تصمیم هوشمندانه رئیس جمهور لایق حمایت همگان است

میرزاسعدین داورپناه، گروه تعاملی الف،   3970225120 ۲۴ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۲ تکراری یا غیرقابل انتشار
تصمیم هوشمندانه رئیس جمهور لایق حمایت همگان است

برجام از ابتدا بار کجی بود که به مقصد نرسیدنش غافلگیر کننده نیست. موضع قاطع ترامپ علیه اعتبار برجام ثابت کرد که از نگاه آمریکا برجام و ایران هراسی ابزارهایی هستند برای تعقیب اهدافی جاه طلبانه که البته هیچ کدام از مستاجرین کاخ سفید از آن غفلت نداشتند.

بزرگنمایی تهدید برنامه هسته ای ایران بستر اجماع سازی تاریخی باراک اوباما علیه ایران را فراهم ساخت و اکنون عدم همراهی دونالد ترامپ با محصول آن اجماع به طمع باز آرایی اتحاد دیگری می باشد که آمریکا ضمن رویای رهبری آن در پی استفاده جهت تحصیل منافعی بلندپروازانه است.

"احیای تحریم های امریکا" تقلای بازگشت به دورانی است که دولت آمریکا به بهانه کشف و مجازات تخلف جهانیان از «پیچیده ترین مقررات تحریمی تاریخ» به هر جا سرک می کشید و می کوشید اطلاعات تمامی مبادلات اقتصادی جهان را زیر سلطه نظارتی خود بگیرد. اقدامی که بسیاری کشورها را آزرده، متضرر و مستاصل کرد و در طلب آسودگی از دخالت های آمریکا انگیزه یافتند تا گوش به امر کاخ سفید در تحمیل محدودیت ها بر ایران مشارکت کنند. مشارکتی که قرار بود در نتیجه موفقیت آن و به تسلیم کشاندن ایران بهانه سلطه اطلاعاتی و دخالت های حاکمیتی آمریکا بر دیگران از میان برود!

اروپا با وجود برگزیت، ماکرون بی پشتوانه، مرکل تضعیف شده، ایتالیای بی دولت، اسپانیای بحران زده و جسارت روز افزون اعضا علیه تصمیمات بروکسل تصویر اروپایی ضعیف را به ذهن متبادر می کند. از سوی دیگر خرس روسی و اژدهای چینی از هر فرصتی جهت تقویت جایگاه جهانی خود بهره بر می دارند...

اخیرا وسوسه استفاده از ضعف اروپا و واکنش به خطر گسترش نفوذ رقبا امریکا را بر آن داشته که بی پروا به اقداماتی هدفمند متوسل شود. حتی دمیدن آمریکا بر آتش جنجال ترور اسکریپال به هدف تثبیت فاصله اروپا با روسیه بود و در چارچوب همین اقدامات سلطه جویانه امریکا بر اروپا می گنجد. امریکا دست به هر کاری می زند تا همچون دوران زعامت در بلوک غرب، افسار جهان غرب را تنگ ببندد پیش از آنکه رقبا موفق شوند آرزوی پراکندگی غربیان را به تعبیر نزدیک کنند.

اکنون اعتراضات مقامات آلمانی، فرانسوی و اتحادیه در مخالفت با تحمیل قوانین تحریمی آمریکا بر جهان را می توان نشانه ای از تشدید تقلای دفاعی اروپا بر شمرد. «مایوس شدن از متحد قدیمی» گلایه است و در ادامه تقویت «استقلال اروپا از آمریکا» مطالبه شده و «ژاندارم اقتصادی» بودن آمریکا هم مورد اعتراض اروپاییان قرار دارد. این تقابل لفظی اروپا و آمریکا نتیجه اعلام زیرکانه ایران برای ماندن موقت بر تعهدات برجامی است تا شاید از این رهگذر قدمی نیز در راه آرزوی دیرین ایجاد فاصله میان اروپا و آمریکا برداشته شود!

پس از سخنرانی ترامپ، خروج واکنشی ایران هدیه بزرگی به امریکا به شمار می رفت! اما ایران از چند هفته مهلت و صبر سخن گفته تا شاید اروپا نظر ایران برای جبران زیان اقتصادی خروج آمریکا از برجام را تامین کند. بدیهی است روابط میان ایران و پنج کشور دیگر در قالب برجام نمی گنجد زیرا در غیاب امریکا برجام تغییر کرده و اگر قرار بر اعتبار معامله باشد باید بر ایجاب و قبول جدیدی توافق شود. علی رغم این نیز ماندن موقت ایران بسیار بهتر از خروج واکنشی از آن است هر چند راه خروج برجام نیز می تواند از کمیسیون مشترک بگذرد که چند هفته زمان خواهد برد.

هزینه عینی برجام برای ایران تضعیف بازدارندگی، تخریب تاسیسات پلوتینیوم و یا از دست رفتن ۹۷ درصد ذخیره غنی سازی کشور می باشد. اما واقعیت این است که هزینه بزرگتری که سایه آن به واسطه برجام بر امنیت ایران گسترانده شده تهدید بازرسی گسترده و نظارت بر اطلاعات دولتی ایران می باشد.

ترامپ اگر چه در طلب فایده ای کلان برای امریکا چنین کرد اما طلبکاری ایران از عهدشکنی برجامی دستاویز محکمی به تهران داده تا به مدد آن در برابر گسترش معهود دامنه بازرسی و نظارت بهتر مقاومت کند. لذا در صورت محدود شدن دامنه نظارت و بازرسی به اراده تهران، حتی در فرض بیشتر ادامه دادن برجام هم تا مدتها هزینه امنیتی بیش از این بر ایران تحمیل نخواهد شد.

صبوری تا سر رسید صدور "گزارش تاییدی آژانس بین المللی انرژی هسته ای" پس از دوران خروج آمریکا نیز سرمایه ای برای چانه زنی های آینده خواهد شد زیرا به هر حال روزی باید این پرونده به سرانجامی برسد. از زاویه انتظارات و ارزیابی محصول بگو مگوی امریکا و اروپا برای اقتصاد ایران نباید دچار خوش بینی کاذب شد. روشن است که شرکت های بزرگ بین المللی متاثر از اراده واشنگتن از ورود به ایران خود داری خواهند کرد اما نتیجه بی توجهی به خواهش ها و تحقیر مقامات اروپایی از سوی امریکاییان می تواند مسیر تعمیق همکاری ها و اجماع سازی مجدد را با مانع مواجه کند یا دست کم از سرعت آن بکاهد.

شاید بتوان گفت و شاهد آورد که آنچه ایران را برای تعامل و پذیرش برجام ترغیب کرد، احتمال تشدید فشارها بود نه لزوما تحریم های سختی که اعمال شده بودند و تحمل می شدند. اجماع جهانی پیش از آغاز مذاکرات پایانی این چشم انداز را تقویت می کرد که حلقه محدودیت گرد ایران می تواند بیش از طاقت تنگ شود.

سرانجام برجام معیوب حاصل آمد و فرصت بستن پرونده برای همیشه تلف شد. اکنون اما متاثر از خویشتن داری ایران، اروپای ظاهرا مغرور که از وضع تعرفه های فولاد و آلومینیوم از سوی آمریکا سخت آزرده شده بود متوجه شده که باز هم باید برای گرفتن معافیت از تحریم های ثانویه آمریکا التماس کند!

واقع بینانه است که امیدوار باشیم سقف نتیجه تحمیل اراده امریکا بر اروپاییان باز گرداندن محدودیت های سابق است و نه تشدید آنها! اگر چه آمریکا نگاهی ابزاری به پرونده ایران دارد اما محدود کردن چیرگی و سلطه امریکا از راه تشدید هزینه خروج از برجام عملیاتی است که صبوری و تدبیر ایران می طلبد.

ملت با اتحاد از دشواری های تاریخی متعددی عبور کرده اند، اکنون تصمیم هوشمندانه آقای رئیس جمهور نیز لایق حمایت همگان است.

دیدگاه کاربران

محسن۳۴۶۰۵۲۱۱:۳۲:۲۴ ۱۳۹۷/۲/۲۵
امیدوارم همینی باشه که شما می فرمایید .
ناشناس۳۴۷۱۵۳۲۳:۱۳:۱۹ ۱۳۹۷/۲/۲۵
رئیس جمهور ایران، اقدام هوشمندانه؟ شوخی میکنی؟
ناشناس۳۴۶۰۵۷۱۱:۳۳:۰۶ ۱۳۹۷/۲/۲۵
کدام هوشمندی؟ امضاء توافقی که به این سادگی قابل نقض باشد شایسته چه چیزی است؟؟
ناشناس۳۴۶۹۶۲۲۰:۰۵:۱۴ ۱۳۹۷/۲/۲۵
ترامپ زیر تمام توافقات توسط اوباما زده. مقصر امریکا است. برجام اگر توسط سنای آمریکا هم امضا میشد باز هم می توانستند دبه کنند بدون در نظر گرفتن آبرو ریزی.
ناشناس۳۴۶۱۱۸۱۱:۵۴:۴۵ ۱۳۹۷/۲/۲۵
اگر رییس جمهور همان شب خروج امریکا ، خروج ایران را اعلام می کرد ، اتحاد بی نظیری در کشور شکل میگرفت... متاسفانه اصرار دولت بر ادامه این روند ، طیف تندرو اصلاح طلب را امیدوار کرد تا با ژست حمایت از روحانی با همان ادبیات ، به جای پاسخگویی ، ژست طلبکار بگیره و بر تنور بگومگو و دوقطبی بدمد... نان این طیف تندرو،در تفرقه و دوقطبی است... برای انها دفاع از دولت، فقط ابزار است.
ناشناس۳۴۷۴۸۲۰۹:۴۲:۴۲ ۱۳۹۷/۲/۲۶
بله فرداش همه با هم شعار میدادیم و شب بر میگشتیم نون هسته ای میخوردیم خیلی هم خوش میگذشت و از فردا هم منتظر میموندیم تا دنیا چه بلای جدیدی میخواهد سر ما بیاورد بعد هم به دنیا میخندیدیم.
ناشناس۳۴۷۶۴۳۱۱:۱۳:۰۰ ۱۳۹۷/۲/۲۶
برای حفظ منافع ملی نیازمند به تصمیمات درست هستیم. نه تصمیمات غیر کارشناسی و احساسی.
Ali۳۴۸۳۵۰۱۸:۱۵:۲۱ ۱۳۹۷/۲/۲۶
و البته به احتمال زیاد تا الان درگیری نظامی هم شده بود و احتمالا الان شرایط به گونه دیگری بود!
م.م۳۴۶۱۲۳۱۱:۵۶:۲۶ ۱۳۹۷/۲/۲۵
کدوم تصمیم هوشمندانه!!!! روحانی یک فرد فوق العاده مغرور و منفعت طلب است که بخاطر حفظ آبروی خو حاضر است امتیازات فراوان دیگری به اروپایی ها بدهد و به ظاهر برجام را سرپا نگه دارد...
ناشناس۳۴۶۵۷۹۱۵:۳۵:۲۴ ۱۳۹۷/۲/۲۵
دقیقا فقط بخاطر این که خیط نشه، این تصمیم رو گرفت
محمد۳۴۶۱۵۱۱۲:۰۶:۲۰ ۱۳۹۷/۲/۲۵
درود بر روحانی و تیمش که تمام قد تلاش کردند.4 سال تثبیت قیمت ها و رشد اقتصادی و... اما بازندگان انتخابات و ترامپ و اسرائیل برای به هم زدن این دستاورد هر چه می خواهند می کنند.
ناشناس۳۴۷۳۲۹۰۶:۵۵:۰۴ ۱۳۹۷/۲/۲۶
سلام ببخشید منظورتون رکود بنظر تورمی هست؟ شما احیانا ایران تشریف دارید؟
ناشناس۳۴۶۱۸۴۱۲:۲۱:۴۴ ۱۳۹۷/۲/۲۵
ببخشید میشه بگین با چونه زدن چی حاصل میشه؟ این چه معاهده ای بوده که همه تهیدیداتش متوجه ایران بوده و هیچ تدبیری برای دیگر شرکا در صورت خارج شدن از تعهدات در نظر نگرفته؟
ناشناس۳۴۶۲۱۹۱۲:۳۶:۳۹ ۱۳۹۷/۲/۲۵
من میدونم برجام تصمیم کل نظام بود،برنامه ی عالی بود برای برونرفت از وضعیت انزوا و اسفناک سابق.اما اینک میگویم آقای روحانی باید پاسخگو باشن ب این دلیل نیس ک برجام خسارت محض بوده.مطمئنم فایده داشته.ولی قول هایی بابت برجام ب ما داده شد ک تقریبا هیچ کدام عملی نشد.آیا روحانی خودش تاثیر نداشت در جناحی شدن برجام??الان ک وقت پاسخگویی هست(عذرخواهی نخواستیم از هیچ کس،چ اینوری چ اونوری)چرا دوباره همه طلبکارین??طلبکار فقط مردمن،همه تون باید پاسخگو باشین چون عده ای قول دروغ دادید و منتقدان سابق برجام هم هیچ برنامه ی بهتری نداشتن و در وضعیتی ک میتونستن مردم رو از خود برجام آگاه کنند فقط مخالفت کور و بی هدف میکردن.
ناشناس۳۴۷۰۲۲۲۰:۵۸:۴۸ ۱۳۹۷/۲/۲۵
آفرین
سلام۳۴۶۲۷۹۱۳:۰۱:۴۷ ۱۳۹۷/۲/۲۵
هوشمندانه؟؟!! زمان نوشتن برجام هوشمند نبودند که تضمین نگرفتند؟
شاهرخ۳۴۶۲۸۵۱۳:۰۴:۰۰ ۱۳۹۷/۲/۲۵
شاید ایشون در خارج بسیار هوشمند باشن...ولی این هوشمندی قراره مگه جز برای کشور جایی دیگه خرج بشه؟؟؟؟؟؟ پس نتایج این هوشمندی در کجای جامعه حس میشه ما بریم به وضوح ببینیم؟؟؟؟؟؟؟ دوستان بس کنید از خر بازی
ناشناس۳۴۶۴۵۰۱۴:۲۲:۳۴ ۱۳۹۷/۲/۲۵
تو اول برو حرف زدن مودبانه یادبگیر بعد بیا اظهار فضل کن متاسفم که باید همچین نظر بی ادبانه ای رو بشنوم
ناشناس۳۴۶۶۶۵۱۶:۲۳:۳۴ ۱۳۹۷/۲/۲۵
باید بفهمیم همه چیز دست خداست نه کدخدا ............................................................................................................... .................................. ....... . ..............
ناشناس۳۴۶۷۱۵۱۶:۵۸:۱۵ ۱۳۹۷/۲/۲۵
برجام تاکنون مزایای بسیاری داشته است ۱- ایجاد فضایی برای تنفس که کشور دچار فشارهای تحریمی سنگین بود ۲- افزایش فروش نفت ۳- کاهش مشکلات در امر تجارت و کشتی رانی و بیمه ها ۴- جلوگیری از شتاب افزایش نرخ ارز ۵- عیان کردن بد عهدی و بد پیمانی امریکا در سطح جهان ۶- عیان کردن تقریبی عدم استقلال کامل اروپا ۷- فهمیدن و متوجه شدن هوشمندی سیاسی رهبری معظممان در سطح جهان ۸- اشکار شدن منفعت طلبان مادی و سیاسی داخلی با مخالفتشان با برجام ۹- مشخص بودن خوب بودن برجام به دلیل مخالفت امریکا و اسراییل و عربستان با ان ۱۰- و بالاخره تجربه ای عظیم در بازیهای سیاسی و بکار بردن ان در اینده
علی۳۴۶۷۹۵۱۷:۵۸:۱۱ ۱۳۹۷/۲/۲۵
برجام مانند مریضی می ماند که مرگ مغزی شده ولی بیمارستان خصوصی آن را در آی سی یو نگه میدارد و شبی چند میلیون می گیرد . هر چه زودتر برجام از آی سی یو بیرون بیاید به نفع ملت است ...
ناشناس۳۴۶۸۵۸۱۸:۴۸:۳۶ ۱۳۹۷/۲/۲۵
بزرگترین خسارت ما از برجام این بود که سرمایه مقاومت ملت را هدر داد و اقایان با خوش خیالی هایشان نتوانستند این پرونده را ببندند. اینکه بگوییم بار کج به منزل نمیرسید درست است اما این بار کج باعث شده خصومت ها از ایران و امریکا فراتر برود و خصومت با عربستان و دیگران را بر ان افزود. البته در این چند ماه باید که عاقل باشیم ارام برخورد کنیم بهانه دست گرگها ندهیم
سید۳۴۷۰۳۰۲۱:۱۱:۲۴ ۱۳۹۷/۲/۲۵
الان دیگه برجام شد حاصل تصمیم نظام؟؟؟؟؟ قبلا که همه افتخارش مال دولت بود و زمان انتخابات بهش می نازید و مدالهاش رو هم گرفتن!!!!
ناشناس۳۴۷۱۶۶۲۳:۲۰:۲۰ ۱۳۹۷/۲/۲۵
آقا ما هیچ چیز نمیخواهیم جز اینکه سال به سال ارزش پولمونو نیارین پایین دستتونو از جیب ملت در بیارین
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  3. برخورد محترمانه پلیس با یک خانم برای اعمال قانون و توقیف خودرو

  4. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  5. وحدت ملی با وعده صادق

  6. کمی دیر نیست؟

  7. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  8. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  9. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  10. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  11. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  12. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  13. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  14. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  15. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  16. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  17. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  18. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  19. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  20. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  21. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  22. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  23. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  24. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  25. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

آخرین عناوین