واکنش مجلس خبرگان به خروج آمریکا از برجام: رییس جمهور به‌خاطر خسارت‌های وارده در برجام عذرخواهی کند

گروه سیاسی الف،   3970223127 ۲۸ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۴۵ تکراری یا غیرقابل انتشار

در پی نقض عهد و خروج غیر قانونی آمریکا از برجام، مجلس خبرگان رهبری با صدور اطلاعیه‌ای این اقدام را محکوم کرد.

واکنش مجلس خبرگان به خروج آمریکا از برجام: رییس جمهور به‌خاطر خسارت‌های وارده در برجام عذرخواهی کند

به گزارش الف مجلس خبرگان رهبری در واکنش به خروج غیرقانونی آمریکا از برجام اطلاعیه‌ای صادر کرد. 

متن این اطلاعیه به شرح زیر است:‌

بسم الله الرحمن الرحیم 
« وَاِمَّا تَخَافَنَّ مِن قَوْمٍ خِیَانَهً فَانبِذْ اِلَیْهِمْ عَلَی سَوَاءٍ اِنَّ اللَّهَ لَا یُحِبُّ الْخَائِنِینَ » انفال/58

بار دیگر مردم شریف ایران، نقض عهد و خیانت‌پیشگی جبهه استکبار را مشاهده کردند و توصیه قرآن کریم مبنی بر عدم اعتماد به دشمن را با همه وجود خود لمس نمودند. مقام معظم رهبری«مد ظله العالی» نیز با تکیه بر تعالیم قرآن کریم و تجربه ارزشمند سالیان مبارزه با استکبار، بارها بر غیر قابل اعتماد بودن دشمنان تاکید ورزیده بودند. ایشان بارها تاکید کردند که به نتیجه مذاکرات خوش‌ بین نبوده و صرفاً بجهت اصرار دولت محترم و به منظور ایجاد تجربه ای دیگر برای مردم شریف ایران با برجام موافقت نمودند.
دستگاه دیپلماسی کشور اگر چه در چند سال گذشته، تمام تلاش خود را برای انجام توافق موسوم به برجام به کار بست؛ لکن در مواردی خطوط قرمز مورد نظر مقام معظم رهبری در این توافق رعایت نگردید و در حالی که جمهوری اسلامی ایران تمامی تعهدات خود را بصورت کامل به اجرا گذاشت؛ اما تضمین لازم از طرف مقابل دریافت نگردید و زمینه را برای خروج آمریکا از برجام فراهم نمود.
در خصوص مساله نقض عهد و خروج آمریکا از توافق برجام، نکات زیر به اطلاع مردم شریف ایران می ‌رسد.

1. برجام یک پیمان جمعی بوده که در یک طرف ایران و در طرف مقابل، 1+5 قرار داشتند و رعایت این پیمان منوط به التزام هر همه کشورهای طرف قرارداد، به تعهدات بوده و خروج هر یک از طرفها از توافق، به معنای نقض پیمان است؛ خصوصاً در شرایطی که اکثر تعهدات طرف مقابل بر عهده طرف نقض عهدکننده یعنی آمریکا بوده و با خروج آمریکا از برجام، دیگر هیچ محدودیتی برای این کشور در جهت مانع تراشی بر سر راه ایران عزیز نخواهد بود. در شرایط کنونی، ماندن در این قرارداد بدون اخذ تضمین های صریح و روشن، بطور مسلم تضمین کننده منافع ملی ما نخواهد بود.

2. طرفهای اروپایی برجام، سابقه خوبی در تعامل با جمهوری اسلامی نداشته و در سالهای گذشته از هیچ اقدامی بر خلاف منافع جمهوری اسلامی ایران فروگذار نکرده اند و اعتماد بر آنان در ادامه راه برجام، نادیده انگاشتن تجربیات گذشته است. در شرایط کنونی هم به نظر می رسد اختلاف ظاهری آمریکا و سه کشور اروپایی در واقع، نوعی تقسیم کار بین آنان است و بر همین اساس در ادامه مذاکرات با آنان لازم است در اسرع وقت و ضمن جلوگیری از اتلاف فرصت توسط دشمن، تضمین های جدی و محکمی برای ماندن در توافق اخذ شود. در غیر این صورت، خروج از برجام، تکلیف شرعی و قانونی دستگاه دیپلماسی خواهد بود.

3. از نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی خواسته می شود هر چه سریعتر در خصوص نقض عهد آمریکا، تصمیمات لازم را اتخاذ نموده در خصوص قانون اقدام متناسب و متقابل دولت جمهوری اسلامی در اجرای برجام، پیگیری جدی را معمول دارند.

4. از دولت محترم می خواهیم در خصوص شکایت از دولت ایالات متحده آمریکا بخاطر خسارتهایی که در طول سالیان گذشته بر کشور وارد شده است، اقدامات لازم را انجام داده، پیگیری حقوقی مناسبی را در مجامع حقوقی جهان آغاز نمایند.

5. لازم است رئیس جمهور محترم، صادقانه و با صراحت، نسبت به خسارتهای وارده در برجام که بخاطر عدم رعایت خطوط قرمز ترسیمی توسط رهبر معظم انقلاب از جمله اخذ تضمین های لازم از 1+5 و نیز عدم رعایت اقدام متناظر و گام به گام، پدید آمد؛ از مردم عزیر ایران عذر خواهی کرده، تجربه توافق برجام را چراغ راه آینده قرار دهند.

احمد جنتی
رئیس مجلس خبرگان رهبری

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۴۲۹۴۹۱۵:۱۶:۲۱ ۱۳۹۷/۲/۲۳
خبرگان محترم سلام. اگر برجامی نبود هنوز اجماع جهانی علیه ایران وجود داشت.
ناشناس۳۴۳۰۵۵۱۵:۵۸:۱۱ ۱۳۹۷/۲/۲۳
مگه قبلا نبود اما مردم معیشت داشتند الانم فرقی نکرده و برجام تحریمتر شدیم تازه
ناشناس۳۴۳۲۷۹۱۷:۲۴:۵۶ ۱۳۹۷/۲/۲۳
منظورت از معیشت تبدیل دلار 920 تومانی به دلار 3700 تومانی است؟
ناشناس۳۴۳۵۴۳۲۰:۲۷:۲۵ ۱۳۹۷/۲/۲۳
نه ، منظور ایشون تبدیل ۸۰۰ تومن به ۷۰۰۰ تومنه
ناشناس۳۴۳۵۶۱۲۰:۵۰:۰۳ ۱۳۹۷/۲/۲۳
یا تورم 38 درصد یا اشتغال صفر یا رشد منفی 7 یا استخدام 700 هزار بدون مجوز یا قاچاق 25 میلیارد دلار یا تعطیل 70 درصد صنعت
ناشناس۳۴۴۱۸۶۱۰:۴۰:۱۳ ۱۳۹۷/۲/۲۴
معیشت داشتند؟؟؟؟ شما با دلار از 1000 به 4000 معیشت خوبی داشتی!! شغل شریف؟؟؟؟؟
ناشناس۳۴۲۹۵۶۱۵:۱۸:۴۷ ۱۳۹۷/۲/۲۳
عذرخواهی؟!!!!!!! پنج سال یه ملت رو گذاشتن سرکار با یه عذرخواهی چیزی حل میشه!؟
ناشناس۳۴۳۰۶۰۱۵:۵۹:۰۵ ۱۳۹۷/۲/۲۳
چه عجب یه کسی یه چیزی به روحانی گفت
ناشناس۳۴۲۹۷۷۱۵:۲۹:۱۸ ۱۳۹۷/۲/۲۳
ضمن تشکر از مواضع نمایندگان محترم مجلس خبرگان رهبری در مورد برجام ، لطفا این مجلس محترم نتایج حاصل از بررسی مسائل کشور در گروه های اندیشه ورز را که قرار بود براساس دستور مقام معظم رهبری انجام شود اعلان و راهکارهای به دست آمده را عرضه فرمایند .
ناشناس۳۴۲۹۸۷۱۵:۳۲:۳۸ ۱۳۹۷/۲/۲۳
روحانی اگر دوباره توهین نکنه مطمئن باشید عذرخواهی نمی کنه!
محسن۳۴۲۹۹۰۱۵:۳۵:۴۶ ۱۳۹۷/۲/۲۳
«عذرخواهی»، «استعفا» و «محاکمه» متولیان برجام، باید به مطالبه نخبگان، عموم مردم و مسئولان کشور تبدیل شود.
هانی۳۴۳۰۰۵۱۵:۳۹:۵۲ ۱۳۹۷/۲/۲۳
روحانی سیف را هم عزل نمیکند عذرخواهی کند؟؟؟
ناشناس۳۴۳۰۴۸۱۵:۵۴:۲۴ ۱۳۹۷/۲/۲۳
چه اشتباهی؟ چه خسارت محضی؟ با برجام تحریم بانک مرکزی و تحریم فروش نفت بلافاصله تعلیق شد ( در همان ابتدای مذاکرات) . آیا واقعا وضعیت الان با وضعیت سال 91 یکیست؟ آیا از سال 92 تا امروز هم دولت ایران مثل سالهای 90 و 91 برای تامین مخارج خود و فروش نفت مجبور شده دست به دامن شیادانی مانند بابک زنجانی شود؟ اگر یک بساز بفروش لمپن و نادان توافقی را یک طرفه به هم زده تقصیر آقای روحانی و ظریف چیست؟
ناشناس۳۴۴۰۰۸۰۹:۱۶:۴۳ ۱۳۹۷/۲/۲۴
آفرین
حق۳۴۴۱۷۹۱۰:۳۷:۵۷ ۱۳۹۷/۲/۲۴
مگر قبل از خروج برجام جز صادرات نفت خام و 3 تا هواپیما چیز دیگری عاید کشور شده ؟ در عوض چند هزار میلیارد خسرت بابت تخریب سایت های هسته ای به کشور وارد شده . مگر خود دولت همیشه نگفته که امریکا به تعهدات خود عمل نمیکنه پس بود و نبودش چه فرقی داشت ؟ الان هم مثل قبل عایدی به کشور نداره
امیر حسین سلطان/تهران۳۴۳۰۶۸۱۶:۰۲:۰۸ ۱۳۹۷/۲/۲۳
و ایکاش این اطلاعیه اجرایی تر از این حتی تکلیف سکه بالای 2 میلیون تومانی(فرضا اگر وضعیت ارز را هم صرفنظر کنیم!) و تبعات ناشی از این افزایش غیرقابل کتمان بهای فزاینده طلا در ایران بر سایر کالاها و خدمات را نیز روشن می کرد و همچنین شفاف مشخص می کرد در صورت حذف برجام توسط ایران و یا اصولا در صورت عدم رسیدن به توافق برجام توسط دولت یازدهم وضعیت اقتصادی(لااقل) ما هم اکنون بهتر از اینها بود و یا نه؟ و من الله التوفیق.
ناشناس۳۴۳۰۷۰۱۶:۰۲:۳۶ ۱۳۹۷/۲/۲۳
با سلام خدمت دکتر روحانی خواهشمند است سریعا پاسخ شفاف خود را نسبت به بیانیه مجلس خبرگان جهت تنویر افکار عمومی مبذول فرمایید
شاهرخ۳۴۳۰۸۶۱۶:۱۰:۱۵ ۱۳۹۷/۲/۲۳
در کمال احترام....یکی از مشکلات اساسی کشور اینه وقتی اتفاق خوبی میافته همه میخوان به اسم خودشون تمام کنن و وقتی اتفاق بدی میافته همه میخوان گردن یکی بندازن....... برجام تصمیم کل نظام بود و هست و نتیجه ش برای هممون هست....زمانی میشه دولت رو مسئول مطلق دونست که تمام ارکان همسو و همراستا با دولت حرکت کنن که همه میدونن اینچنین نیست!!!!!!....زمانی که هر کس ساز خودش رو میزنه قطعا خیلی از عوامل میتونن سبب بشن....اگه قرار بر عذر خواهی باشه علاوه بر دولت شورای نگهبان مجلس خبرگان و شورای اسلامی و تمام سازمانهایی که از بودجه عمومی و مالیات مردم استفاده می کنن باید از مردم عذرخاهی کنن
حق۳۴۴۲۹۶۱۱:۳۱:۵۱ ۱۳۹۷/۲/۲۴
حالت خوبه ؟ تا حالا به اسم دولت بود همه جا حسن روحانی به اسم خودش تموم میکرد ... الان مال نظام شد؟
هوشیار۳۴۳۱۵۲۱۶:۳۲:۳۴ ۱۳۹۷/۲/۲۳
این دولت همیشه طلب کار است و عذرخواهی نمی کند
ناشناس۳۴۳۱۵۸۱۶:۳۵:۳۰ ۱۳۹۷/۲/۲۳
ای کاش نمایندگان محترم خبرگان در امور داخلی کشور هم همینگونه به صراحت موضع گیری نموده و در راستای کمک به حل مشکلات عدیده کشور هم راهکار ارائه می دادن
ناشناس۳۴۳۹۴۹۰۸:۱۹:۲۵ ۱۳۹۷/۲/۲۴
می دن ولی اونجا هم کسی گوش نمی ده
ناشناس۳۴۳۲۷۳۱۷:۲۱:۵۶ ۱۳۹۷/۲/۲۳
کی بود میگفت مسئولیت کل برجام با من است؟؟؟ حالا که گندش دراومد میگه تصمیم نظام بود...اف به روزگار
ناشناس۳۴۳۸۷۸۰۶:۲۶:۴۵ ۱۳۹۷/۲/۲۴
هر که بود این موضوع بدون هماهنگی و نظر کل نظام مقدور نبوده ضمنا کره که بهترین بمب دارد دارد مذاکره میکند این راه به ترکستان است
محمد۳۴۳۷۹۰۰۱:۱۲:۳۸ ۱۳۹۷/۲/۲۴
روحانی بابت خیلی چیزها باید عذرخواهی کنه . سخنان بی پروا و دور از احترام روحانی به اشخاص انقلابی در زمان انتخابات و وضعیت نابسامان اقتصادی و عدم توجه کافی به سخنان دلسوزانه و مدبرانه مقام معظم رهبری در مورد اقتصاد مقاومتی و برجام از اشتباهات بزرگ جناب روحانی است . اقای روحانی باید از مردم ایران و رهبرگرانقدر انقلاب علنا عذرخواهی کنه .
ناشناس۳۴۳۸۵۷۰۵:۳۵:۵۱ ۱۳۹۷/۲/۲۴
جناب اقای جنتی آمریکا بد عهدی کرده از برجام خاج شده چرا ریس جمهوری معذرت خواهی بکنن.به خاطر اینکه ایران را از زیر فصل هفت سازمان ملل درآورد ونگذاشت تو این چند سال تحریم نفت وبانکها اجرایی بشه وبدبختیهای مردم دوچندان بشه باید معذرت خواهی بکنند.حالا هم دیر نشده برجام را لغو کنین ما مردم مقاومتمون خیلی بالاست یه وقت نگران ما نباشین.ممنون که تو فکر ما هستین.ما بازم بیشتر از این تحمل میکنیم تو فقر وبدبختی وتحریم وگرونی باقی بمونیم.سر شما سلامت باشه ما مهم نیستیم.
ناشناس۳۴۴۱۹۹۱۰:۴۵:۴۸ ۱۳۹۷/۲/۲۴
اعتماد به نفس کاذب در انجام مذاکرات و بیان این جملات که دیگران توان انجام مذاکرات را ندارند و زبان دنیا را نمی‌فهمند
علی۳۴۴۲۱۳۱۰:۵۶:۵۱ ۱۳۹۷/۲/۲۴
عجله ای که این دولت در تصویب و اجرای برجام علی رغم هشدارهای رهبری کرد کار را به اینجا رساند که یک عضو برجام علی رغم تائیدهای مکرر ازانس انرژی اتمی در رعایت مفاد برجام وقتی برجام را نقض و از آن تعهد بین المللی خارج و تحریمها را برمیگرداند هیچ جایی در برجام برای برخورد با این عنصر خاطی پیش بینی نشده حتی سایر اعضای شورای امنیت سازمان ملل نیز جلسه ای برای انزوای امریکا و تنبیه آن در نظر نمی گیرند حال ایا جا ندارد دولت بخاطر این اشتباه عذر خواهی کند ؟ آقای روحانی بپذیرید که بستن با کدخدا از اول اشتباه بود و الان هم بستن با اروپای بدعهد و پیرو امریکا اشتباه است راه حل مشکل اتکا به نیرو و توان داخلی و ادامه فعالیت با کشورهای هم پیمان و دوست است
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

    2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

    3. جلاد، به پایان سلام کن!

    4. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

    5. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

    6. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

    7. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

    8. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

    9. انتقام از پوتین؟

    10. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

    11. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

    12. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

    13. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

    14. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

    15. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

    16. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

    17. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

    18. اول، بساط دلالی باید جمع شود

    19. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

    20. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

    21. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

    22. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

    23. دادستان ساری: خسارات وارده قطع سه هزار اصله نهال جبران شود

    24. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

    25. خاندوزی: با طیفی مواجه هستیم که تمایلی برای مشارکت در اداره کشور ندارند

    آخرین عناوین