چرا کارگر کارخانه هپکو قصدخودکشی داشت؟

گروه اقتصادی الف،   3970224046

بعدازظهر دیروز تصاویری از تلاش یک مرد برای خودکشی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد. رسانه‌های محلی استان مرکزی گزارش کردند این مرد که از کارگران شرکت هپکوی اراک بود، تلاش کرد خود را از روی پل شهید بختیاری به پایین پرت کند که با تلاش اورژانس اجتماعی اراک از تصمیم خود منصرف شد. 

 
به گزارش الف شرق نوشت شرکت هپکو یکی از شرکت‌های بزرگ استان مرکزی است که اعتصاب کارگرانش هم‌زمان با اعتصاب کارگران کارخانه آذرآب در تابستان سال گذشته در صدر خبرها قرار داشت. یکی از کارگران کارخانه هپکو درباره تلاش یکی از کارگران این کارخانه برای خودکشی گفت: «ما سر کار بودیم که خبرش را شنیدیم. بعد هم فیلمش منتشر شد. [...] دوست ماست. آدم خیلی آرامی است. در سالن رنگ کار می‌کند. اگر بلایی سرش می‌آمد، تحملش برای همه سخت بود». 

او در توضیح وضعیت کارخانه می‌گوید: «بالاخره آدم تا یک جایی توان تحمل دارد. ما چند ماه حقوق معوق داریم و سال گذشته هم که حتما شنیدید چه اتفاقاتی اینجا افتاد. بعد از آن درگیری‌ها بالاخره مسئولان یادشان آمد هپکویی هم وجود دارد و از آن به بعد کج‌دارومریز پول می‌گیریم و وضع بیمه‌هایمان بهتر شده اما هنوز زمین تا آسمان با وضعیت روزهای خوبمان فاصله داریم. وقتی هم که پول نباشد، زندگی آدم سیاه می‌شود. وضعیت آذرآب هم همین‌طور است». 

کارخانه آذرآب، دیگر کارخانه بزرگ استان مرکزی هم سال گذشته شاهد تجمعات کارگری بود که با برخورد ماموران همراه شد و عذرخواهی وزیر کار از کارگران را در پی داشت. یکی از کارگران شرکت آذرآب می‌گوید: «از اینکه یک کارگری خواسته خودش را از جایی پرت کند تعجب نکنید. از اینکه ما هنوز زنده هستیم، باید تعجب کنید. اسفند 29 روز است، فروردین 31 روز، 23 روز هم از اردیبهشت گذشته. جمع اینها می‌شود هشتادوچند روز. کارگران آذرآب در این مدت دو بار حقوق گرفته‌‌اند که یکی همین امروز بود که شاید از ترس بود که نکند اینجا هم اتفاقی بیفتد. این دو بار هم که حقوق گرفته‌ایم یعنی هر بار یک میلیون تومان گرفته‌ایم. به نظر شما می‌شود سه ماه که عید نوروز هم وسطش بوده با یک میلیون تومان زندگی کرد؟ حالا باز وضع کارگران از این جهت بهتر بوده. نیروهای ستادی و دفتری کل این مدت فقط یک میلیون تومان گرفته‌اند». 

این کارگر درباره وضعیت شرکت پس از اعتراضات کارگری سال گذشته می‌گوید: «حداقل فایده‌اش این بود که مدیران قبلی شرکت عوض شده‌اند. آنها اهلیت نداشتند و بیشتر بورس‌باز بودند تا اینکه بلد باشند شرکت اداره کنند. با این حال مدیران تازه هم که آمدند، دیدیم وضع بهتر نشد. طبیعی است که بهتر نشود چون اینها که آمده‌‌اند اصلا آشنایی با آذرآب ندارند. خودرویی بوده‌‌اند و از قبل رابطه‌شان در خودروسازی‌ها شکل گرفته و طبیعی است که حالا نتوانند اینجا کار خاصی بکنند. وضعیت شرکت‌هایی مثل ما خیلی به لیاقت و تخصص مدیرانش بستگی دارد. اگر مدیر رابطه خوبی داشته باشد و حوزه کار ما را بشناسد، می‌تواند سفارش‌های خوبی بگیرد. اگر هم این‌کاره نباشد کار مثل حالا می‌خوابد. شما از مدیران این شرکت بپرسید امسال موفق شده‌‌اند چند سفارش بگیرند؟ وقتی سفارشی نباشد پول کمتر است و اولین جایی هم که به دست‌انداز می‌افتد، حقوق کارگر است». 

گفتنی است دو شرکت هپکو و آذرآب از مهم‌ترین شرکت‌های تولید لوازم راه‌سازی، پتروشیمی و کشاورزی کشور هستند.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

    2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

    3. جلاد، به پایان سلام کن!

    4. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

    5. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

    6. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

    7. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

    8. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

    9. انتقام از پوتین؟

    10. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

    11. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

    12. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

    13. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

    14. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

    15. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

    16. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

    17. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

    18. اول، بساط دلالی باید جمع شود

    19. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

    20. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

    21. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

    22. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

    23. دادستان ساری: خسارات وارده قطع سه هزار اصله نهال جبران شود

    24. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

    25. خاندوزی: با طیفی مواجه هستیم که تمایلی برای مشارکت در اداره کشور ندارند

    آخرین عناوین