بهروز غریب‌پور: «اُپرای عشق» بر عشق بی‌پیرایه شیخ صنعان تاکید دارد/ ۱۰۰ عروسک در دست ساخت است

گروه فرهنگی الف،   3970219018

کارگردان و سرپرست گروه تئاتر عروسکی آران گفت: ما برای هر اُپرایی عروسک‌های خاص خودش را می‌سازیم و برای «اُپرای عشق» هم بیش از ۱۰۰ عروسک در دست ساخت قرار دارد.

به گزارش فارس، بهروز غریب پور نویسنده و کارگردان و سرپرست گروه اُپرای عروسکی آران که در سال 97 تلاش دارد «اپرای عشق» را به صحنه تالار فردوسی ببرد، در این زمینه ایده‌های خلاقانه و جالبی را دارد که از جمله آنها فراخوان انتخاب همخوان و نوازنده مناسب برای این اپراست.

اُپرای عروسکی عشق که درباره بخشی از داستان‌های زندگی شیخ فریدالدین عطار در حال طراحی است، این روزها اما مراحل انتخاب صدا ، نوازنده و طراحی لباس و عروسک را می‌گذارد.

درباره فعالیت‌های بهروز غریب‌پور در این عرصه و چند و چون اپرای عشق با او گفت‌وگو کردیم.

 

* درباره جزئیات اپرای عشق و فراخوانی که به منظور کشف استعدادهای خوانندگی منتشر کردید، توضیح دهید. 

این روزها تولید اپرای عشق را بر اساس داستان زندگی شیخ فریدالدین عطار نیشابوری در دست داریم. در حال حاضر کارگاه ساخت عروسک‌ها فعالیت خود را قریب 10 روز است که آغاز کرده است.

آهنگسازی کار از دو ماه پیش توسط شورا کریمی آغاز شده و طی این مدت نیز فراخوانی برای انتخاب خوانندگان قوی اما گمنام منتشر کردیم که در حال بررسی آنها هستیم. علاوه بر خوانندگان، نوازندگان گمنام و توانمند را هم در دست انتخاب داریم که این را به فراخوان اضافه و از کسانی که سازهای ایرانی می‌نوازند،‌ دعوت کرده‌ایم.

*چطور به فکر اضافه‌کردن کشف استعدادهای نوازندگی در فراخوان افتادید؟

به منظور کشف استعداد موسیقی در این عرصه. چون خیلی از کسانی که در این سالها با آنها کار کردیم و گمنام بودند امروز جزو نام‌آوران شده‌اند، هم در زمینه خوانندگی و هم نوازندگی. بنابراین من جای این را در فراخوان خالی دیدم که نوازندگان را هم انتخاب کنیم، چرا که این حضور هم برای خودشان و هم ما مثمرثمر است.

*چه تعداد از این افراد قرار است برای خوانندگی و نوازندگی انتخاب شوند؟

اصلا انتخاب به این شکل نیست که تعدادی را مشخص کنیم. طبیعی است که البته هم کسانی را که برای خوانندگی فایل فرستاده‌اند، نمی‌پذیریم چرا که برخی ممکن است صدایشان قابل قبول نباشد یا برخی در شیوه خواندن و زمینه کاری متفاوت باشند، اما برخی هم ممکن است خوب باشند اما رقبای بزرگی داشته باشند.

خوشبختانه در این دوره فایل‌های صوتی که ما گوش دادیم واقعا استعدادهای فوق‌العاده‌ای را کشف کردیم بنابراین این اتفاق را می‌خواهیم در زمینه نواختن ساز هم امتحان کنیم تا این دوستان هم از ما دلگیر نباشند، چرا که چند نفری این گله را به ما داشتند.

*نتیجه نهایی فراخوان چه تاریخی مشخص می‌شود؟

به لحاظ انتخاب استودیو، نوازندگان و قطعی شدن صداها فکر می‌کنم تا یک ماه دیگر نتایج مشخص شود.

*قبلا از عطار اُپرا یا کار عروسکی نداشتیم؟

خیر، این اپرا قبلا اجرا نشده است. البته عطار متقدم بر مولوی است اما کاری درباره‌اش نداشتیم، اما در زمینه اپرای مولوی و در صحنه حمله مغول‌ها برای لحظات کوتاهی عطار به عنوان یک شخصیت مومن و معتقد معرفی شد.

*چه جنبه‌هایی از زندگی یا شخصیت عطار در این کار مورد توجه قرار گرفته است؟

تاکید این کار بر عشق بی پیرایه و واقعی است تا مرحله‌ای که در داستان آمده و من دراماتیکش کردم. لحظه‌ای که دختر ترسا ایمان می‌آورد که عشق شیخ صنعان منتها ندارد و بی غایت است، او هم سر تعظیم فرود می‌آورد و مراتب جانسپاری را اعلام می‌کند.

*در زمینه ساخت عروسک‌ها هم توضیح بدهید که در چه مرحله‌ای قرار دارد و برای این کار چه تعداد عروسک در نظر گرفته شده است؟

البته ما برای همه کارها عروسک‌های جداگانه می‌سازیم که مختص به همان کار است. برخلاف کار بازیگری که با گریم و تغییر لباس و اینها شرایط تغییر می‌کند اما موقعی که عروسک‌ها را شناختیم، از اول تا ابد دیگر این حافظ همان حافظ و سعدی و مولوی همان‌ها هستند.

اصلا انتخاب شیوه ساخت عروسک‌ها برای انتقال مفاهیم از نظر من بیشتر همین بوده که موقعی یک شخصیتی را قطعی با طراح عروسک به نتیجه رسیدیم این دیگر در موزه یا روی صحنه سالیان سال حتی تا قرن‌ها همان نقش حافظ یا مولوی یا سعدی یا فردوسی را دارد، بنابراین طبیعی است که برای این گروه شخصیت‌ها نمی‌شود از عروسک‌های دیگر استفاده کرد.

در نهایت تعداد عروسک‌های ما در این کار خیلی زیاد است و صحنه‌ها ایجاب می‌کند که تعداد عروسک‌ها زیاد باشد و طبیعی است که کمتر از 100 عروسک ساخته نمی‌شود.

*با تمام شرایط خاصی که عروسک سازی و سایر بخش‌ها ایفا می‌کند، تاریخ اجرای نمایش به چه زمانی می‌رسد؟

تاریخ اجرای ما برای ماه مهر است منتها امیدوارم با تلاش شبانه روزی گروه تئاتر عروسکی آران به زودی به نتیجه برسیم، اینطور نیست که وقت تلف شود، همین الان اعضای کارگاه از صبح در حال ساخت عروسک هستند و به موازات کارها پیش می‌رود.

*بازی دهندگان همان گروه قبلی کارها هستند؟

بله، بازی دهندگان گروه ثابت تئاتر آران هستند که ان‌شاءالله هم پایدار باشند چرا که نیروهای هنرمند و زحمتکشی هستند.

*درباره شرایط موزه عروسکی و بازید مردم هم توضیح دهید؟

موزه عروسکی که مثل قبل باز است، به استثنای روزهای جمعه، منتها مخاطبان برای تهیه بلیت باید به تیوال مراجعه کنند، به خصوص برای مدارس شرایط ویژه و برنامه‌های غنی داریم تا تماشاگران جوان بیش از پیش با این هنر آشنا شوند و اساسا با خود هنر آشنا شوند. بازدیدها از ساعت 10 صبح تا 17 عصر است.

*برای اجرای اپرا برنامه‌ای برای شهرستان‌ها همچون سال‌های قبل دارید؟

بله، درباره سفرهایمان باید بگویم که دو شهر را انتخاب کرده‌ایم که البته نامشان را فعلا نمی‌گویم، چون در حال مذاکره هستیم. امیدواریم بتوانیم این سفرهای داخلی را هم انجام دهیم البته قدری تاثیر منفی روی تولید ما می‌گذارد اما آخرین سفری که به مشهد رفتیم، خیلی استقبال خوب بود و ما را به ادامه این راه تشویق کرد. بیشترین درخواست هم برای اجرای اپراهای لیلی و مجنون،‌ عاشورا و حافظ بوده است.

*شرایط فعلی تئاتر و اداره کل هنرهای نمایشی را چطور می‌بینید؟

شهرام کرمی از بدنه تئاتر است، هر چند مهدی شفیعی هم همینطور بود اما کرمی در این رابطه تالیفات و آثار صحنه‌ای زیاد دارد؛ طبیعی است که درد ما را بهتر بفهمد. من مهدی شفیعی را هم از مدیران موفق ارزیابی می‌کنم اما مشکلات فراوانی جلوی پایش بود که هر چند تدابیری هم داشت. درباره شهرام کرمی هم باید بگویم که به او ایمان دارم که انسان صادق و عاشقی است و ان‌شاءالله هم موفق خواهد شد.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

آخرین عناوین