با این رژیم میوه‌ای به راحتی لاغر شوید

گروه سلامت الف،   3970217003

همان طور که می‌دانید میوه‌ها با توجه به مواد مغذی و انواع ویتامین‌هایی که دارند می‌توانند به عنوان یک وعده غذای کامل مورد استفاده قرار بگیرند. همچنین میوه‌ها با داشتن انواع آنتی‌اکسیدان‌ها و مواد معدنی و حتی فیبر می‌توانند سلامتی شما را تامین کنند.

جالب است که بدانید مصرف میوه‌ها ارتباط مستقیم با کاهش ابتلا به انواع بیماری‌های قلبی و دیابت دارد. از این رو شما با مصرف میوه‌ها علاوه بر اینکه نیاز به انرژی بدن‌تان را تامین می‌کنید، همچنین می‌توانید با این روش سلامت‌تان را نیز حفظ کنید. یک سوال اساسی درباره مصرف میوه‌ها این است که با توجه به میزان قندی که میوه‌ها نسبت به انواع سبزیجات دارند؛ آیا می‌توان از آن‌ها به عنوان یک جایگزین سبزیجات رژیم‌های لاغری استفاده کرد؟ در ادامه این مطلب شما را به جواب این سوال می‌رسانیم.

میوه‌ها کم کالری و بسیار مغذی هستند

میوه‌ها با توجه به چربی کمی که دارند از کالری کمی نیز برخوردار هستند، اما از آنجایی که میوه‌ها سرشار انواع ویتامین‌ها، مواد معدنی و فیبر هستند، می‌توانند به عنوان یک ماده غذایی در رژیم غذایی شما قرار بگیرند و تقریبا تمام نیاز بدن‌تان را برای ادامه حیات فراهم کنند. به طور مثال یک عدد پرتقال بزرگ می‌تواند مقادیر زیادی از نیاز روزانه شما به ویتامین C. را تامین کند. همان طور که می‌دانید این ویتامین در تقویت سیستم ایمنی بدن نقش بسیار پر رنگی را بازی می‌کند. از سوی دیگر یک موز متوسط، ۱۲ درصد از پتاسیم بدن تان را تامین می‌کند. وجود این ماده برای تنظیم فعالیت اعصاب، عضلات و قلب شما بسیار ضرروی است. همچنین میوه‌ها دارای آنتی اکسیدان‌های بالایی هستند که به محافظت از بدن، در برابر استرس اکسیداتیو کمک بسیار زیادی می‌کند و با این روش خطر بیماری‌های مزمن مانند سرطان و دیابت را کاهش می‌دهند.

جالب است بدانید که وجود فیبر در بافت‌های میوه، سلامت روده‌ها را بهبود می‌بخشد و کار جذب و دفع غذا را نیز تسهیل می‌کند. از آن‌جایی که میوه‌ها سرشار از انواع ویتامین‌ها و مواد مغذی دیگر نیز هستند و همچنین به دلیل کالری کمی که دارند به خوبی می‌توانند در رژیم غذایی شما برای لاغر شدن، موثر باشند. بد نیست بدانید استفاده از غذا‌های کم کالری مانند میو‌ها برای جایگزینی غذا‌های پر کالری می‌توانند بدن‌تان را با کمبود کالری روبه‌رو کنند. این عمل برای کاهش وزن بدن بسیار ضروری است. در ضمن میوه‌ها جایگزین بسیار مناسبی برای انواع تنقلات همچون؛ انواع چیپس‌ها، پفک‌ها شکلات‌ها و دیگر تنقلات پر چرب هستند.

خوردن میوه راهی برای کاهش وزن

همان طور که می‌دانید میو‌ه‌ها علاوه بر اینکه سرشار از فیبر هستند، تقریبا بیشتر وزن و حجم آن‌ها از آب تشکیل شده است. این امر به نوبه خود معده شما را پر می‌کند و با این شرایط برای ساعت‌ها احساس سیری خواهید کرد. وقتی فیبر زیادی وارد بدن شود، دستگاه گوارش شما بیشتر کار می‌کند. در نتیجه شما راحت‌تر و زود‌تر می‌تواند مواد غذایی اضافی را دفع کنید. این کار به شما این امکان را می‌دهد تا جذب حداکثری از غذا، درون معده و روده شما صورت نگیرد. در نتیجه کالری کمتری جذب می‌کنید. همچنین در یک مطالعه ثابت شده است که خوردن مواد فیبردار باعث کاهش اشتها می‌شود. در نتیجه شخص میل به غذا خوردن را برای ساعتی از دست می‌دهد. استفاده از انواع میوه برای افرادی که به خاطر پرخوری دچار چاقی شده‌اند، بسیار مناسب خواهد بود. با توجه به حجم بالای آبی که درون میوه‌ها است، عملا شما کالری بسیار کمی دریافت می‌کنید. این کالری کم می‌تواند در کاهش وزن شما نقش اساسی داشته باشد.

افراد چاق حتما میوه بخورند

مطالعات بسیار زیادی بر روی اثرات مصرف میوه بر وزن انسان‌ها صورت گرفته است؛ به طور مثال در مطالعه‌ای که در این باره بر روی ۱۳۳،۴۶۸ از افراد بزرگسال در طی ۲۴ سال صورت گرفت، نشان داد که مصرف میوه با کاهش وزن در طول زمان همراه است اما این در حالی است که مصرف زیاد سیب و انواع توت‌ها بر وزن تاثیر می‌گذارند. یک مطالعه دیگر که بر روی افراد چاق در سال ۲۰۱۰ صورت گرفت، نشان داد که افراد چاق با خوردن میوه توانستند با کاهش وزن چشمگیری روبه‌رو شوند. در این باره مطالعات زیادی صورت گرفته است که در بیشتر این مطالعات ثابت شده است که مصرف میوه باعث می‌شود بدن به مقدار فراوان فیبر دریافت کند و از آن‌جایی که وجود این ماده بر کاهش وزن تاثیر مستقیم دارد، توصیه می‌شود برای کاهش وزن خود به جای خوردن انواع تنقلات میوه‌ها را در سبد غذایی خود لحاظ کنید تا علاوه بر کاهش وزن از مزایای سلامتی و بهداشتی آن‌ها نیز نهایت بهره را ببرید. درست است که ثابت شده مصرف میوه‌ها با کاهش وزن رابطه مستقیم دارند، اما این امر دلیل نمی‌شود که شما در خوردن آن‌ها زیاده روی کنید.

میو‌ه‌ها حاوی قند طبیعی هستند
قند‌های طبیعی موجود در میوه‌ها بسیار متفاوتر از قند اضافه شده در غذا‌های فراوری شده است. این دو نوع می‌توانند اثرات بسیار مختلف بر سلامتی داشته باشند. قند‌های اضافه شده به انوع غذا‌ها و فرآورده‌ها می‌تواند مشکلات بالقوه بهداشتی، از جمله چاقی، دیابت و بیماری‌های قلبی و دیگر مشکلات را برای بدن به وجود آورد. در کل قند فرکتوز برای بدن ضروری است، اما نباید از یک حد تجاوز کند. میوه‌ها با توجه به شیرینی طبیعی که دارند از میزان فروکتوز کمی برخوردار هستند. از این رو شیرینی میوه‌ها نمی‌تواند خطرناک باشد. البته زیاده روی در هر چیزی می‌تواند برای بدن مشکلاتی را به وجود آورد. با این شرایط نباید نگران مصرف میو‌ها به خاطر قند طبیعی‌شان شد. البته اگر در این مورد زیاده روی نشود.

نوشیدن آب میوه با چاقی همراه است

از یاد نبرید که بین اثرات بهداشتی میوه و آب میوه، تفاوت زیادی وجود دارد. در حالی که میوه کم کالری و منبع خوبی از فیبر است، ولی این موضوع درباره آب میوه صدق نمی‌کند. آب میوه تمام قند میوه را در خود دارد و این درحالی است که فیبر میوه به عنوان تفاله دور ریخته می‌شود. به طور مثال؛ یک عدد پرتقال ۹۶ گرمی حاوی ۴۵ کالری و ۹ گرم شکر است، این در حالی است که ۱ فنجان آب پرتقال به میزان ۲۳۷ میلی لیتر، حاوی ۱۳۴ کالری و ۲۳ گرم قند است. حال خودتان می‌توانید به این نتیجه برسید که چرا آب میوه از خود میوه مضرتر است و اینکه چرا آب میوه باعث چاقی می‌شود. یک مطالعه در این باره روی کودکان صورت گرفت و نتایج بسیار جالبی به دست آمد. محققین در این مطالعه به ۱۶۸ کودک پیش دبستانی که روزانه به آن‌ها میزان ۳۵۵ میلی لیتر آب میوه خوراندن شده بود، نشان داد که طی یک مدتی با افزایش وزن و قند، روبه‌رو شدند. این مطالعه ثابت کرد که آب میوه خاصیت چاق کنندگی دارد. اگر می‌خواهید آب میوه را در اختیار فرزندان خود قرار دهید؛ سعی کنید مقداری از تفاله به جا مانده را به صورت پالپ و یا تکه‌های میوه درون آب میوه بریزید تا کودکان با کالری کمتری روبه‌رو شوند.

استفاده از میوه خشک یک جایگزین مناسب برای مصرف میوه‌ها

جالب است بدانید که استفاده از بعضی از انواع میوه‌های خشک شده برای سلامتی مفید است. از این رو توصیه می‌شود از تکه‌های میوه خشک در فصولی که میوه یافت نمی‌شود، استفاده کنید. به عنوان مثال، آلو دارای اثر ملین است که می‌تواند به درمان یبوست کمک کند. این در حالی است که میوه‌ها دارای خواص آنتی اکسیدان قوی و ضد التهابی نیز هستند. همچنین میوه‌های خشک شده بسیار مغذی هستند. آن‌ها تقریبا تمام مزایای میوه‌های خشک نشده را دارند. این در حالی است که این مواد در بسته‌های متمرکز‌تر جمع شده‌اند. چرا که میوه‌های خشک شده تقریبا آب بسیار کمی دارند. نباید از یاد برد که مصرف میوه‌های خشک شده با توجه به جرم و حجم کمی که دارند، نباید بیش از حد باشد. چرا که یک میوه خشک شده به اندازه یک میوه خشک نشده کالری و مواد مغذی دارد. از این رو نباید در خوردن آن‌ها زیاده روی کرد.

نکته: در هر صورت از آن‌جایی که حجم و جرم میوه‌ها طبیعی، نسبت به میوه‌های خشک شده زیاد است، توصیه می‌شود بیش‌تر از خود میوه به جای آب میوه و یا میوه خشک شده مصرف شود. چرا که این حجم بالا باعث سیرتر شدن شما نیز می‌شود. در نتیجه میل کمتری برای مصرف مواد غذایی پیدا می‌کنید. توصیه می‌شود روزانه به میزان ۲۲۸ گرم میوه مصرف کنید تا علاوه بر حفظ سلامتی خود با کاهش وزن نیز روبه‌رو شوید، از یاد نبرید حتی اگر در خوردن میو‌ها نیز زیاده روی کنید دچار افزایش وزن می‌شوید.

منبع: healthline

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

    2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

    3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

    4. این صدای اقتدار ایران است ...

    5. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

    6. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

    7. وحدت ملی با وعده صادق

    8. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

    9. استخوانی در گلوی اسرائیل!

    10. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

    11. کمی دیر نیست؟

    12. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

    13. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

    14. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

    15. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

    16. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

    17. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

    18. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

    19. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

    20. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

    21. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

    22. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

    23. اسراییل چه باید بکند؟ 

    24. بهادری جهرمی: احیای دریاچه ارومیه با برنامه‌ریزی دولت رخ داد

    25. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

    آخرین عناوین