ضربه فرش بلژیکی به بازار فرش ماشینی و دستباف

گروه اقتصادی الف،   3970214115

کشور ایران از نظر تولید فرش از جایگاه خوبی برخوردار است، اما در چند سال اخیر به دلیل مشکلات اقتصادی حوزه فرش نیز متاثر شده برخی از کارگاه‌ها و کارخانجات تولید فرش در آستانه تعطیلی هستند، البته برخی از مسائل از جمله واردات فرش نیز در این زمینه بی‌تاثیر نبوده است.

فارس: گلایه‌های تولیدکنندگان و صادرکنندگان فرش در ماه‌های  اخیر سر به فلک کشیده و همچنان واردات فرش‌های خارجی در چنین وضعیتی نمک بر زخم فعالان این عرصه می‌پاشد و فریاد آنها را بیشتر بلند کرده است.

اکنون در بازار فرش شاهد واردات فرش‌هایی معروف به فرش ماشینی بلژیکی هستیم که در نگاه اول مانند فرش‌های ابریشمی دستباف از ظرافت و شفافیت رنگ برخوردار است و توانسته مشتریانی را به خود جذب کند، اگرچه واردات فرش آن هم در کشوری که تار و پود فرهنگش با فرش گره خورده کمی تعجب برانگیز  است، اما حقیقتی است که تولیدکنندگان با آن دست به گریبان هستند.

رهبر معظم انقلاب در بخشی از سخنان خود در حرم رضوی فرمودند: واردات کالاهایی که در داخل تولید می‌شود به‌ عنوان حرام شرعی و قانونی شناخته شود؛ بنابراین واردات کالای فرش که مهد تولید آن در داخل کشور است عملی ضد دینی و غیرقانونی محسوب می‌شود.

ایشان در سخنان نخستین روز نوروز امسال بر اقدام دولت در زمینه مدیریت جدی واردات تاکید داشتند، به ویژه اجناسی که در داخل تولید می‌شوند یا ظرفیت تولید دارند.

در این بخش افزایش تعرفه واردات یکی از راهکارهای مبارزه با این امر است تا از واردات کالایی که در کشور ظرفیت تولید دارد جلوگیری شود و به دست خود سبب تعطیلی کارگاه‌ها و کارخانجات داخلی نباشیم.

 350 نفر استاد کار تولید فرش ابریشم و دستباف در استان قم فعال هستند که هر یک حدود 30 تا 300 دار قالی دارند که تعداد زیادی کارگر مشغول هستند.

واردات فرش بلژیکی به فرش داخل ضربه وارد می‌کند

رضا بلندیان رئیس اتحادیه تولید، بافندگان و فروش فرش دستباف استان قم، فرش ابریشم را بیشتر کالای صادراتی عنوان کرد و گفت: این فرش به کشورهایی مانند آلمان، آمریکا، کشورهای عربی، ژاپن و روسیه صادر می‌شد، اما اکنون متاثر از عوامل اقتصادی قرار گرفته و مقداری صادرات آن کاهش پیدا کرده است، البته تغییر سلیقه اروپایی‌ها و گرانی فرش ابریشم از جمله عوامل تاثیرگذار در این بخش است.

وی با بیان اینکه کشور ایران و شهر قم مادر فرش دستباف در دنیا است، مطرح کرد: زمانی که مشابه فرش ما در دنیا با نام فرش ماشینی بلژیکی تولید می‌شود با طرح‌های زیبای خود روی مصرف‌کننده اثر می‌گذارد.

رئیس اتحادیه تولید، بافندگان و فروش فرش دستباف استان قم با بیان اینکه واردات اثر سوء در تولید فرش ابریشم، پشم و کرک ایران دارد، معتقد است باید جلوی واردات فرش گرفته شود زیرا به تولید فرش دستباف و ماشینی در داخل ضربه می‌زند.

بلندیان در ادامه عنوان کرد: اگر بنا باشد از خارج نیز فرش ماشینی وارد شود برای کارخانه‌های ماشینی ضرر به همراه دارد.

به گفته وی، این فرش‌های بلژیکی علاوه بر ارزان بودن نسبت به فرش ابریشم دستباف از تنوع رنگ و زیبایی برخوردار است به طوری که علاوه بر سلیقه‌یابی، طرح و رنگ به روز تولید می‌کنند.

نبود حمایت و گذاشتن چوب لای چرخ تولیدکنندگان

غلامحسین شفیعی تولیدکننده فرش دستباف ضمن ابراز نارضایتی از واردات فرش ماشینی ابریشمی گفت: واردات اینگونه کالا نباید صورت گیرد و باید از طریق بازرگانی، اتحادیه و مجمع جلوی افراد واردکننده فرش گرفته شود.

وی از ضرر در کارگاه قالیبافی خود می‌گوید که مجبور شده تعداد دارهای قالی را از 35 به 10 دار قالی کاهش دهد.

این تولیدکننده فرش دستباف تصریح کرد: علاوه بر اینکه به تولید کننده کمک نمی‌شود چوب لای چرخ او می‌گذارند و با آنکه درآمد چندانی ندارد مالیات سنگین از وی گرفته می‌شود.

شباهت فرش بلژیکی و ابریشم به بازار ضربه زده است

هادی راد نایب رئیس اول اتحادیه بافندگان و تولیدکنندگان فرش دستباف استان قم و عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی قم با اشاره به شباهت فرش ماشینی بلژیکی و فرش ابریشم گفت: این شباهت به بازار لطمه زده البته قیمت‌های اینگونه فرش‌ها کم نیست ولی به دلیل آنکه فانتزی و مدرن است مشتری می‌پسندد و جلوگیری از واردات آن کار سختی است زیرا پشت پرده دست‌هایی است که زور کسی به آنها نمی‌رسد.

رهبر معظم انقلاب بر حمایت از کالای داخل تاکید داشتند. باید در نظر داشت واردات فرش بازار داخل را از بین می‌برد‌ بنابراین باید راهی برای جلوگیری از واردات فرش به داخل کشور اندیشیده شود.

نایب رئیس اول اتحادیه بافندگان و تولیدکنندگان فرش دستباف استان قم به پیگیری و نامه‌نگاری با مرکز ملی فرش و سازمان صنعت و معدن و جلسات متعدد با آنها اشاره و از اینکه گوش شنوا در این زمینه وجود ندارد گلایه می‌کند وی می افزاید: شاهد این مدعا واردات فرش‌هایی بلژیکی و دیگر کشورها است که با قیمت خوبی به فروش می‌رسند.

وی مقدار نرخ سود بانکی، قیمت مواد اولیه، دستمزد کارگر و مسائل دیگر را از جمله مسائل تاثیر گذار در بحث قیمت تمام شده عنوان کرد.

اهمیت فکر و سلیقه در طراحی فرش

راد کاشان و یزد را مهد تولید فرش ماشینی عنوان کرد و گفت: مسئله به روز بودن مهم است و اینکه کسی روی فکر و سلیقه کار کند و بر اساس نقشه و رنگ مدرن تولید محصول داشته باشد ولی در داخل ابتدا تولید می‌شود و سپس در  نمایشگاه‌هایی مانند هانوفر آلمان و دموتکس دبی قصد فروش محصولات را داریم.

وی معتقد است اگر کسی با برنامه و هدف وارد شود خروجی خوبی دارد ولی اکنون بهترین تولیدکننده فرش ابریشم قم همان حالت سنتی خود را دارد و بر اساس اسم و برند بخشی از فروشش انجام می‌شود.

باید صادرکننده فرش باشیم نه واردکننده

به گفته نایب رئیس اول اتحادیه بافندگان و تولیدکنندگان فرش دستباف استان قم، نباید واردات فرش در کشور انجام شود ولی فضا به گونه‌ای مهیا شده و حمایت کردند که امروز به نقطه‌ای رسیدیم که فرش ماشینی بلژیکی جای فرش ماشینی کشور را بگیرد و همچنین ضربه بدی به فرش دستباف زده است.

 وی با بیان اینکه باید صادرکننده فرش باشیم نه واردکننده گفت: فرهنگ ما با فرش عجین شده و نباید فرش را وارد کنیم این ایراد کار است، اما گوش شنوا نیست.

کیفیت ممتاز فرش ابریشمی ایران

محمد هدایت شده رئیس اتحادیه فرش ماشینی و موکت قم با اشاره به واردات فرش‌های بلژیکی و دیگر کشورها گفت: این امر بازار فرش ایران را متاثر می‌کند در حالی که بهترین نوع فرش‌ها و زیباترین نقشه‌ها در داخل تولید می‌شود یعنی تولید فرش در سطح بالا و بهترین است.

وی معتقد است فرش‌های بلژیکی از نظر ظرافت مانند فرش‌های ابریشمی دستباف است ولی از نظر کیفیت هیچگاه به فرش‌های دستباف نمی‌رسد ولی با توجه به ظاهر بازار را متاثر می‌کند.

رئیس اتحادیه فرش ماشینی و موکت قم با اشاره به وضعیت نامناسب اقتصادی گفت: اکنون بسیاری از کارخانه‌ها رو به تعطیلی هستند یا تعطیل شدند و تنها کسانی که سرمایه‌دار هستند صادرات دارند و فعالیت می‌کنند بنابراین واردات فرش ظلم کامل به تولیدکنندگان است.

بسیاری از کارشناسان معتقد هستند که فرش‌های ماشینی بلژیکی از مرغوبیت لازم برخوردار نیستند و ممکن است با هر بار شسته شدن کیفیت آنها زیر سوال برود.

اکنون که بازار فرش دستباف چندان جانی ندارد باید عزم جدی وجود داشته باشد تا از واردات جلوگیری شود البته هیچ مکانی در دنیا نمی‌تواند با فرش دستباف ایرانی رقابت کند، اما از نظر قیمت رقابت می‌کنند زیرا قیمت تمام شده آنها پایین است، اما قیمت تمام شده داخل بالاست.

امروز کالای وارداتی به عنوان تهدیدی در خانه‌ها نفوذ کرده و این بار فرش زیر پای هموطنان را هدف قرار داده ولی تا زمان باقی است باید به حمایت از تولید پرداخت تا با سلیقه‌یابی بازارهای جهان را به دست بگیریم نه اینکه بازاری برای فروش تولید فرش‌های کشورهای دیگر باشیم.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های اخیر

پربحث‌های دیروز

  1. اقدام عجیب سفیر ایران در باکو/ برای عزت ایران استعفا دهید              

  2. وکیل رسمی دادگستری به اتهام اخذ رشوه دستگیر شد  

  3. بذرپاش: امسال هر ماه افتتاح مسکن داریم

  4. سقف دریافتی ماهیانه کارمندان دولت ۷۰ میلیون تومان شد

  5. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  6. جریمه تخلفات حادثه ساز ۵ برابر شد/ اعمال از هفته آینده            

  7. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

  8. تعرفه‌های پزشکی ۱۴۰۳ قابلیت اجرایی ندارد/ مصوبه دولت اصلاح شود  

  9. انتظار ۹ساله برای اصلاح هزینه تخلف رانندگی/تغییری برای حفظ جان مردم

  10. ایران بر سکوی بریکس/ دستاوردهای پولی، مالی برای ایران چیست؟  

  11.   طحان‌ نظیف: لایحه عفاف و حجاب هنوز به تأیید شورای نگهبان نرسیده است  

  12.  مالیات ارزش افزوده ۱۰ درصدی ابلاغ شد

  13. هیچ خوداظهاری یا مدرکی دال بر بیماری روحی دکتر بخشی در دست نبود/ علت مرگ این پزشک مشخص نیست  

  14. پوتین: اف-۱۶‌های اوکراین در همه‌جا هدف مشروع هستند، حتی کشورهای دیگر

  15. عکسی از سیدمحمد خاتمی در مراسم ترحیم زهرا شجاعی/ این وزیر دولت رئیسی هم آمد

پربحث‌های هفته

  1. اقدام عجیب سفیر ایران در باکو/ برای عزت ایران استعفا دهید              

  2. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  3. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  9. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  10. انتقام از پوتین؟

  11. وکیل رسمی دادگستری به اتهام اخذ رشوه دستگیر شد  

  12. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

  13. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  14. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  15. بذرپاش: امسال هر ماه افتتاح مسکن داریم

  16. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  17. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  18. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  19. سقف دریافتی ماهیانه کارمندان دولت ۷۰ میلیون تومان شد

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  23. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  24. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  25. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

آخرین عناوین