علاج چاقی دولت چیست؟

محمدکاظم انبارلویی،   3970215022 ۲۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۷ تکراری یا غیرقابل انتشار
علاج چاقی دولت چیست؟

رئیس جمهور در جشنواره ملی قدردانی از کارگران گفت: «دولت از  بس فربه و چاق شده، نمی تواند راه برود.» وی همچنین گفته است: «باید برای دولت، عصا و ویلچر بگیریم!»

راستی چرا دولت روز به روز فربه ‌تر می شود؟ چرا  نتوانسته ‌ایم یک اقتصاد «مردم محور و «مردم بنیاد» را طراحی و عملیاتی کنیم؟ ضرورت «مردمی سازی اقتصاد» در قانون اساسی جمهوری اسلامی، در سیاست ‌های کلی ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری و نیز رهنمودهای امام امت بنیانگذار جمهوری اسلامی موج می زند.

قوانین موجود در مورد اجرای سیاست‌ های کلی اصل 44  قانون اساسی، قوانین مربوط به حمایت از تولید ملی، قانون بهبود فضای کسب و کار  به ویژه شورای گفتگو که خود یک پارلمان بخش خصوصی است، سیاست‌ های کلی اقتصاد مقاومتی همگی زیرساخت ‌های یک اقتصاد مردم محور را توصیه و تحکیم می‌ بخشد، اما چرا به آن عمل نمی‌کنیم؟! چرا راه را اشتباه آمده ایم به گونه ‌ای که امروز رئیس ‌جمهور بگوید؛ «دولت از بس فربه و چاق شده نمی توانیم راه برویم»!

امروز 20 دانشگاه بزرگ در تهران و مراکز استان ‌ها فعال هستند که در هر دانشگاه یک دانشکده اقتصاد داریم. معادل همین، دانشکده مدیریت و دانشکده حسابداری داریم. پس چرا «اقتصاد»، «مدیریت» و «حساب و کتاب» کشور چنین است؟ چه رابطه ‌ای بین دانشگاه و دولت از این سه منظر وجود دارد؟

هزاران اقتصاددان در این دانشگاه ‌ها تربیت شده ‌اند که برخی از آنها در سمت استادی دارند انجام وظیفه می‌کنند. ده ‌ها هزار دانشجوی اقتصاد، مدیریت و حسابداری داریم. چرا کارآمدی دولت در حوزه اقتصاد، مدیریت و حساب و کتاب، زیر سوال نهادهای نظارتی خود دولت و نیز مجلس و قوه قضائیه است؟

چرا مالیه عمومی کشور، بی ‌حساب و کتاب است؟ خزانه ‌دار کل کشور می‌گوید؛ درآمد حاصل از فروش نفت در سال 96 بالغ بر 4/90 هزار میلیارد تومان می شود. در اظهارات رئیس جمهور، وزیر اقتصاد و دارایی و رئیس سازمان برنامه‌‌ریزی و مدیریت و وزیر نفت، 2 تا 3 برابر این مبلغ اعلام می‌شود. این اختلاف فاحش حساب و کتاب ناشی از چیست؟

بازرس قانونی شرکت ملی نفت در باره این حساب و کتاب چه می گوید؟ حسابرسان مستقل در دیوان محاسبات که چشم و گوش ملت در مجلس شورای اسلامی هستند چه می گویند؟ سازمان بازرسی کل کشور از باب حسن انجام وظایف دستگاه ‌های مربوط باید نظری بدهد، چه دیدگاهی دارد؟ در جهانی که در اقتصادهای پیشرفته یک سنت هم حساب و کتاب دارد، در کشورهای پیشرفته‌ای که هر کاری می شود کرد الا اینکه از فرار یک سنت مالیات نمی توان جان سالم به در برد! چگونه است برخی بنگاه‌های بزرگ اقتصادی دولت مالیات نمی دهند و سود سهام خود را به خزانه واریز نمی‌کنند، هر روز فربه ‌تر می شوند و رئیس جمهور پس از 5 سال تصدی دولت از این بیماری شکوه می کند؟ رئیس دولت که خود رئیس مجمع عمومی بسیاری از همین بنگاه ‌های اقتصادی بزرگ است، چرا حق دولت و ملت را که همان سود و مالیات این شرکت‌ هاست،مطالبه نمی  کند؟

واقعاً علاج چاقی و فربهی دولت و فقر و لاغری ملت در چیست؟ آیا دانشگاه ‌های کشور، پژوهشکده‌ های بزرگ اقتصادی و اقتصاددانان و مدیران تربیت شده در 20 دانشگاه کشور و حسابداران رسمی و مستقل، نسخه ‌ای برای علاج این چاقی ندارند؟

آیا نمی شود در 20 دانشکده بزرگ اقتصادی کشور برای مردمی‌ سازی اقتصاد، کادرسازی کنیم؟ آیا دولت نمی تواند با تمهید زیرساخت‌ هایی برای مردمی ‌سازی اقتصاد کشور نهادسازی کند؟ اصل 126 قانون اساسی می گوید: «رئیس جمهور مسئولیت امور برنامه و بودجه و امور اداری و استخدامی کشور را مستقیم به عهده دارد.» با این اختیار وسیعی که قانون اساسی به رئیس جمهور در امور اقتصادی کشور داده، چطور مسئولیت چاقی و فربهی دولت را خود نمی خواهد بپذیرد؟

نظامات اقتصادی ما در قانون اساسی روشن است. نقشه راه در تعیین سیاست ‌های کلی توسط مقام معظم رهبری معلوم است. چرا به این نظامات عمل نمی شود و آن نقشه راه طی نمی گردد؟ دولت مجری این نظامات و مسئول اجرای آن نقشه است. اما دیوان محاسبات هر سال در تفریغ بودجه می‌گوید؛ دولت حتی به
بودجه ‌ای که خود تسلیم مجلس کرده عمل نمی کند!

امروز دولت با حقوق ‌های نجومی و کاهش ارزش پول ملی خاطر مردم را آزرده است. مفهوم این مردم ‌آزاری به شکل بدی در چاقی دولت ظهور یافته است.
مردم خوب به یاد دارند که رئیس جمهور در نقد دولت گذشته در ایام انتخابات گفت: «مگر اقتصاد دستوری هم در دنیای امروز معنا و مفهوم دارد؟ مگر می توان در یک برنامه تلویزیونی اعلام کرد؛ باید قیمت ارز به 700 تومان تقلیل پیدا کند، بعد از چند ماه دلار به چند برابر قیمت افزایش یابد، مشکل کجاست؟ مشکل عدم مشورت است، مشکل خودشیفتگی است و مشکل عدم استفاده از ابزار علمی برای اداره کشور است!»

امروز رئیس دولت در همان چاله ای افتاده است که رئیس دولت قبلی افتاده بود! اگر داوری و حکم رئیس جمهور فعلی را در مورد این پدیده بپذیریم، چرا مشورت نمی کنند؟ چرا از ظرفیت 20 دانشگاه برای اداره علمی اقتصاد کشور استفاده نمی کنند؟

راه چیست؟ چاره کدام است؟ راه آن است که مردم هوشیار باشند. نظام ما یک نظام مردم‌ سالار است. رئیس‌ جمهور، نمایندگان ملت و مسئولین کشور را مردم، خود انتخاب می کنند. بصیرت حکم می‌کند؛ امانت اداره کشور به کسانی سپرده شود که التزام عملی به قانون اساسی و اجرای قوانین کشور داشته باشند. مردم باید مسئولیت حسن و قبح انتخاب خود را بپذیرند و در هر دوره بلوغ سیاسی خود را در انتخاب احسن و  اصلح نشان دهند.

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۲۸۸۶۶۰۹:۲۵:۴۲ ۱۳۹۷/۲/۱۵
من دانشجوی دکتری مدیریت هستم، متاسفانه با افرادی همکلاس هستیم که راه را بر عکس آمده اند، این افراد شاغل هستند، سپس برای تحصیل آمد اند، یعنی اول اداره کرده اند، سپس دانش مربوط به آن رشته را فراگرفته اند، آن هم چه یادگرفتنی، با هزار آشنابازی و سهیمه و ...، آنوقت انتظار داریم مملکت گل و بلبل شود، مطمئنا سایر رشته ها هم شبیه همین وضعیت هستند
مشعود۳۲۹۳۶۹۱۲:۵۸:۵۳ ۱۳۹۷/۲/۱۵
علاج چاقی دولت رو در چاقی گردانندگان اون جستجو کنید!
ناشناس۳۲۹۷۹۴۱۷:۰۳:۰۳ ۱۳۹۷/۲/۱۵
ببخشید در کجای دنیا گفته شده که یک فرد شاغل حق ادامه تحصیل نداره؟ من معلمم و می خوام دکترا بخونم. چه ایرادی داره؟ خیلی از اساتید خودم قبلا معلم بودن و حالا استاد دانشگاهن و تجربه هم ثابت کرده کسایی که اول معلم بودن بعد استاد شدن استادهای بهتر و محبوب تری می شن چون آستانه تحملشون در مدارس بالا رفته مثل اساتید دیگه دائم با دانشجوها سر مسائل کوچک درگیری پیدا نمی کنن. گلایه من از اینه که چرا خیلی از دانشگاه های سراسری همین که می شنون فرد شاغله اون رو از مصاحبه دکترا رد می کنن؟ من دوره فوق لیسانس هم نصف کلاس هام با برنامه دانشگاه تداخل کرد و نتونستم سر کلاس حاضر بشم با این حال شاگرد اول دانشگاه سراسری شدم. چرا برخی اساتید فکر می کنن حتما باید دانشجو سر کلاس حاضر بشه؟ اصلا کسی که دکترا می خونه باید بتونه مستقل درس بخونه و شایستگی داشته که تونسته از آزمون ورودی قبول بشه. و اما گلایه دومم اینکه چرا در اموزش و پرورش با معلمینی که قصد ادامه تحصیل دارن هیچ گونه همکاری نمی شه ولی برای ادامه تحصیل ازشون تعهد گرفته می شه؟! به من پیشنهاد بورسیه خارج از کشور هم شد ولی چون این کار مستلزم استعفا از شغل رسمی و رفتن به خارج بود قبول نکردم. پس چرا مسئولین حکومتی می تونن خیلی راحت مامور به تحصیل بگیرن برن خارج دکترا بخونن بعد برگردن اینجا به کارشون ادامه بدن؟ معلم های چه فرقی با مسئولین حکوومتی و بقیه دارن که از این مزایا بی بهره ان؟ و گلایه شسوم. چرا در اموزش و پرورش مدرک تحصیلی معلمین هیچ تاثیری روی میزان دریافتی اونها و اینکه کجا تدریس می کنن نداره؟ چرا باید کسی با مدرک فوق لیسانس یا دکتری به صرف داشتن سابقه کمتر تو روستاهای دورافتاده تدریس کنه و کسی با مدرک فوق دیپلم وسط شهر؟ آیا این عقلانیه؟
سلام دوستان۳۲۸۸۷۴۰۹:۳۱:۲۴ ۱۳۹۷/۲/۱۵
نگذارید کشور دست نااهلان بیفتد. امام خمینی
محمد۳۲۹۱۲۷۱۱:۲۱:۲۲ ۱۳۹۷/۲/۱۵
افتاده برادر، باید تلاش کنیم از دست نااهلان خارجش کنیم
ناشناس۳۲۹۳۹۴۱۳:۱۶:۵۷ ۱۳۹۷/۲/۱۵
شما فکر میکنید نااهلان شاخ و دم دارند ؟ یا چهره ای مثل زامبی و دراکولا دارند؟!!!!! نه عزیزم ؛ این ماییم که چهره مان زیر بار گرانی و بیکاری و گرفتاری و بلاتکلیفی و عائله مندی و تظلّم و تحقیر از بین رفته و حال عادی خارج شده. این نااهلان هر روز فربه تر و خوشگل تر از دیروزند. در استخرهای شاهانه و کاخهای مُحیِِّرُالعُقول و مسافرتهای رویایی به سر میبرند و از ملت جدا شده اند. وای بحالشون.
ناشناس۳۲۸۹۹۳۱۰:۲۷:۴۵ ۱۳۹۷/۲/۱۵
استخدامهای ده سال اخیر را از هر لحاظ توسط یه عده آدم منصف و بی طرف و بی جناح بررسی بشه و شغل های موازی حذف بشه میزان بهره وری افراد با توجه به ساعات کاری و حجم کار و حقوق دریافتی بررسی بشه افراد با تحصیلات نا مرتبط یا بی تحصیلات و افرادی که پس از اخذ پست مبادرت به تحصیل یا جفت و جور کردن مدرک تحصیای منطبق و مرتبط کرده اند شناسایی بشن آقا زاده ها و ژن و فک و فامیل و دوست و آشناهاشون که در اداره و وزارت خانه برای خوددشون باند تشکیل دادن شناسایی بشن خلاصه خیلی راه و روش هست ولی .....
رضا۳۲۹۱۵۲۱۱:۳۳:۲۸ ۱۳۹۷/۲/۱۵
حذف تمام ادارات سازمان ها و شرکت های نا کارامد بر پایه یک استراتژی مشخص و منتظر به خدمت کردن کارکنان مازاد که ضرر این ادارات و کارکنان مازاد چند برابر حقوقی است که دریافت می کنند پس اگر به ایشان حقوق بیکاری بدهیم بازهم مملکت جلوست چون جلوی ترافیک ساختمان های مازاد برق و اب مصرفی و حتی رشوه و بروکراسی گرفته می شود.در مرحله بعد باید شرکت های تعطیل شده را خصوصی سازی حتی به قیمت مجانی واگزار کردن انها به اهلش نمود تا با تکنولوژی موج چهارم و فرهنگ سازمان جدید احیا شوند
حمید۳۲۹۲۱۴۱۱:۵۳:۱۴ ۱۳۹۷/۲/۱۵
با سلام دولت متاسفانه به بازنشته رحم نمیکند چرا باید اداره دارائی 50 در صد حقوق و بانکها باید 60 درصد به شاغلین اضافه کند انوقت بازنشته های همین دو سازمان فقط 10 درصد این و نمونه های دیگر چون حقوق معلمین نشان میدهد دولت چاق چاق است بازنشت هها دیگر به سازمان دوره شاغلی خود نمیروند چون انقدر حقوقها فرق کرده که ما حالا 1/5 حقوق شاغلین را دریافت نمیکنیم و اقای نوبخت هم با شعار حمایت از بازنشته که فقط حرف میزند حرف حرف خدایا ایا اینها هیچ وقت نباید بازنشته شوند
امیر حامد۳۲۹۲۴۸۱۲:۰۲:۲۳ ۱۳۹۷/۲/۱۵
چاقی و لاغری دولت اهمیتی ندارد. آنچه که مهم و حتما لازم است "باز نگری و تجدید سازمان دولت بر اساس اهداف و وظایف" و نه براساس "افراد". پس از آن مشخص میشود دولت چاق است یا لاغر. اگر چاق تشخیص داده شد، افراد مازاد با آموزش های "حرفه های مورد نیاز بازار کار" در طول حداکثر یک سال و با هزینه دولت، از خدمت دولت مرخص شوند. در حال حاضر بازار کار "اشباع" از دارندگان مدارک دانشگاهی، و "خالی" از افراد کاردان (آچار به دست) میباشد.
محمد۳۲۹۳۵۷۱۲:۵۳:۱۱ ۱۳۹۷/۲/۱۵
ما تو یک دور باطل افتاده ایم آزمون استخدام که در واقع نسخه دیگری از کنکور هست ملاک استخدام افراد را تست زنی و حفظ کردن طوطی وار قرار می دهد نه کاردانی و کاربلدی خب معلومه تا وقتی این سیکل معیوب ادامه داشته باشه و بخش خصوصی هم ضعیف باشه همه دنبال مفت خوری با حقوق دولتی خواهند رفت بدون اینکه هیچ ارزش افزوده ای برای جامعه داشته باشند فقط مفت خوری و مفت خوری و مفت خوری و.....
رضا۳۲۹۴۲۱۱۳:۲۷:۵۷ ۱۳۹۷/۲/۱۵
هر دولتی سر کار اومد شروع کرد به جذب و استخدام برای محبوبیت و داشتن پایگاه اجتماعی قوی تر. حالا خدا وکیلی آقای توکلی خود شما نه در عمل که روی کاغذ و نظری راه حلی داری؟ یارانه 40،50 هزار تومانی منطقه یکی ها رو نمیشه قطع کرد چطور ممکنه رییس جمهوری به کارمندان اکثرا تنبل ادارات تعدیل بده!
محمد مهدی۳۲۹۴۲۳۱۳:۲۸:۵۵ ۱۳۹۷/۲/۱۵
لزومی نداره ترامپ با تهدیدها و تحریمهاش مملکت را زمین بزنه آقایون داخلی خیلی راحت تر و سریعتر اینکارو میکنند . کسی هم کک اش نمی گزه
محمد ایرانی۳۲۹۴۳۰۱۳:۳۳:۳۷ ۱۳۹۷/۲/۱۵
حتما آقای روحانی انتظار دارند دولتی از خارج بیاید و دولت ما را لاغر کند!!!!!!!
098۳۲۹۴۸۸۱۴:۰۳:۳۳ ۱۳۹۷/۲/۱۵
مشکل اصلی فساد است اگر حل شود بقیه حل خواهند شد یا تاثیر اشان کم رنگ خواهد شد سوئ مدیریت کشور باعث چاقی است باید ان حل شود چرا از مدیران شایسته و سالم استفاده نمیشود این دلیل چاقی و مشکلات دیگر است شاه کلید این است نه کلید رو حانی ان یک کلید تبلیغاتی بود ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
ناشناس۳۲۹۶۵۲۱۵:۳۹:۰۵ ۱۳۹۷/۲/۱۵
اگه برای سرگرم کردن مردم شعار نمی دین دم دست ترین کار بیرون کردن بازنشسته ها از ادارت و سازمانهاست وگرنه دروغ میگین
ناشناس۳۲۹۹۰۸۱۸:۱۴:۱۱ ۱۳۹۷/۲/۱۵
مطالبی که دردانشکده های اقتصاد به دانشجویان اموزش داده میشود منشاء غربی دارد ولی درهیچ کدام از کشور های غربی غیر از امریکا دولتها اجازه رشدروزانه فاصله طبقاتی را نمی دهند تا جامعه دروضعیت انفجاری قرار گیرد ولی دولت ما به بهانه لاغر شدن این کار را میکند منافع همه ما ایجاب میکند که جلو لاغر شدن دولت را از طریق این روش مورد عمل گرفته شود تنها خطری که جامعه مارا تهدید واقعی میکند تعمیق روزانه شکاف طبقاتی درکشور است
ناشناس۳۳۰۰۳۹۱۹:۴۴:۲۴ ۱۳۹۷/۲/۱۵
لاغر شدن ملت
باغبان سالخورده۳۳۰۰۴۶۱۹:۴۸:۴۱ ۱۳۹۷/۲/۱۵
باید باغبانی بیاید و این تنه تنومند دولت را از روی دانایی و وجدان و کارشناسی هرس کند. انوقت شکوفایی و بهره وری انرا خواهیم دید.
خسرو سلجوقی۳۳۰۰۵۸۲۰:۰۲:۴۰ ۱۳۹۷/۲/۱۵
ماده 3- تغییر رویکرد بهره‌وری: 3-1- عناصر بهره‌وری از سه بخش ورودی (Input) و فرایند (Process) و خروجی (Output) با افزایش دو بخش پیامد (Outcome) و آثار و تبعات (Impact) به پنج بخش اصلاح شود و در همین راستا کلیه دستگاه‌های اجرائی ذی‌ربط موضوع ماده (5) قانون مدیریت خدمات کشوری و ماده (5) قانون محاسبات عمومی کشور و دارندگان ردیف و عنوان در قانون بودجه سنواتی موظف هستند خدمات، وظایف و عملکرد خود را در قالب این پنج بخش بالاخص دو بخش پیامد (Outcome) و آثار و تبعات (Impact) و با تعیین شاخص و میزان آن ظرف مدت شش ماه بازنگری کنند.
مصلح۳۳۰۱۴۳۲۱:۴۹:۵۹ ۱۳۹۷/۲/۱۵
علاقه کارکنان و مدیران دولت به حفظ وضع موجود باعث شده دولت هر روز بزرگتر شود. راه حل این است که اولا انحصارت شرکت های دولتی را حذف کنیم ثانیا میزان فروش نفت را کم کرده و بودجه باد آورده نفت را از دست دولت خارج کنیم
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  5. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  6. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  7. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  8. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  9. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  10. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  11. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  12. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  13. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  14. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  15. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  16. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  17. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  18. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  19. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  20. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  21. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  22. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  23. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  24. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  25. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

پربحث‌های هفته

  1. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  2. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  3. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  4. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  5. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  6. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  7. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  8. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  9. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  10. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  11. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  12. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  13. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

  14. نظرات برگزیده مخاطبان الف: آموزش و تربیت در رعایت حجاب بیشترین تاثیر را دارد/ عملیات وعده صادق یک پیروزی بزرگ برای ایران بود

  15. خسارت در «اس-۳۰۰»؛ مدرکی که نیست و افتخاری که به نام اسرائیل می‌سازند!

  16. هزینه عملیات وعده صادق به ۲۰ میلیون دلار هم نرسید/ دست آخرین توان نظامی ایران هنوز رو نشده است

  17. اژه‌ای: در قضیه حجاب نمی‌خواهیم هر فردِ کم توجه به قوانین را کیفر کنیم  

  18. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

  19. وزیر کشور: پلیس با رعایت کرامت انسانی به عده کمی که قانون حجاب را رعایت نکنند تذکر می‌دهد

  20. توماج صالحی به حبس محكوم شد/مظلوم نمايي يك اغتشاشگر 

  21. عملیات "وعده صادق" ؛ بررسی ابعاد تسلیحاتی نظامی

  22. سلاح اتمی؛ جزو برنامه ریزی امنیتی و دفاعی ایران است؟ /تمام «نه»های رهبر انقلاب به سلاح هسته ای +اینفو

  23. شبيه‌سازي جنگ ايران و آمريكا

  24. یک سیلی برای تنبیه

  25. رئیسی: می‌گفتند روی موشک‌ها شعار مرگ بر اسرائیل ننویسیم        

آخرین عناوین