست رسمی در عراق

مقتدی صدر: با «عمار حکیم» و «ایاد علاوی» ائتلاف و دولت تکنوکرات تشکیل می‌دهیم

وی خاطرنشان کرد: متاسفانه طرفداران مقتدی صدر شعارهایی علیه افراد نظامی ایران که نقش بسزایی در از بین بردن داعش در عراق داشتند طی این چند روز سر داده اند و به دنبال جنگ شیعه- شیعه هستند تا اوضاع عراق را همچون گذشته به ناآرامی به پیش ببرند.

هانی زاده افزود: جمهوری اسلامی ایران همواره اعلام کرده است که مسایل داخلی کشورها به خودشان مربوط بوده و در امورد داخلی کشورها دخالت نمیکند  اما مردم عراق باید بدانند  با تضعیف جریان های الفتح و النصر در برابر مقتدی صدر  عملا فرصت مداخلات  عربستان در امور داخلی عراق را برای ایجاد ناامنی در منطقه فراهم می شود.

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۴۸۴۸۶۲۰:۴۳:۵۱ ۱۳۹۷/۲/۲۶
صدر شبیه مرحوم رفسنجانی است... مواضعش در سالهای اخیر بیشتر از سر ناراحتی ناشی از شکست سال ۲۰۰۶ بود..
ناشناس۳۴۸۴۸۹۲۰:۴۵:۴۱ ۱۳۹۷/۲/۲۶
شیعه انگلیسی هست
ناشناس۳۴۸۴۹۱۲۰:۴۸:۳۴ ۱۳۹۷/۲/۲۶
کانال های فارسی زبان وابسته به ال سعود با شایعه و..سعی در ارایه تصویر ضد ایرانی از جریان صدر دارند.. تا اندکی از سوزش انتخابات لبنان کم کنند و ان را شکست جمهوری اسلامی جا بزنند.. الفتح وابسته به حشد الشعبی ، ۴۹ کرسی بدون ایتلاف به دست اورد و این یعنی کابوس ال سعود و امریکا.. چه بخواهند و چه نخواهند ، ایران حرف اول را در عراق می زند.. ال سعودی که زمانی می گفت شیعیان در سیاست عراق نباید نقش داشته باشند، الان به جریان صدر راضی شده..!! خخخ
ناشناس۳۴۸۵۰۱۲۰:۵۳:۴۵ ۱۳۹۷/۲/۲۶
جریان صدر در عراق وزنی ندارد... صدر نشینی اش بیشتر به خاطر ایتلاف با سایر گروهها ست... حتی با حزب کمونیست عراق هم ایتلاف کرده !!
ناشناس۳۴۸۵۴۴۲۱:۴۹:۰۶ ۱۳۹۷/۲/۲۶
صدر با پول عربستان عامری با کدام پول توانست ارتش و سلاح و رای جمع کنه فقط نگو بمن با کمکهای مردمی چون این جواب توهین به خوانندگان
ناشناس۳۴۸۵۷۴۲۲:۲۲:۴۹ ۱۳۹۷/۲/۲۶
خدابه دادمردم عراق برسه. امیدوارم ایران بتونه ازنفوذش برای اصلاح امورعراق استفاده کنه.
ناشناس۳۴۹۵۶۷۱۷:۰۲:۱۷ ۱۳۹۷/۲/۲۷
ایران به اصلاح امور خودش برسه، عراق پیشکش
ناشناس۳۴۸۵۷۹۲۲:۳۲:۰۶ ۱۳۹۷/۲/۲۶
مردم محترم عراق بایدازاوضاع سوریه عبرت بگیرند. نبایددردام شیاطین عبری ووهابی وآمریکایی بیافتند. خداکمکشان کندانشاءالله.
ناشناس۳۴۸۶۱۰۲۳:۱۲:۳۶ ۱۳۹۷/۲/۲۶
صدراگه عاقل باشه اززیرچترمرجعیت محترم عراق واززیرچترایران ونیروهای بسیجی عراق ودولت عراق خارج نمیشه. صدراگربدنبال مقبولیت ملی ومنطقه ایست،بایدسریعاًازحرامیان وهابی سعودی فاصله بگیره.
ناشناس۳۴۸۶۱۶۲۳:۲۰:۲۷ ۱۳۹۷/۲/۲۶
اگر این شخص بخاطر پولهای اهدای عربستان با حاکم وهابی عربستان سر وسری داشته باشد. در وهله اول به آرمان عراق وشهدا خیانت کرده است. ملت عراق هنوز یادشان نرفته است که تروریستهای دست پرورده عربستان چقدر ملت عراق را کشتند وویرانی ببار آوردند. ودر وهله بعدی مسلما بین شیعیان اختلاف شدید بوجود میآید که نتیجه آن کشت وکشتار میگردد. در وهله سوم عربستان شخص مورد نظر را ترور میکند وبه گردن ایران می اندازد. وتخم کینه ودشمنی بین شیعیان طرفدار این شخص ودیگر شیعیان توسط عربستان کاشته میشود
ناشناس۳۴۸۶۲۵۲۳:۳۳:۲۴ ۱۳۹۷/۲/۲۶
خداوند لعنت ونابودش کند آن کسانی که برای مزدوری حتی در فضایی مجازی از رژیم وحکام عربستان پول میگیرند وبه نفع انها کار میکنند وترور انجام میدهند وبکشورشان خیانت میکنند ومطلب مینویسند و حتی رای منفی ومثبت به نفع عربستان میدهند. این آدم ها پستترین آدمها هستند در آخر خسرت الدنیا والاخرت میشوند مانند دستمال کثیف به دور انداخته میشوند
ناشناس۳۴۸۶۳۲۲۳:۴۰:۵۶ ۱۳۹۷/۲/۲۶
یعنی اگر مشارکت بالا بود به افراد مد نظر ایران رای میدادند؟ تا الان چه کسانی بر سر قدرت بودند که موجب سرخوردگی مردم و عدم مشارکت آنها شدند؟ آیا نتیجه این نیست که اگر مشارکت بالا بود و افراد سرخورده رای میدادند باید العامریها و العبادیها کلهم جمع میکردند و می رفتند؟
حامد۳۴۹۶۲۷۱۸:۲۴:۴۲ ۱۳۹۷/۲/۲۷
اعتلاف انتخاباتی با گروه های مختلف نشان میدهد که صدر دنبال ایجاد قطبی با چتر ملی گرایی در عراق است، چیزیکه عراقی های سرخورده از درگیری های قومی نیاز به آنرا بیشتر حس میکنند و فراگیر تر به نظر میرسد. همچنین آینده نشان خواهد داد که کدام وجه آن، عربی عراقی بودن یا تنها عراقی بودن، قوی تر خواهد بود.
ناشناس۳۵۰۱۴۸۱۱:۴۰:۲۵ ۱۳۹۷/۲/۲۸
چون ملی گراست مردم به جریان او رای داده اند.
علی۳۵۰۱۴۹۱۱:۴۱:۲۶ ۱۳۹۷/۲/۲۸
آیا بعداز نابودی داعش باید شاهد فتنه دیگری در عراق بود ؟
رضا۳۵۰۱۵۱۱۱:۴۵:۰۲ ۱۳۹۷/۲/۲۸
سلام انسان که ازدواج میکند و سر زندگی خود میرود زندگی که شاید در شکل گرفتن آن و حل مشکلات اولیه پدر و مادر نقش مهمی دارند ولی اگر حضور همین پدر و مادر کمرنگ نشود و به دخالت منتهی شود مشکل افرین میگردد و باعث تقابل میگردد ایران نقش مهمی در عراق داشته و دارد و همین مورد باید با ظرافت باشد و الا مشکل افرین میشود برای هر دو ملت
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

آخرین عناوین