زنده باد جنازه برجام!

محمد صرفی،   3970225037 ۱۶ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

دولتمردان محترم کشورمان که از واکنش سخت و پشیمان‌کننده می‌گفتند، بدترین گزینه ممکن یعنی برجام بدون آمریکا را انتخاب کرده و می‌خواهند منافع کشور را با این گزینه تامین کنند.

زنده باد جنازه برجام!

مردگان در همه جای دنیا با آداب خاصی تدفین می‌شوند و در کشورهای غربی این موضوع مانند خیلی چیزهای دیگر تبدیل به یک صنعت شده است.

در غرب برای تعیین تکلیف جنازه، اغلب دو روش مرسوم و فراگیر وجود دارد که بسته به میزان ارثیه متوفی و دست به جیب بودن بازماندگان انتخاب می‌شود.

عده‌ای جنازه را می‌سوزانند و خاکستر آن را به آب یا باد می‌دهند و یا در جایی نگه می‌دارند که نسبت به روش دوم ارزان‌تر و راحت‌تر است.

روش دوم اما حواشی و هزینه‌های بیشتری دارد و شامل مراحل و آداب مخصوصی است که می‌تواند در برخی شهرها چند هزار دلار هزینه داشته باشد.

آماده‌سازی و آرایش جنازه، به تن کردن لباسی شیک و مجلسی، نمایش جنازه برای حاضرین در تابوتی زیبا و سپردن آن به خاک از جمله مراحل این روش تدفین است.

مهم‌ترین و تخصصی‌ترین بخش این روش، مرحله‌ای است که جنازه را بزک می‌کنند! این فرآیند را که انگلیسی‌ها به آن Embalm می‌گویند نمی‌توان با حنوط یکی دانست. چرا که غربی‌ها با انواع و اقسام روغن‌ها، پودرها و لوازم آرایش چنان به جان جنازه می‌افتند و آن را بزک می‌کنند که متوفی از زمان حیات خود نیز دلرباتر می‌شود!

آنچه امروز عده‌ای در کشور با جنازه برجام می‌کنند را صرفاً می‌توان با چنین کاری مقایسه کرد.

پس از یکی دو روز که این جریان در شوک اولیه اقدام ترامپ مبنی بر اعلام خروج از برجام بود، به خود آمده و در نوشته‌ها و اظهارنظرهای خود چنان از برجام می‌نویسند و می‌گویند که اگر کسی نداند گمان می‌کند فتح‌الفتوح و آفتاب تابانی بوده است!

سفسطه‌های مضحک و مغالطه‌های مهوعی به کار می‌بندند و خروج آمریکا از توافق را نشانه قوت آن معرفی می‌کنند و قیافه حق به جانب گرفته و می‌گویند دیدید آمریکایی‌ها متضرر شده بودند و ما منتفع و به همین علت از توافق خارج شدند!

این سطح از دست کم گرفتن شعور مخاطب و توهین به افکار عمومی در جای خود قابل مطالعه و بررسی است. این جماعت چشم خود را بسته و انگشت در گوش خود کرده‌اند تا نه ببینند و نه بشنوند.

آنان از این سوال ساده و البته کلیدی فرار می‌کنند که اگر آنگونه که مدعی هستند برجام برای ما منفعت بود و برای آمریکا ضرر، پس چرا اصرار دارند که بند غروب آن را حذف کرده و توافق را دائمی‌کنند؟

کدام احمقی در دنیا حاضر است معامله‌ای را که به ضررش بوده دائمی کند؟!
برخی نیز برای آنکه از پاسخ دادن به افکار عمومی فرار کنند، راهکار فرار به جلو را در پیش گرفته و به منتقدان برجام می‌تازند که مگر شما نمی‌گفتید ترامپ از برجام خارج نمی‌شود، پس چرا خارج شد؟

پس دیدید که همه تحلیل‌ها و نقدهایتان ‌اشتباه بود! گویا برخی دچار ضعف حافظه شده‌اند و باید یک‌بار دیگر در کوتاه‌ترین و ساده‌ترین بیان ممکن، برجام را معرفی کنیم.

ساده‌ترین تعریف از این توافق 159 صفحه‌ای که هرگز ترجمه‌ای رسمی از آن منتشر نشد از این قرار است؛ ایران محدودیت‌های اساسی و البته عمدتاً زمان‌داری را در فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای خود پذیرفت و قرار شد در مقابل آن، تحریم‌های تحمیلی رفع شود.

حال چه اتفاقی افتاده است؟ آمریکا از برجام خارج شده و خبری از رفع تحریم نیست (هرچند زمانی هم که روی کاغذ در برجام بود، باز هم تحریم‌ها همین وضعیت را داشت) اما محدودیت‌های ایران همچنان ادامه دارد.

فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در سخنرانی روز جمعه خود در شهر فلورانس ایتالیا گفت آقای روحانی به من تضمین داده است که علی‌رغم خروج ترامپ از توافق و بازگشت تحریم‌ها، ایران به تعهدات خود پایبند خواهد بود. با چنین تضمینی، اگر ترامپ از برجام خارج نمی‌شد جای تعجب و پرسش داشت. 

دولتمردان محترم کشورمان که از واکنش سخت و پشیمان‌کننده می‌گفتند، بدترین گزینه ممکن یعنی برجام بدون آمریکا را انتخاب کرده و می‌خواهند منافع کشور را با این گزینه تامین کنند.

ساده‌دلی بر لب دریا نشسته بود و کاسه‌ای ماست در دست داشت و با قاشق خود آب را هم می‌زد. رهگذری پرسید چه می‌کنی؟ گفت دوغ درست می‌کنم.

رهگذر با لبخند گفت با یک پیاله ماست و یک دریا آب که نمی‌شود دوغ درست کرد. مرد ساده‌دل گفت؛ بله نمی‌شود اما اگر بشود چه می‌شود! حالا حکایت برجام منهای آمریکا و دل خوش کردن دولت به اروپا است. حتی اگر در خوشبینانه‌ترین حالت، اروپا را همدست آمریکا در این خیمه‌شب‌بازی ندانیم و گمان کنیم که آنان به دنبال رفتاری منطقی و معقول با ایران هستند و می‌خواهند کار را با تهران پیش ببرند، اما باید بدانیم که در واقعیت چنین توانی نداشته و ندارند. 

سران اروپا نیز چنین ادعایی ندارند. «آنگلا مرکل»، صدراعظم آلمان روز جمعه در سخنانی در مونستر گفت: «ما نباید خود را قوی‌تر از آنچه هستیم نشان دهیم.

اروپا نمی‌تواند به تنهایی خود را به عنوان قدرت صلح نشان دهد. باید این مسئله مشخص شود که اصلا تا چه حد می‌توان از توافق هسته‌ای با ایران حمایت کرد در صورتی که قدرت بزرگ اقتصادی یعنی آمریکا، دیگر در این زمینه مشارکت ندارد».

متاسفانه مرکل صداقت دارد! ساشا لومان، که در حال حاضر در دانشگاه هاروارد، در مباحث مربوط به تحریم‌های اقتصادی تحقیق می‌کند، می‌گوید اروپا از آغاز نمی‌بایست با تحریم‌های ثانویه‌ واشنگتن موافقت می‌کرد، اما از آنجا که این ‌اشتباه را مرتکب شده حالا جز پیروی از منویات آمریکا چاره‌ای ندارد. زیرا به اعتقاد این کارشناس امروزه کنترل واقعی بر شرکت‌ها و بنگاه‌های اروپایی نه در داخل اروپا بلکه در واشنگتن صورت می‌گیرد.

در این میان عده‌ای از سینه‌چاکان برجام ترفندی دیگر را به‌کار بسته‌اند. آنان این واقعیت‌ها را انکار نمی‌کنند و می‌گویند بله! برجام منفعت اقتصادی برای ما نداشت و از اروپا هم کاری ساخته نیست اما با این حال توافق به نفع ما بود و هست و باید آن را حفظ کرد.

راهبرد غلط «توافق به هر قیمتی» در دوره مذاکرات، اینک به راهبرد فاجعه‌آمیز «حفظ توافق به هر قیمتی» تبدیل شده است. جست‌وجویی کوتاه درباره افرادی که مرگ عزیزان خود را باور نکرده و با جنازه آنها زندگی کرده‌اند، آشنایی ماجراهای عجیب و غریب و تکان‌دهنده‌ای را به دنبال دارد.

یکی از عجیب‌ترین این پرونده‌ها مربوط به زنی مجارستانی است که شوهر دیپلماتش اواسط دهه 80 در جامائیکا فوت کرد. زن این دیپلمات، جنازه شوهرش را قاچاقی به مجارستان آورد و آن را در بشکه‌ای در خانه‌اش نگه داشت و پس از 20 سال که زن نیز فوت کرد، ماجرا برملا شد.

افراد مطلع عشق وافر به همسر را دلیل این اقدام عنوان کردند! گویا عده‌ای نیز از فرط عشق به برجام می‌خواهند با جنازه آن زندگی کنند. بیانیه دیروز دولت در سوگ و ستایش توافق، نشانه‌ای از این روحیات است.

البته اینکه برجام از ابتدا نیز مرده به دنیا آمد و جانی نداشت که کسی آن را بستاند، مسئله مهم دیگری است که باید در جای خود به آن پرداخت.

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۴۵۶۳۶۰۸:۳۳:۵۲ ۱۳۹۷/۲/۲۵
تو که تا دیروز می گفتی به نفع آمریکا است .
مهندس جنت شهری۳۴۵۶۵۳۰۸:۴۲:۱۳ ۱۳۹۷/۲/۲۵
شما که میگفتید توافق به سود ترامپ است و هرگز امریکا از ان خارج نمیشود...چه شد پس...خسته نشدید از بس و بر طبل تفرقه کوبیدید...
ناشناس۳۵۰۰۰۴۰۷:۱۳:۳۸ ۱۳۹۷/۲/۲۸
آمریکا نمیخواد ایران از برجام خارج شه! یعنی سعی میکنه منافع ایران از برجام تا جای ممکن کم بشه ولی اروپا ایران رو توی برجام نگه داره!
رضا۳۴۵۶۵۷۰۸:۴۳:۱۹ ۱۳۹۷/۲/۲۵
برجام فقط به نفع ایران بود و دوستان داخلی کاری کردند تا دو باره برای دور زدن تحریم ها چندین برابر هزینه کنیم . برای وارد کردن پول نفت باید پورسانت بدهیم و کالاهای حساس را نیز چند برابر قیمت از طریق واسطه های خاص وارد کنیم .
ناشناس۳۴۶۱۸۲۱۲:۲۰:۵۴ ۱۳۹۷/۲/۲۵
میشه بفرمایید دوستان داخلی چگونه باعث این کار شدند.؟
ناشناس۳۴۵۶۹۳۰۸:۵۹:۰۸ ۱۳۹۷/۲/۲۵
من حرفهای موافقان و مخالفان برجام را شنیدم و حق میدهم به مخالفها. آقای شریعت مداری همیشه در خیلی مسائل حرف حق را زدند.آمریکا بخاطر این از برجام خارج شد که دیگر دستاورد زیادی برای غرب نداشت؟ هر چه میخواستند یک شبه بدست آوردن با بتن ریزی ووووو. و شاید هم هنوز باور نمی کنند که توانستن چند روزه با هیچ یا کمی نیمچه امتیاز!؟ صنعت اتمی ایران را نیمه تعطیل و بتن ریزی کنند!حالا میبینند دولت اقای روحانی در کار اشتباه خود مانده؟! اینطوری برای دادن همان امتیازها در برجام تقاضای غیر ممکن می کنند و زیاده خواهی های را مطرح می کنند که دقیق اهداف امنیتی و ملی کشور ایران اسلامی را هدف گرفته!
ناشناس۳۴۵۷۴۰۰۹:۱۸:۵۸ ۱۳۹۷/۲/۲۵
شما هم به طرز بدتری چشم خود را بسته و انگشت در گوش خود کرده‌اید تا نه ببینید و نه بشنوید. شما از این سوال ساده و البته کلیدی فرار می‌کنید که در شرایطی که اقتصاد کشور در حال فروپاشی بود گزینه عملی و غیر شعاری دیگر و بهتر چه بود؟ در شرایط فعلی هم که اوضاع برتر است گزینه دیگری که منجر به اجماع جهانی بر علیه ما نشود بجز تلاش بر حفظ برجام چیست؟ برجام مثل آزاد کردن گروگان های سفارت آمریکا مثل قطعنامه 598 و ... یک انتخاب نبود و نیست بلکه تنها گزینه خاتمه آبرومندانه و کم هزینه یک اقدام غلط یا اقدامی که به موقع خاتمه داده نشده است .
ناشناس۳۴۵۸۰۴۰۹:۴۴:۰۸ ۱۳۹۷/۲/۲۵
نه تنها دارید جنازه برجام را دنبال خود می کشید بلکه باید عرض کنم برجام از روز اول مرده بدنیا آمد.خیلی ها گفتند. و من اول روز مذاکرات چنان به هم ریختم که نوشتم این مذاکرات من را به یاد راه عراق زمان صدام می اندازد!؟این مذاکرات به ناکجا آبادها میرود ولی گوش شنوا نبود!حالا هم دارم بی رودربایستی به عرض میرسانم اگر امریکا موفق شود موشکهای ایران را محدود کند و اجازه بازرسی مراکز نظامی را بدست آورد حرکت بعدی غربیها حمله به ایران است.زبانم مو در آورد اینقدر این را گفتم بخدا......
دوستار نظام و رهبری۳۴۵۸۲۲۰۹:۵۱:۰۴ ۱۳۹۷/۲/۲۵
سلام ، تحلیل بسیار جالب و قابل تحسین است . ای کاش دولتمردان دست از خدعه و نیرنگ و ساده لوحی دست بردارند و با مردم خود روراست باشند و بگویند که 5 سال سر قبری نشسته بودند که مرده ای در آن نبود. ای کاش سخنان رهبر را با گوش جان می شنیدند و عزت و صلابت خود را در پرتو رهروی از رهبر حکیم و فرزانه انقلاب جستجو می کردند نه به دلبستن به کدخداهای دروغین ( امریکا و اروپا) غربگرایان به خود بیایند و به مردم ایران زمین و جوانان با استعداد آن بیندیشند.
ناشناس۳۴۵۸۴۳۱۰:۰۰:۰۹ ۱۳۹۷/۲/۲۵
تمام دیدگاهایتان حزبی و تفسیر به رای خود هست . هیچگاه به فکر حل مشکلات از ریشه نیستید . دعواهایتان برای رسیدن به تخت قدرت است . مردم دیگر اینها را متوجه شده اند . امروز خوشحالی شما همسو و همراستا با خوشحالی نتانیاهو و بن سلمان شده است . چه کرده اید که با نتانیاهو و بن سلمان در توشحالی و غم شریک شده اید . شما ناراحت هستید که چرا خرابکاری های تان را دیگران نمی توانند اصلاح کنند . شما با این الفاظ می خواهید رد خودتان در نابسامانی های دولت احمدی نژاد را گم کنید . شما در جایگاه مدعی العموم نیستید . شما در جایگاه متهم ردیف اول هستید .
بارش۳۴۵۸۹۴۱۰:۲۷:۰۲ ۱۳۹۷/۲/۲۵
مرد مردانه، انصاف و عدالت را مبنای قضاوت قرار دهیم. یکی هست که ما را می بیند. به خاطر منافع حزبی و سیاسی و دلدادگی به یک گروه و جریان، در قلب حقیقت و واقعیت، دشنه فرو نکنیم. خود آقا روحانی اخیرا گفته که آمریکا طی 40 ساله گذشته هیچ وقت به تعهداتش پایبند نبوده است؛ پس یک مومن چندبار از یک سوراخ باید گزیده شود؟ اروپایی ها چندین بار نقض پیمان کردند؟ آیا اروپاییها منافع و قراردادهای چندصد میلیارد دلاریشان با آمریکا را فدای کشور ما می کنند؟ قطعا نه. بر این منوال و با این رویکرد اعتماد به غرب و بی توجهی به ظرفیت عظیم داخلی، باز هم گزیده خواهیم شد و اروپایی ها که خود همدست شیطان اند، دست ما را خواهند بست و با آمریکا دست خواهند داد.
ناشناس۳۴۵۹۰۳۱۰:۳۳:۱۴ ۱۳۹۷/۲/۲۵
حالت باخت باخت برای ایران. در مقابل خروج آمریکا از برجام ، ما چه از برجام خارج شویم چه در آن باقی بمانیم بازنده ایم.باز هم اروپایی ها نشان دادند که سیاست را بهتر از ما بلد هستند ان هم با گفتن اینکه اروپا بدون امریکا هم در برجام باقی خواهند ماند و توپ را به زمین ایران انداختند.آیا هنوز هم گزینه ای برای چانه زنی و گرفتن امتیاز و تضمین از اروپا و آمریکا داریم.انها به هر انچه میخواستند رسیدند و ما هر چه داشتیم باختیم
حسین۳۴۶۰۴۴۱۱:۳۰:۱۵ ۱۳۹۷/۲/۲۵
ترامپ میگوید برجام توافق خوبی نیست وبضرر امریکاست مخالفین داخلی برجام هم بشدت با این توافق مخالفند من ارتباط بین این دو را نمی فهمم
ناشناس۳۴۶۱۸۷۱۲:۲۳:۱۰ ۱۳۹۷/۲/۲۵
مقاله خوبی بود توانستید نشان دهید برجام مزخرف بوده و هست و خوب دست تقدیر! باعث شد امضا شود حالا که این شد سرانجامش به نظر شما بعد این چکاری درست است انتظار داشتم انتهای مقاله به این ختم شود تا از نظرات متعالی حضرتعالی استفاده کنیم و دوباره رنج محنت توافقی بد را به دوش (بخوانید کول) ملت نبریم. پس اگر نتیجه گیری که منجر به ارائه راه حل در مقاله ارائه نشود همه مقاله سراسر حرف است
عباس۳۴۶۳۹۰۱۳:۵۳:۱۲ ۱۳۹۷/۲/۲۵
یکی از حرفه ای ترین متن هایی بود که الف منتشر کرده.
ناشناس۳۴۶۸۷۱۱۹:۰۰:۲۰ ۱۳۹۷/۲/۲۵
برجام به نفع کی بود و به ضرر کی من نمی‌دونم ولی حالا که از بین رفت چیزی از دست ندادید برگشتیم به قبل برجام تحریم شدن که کاری ندارد حالا ببینیم تو این شرایط چکار میکنید این گوی و این میدان
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

آخرین عناوین