عوارض آزادراه‎ها ۲۰ درصد گران شد

گروه اقتصادی الف،   3970226021 ۱۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

معاون وزیر راه و شهرسازی با یادآوری این که از نیمه سال ۹۵ و کل سال ۹۶ افزایش قیمت نداشته ایم گفت: پس از ۱۸ ماه میانگین ۲۰ درصد نرخ عوارض آزاد راهها افزایش یافت.

عوارض آزادراه‎ها ۲۰ درصد گران شد

به گزارش تسنیم، امیر امینی تاکید کرد: البته در برخی آزاد راهها این افزایش به 32 درصد هم می رسد که این موضوع با توجه به نرخ تردد، میزان سرمایه گذاری، زمان استهلاک سرمایه و حتی صرفه جویی در مصرف سوخت و وقت کاربر تعیین می شود.

وی در تشریح توضیحات خود گفت:‌ مثلا با احداث آزادراه قم - گرمسار 154 کیلومتر مسیر کوتاه شد که طبیعتا با این موضوع در میزان سوخت و زمان صرفه جویی می شود که اگر فقط میزان سوخت مصرفی را ملاک قرار می دادیم باید از مالک هر خودروی شخصی حدود 18 هزار تومان عوارض دریافت می کردیم اما این میزان دریافت نمی کنیم، با این حال ما شاهد استقبال بیش از برآوردهای مردم از این بزرگراه هستیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به این که افزایش عوارضی آزاد راهها عده معدودی از هموطنانمان را در برمی گیرد گفت: تنها 5 تا 7 درصد تردد کشور از آزاد راهها و 95 درصد بقیه از دیگر زیرساختهای کشور انجام می شود.

وی درباره چگونگی افزایش عوارض آزادراهها گفت: قانون احداث طرح های راه و ترابری بر اساس قانون مشارکت اجرا می شود که با استفاده از مواد آن با بخش های خصوصی قرارداد منعقد می شود.

وی با بیان این که تا سال 92 فقط آزادراهها در این چارچوب احداث و از محل عوارض سرمایه سرمایه گذاران تامین می شد گفت: در حال حاضر با این شیوه دیگر سامانه های حمل و نقلی از جمله احداث ریل و فرودگاه هم اجرا می شود و این راهکاری است برای سرمایه گذاری در طرحهایی که دولت امکان آن را ندارد و از توان بخش خصوصی استفاده می کند.

معاون اقتصاد و برنامه ریزی حمل ونقل وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: البته ما در کنار زیرساختهای آزادراهی زیرساخت هایی هم داریم که مردم بدون پرداخت عوارض می توانند از آن استفاده کنند که در این باره نیز دولت به عنوان وظیفه اجتماعی اش هزینه احداث و تعمیر و نگهداری آن را تقبل می کند.

این مقام مسئول درباره نحوه نرخ گذاری بر عوارض آزادراهها نیز گفت: قانونگذار اجازه داده به پیشنهاد سرمایه گذار و با تصویب وزیر راه و شهرسازی در قبال خدماتی که به استفاده کنندگان عرضه می شود، نرخ گذاری صورت گیرد.

وی اضافه کرد: بعد از مدتی که سرمایه گذار سرمایه گذاری اش را انجام داد و اصل و نرخ سود سرمایه گذاری اش را مستهلک کرد این سرمایه به عنوان سرمایه ملی به دولت و در نهایت منافع آن به آحاد جامعه تعلق می گیرد.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه هر قدر افزایش نرخ عوارضیها دیرتر انجام شود سرمایه سرمایه گذاران دیرتر مستهلک می شود و سرمایه در دست سرمایه گذار باقی می ماند گفت: شریانهای حمل و نقلی ما دچار افزایش تقاضای تردد هستند که این مسئله هم ایمنی مسیرهای ما را کاهش می دهد و حجم ترافیک و توقف ها را موجب می شود.

وی با بیان اینکه در کشور 19 آزادراه وجود دارد که از این تعداد 3 آزادراه دولتی است گفت: تصمیم بر این است که با واگذاری نظام تصدیگری و استفاده از سرمایه گذاری مجدد بخش خصوصی، ارتقا سطح سرویس فعلی و تعمیر و نگهداریهای دوره ای را به صورت دریافت عوارض مجدد به سرمایه گذاران واگذار کنیم.

امینی در ادامه گفت: مثلا برای یک آزاد راه 150 کیلومتری 6 خطه، سالانه به 50 میلیارد تومان سرمایه گذاری نیاز است که دولت توان تامین آن را ندارد، که اگر با یک ترافیک متوسط سالانه حدود 25 هزار دستگاه خودرو از آن عبور کند در هر سمت آن باید از هر خودرو 3 تا 3500 تومان عوارض دریافت تا نرخ سرمایه گذاری مستهلک شود.

وی خاطرنشان کرد: اگر قرار است شریانهای کشور را تا پایان برنامه ششم و اواسط برنامه هفتم به 10 هزار کیلومتر آزاد راه تبدیل کنیم باید از توان بخش خصوصی استفاده کنیم.

دیدگاه کاربران

علی۳۴۷۴۳۲۰۹:۰۵:۳۶ ۱۳۹۷/۲/۲۶
به داد آزادراه کاشان-اردستان-نایین برسید
ناشناس۳۴۷۴۴۳۰۹:۱۰:۳۵ ۱۳۹۷/۲/۲۶
بزرگراه ۱۵ کیلومتری تهران پردیس که عوارض ۳۵۰۰ تومانی دارد با بیست درصد افزایش باید ۴۲۰۰ شود ولی الان ۴۵۰۰ شده ،و سوال اساسیتر مگر ساخت این اتوبان از نوع قرارداد Bot نبوده و ظاهراً باید با پنج سال بهره برداری سازنده به حالت جاده عمومی تبدیل می‌شد الان حدود ۱۵ سال است که به جاده عمومی تبدیل نشده و همچنان در. اختیار سازنده است چرا با این تخلف برخورد نمی‌شود و ضمنا چرا ب ای این مسافت کوتاه ۴۵۰۰ تومان دریافت میشود قانون کجاست کدام لابی پشت این اقدامات است لطفا مجلس ورود کند
ناشناس۳۴۷۴۵۳۰۹:۲۲:۵۷ ۱۳۹۷/۲/۲۶
هر چیزی که یک سرش وصل به بانکها و دولت میشه ۲۰ درصد و ۳۰ درصد و ....درصد افزایش پیدا میکنه اما من در بخش خصوصی بعد از ۷ ماه التماس برای تجهیزات تخصصی پزشکی بالاخره گفتند که با فقط ۴ درصد موافقت میشود.این ۴ درصد حتی هزینه افزایش گمرکی این تجهیزات را پوشش نمیدهد.
ناشناس۳۴۷۴۹۷۰۹:۵۲:۲۱ ۱۳۹۷/۲/۲۶
نرخ تورم 8 درصد است!!!!!!!!!!!
ناشناس۳۴۷۵۸۵۱۰:۳۹:۴۵ ۱۳۹۷/۲/۲۶
با پول مردم بر سر مردم منت میزارید خجالت هم نمیکشید
ناشناس۳۴۷۵۹۰۱۰:۴۳:۵۱ ۱۳۹۷/۲/۲۶
خدا انشاالله به مسولین برکت و درایت عطا فرماید.
هموطن۳۴۷۶۴۹۱۱:۱۴:۲۴ ۱۳۹۷/۲/۲۶
افزایش حقوق کارمند 6درصد ، افزایش عوارض راهها بیش از 1000% ایا این عدالت است ؟! کارشناسان وزارت راه، محاسبات را درست انجام نمی دهند . از سال 92تا کنون عوارض راهها صدها برابر گران شده از 200تومان رسیده به 5000تومان درحالیکه راهها و تابلوها وضعیت خوبی ندارد برخی از شهرها یک تابلوی درست و حسابی هم ندارد، ولی برای اخذ عوارض از مردم ایران، تابلوها در سطح بسیار پهناور ! چرا نماینده های ما در مجلس اعتراض نمی کنند ؟
جانباز۳۴۷۷۲۹۱۱:۵۶:۲۴ ۱۳۹۷/۲/۲۶
چرا از جانبازان عوارض میگیرید مگر جانبازان حسب قانون معاف نمی باشند .. اگر بهانه اتان این است که خصوصی است و دست پیمانکار است ... خوب صاحب اصلی ان که دولت است .. نباید که ماها را با این ترفند دور بزنید .. ما با این مبالغ فقیر نمی شویم ...ولی ارزش ها و قوانین را زیر سوال می برید..
بازنشسته۳۴۷۷۳۱۱۱:۵۶:۳۷ ۱۳۹۷/۲/۲۶
چیکار دارین میکنین با مردم. بسه دیگه. لبنیات گرون شد. عوارض جاده ای گرون شد. خودرو گرون شد..... همه چی گرون شد. دیگه سال نو که میشه خوشحال نیستم. فقط باید به فکر گرون شدن ها بود. بس کنید.
شهروند۳۴۷۷۳۹۱۲:۰۱:۵۵ ۱۳۹۷/۲/۲۶
تخم مرغ به راحتی از شونه ای 7500 رسید به 17000 الی 18000. بعد دولتی آوردن 12600 گفتن وارداتیه. بعد هم واردات قطع شد و الان شده حدود 14000 الی 14500 در میادین تره بار. یعنی بی سر و صدا حدود 100 درصد از قیمت قبل گرون تر شد. حالا خیلی هم نگران اضافه شدن 20 یا 30 درصد نیستیم.ما مرد میدونیم. اصلا خودتون رو نگران نکنید. واسه قلبتون ضرر داره.
ناشناس۳۴۷۷۴۲۱۲:۰۲:۱۶ ۱۳۹۷/۲/۲۶
آزاد راه خرم آباد - پل زال 110 کیلومتره 15000 تومان عوارض می گیرندسالانه هم 20درصداضافه میشه کسی هم پاسخگو نیست اونوقت اتوبان تهران -قم سالهای سال 100 تومان بود الان شده 500 تومان
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  12. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  15. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  16. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  17. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  18. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  20. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  21. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  22. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  23. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  24. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  25. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

آخرین عناوین