کاظم جلالی: از مدت‌ها قبل آماده چنین تصمیمی از سوی امریکا بودیم

گروه سیاسی الف،   3970220034 ۰ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

همزمان با خروج ایالات متحده از برجام، دیگر طرفین توافق هسته‌ای همچنان بر لزوم پایبندی به این توافق چندجانبه بین‌المللی تاکید کرده و حسن روحانی، رییس‌جمهوری نیز از مهلت چندهفته‌ای به کشورهای اروپایی برای تشخیص پایبندی عملی آنها به این توافق سخن گفت.

موضوعی که ازسوی بسیاری از نمایندگان مجلس نیز مورد تاکید قرار گرفت. در این میان مرکز پژوهش‌های مجلس از تهیه ۵ سناریو برای مقابله با اقدام ایالات متحده خبر داده است. برای بررسی این موضوع و دیگر ابعاد بحث خروج امریکا از برجام به سراغ کاظم جلالی، رییس مرکز پژوهش‌های مجلس و همچنین مصطفی کواکبیان عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس رفتیم که در ادامه مشروح گفت‌وگو با این دو نماینده تهران در مجلس را می‌خوانیم.
 
 آقای جلالی، باوجود خروج ایالات متحده از برجام، اتحادیه اروپا حمایتی تمام‌عیار از تداوم توافق هسته‌ای با ایران داشت؛ آیا جمهوری اسلامی ایران برنامه مشخصی برای مذاکره با کشورهای اروپایی دارد؟
 
همان‌طور که آقای روحانی، رییس‌جمهوری نیز بلافاصله پس از خروج ایالات متحده از برجام، تاکید کردند برنامه ما از پیش تعیین شده و از مدت‌ها قبل آماده چنین تصمیمی ازسوی امریکا بودیم و بر این اساس، در شرایط فعلی آقای ظریف به عنوان وزیر امور خارجه کشورمان موظف شده‌اند که ظرف چند هفته آینده به کشورهای اروپایی سفر کرده و با مقامات این کشورها مذاکره کند تا درباره آینده برجام تصمیم‌گیری کنیم. مذاکرات پیش‌رو نیز مبتنی بر این خواهد بود که در وضعیت جدید چه تضامینی ازسوی کشورهای اروپایی به ما داده می‌شود تا ببینیم آیا می‌توانیم براساس این تضامین جدید اطمینان حاصل کنیم که منافع‌مان در قالب برجام تامین خواهد شد. بنابراین نتیجه این مذاکرات مسیر آینده برجام را شفاف‌تر و روشن‌تر خواهد ساخت.
 
به‌طور کلی ما در یکی، دو سال اخیر و پس از امضای برجام روابط اقتصادی خاصی با ایالات متحده نداشتیم و عمده روابط اقتصادی پسابرجامی ما با همین کشورهای اروپایی و روسیه و چین بوده که به‌زعم برخی ناظران چندان موثر نبوده است؛ آیا در شرایط جدید می‌توانیم امیدوار باشیم که باتوجه به تحریم‌های جدید امریکا بتوانیم با کشورها و شرکت‌های اروپایی روابط اقتصادی برقرار کنیم؟
 
واقعیت این است که در حال حاضر شرایط ما به‌مراتب بهتر از گذشته است. فراموش نکنیم که در دوران پیش از برجام، فشارهای بین‌المللی با محوریت امریکا ما را ذیل فصل هفتم شورای امنیت قرار داده و نوعی اجماع تصنعی و ساختگی علیه جمهوری اسلامی ایران شکل داده بودند اما امروز شاهدیم که همه طرفین برجام و جامعه جهانی موضع ما را تایید می‌کنند و علیه ترامپ و ایالات متحده موضع‌گیری می‌کنند. بنابراین معتقدم که وضعیت ما به لحاظ سیاسی و دیپلماتیک در جامعه جهانی به‌مراتب بهتر از گذشته است. برنامه‌ای که باید در پیش بگیریم باید بر این اساس استوار باشد که این وضعیت بهبودیافته و مساعد سیاسی را به وضعیت اقتصادی مساعد تسری بدهیم که راه‌حل این کار نیز در گروی هنر دیپلماسی و رفت و آمدهای ما با کشورهای دیگر است تا ببینیم چگونه می‌توانیم این وضعیت مساعد سیاسی را به وضعیت اقتصادی‌مان نیز تسری دهیم.
 
مجلس شورای اسلامی و مشخصا مرکز پژوهش‌های مجلس چه برنامه‌ای برای تحقق این اهداف دارد؟ آیا تاکنون استراتژی و برنامه مشخصی ازسوی شما پیشنهاد شده است؟
 
ما در مرکز پژوهش‌ها در تمام این مدت مشغول رصد و تهیه گزارش از بخش‌های مختلف کشور و موضوعات گوناگون هستیم و بر اساس این گزارش‌ها، راهکارهایی ارایه می‌کنیم که البته این راهکارها لزوما منحصر در مسائل تقنینی و قانونگذاری نیست. بسیاری از این راهکارها مربوط به بخش‌های اجرایی نیز می‌شود و در این راستا نیز گزارش‌ها و راهکارهای خود را ارایه کرده و خواهیم کرد.
 
در گذشته شاهد بودیم که به توافق و عادی‌سازی ارتباط با ایالات متحده نزدیک شده‌ایم اما هربار اتفاقاتی به موازات مذاکرات ما انجام شده که این تصور را ایجاد کرده که دسیسه‌ای در کار بوده یا مثلاً اسراییلی‌ها سعی در برهم زدن این روابط داشته‌اند. مواردی همچون مک‌فارلین، برج‌های الخبر و نمونه‌هایی از این دست. به نظر شما در این مورد دست‌های پشت پرده دخیل نبودند؟
 
به نظرم در جریان اخیر، نمی‌توان چنین مسائلی را چندان دخیل دانست. البته نمی‌توان نقش رژیم صهیونیستی و اسراییلی‌ها در این تصمیم نابخردانه امریکا را نادیده گرفت و حتما رژیم صهیونیستی نیز در این مساله نقش داشته است اما به هر حال استعداد خود ترامپ را هم نمی‌توان نادیده گرفت. به هر حال ترامپ از همان ابتدا که روی کار آمد، به‌دلایلی متعدد ازجمله اینکه بگوید تمام کارهای دولت پیش از خود و دوران ریاست‌جمهوری اوباما اشتباه بوده است، سعی کرد دست به اقداماتی نامتعارف بزند و به برجام به عنوان یکی از این خطاها و اقدامات اشتباه دولت اوباما اشاره کرد و در ادامه راه نیز در مسیر تخریب این توافق گام برداشت و دست به اقداماتی ناشایست زد. آنچنان که در جریان سخنرانی سه‌شنبه شب نیز دیدیم که ترامپ بسیار تهدیدآمیز و بی‌ادبانه و با ادبیاتی نامتعارف و هتاکانه صحبت کرد.
نامه نیوز
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های دیروز

    1. اقدام عجیب سفیر ایران در باکو/ برای عزت ایران استعفا دهید              

    2. وکیل رسمی دادگستری به اتهام اخذ رشوه دستگیر شد  

    3. بذرپاش: امسال هر ماه افتتاح مسکن داریم

    4. سقف دریافتی ماهیانه کارمندان دولت ۷۰ میلیون تومان شد

    5. اول، بساط دلالی باید جمع شود

    6. جریمه تخلفات حادثه ساز ۵ برابر شد/ اعمال از هفته آینده            

    7. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

    8. تعرفه‌های پزشکی ۱۴۰۳ قابلیت اجرایی ندارد/ مصوبه دولت اصلاح شود  

    9. انتظار ۹ساله برای اصلاح هزینه تخلف رانندگی/تغییری برای حفظ جان مردم

    10. ایران بر سکوی بریکس/ دستاوردهای پولی، مالی برای ایران چیست؟  

    11.   طحان‌ نظیف: لایحه عفاف و حجاب هنوز به تأیید شورای نگهبان نرسیده است  

    12.  مالیات ارزش افزوده ۱۰ درصدی ابلاغ شد

    13. پوتین: اف-۱۶‌های اوکراین در همه‌جا هدف مشروع هستند، حتی کشورهای دیگر

    14. هیچ خوداظهاری یا مدرکی دال بر بیماری روحی دکتر بخشی در دست نبود/ علت مرگ این پزشک مشخص نیست  

    15. عکسی از سیدمحمد خاتمی در مراسم ترحیم زهرا شجاعی/ این وزیر دولت رئیسی هم آمد

    پربحث‌های هفته

    1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

    2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

    3. اقدام عجیب سفیر ایران در باکو/ برای عزت ایران استعفا دهید              

    4. جلاد، به پایان سلام کن!

    5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

    6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

    7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

    8. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

    9. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

    10. انتقام از پوتین؟

    11. وکیل رسمی دادگستری به اتهام اخذ رشوه دستگیر شد  

    12. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

    13. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

    14. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

    15. بذرپاش: امسال هر ماه افتتاح مسکن داریم

    16. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

    17. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

    18. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

    19. سقف دریافتی ماهیانه کارمندان دولت ۷۰ میلیون تومان شد

    20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

    21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

    22. اول، بساط دلالی باید جمع شود

    23. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

    24. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

    25. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

    آخرین عناوین