الف در گفتگو با نمایندگان بررسی کرد؛ فاینانسی که تامین نشد و ادعای روحانی زیر سوال رفت/ سرانجام تمجید روحانی از آخوندی برای خرید هواپیما

گروه اقتصادی الف،   3970225215 ۲۶ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

سرانجام تعریف و تمجید روحانی از آخوندی مبنی بر اینکه وی برای خرید هواپیما معطل پول نمی ماند این شد که ایرباس و بوئینگ به بهانه ندادن پول از سوی ایران، از تحویل هواپیما به ایران امتناع کرده و در نهایت بعد از خروج ترامپ از برجام، این 2 شرکت هم از تحویل هواپیما سر باز می زنند.

فاینانسی که تامین نشد و ادعای روحانی زیر سوال رفت/ سرانجام تمجید روحانی از آخوندی برای خرید هواپیما

به گزارش خبرنگار الف، حسن روحانی رییس جمهور روز سه شنبه 24 مرداد سال گذشته در هنگام معرفی عباس آخوندی برای تصدی وزارت راه شهرسازی در صحن مجلس در جملاتی به این مضمون گفت: «برای تصدی وزارت راه و شهرسازی آقای آخوندی معرفی شده که برای خرید هواپیما هی نگوید پول بدهید. خودش می رود و هواپیما می خرد و می آورد. امروز ما بدون تحمیل بودجه‌ای به بودجه کشور هواپیمای نو خریداری می‌کنیم و آقای آخوندی در این زمینه کار بزرگی انجام داده‌اند».

در همین راستا بعد از برجام، وزارت راه و شهرسازی بنا بر اخبار منتشره تهران 200 هواپیمای مسافربری به مبلغ 38.3 میلیارد دلار برای شرکت ایران ایر سفارش داده که شامل 100 فروند هواپیمای ایرباس، 80 فروند هواپیمای بوئینگ و 20 فروند هواپیمای ای تی آر است.

دولت روحانی به انجام این قراردادها خوشبین بود و دلخوش کرد.

اما در هفته های گذشته خبرهایی مبنی بر تحویل نشدن هواپیماهای جدید به ایران مطرح شد.

خبرنگار الف به سراغ نمایندگان رفت و دلایل این موضوع را جویا شد. آنچه نمایندگان بیان کردند با ادعای سال گذشته روحانی در خصوص آخوندی در تضاد است.

محمدرضا رضایی رئیس و صدیف بدری سخنگوی کمیسیون عمران مجلس معتقدند به دلیل تامین نشدن پول از سوی ایران هواپیما به ایران تحویل نشد.

به عبارت دیگر این نمایندگان معتقدند آنچه باعث تاخیر در تحویل هواپیما به ایران شده همان موضوع فاینانس و وام خارجی است. درست عکس آنچه که روحانی در صحن مجلس گفته بود.

محمدرضا رضایی کوچی، رئیس کمیسیون عمران و نماینده جهرم در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با الف گفت: مساله اصلی در تحویل ندادن هواپیما، پول و فاینانس است.

وی حتی به نقل از وزیر راه و شهرسازی گفت: بهانه این شرکت ها پرداخت نشدن پول از سوی ایران است و چون بودجه از محل فاینانس تامین نشد، این شرکت ها هم هواپیما تحویل ندادند.

صدیف بدری سخنگوی کمیسیون عمران نماینده اردبیل، نیر، نمین در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار الف هم همین نظر را بیان کرد و گفت: این شرکت ها می گویند دلیل تحویل نشدن هواپیما و تاخیر در این زمینه پرداخت نشدن رقم قرارداد از سوی ایران است.

به گفته وی دلیل اصلی در تاخیر تحویل هواپیما، همان مساله مالی است و منابع خارجی و فاینانسی که قرار بود تامین شود، تامین نشد.

همچنین سید احسن علوی رئیس کمیته حمل و نقل کمیسیون عمران و نماینده سنندج گفت: ایرباس اعلام کرده که دیگر هواپیمایی به ایران تحویل نمی دهد. شاید 2 هواپیمای دیگر تحویل بدهد و از تحویل بقیه هواپیماها خودداری می کند.

وی افزود: در مجموع ایرباس حدود 13 هواپیما به ایران تحویل داده و بوئینگ هواپیمایی تحویل نداد.

علاوه بر نمایندگان مجلس، اصغر فخریه کاشان معاون وزیر راه و شهرسازی که پیگیری خرید هواپیما از شرکت‌های ایرباس، بویینگ و ای‌تی‌آر را بر عهده دارد، هم صراحتا به مشکل مالی در این زمینه اشاره کرد و گفت: تامین پیش‌پرداختهای هواپیماها به خاطر برخی مسایل داخلی در رابطه با مشخص کردن منابع باعث تاخیر در تحویل هواپیماها شده است.

حال این سوال مطرح است که مگر رئیس جمهور در صحن مجلس نگفته بود که آخوندی وزیری است که برای خرید هواپیما معطل پول نمی ماند؟

تکلیف آن تعریف و تمجید روحانی از این وزیر چه شد؟ مگر قرار نبود آخوندی برای خرید هواپیما معطل پول نماند؟ پس چرا این شرکت ها قبل از خروج آمریکا از برجام پرداخت نشدن پول را بهانه تحویل ندادن هواپیما ذکر می کردند.

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۴۶۵۳۲۱۵:۱۶:۲۳ ۱۳۹۷/۲/۲۵
ترامپ گفت شرکتهای اروپایی و امریکایی ممکن است از خارج شدن او از برجام ضرر کنند ولی ما امنیت و سود بالاتر در بلند مدت را فدای سود کوتاه مدت چند شرکت نخواهیم کرد. نتیجه اینکه خروج امریکا از برجام باعث بالا ماندن قیمت نفت و در نتیجه ادامه رشد سود ده تولید شیل نفتی امریکا از حدود 9 میلیون بشکه به بالای 14 میلیون بشکه یعنی 5 میلیون بشکه اضافی می شود که با نفت 70 دلاری یعنی روز 350 میلیون دلار مستقیم و بسیار بسیار بیشتر غیر مستقیم به نفع اقتصاد امریکا می شود که خود باعث رونق اقتصادی در امریکا و افزایش درامد مردم امریکا و در نتیجه افزایش سفر و نیاز بیشتر به بویینگ و ایرباس خواهد شد و حداقل ده برابر هواپیماهایی که بویینگ و ایرباس از ناحیه فروش به ایران خواهند داشت از ناحیه فروش به خود شرکتهای امریکایی و اروپایی و عربی تولید کنند نفت سود خواهند برد
ناشناس۳۴۶۵۳۵۱۵:۱۶:۴۶ ۱۳۹۷/۲/۲۵
برای رسیدن به اهداف جناحی و انتخاباتی خود ، هواپیمای ایرباس 239 را که در حال عبور از ترکیه به مقصد سنگاپور بود ، در مهراباد فرود اوردند و‌ وزیر و کارکنان برای سلفی گرفتن راهی فرودگاه شدند و ان ابروریزی را برای ایران رقم زدند...که مدت ها سوژه طنز مجلات اروپایی بود... رسانه های زنجیره ای دولتی بعد از سوخت شدن این دستاورد !! ساکت اند، انگار نه خانی اومده ، نه خانی رفته !
ناشناس۳۴۶۵۴۳۱۵:۲۰:۱۲ ۱۳۹۷/۲/۲۵
این همه خسارت را متحمل شدیم که اصلاح طلبان به ارزویشان که سلفی با بویینگ بود ، برسند..!
ناشناس۳۴۷۲۰۰۲۳:۴۸:۱۶ ۱۳۹۷/۲/۲۵
آرزوی سلفی با موگرینی! :)
ناشناس۳۴۶۵۵۵۱۵:۲۳:۳۰ ۱۳۹۷/۲/۲۵
صرفا این شوآف از سمت آخوندی بود برای اینکه ضعفهایش در حوزه مسکن و راه و ساختان و راه آهن و ... توی چشم نیاد. عملا ایشون 5 سال کل ساخت و ساز در کشور را به رکود کشاند.
ناشناس۳۴۶۵۶۱۱۵:۲۵:۳۳ ۱۳۹۷/۲/۲۵
اصلا معلوم است در این مملکت چه خبر است قرار داد به این بزرگی امضا می کنند بعد معلوم میشه پول خرید نداریم آیا دولت نباید احتمالات رو در نظر داشته باشد این بود تدبیری که آقایون اصلاح طلب ازش دم میزدند
ناشناس۳۴۶۵۶۷۱۵:۲۹:۴۱ ۱۳۹۷/۲/۲۵
آقای آخوندی برند است !
ناشناس۳۴۶۵۶۸۱۵:۳۰:۰۹ ۱۳۹۷/۲/۲۵
وای به حال مملکتی که مدیریتش دست شماست
رضا۳۴۶۵۷۸۱۵:۳۵:۲۳ ۱۳۹۷/۲/۲۵
حداقل آخوندی تلاش خود را کرد و نزد آیندگان روسفید است .قبلی ها چه کردند و بعدی ها چه می خواهند بکنند؟
ناشناس۳۴۶۶۲۷۱۵:۵۸:۵۷ ۱۳۹۷/۲/۲۵
به نظر شما در کشور ایران زندگی نمیکنید و فجایع زمان آخوندی در حوزه مسکن و راه را ندیده اید یا دیده اید ولی رانت اجازه گفتن حقیقت را به شما نمیدهد
ناشناس۳۴۶۷۹۴۱۷:۵۶:۵۹ ۱۳۹۷/۲/۲۵
معلومه به تو یکی این وزیر ملیاردی رسیده...
ناشناس۳۴۶۶۰۷۱۵:۴۸:۳۱ ۱۳۹۷/۲/۲۵
؛سلفیهای حقارت رو یادت میاد؟ فقط همونهاباقی مونده ازبرجام شرم آور.
عدالت۳۴۶۶۲۵۱۵:۵۷:۳۷ ۱۳۹۷/۲/۲۵
واقعا جای سوال دارد که شخصی مانند آخوندی چگونه وزیر است و بدتر از آن چگونه بعد از سه استیضاح و بعد از پنج سال افتضاح در حوزه مسکن و راه، همچنان در سمت خود باقی ماند ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ به نظرتان اوضاع کشور با این شرایط درست خواهد شد ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
ناشناس۳۴۶۹۲۶۱۹:۴۱:۱۹ ۱۳۹۷/۲/۲۵
مسکن مگه تو 5 سال اینطوری شده؟!! بقیه چه گلی زدن؟! غیر از دوره دوم اصلاحات که می شد 80 درصد ارزش مسکن را وام گرفت، در 15 سال گذشته وضعیت مسکن فاجعه است!
ناشناس۳۴۷۲۷۴۰۱:۲۷:۵۸ ۱۳۹۷/۲/۲۶
خوابی؟
ناشناس۳۴۶۷۰۲۱۶:۵۳:۳۴ ۱۳۹۷/۲/۲۵
خسته نباشی پهلوان.
علی 671۳۴۶۷۴۳۱۷:۱۵:۱۰ ۱۳۹۷/۲/۲۵
در پاسخ به این آقا رضای گل که فرمودند آخوندی تلاش خود را کرد درسته بیچاره خیلی زحمت کشید و خون دلخورد .آزادمان کنید با این اظهار نظر های مسخره .روحانی کدام حرف درست رازده در این پنج سال که عمل شده باشد و نتیجه داده باشد جز حرف که نه مایه می خواهد ونه سرمایه ونه اجرا .مگه قول سیب و گلابی به بچه هایمان نداد .کشگ بود .مثل بقیه .آینده هم مثل حال تا این نیز بگذرد .روحانی مچکریم .
ناشناس۳۴۶۸۶۳۱۸:۵۴:۱۰ ۱۳۹۷/۲/۲۵
سالها از مسیرهای غیر معمول تجارت شده و هنوز مدیران بلد نیستند از روشهای رایج تجارت استفاده کنند.
سعيد۳۴۷۰۹۳۲۲:۲۱:۱۷ ۱۳۹۷/۲/۲۵
باز خوبه اخوندی ۴ تا ATR و چند تا ایرباس خرید، شما که همه رو به نام دور زدن تحریم ها اختلاس کردین.
ایرانی۳۴۷۱۹۴۲۳:۴۶:۰۸ ۱۳۹۷/۲/۲۵
طبق گزارش وزارت همین آخوندی : دولت قبل در زمان تحریم حدود 100 هواپیمای نو و دست دوم (مثل همین چهارتایی که آخوندی خرید) خریده بودند الکی رفتند 5سال معطلی برای هیچی
ناشناس۳۴۷۲۴۶۰۰:۴۹:۰۸ ۱۳۹۷/۲/۲۶
من مطمئنم تو یا پسر وزیر راهی یا تو دفترش چایی میدی بهش . اینکه احتمال ندادم رانت گرفتی پیشکش قدمت
ناشناس۳۴۷۴۵۱۰۹:۲۱:۰۲ ۱۳۹۷/۲/۲۶
آقا سعید انقد سقف آرزو هات رو کوتاه نکن.این نتیجه ی اعتماد ما نبود.بود?
تافردا۳۴۷۴۱۹۰۸:۵۵:۰۶ ۱۳۹۷/۲/۲۶
قرارنبود 100درصد پول خرید هوایما فاینانس شود 15 درصد سهم ایران است مضافاً این که در پیش پرداخت ما مصر به دریافت تضمین که در هیچ قرارداد این چنینی باب نیست شدیم در همین زمان بود که بانک صادرکننده ضمانت نامه، موضوع را به بعد از تصمیم ترامپ موکول کرد که این اتفاق افتاد. پس موضوعات را قلب نکنید!
علی۳۴۷۴۶۶۰۹:۳۵:۳۹ ۱۳۹۷/۲/۲۶
تحویل بگیرید سیب و گلابی های برجام رو...
آشنا۳۴۸۰۰۶۱۴:۰۱:۱۳ ۱۳۹۷/۲/۲۶
مقصر اصلی نه تحریم است نه برجام است نه ... بلکه مقصر اصلی وزارت راه و شهرسازی است ، یکی از فاینانسرهای منطقه حاضر بود 30 B دلار در پروژه ناوگان هوائی کشور فاینانس انجام دهد وی به وزارت راه معرفی شد نتیجه اش جبهه گیری وزارت راه بود و ... ، اطلاعات کامل موجود است
ناشناس۳۴۹۳۲۶۱۳:۲۹:۴۰ ۱۳۹۷/۲/۲۷
دوستان اصلا نگران نباشید شش ماه دیگر برجامی وجود نخواهد داشت و آنگاه همگی به آرزوی خود میرسیم و زندگی را با تحریمها شروع میکنیم. مطمئن باشید دلار ارزانتر خواهد شد و به 800 تومان برمیگردد و به هر ایرانی اجازه تردد به همه کشورهای دنیا بدون ویزا داده خواهد شد و مشکل تورم و بیکاری هم حل خواهد شد.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  5. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  6. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  7. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  8. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  9. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  10. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  11. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  12. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  13. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  14. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  15. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  16. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  17. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  18. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  19. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  20. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  21. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  22. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  23. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  24. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  25. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

آخرین عناوین