مختصری در وصف بی مبالغه برجام

میرزاسعدین داورپناه، گروه تعاملی الف،   3970218029 ۱۰ نظر، ۰ در صف انتشار و ۹ تکراری یا غیرقابل انتشار
مختصری در وصف بی مبالغه برجام

- اگر چه بند های ۳۶ و ۳۷ برجام این امکان را فراهم ساخته که عضو شاکی از ایران (اکنون ایالات متحده آمریکا) هر کاری که پسندید را با طی تشریفاتی انجام دهد (و نقض برجام هم نشود) اما با توجه به دستاوردهای ترامپ از «تهدید وجود برجام» بسیار بعید به نظر می رسد که آمریکا بیرون بکشد. تهدید برجام ابزاری است که ترامپ به خوبی متوجه کارامدی آن شده و فارغ از هر محاسبه دیگری انتظار دست کشیدن امریکا از امکان استفاده از این ابزار واقع بینانه نیست. ترامپ می تواند در روزهای آینده هر چیزی بگوید اما به هر حال آینده برجام وابسته به موضع ایران در کمیسیون حل اختلاف خواهد بود.

- مقصد آرمانی ترامپ هل دادن ایران به خروج از برجام است. خروج ایران از برجام زمینه ساز تقویت اتحاد ناتو و انباشت قوا در شرق اروپا و خاورمیانه خواهد شد، اجماع نیرومندی با شعار «ضد سلاح کشتار جمعی» برای تقابل همزمان با ایران، کره شمالی و سوریه شکل خواهد گرفت و روسیه و چین متاثر از صف آرایی قوای ناتو محتاط تر خواهند شد. ترامپ زیرکانه از رهگذر تهدید وجود برجام، توانش منحصر بفرد آمریکا برای رهبری غرب را به اروپاییان تذکر داده و این اقدام نیز همچون مواضع یک سال اخیر او احیای آمریکای قدرتمند را دنبال می کند.

- اکنون نزد افکار عمومی هم دیگر غیر قابل انکار شده است که امریکا توان حقوقی برای کنار گذاشتن توافق هسته ای و بازگرداندن قطعنامه های پیشین را دارد اما به التماس اروپاییان دست نگه داشته است! حتی محمد جواد ظریف بر خلاف اظهارات "فارسی" برجامیان، طی پیامی ویدئویی جهت گفتگو با مخاطب غیر ایرانی به زبان "انگلیسی" گفت که «برجام معاهده نیست و نیاز به تصویب و امضا نداشت»، وزیر خارجه به تبلیغات پیشین پشت کرد و خوانش رسمی امریکا و ایران از این «توافق سیاسی» میان دولت ها را به زبان آورد. شورای نگهبان ایران مهرماه ۹۴ در اوج پایکوبی حامیان برجام اعلام کرده بود که طرح مجلس برای اجازه به دولت به معنی تصویب برجام نیست بلکه برجام سند حقوقی محسوب نمی شود، دولتمردان آمریکا نیز علی رغم اظهارات مکرر برجامیان که ادعا داشتند برجام اعتبار معاهده دارد و قابل دستکاری نیست، بارها یاداوری کردند که برجام تصویب و امضا نشده و از نظر آمریکا نیز تنها یک توافق سیاسی است.

- تن دادن به بازرسی و نظارت جلوه عینی اقدامات شفاف ساز است. اساسا مذاکرات به هدف رسیدن به چگونگی مهار برنامه هسته ای بوسیله بازرسان انجام می گیرد. به گفته مقامات آژانس بین المللی انرژی هسته ای سخت ترین نظام بازرسی تاریخ بر ایران تحمیل شده که حتی فرای مقررات پروتکل الحاقی می رود. این در حالی است که رییس هیات دولت ایران طی توافق سیاسی خود قول دسترسی به مراکزی را سپرده که خارج از حوزه اختیار رییس جمهور است. نامه شروط رهبری نیز خط قرمز اماکن نظامی را یاداوری کرده است تا دولت برجام طی ابتکار محرمانه خود محصور در چارچوب اختیارات قانونی باشد.

- ارتباط برنامه موشکی با پرونده هسته ای در پرونده عراق، لیبی و کره شمالی تعیین کننده بود. در پرونده ایران نیز چنین است و علی رغم هر انکاری در پیوست ب قطعنامه ۲۲۳۱ (توافق هسته ای) بر آن تاکید شده است. مجادله بر اصطلاح «از ایران خواسته شده» قاطع چانه زنی ها نیست چون این اصطلاح «خواسته شدن» در انشا چند بند دیگر که ایران توقع بهره آن را دارد نیز به کار رفته و تعامل می طلبد. از سویی اظهاراتی مثل آنچه آقای روحانی طی انتخابات ریاست جمهوری اردیبهشت ۹۶ برای حمله به رقیب انتخاباتی اش علنی کرد، تاییدی بر رابطه تداوم برجام با توان موشکی است. حسن روحانی در مناظره تلویزیونی ناگهان به بیرون از بحث مراجعه کرد و این جمله را آورد که «شهر زیرزمینی (موشکی) را نشان دادند که برجام را به هم بزنند!»

- رابطه برجام با اوضاع منطقه حتی پیش از نهایی شدن برنامه جامع اقدام مشترک برقرار بود. آقای ظریف نیز خود در واپسین پیام تصویری انگلیسی زبان از هتل محل مذاکرات (باز هم خطاب به غرب) از خطر مشترک اتفاقات منطقه گفت که «ما» (یعنی ایران و مخاطبان جهانی) را تهدید می کند و پرداختن متحدانه به آنها را نیازمند نهایی شدن نتیجه مذاکرات دانست. آقای روحانی هم ۲۳ تیرماه ۹۴ طی سخنان رادیو و تلویزیونی به مناسبت اعلام پایان مذاکرات وین چند جمله خطاب به کشورهای منطقه گفت که برجام «آغازی نو» در روابط منطقه ای است: «دستاورد واقعی آن است که فضای نویی امروز در منطقه ایجاد شده برای اینکه همکاری‌ها در منطقه گسترش پیدا کند.»

- از فروردین ۹۵ باراک اوباما «روح توافق» را به میان انداخت. یک ماه بعد در اردیبهشت ۹۵ هم وزیرخارجه ایران طی نامه ای به دبیرکل سازمان ملل اعتراض به عدم اعتنای امریکا به تعهدات برجامی اش را آغاز کرد. روسیه که مدعی است بازرسی ها را رهبری می کند و موگرینی نیز تاکنون با گلایه های ایران همدلی نکرده بلکه چند ماه پیش حتی ادعای «افشای راز» داشت که گویا ایران جمله ای در مقدمه برجام با اصرار گنجانده تا قول تغییر رفتار حکومت ایران مطابق طبع دیگران از آن برداشت شود! شاید همان که ترجمه اش در تریبون های فارسی با عنوان برجام های ۲ و ۳ به گوش رسید.

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۳۳۷۵۵۰۸:۵۶:۳۴ ۱۳۹۷/۲/۱۸
قابل تصور نیست که امریکا برجام را به هم بزند و به نظرم هیچوقت نمیخواست اینکار را بکند در انتخابات هم گفت اصلاحش میکنم این سر و صدا برای همراه کردن اروپا بود و موفق شد اگر امریکا تصمیم بر هم زدن هم داشت صبر میکرد تا تحلیل انتخابات لبنان را ببیند پس همان مسیر قبلی را خواهد رفت و قصد کار بزرگ و تغییر ندارد چرا وقتی با یک توییت بازار ایران را به هم میریزد از برجام دست بردارد
ناشناس۳۳۳۷۶۷۰۹:۱۰:۴۳ ۱۳۹۷/۲/۱۸
عجب برجامی شده که نه راه پس گذاشته نه راه پیش گذاشته یه دسته گل تاریخی به اب دادیم حالا هم هیچ کس به عقلش نمیرسه راه فرارش کجاست
امان از دستهای خیانتکار۳۳۴۲۶۷۱۲:۴۷:۲۸ ۱۳۹۷/۲/۱۸
درسته متاسفانه
در مورد برجام منصف باشيم۳۳۴۳۲۳۱۳:۱۴:۳۱ ۱۳۹۷/۲/۱۸
برای آنکه به روش منصفانه (نه براساس سوگیری شدید نویسنده محترم مطلب و نه براساس دلخوریهایی که از دولت داریم) بتوانیم در مورد برجام قضاوت کنیم باید دو کفه ترازوی سود و زیان را دقیق مشخص کنیم. یعنی بگوییم در برجام چه چیزی به دست آوردیم و چه چیزی از دست دادیم. و آنچه که از دست دادیم (بتن ریزی در راکتور اراک و کاهش سانترفیوژها و اورانیوم غنی شده) محسوساً چه تاثیری در شرایط کشور (زندگی مردم) داشت و آنچه به دست آوردیم (شکسته شدن اجماع جهانی علیه ایران، عدم صدور هیچ قطعنامه ای علیه ایران در طول شش سال گذشته، توقف روند سقوط شدید ارزش پول ملی به مدت حدود پنج سال، حضور سرمایه گذاران خارجی در پروژه های نفت، گاز، معادن، فولاد سازی و ... ، انزوای سیاسی دیپلماسی آمریکا و تقبیح جهانی رفتار وی در قبال ایران حتی توسط دوستان آمریکا، تقویت نفوذ ایران در اوپک و اخذ مجوز معافیت از قانون فریزینگ و ...) نیز چه تاثیری در شرایط کشور داشت. پس قدم اول، تهیه این لیست است. قدم دوم اینکه در نظر بگیریم در چه شرایطی تصمیم به نرمش قهرمانانه گرفتیم (تورم نقطه به نقطه خرداد 92 بیش از 45 درصد، رشد اقتصادی منفی 6 درصد، سقوط ارزش پول ملی و ...) قدم سوم نظر سران نظام نسبت به آنچه مضرات برجام می دانیم را هم در نظر بگیریم، مثلاً در مورد سیمان ریختن در راکتور 40 مگاواتی اراک (برق مصرفی کشور 70.000 مگاوات است) مقام معظم رهبری رسماً اعلام موافقت کردند (با قید این شرط که نوسازی راکتور تضمین شود که همین گونه هم شد و این مهم در حال انجام است) و لذا عرض بنده این است که قضاوت منصفانه همیشه ساده نیست اما بسیار ارزشمند است.
ناشناس۳۳۴۸۱۶۱۷:۲۸:۳۷ ۱۳۹۷/۲/۱۸
هموطن هدف وسیله را توجیه نمی کند واقع بین باش
ناشناس۳۳۳۷۶۸۰۹:۱۰:۵۸ ۱۳۹۷/۲/۱۸
واقعیت اینه که در کنار برجامی که مکتوب و منتشر شده، توافقاتی ضمنی یا روشن در خصوص سایر موارد و از سوی طرفین انجام شده که ازآن به عنوان روح برجام یاد میشود و خلف وعده در این توافقات از سوی هر دو طرف رخ داده. اما اینکه اولین خلف وعده از توافقات ضمنی را کدام طرف انجام داده مشخص نیست. به هرحال به نظر من سود ما از برجام بیش از منافع طرف مقابل بوده. چرا که ما عملا" به 150 میلیارد دلار پولمون دست رسی پیدا کردیم، اما غربیها منافع اقتصادی یا مادی قابل توجهی نداشته اند.
ناشناس۳۳۳۸۱۷۰۹:۳۲:۴۷ ۱۳۹۷/۲/۱۸
اما با توجه به دستاوردهای ترامپ از «تهدید وجود برجام» بسیار بعید به نظر می رسد که آمریکا بیرون بکشد. "که آمریکا بیرون بکشد."
ناشناس۳۳۴۸۲۲۱۷:۳۱:۱۰ ۱۳۹۷/۲/۱۸
چشمها را باید شست...
ناشناس۳۳۳۸۳۰۰۹:۳۷:۰۶ ۱۳۹۷/۲/۱۸
یک وصفی از حالت ایرانیان بدون برجام و با تحریم های گسترده اقتصادی هم افاضه کنید لطفا با تشکر
ناشناس۳۳۴۳۵۱۱۳:۲۲:۱۲ ۱۳۹۷/۲/۱۸
وصف حالت ایران بدون برجام با تحریمهای گسترده همین وصف حالت فعلی ایران با برجام وبا تحریمهای گسترده است.در حال حاضر با برجام چه تحریمی واقعا برداشته شده که شما نگران حالت ایران بدون برجامی؟
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. اقدام عجیب سفیر ایران در باکو/ برای عزت ایران استعفا دهید              

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  9. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  10. انتقام از پوتین؟

  11. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

  12. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  13. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  14. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  15. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  16. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  17. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  18. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  19. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  20. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  21. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  22. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  23. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

  24. دادستان ساری: خسارات وارده قطع سه هزار اصله نهال جبران شود

  25. جریمه تخلفات حادثه ساز ۵ برابر شد/ اعمال از هفته آینده            

آخرین عناوین