بازی انتخاب شهردار با رای سفید

گروه اجتماعی الف،   3970223043 ۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

زمزمه هایی مبنی بر عدم رضایت برخی از اعضای شورای شهر از دو نامزد کنونی شهرداری شنیده می شد که این چالش وارد فاز جدیدی شده و ممکن است انتخاب مدیر آینده تهران را با پیچیدگی هایی همراه سازد.

به گزارش فارس هفته گذشته پس از انصراف سه گزینه از 7 نامزد شهرداری رقابت میان چهار نفر یعنی آقایان پیروز حناچی، سمیع الله حسینی مکارم، محمدعلی افشانی و سیدمحمود حسینی برگزار شد. در نهایت مکارم و افشانی به دور نهایی راه یافتند. این عبور از سد رای شورای شهر اما به مذاق برخی از اعضای شورای که بر روی پیروز حناچی نظر داشتند خوش نیامد و نارضایتی خود را نیز در فضای مجازی ابراز کردند.

به هر حال در دور جدید انتخاب شهردار که تا ساعاتی دیگر و به احتمال زیاد شهردار انتخاب خواهد شد، چالش جدیدی به نام رای سفید مطرح شده است. بر اساس برخی از گزارش ها تعدادی از اعضای شورای شهر برای نشان دادن نارضایتی خود نسبت به دو گزینه باقیمانده قصد دارند تا در گلدان رای سفید بیاندازند. این امر بدان معناست که ممکن است شهردار تهران نتواند با 50 درصد آرا انتخاب شود و فرآیند انتخاباتی همچنان ادامه پیدا کند.

محمدعلی افشانی از اعضای مرکزی حزب اعتماد ملی و مورد وثوق چند عضو این حزب در شوراست و سمیع الله مکارم نیز سعی کرده تا با دادن امتیازاتی مانند اعلام قائم مقامی پیروز حناچی، نظر اعضای شورا را جذب کند. ولی به نظر می رسد این لابی ها و یارکشی ها در آخرین ساعات نتوانسته نظر برخی از اعضا را جذب کند.

در همین زمینه محمدجواد حق شناس، رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر نسبت به عواقب زدن زیر میز در توئیتی به شورای شهر هشدار داده است: « انتظار اکثریت جامعه و نخبگان در گفتگو ها و پیام هایشان  سرعت در تصمیم گیری و پایان دوره انتقالی است، دادن رای سفید اگر به قصد زدن زیر میز  انجام شود، قابل دفاع و توجیه نخواهد بود و یک خودزنی آشکار و برگشت ناپذیر به شمار می رود!» حق شناس از اعضای حزب اعتماد ملی طرفدار شهردار شدن افشانی است و به نظر می رسد منظور وی از زدن زیر میز توافقاتی باشد که قرار است بر اساس آن ائتلافی از کارگزاران و اعتماد ملی به افشانی رای دهند و گویا اعضای حزب اتحاد ملت به دنبال برهم زدن این بازی با رای سفید باشند.

از سوی دیگر محمدعلیخانی، عضو کمیسیون حمل و نقل شورای شهر شب گذشته در واکنش به ادعای حق شناس اعلام کرد:« هیچ یک از اعضای شورا به دنبال زدن زیر میز و بر هم زدن بازی نیست. ما فردا به گزینه نهایی رای خواهیم داد.»

پیش از این نیز در فرآیند انتخاب شهردار در هفته گذشته حجت نظری، جوانترین عضو شورای شهر و عضو حزب اعتماد ملی از پشت پرده هایی سخن گفته بود که براساس آن برخی قصد دارند تا بازی انتخاب شهردار را برهم بزنند و گزینه ای غیر از 7 نفر نامزد نهایی را وارد گود رقابت ها کنند. امری که در هفته جاری نیز بحث بر سر آن صورت گرفته و گویا قرار نیست شهردار از میان دو نفر باقیمانده انتخاب شود. هرچند مجید فراهانی، دیگر عضو شورای شهر در اظهارنظری درباره این رویه اعلام بی اطلاعی کرده است:« از پشت پرده اطلاعی ندارم اما قطعاًشهردار از گزینه‌های موجودآقایان افشانی ویا حسینی مکارم انتخاب می‌شود.»

به هر حال آنچه در کورس رقابت انتخاب شهردار در شورای شهر می گذرد، عدم اجماع و انسجام اعضای شورای شهر به مانند دور نخست انتخاب شهردار در مردادماه سال 96 است. جاییکهمحمدعلی نجفی در اجماع تمامی گروه ها توانست 21 رای شورا را کسب کند، هرچند در ادامه عملکرد وی باعث انشقاق و بروز تدریجی انتقادات از درون شورای شهر و جبهه اصلاح طلبانعلیه وی شد. در دور جدید انتخاب شهردار سهم خواهی ها و نارضایتی ها صراحتا از سوی گروه های اصلاح طلب و اعضای شورای شهر عریان اعلام می شود و همین موضوع می تواند حتی در صورت انتخاب شهردار، ادامه فعالیت وی در شهرداری را با چالش های بسیاری همراه سازد.

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۴۲۳۳۱۰۹:۵۸:۰۳ ۱۳۹۷/۲/۲۳
تنها یک رای سفید بود...؟
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

آخرین عناوین