سه سکانس از خواسته‌های معلمی

گروه اجتماعی الف،   3970213085 ۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

سال‌هاست در میان تلاش‌هایشان برای آموزش فرزندان این سرزمین در کلاس‌های درسی که هر سال جمعیتشان بیشتر از قبل می‌شود، خواسته‌های و مشکلات خود را فریاد می‌زنند، مشکلاتی که از جنس تبعیض، معیشت و عدالت آموزشی است.

 

به گزارش تسنیم، سال‌هاست با عشق در تلاشند، گاه در کلاس‌هایی با 40 دانش‌آموز، گاه در مسیرهای دشوار برای رسیدن به مدرسه اما با وجود تمام خستگی‌ها همچنان عشق به دانش‌آموزان است که آنها را امیدوار نگه می‌دارد.

معلمان مناطق محروم نیز برای رسیدن به مدرسه،جاده‌های صعب‌العبور را در گرما و سرما طی می‌کنند و در کلاس‌های چند پایه با حداقل امکانات مشغول آموزش کودکان این سرزمین هستند تا مبادا دانش‌آموزی به دلیل نبود معلم از تحصیل جا بماند و شاید بتوان آنها را بی‌ادعاترین افرادی دانست که در سخت‌ترین شرایط با عشق مشغول به کار هستند. در چنین شرایطی معلمان سال‌هاست که درخواست‌های خود را فریاد می‌زنند در جمع‌های خودشان، در تجمعاتشان مقابل مجلس یا سازمان برنامه و بودجه و در رسانه‌ها؛ خواست‌هایی که در راس آنها بهبود وضعیت معیشتی قرار دارد اما نهادهای مسئول تاکنون صدایشان را نشنیده‌اند.

در این گزارش به بررسی خواست‌ها و مشکلات معلمان پرداخته‌ایم که سه معلم ازاستان‌های مختلف کشور به بیان مهمترین مشکلات و خواست‌های این قشر پرداخته‌اند.

* معلمان سال‌هاست که وعده می‌شنوند

شهرام جمالی معلم یکی از هنرستان‌ها در شهر تهران می‌گوید: سال‌هاست که معلمان در حال شنیدن وعده‌هایی هستند که هیچ گاه محقق نشده است، اگر بخواهیم از مطالبات معلمان بگوییم، لیست بلند بالایی است اما در راس آن مسائل معیشتی قرار دارد. هم‌اکنون معلمان خرید خدمات آموزشی و معلمان رسمی بخش عمده‌ای از مطالبات خود را دریافت نکرده‌‌اند و تا زمانی که معلم برای دریافت حق خود با مشکل مواجه باشد طبیعی است که نمی‌تواند با کیفیت کار کرد و چه بخواهیم و چه نخواهیم معلمی که درگیر مشکلات معیشتی است نمی‌تواند در کلاس درس به خوبی فعالیت کند و بخش بزرگی از ذهنش درگیر مشکلات است.

* انتظار کیفیت از معلمی که درگیر مسائل مالی است، محقق نمی‌شود

وی می‌افزاید: اغلب معلمان دو شغله هستند دو شغله هستند و در بحث افزایش حقوق آنها مشاهده می‌کنیم که مجلس وعده افزایش تا 18 درصد را می‌دهد و بعد دولت می‌گوید افزایش از 6 تا 12 درصد است و این اختلاف نظرها باعث سردرگمی و ناامیدی معلمان می‌شود که در مقایسه با سایر کارمندان دولت میانگین حقوق کمتری دارند و تا زمانی که این مشکل حل نشود معلم چگونه می‌تواند با کیفیت کار کند؟

این معلم ادامه می‌دهد: مدارس فرسوده و کلاس‌های پرتراکم نیز یکی دیگر از مشکلات است اما تا زمانی که مشکل معیشت وجود دارد دغدغه اصلی مدیر و معلم مدرسه مدارس فرسوده نیست و دغدغه اصلی مسئولان آموزش‌وپرورش نیز تامین حقوق معلمان است اینکه چگونه و از کجا بودجه برای پرداخت مطالبات معلمان تامین کنند و دائم می‌گویند اگر مشکل خزانه حل شود، مطالبات معلمان پرداخت خواهد شد اما چرا فقط برای آموزش‌وپرورش مشکل وجود دارد؟

جمالی می‌گوید: تمام این مسائل مربوط به این است که آموزش‌وپرورش در سیاست‌گذاری‌های کلان دولت جزو اولویت‌ها نیست و هنگام تخصیص بودجه آنقدر بودجه نمی‌دهند که تمام نیازها برطرف شود و فقط به اندازه پرداخت حقوق معلمان بودجه می‌دهند بنابراین مطالبات هر سال به سال بعد موکول می‌شود و هیچوقت این مشکل حل نمی‌شود تا یکبار برای همیشه چیزی به نام معوقات نداشته باشیم.

وی مطرح می‌کند: با مشکلاتی که وجود دارد و حجم بالای بازنشستگان آموزش‌وپرورش که در سال‌های آینده به 300 هزار نفر می‌رسد مشخص نیست چه بلایی سر این وزارتخانه خواهد آمد همچنین مشکل کمبود نیرو نیز وجود خواهد داشت؛ از طرف دیگر برای افزایش حقوق معلمان نباید آنها را از قانون مدیریت خدمات کشوری جدا کرد بلکه دستگاه‌‌هایی که خود را جدا کرده‌اند باید به این نظام بپیوندند تا جلوی پرداخت‌های غیرمتعارف آنها گرفته شود و امتیازاتی که آنها می‌گیرند باعث شده است تا تبعیض ایجاد شود و یکی از مسائل مورد اعتراض معلمان نیز همین تبعیض‌ها است.

* شلوغی کلاس‌های درس و خشونت پنهان در مدارس

جمالی در ادامه با اشاره به تراکم و شلوغی کلاس‌های درس بیان می‌کند:‌ شلوغی کلاس‌های درس در ذات خود خشونت ایجاد می‌کند و معلم باید مطلب را به تعداد زیادی از دانش‌آموزان منتقل کند وگاه برخی مسائل واکنش او را به همراه خواهد داشت. خشونت علیه معلم و دانش‌آموز با زیاد شدن مشکلات بیشتر شده است و آموزش و پرورش دراینباره می‌تواند نقش مهمی ایفا کند اما به این مسائل نمی‌پردازد و شاهد هستیم که مشاور را از دوره متوسطه دوم حذف و به دوره متوسطه اول برای هدایت تحصیلی منتقل کرده‌اند در حالیکه بیشترین آسیب‌ها را در دوره متوسطه دوم داریم و حتی علاوه بر حضور مشاور به حضور مددکار اجتماعی نیاز است.

این معلم تصریح می‌کند:‌ با آموزش‌وپرورش نوین فاصله بسیاری داریم در این نظام معلم به عنوان یاددهنده مطرح نیست و تسهیل‌گر آموزشی است. برای تغییر روش‌های سنتی تدریس نیاز است معلمان آموزش‌های لازم را دریافت کنند و دوره‌های آموزشی برای آنها در مدارس برگزار شود اما دوره‌های ضمن خدمت معلمان بسیار محدود و بیشتر مربوط به آموزش روش‌های تدریس کتاب‌های درسی جدید است.

* حکایت سختی‌های تدریس در روستاهای محروم

معلمان مناطق محروم و روستایی با مشکلات خاص خود مواجه هستند، دوری و سختی مسیر رسیدن به مدرسه و تدریس در کلاس‌های چند پایه با حداقل‌های آموزشی تنها بخشی از مشکلات آنهاست.

سید علی سجادی معلم روستای عباس آباد از توابع استان کردستان که حدود 9 سال سابقه کار دارد و در کلاس‌های چندپایه دوره ابتدایی تدریس می‌کند، می‌گوید:‌ شهرستان ما روستاهایی با جغرافیای خاص دارد، روستاها از هم فاصله زیادی دارند و چند مدرسه را یک جا جمع می‌کنم و ساعت 6 صبح که از خانه خارج می شوم چند دانش آموز روستای خود را به دبیرستان می رسانم و بعد با ماشین به کنار رودخانه می‌روم، سوار قایق شده و از رودخانه عبور می‌کنم و پس از آن با موتور بخش  دیگر جاده را تا مدرسه طی می‌‌کنم.

* تدریس 6 پایه در 45 دقیقه

وی درباره مهمترین اولویت‌ها و خواست‌های معلمان عنوان می‌کند: در تقسیم بودجه به آموزش وپرورش توجه شود چرا که یک وزارتخانه پراهمیت است و زیرساخت نیروهای انسانی کشور را تامین می‌کند. مدارس و معلمان در شهرستان‌های محروم و دورافتاده به توجه ویژه نیاز دارند،  توجه به کلاس‌های چند پایه افزایش یابد، برخی معلمان باید 6 پایه را باید در 45دقیقه تدریس کنند. معلم برای تربیت دانش‌آموزان حداقل  دغدغه معیشت نداشته باشد و وضعیت معیشتی آنها همانند سایر کارمندان دولت باشد اما متاسفانه معلم هنوز به جایگاه واقعی خود نرسیده است.

علیرضا مهردادفر معلم دیگری است که 25 سال به عنوان مشاور در مدارس استان اصفهان مشغول به فعالیت است، او که پیش از این در دانشگاه تدریس می‌کرد، کار در دانشگاه را رها کرده و برای فعالیت به آموزش‌وپرورش آمده است،‌ چهار سال است که در هنرستانی در یکی از مناطق محروم شهر اصفهان فعالیت می‌کند.

مهردادفر می‌گوید:در سال 94 ماموریت پیدا کردم در یکی از هنرستان‌های اصفهان که در منطقه‌ای محروم قرار دارد، خدمت کنم. در این هنرستان میزان ترک تحصیل بالا بود اما در طول سه سال گذشته با همراهی مدیر مدرسه توانستیم میزان ترک تحصیل را از 6 درصد به یک درصد رسانده و میزان قبولی کنکور را افزایش دهیم به گونه‌ای که از دو نفر قبولی به 75 نفر قبولی در دانشگاه دولتی و 15 قبولی در دانشگاه آزاد رسیده است. میزان افسردگی دانش‌آموزان بالا و حتی خودکشی وجود داشت اما آن را به خوبی کنترل کردیم و  با همراهی معلمان و مدیر مدرسه سطح امیدواری دانش‌آموزان را با آموزش مهارت‌های زندگی و خودباوری افزایش دادیم.

*معلمان به لحاظ جسمی و روحی خسته‌اند

وی درباره خواست‌های معلمان عنوان می‌گوید:  خواست‌های معلمان در چند مورد است؛ ضرروت افزایش معنویت در آموزش‌وپرورش یکی از خواست‌هاست  به نظر می‌رسد تهاجم فرهنگی دشمن دانش آموزان را نشانه گرفته که باید سطح معنویت را در معلمان و دانش‌‌آموزان افزایش داد. ارتقای سطح منزلت معلمان در تمام ابعاد باید مدنظر باشد وقتی می‌گوییم معلمی شغل انبیاست، آیا از خودمان نمی‌پرسیم جایگاه معلم در جامعه در این حد است؟

مهردادفر ادامه می‌‌دهد:  معلم وقتی می‌تواند موفق باشد که آرامش ذهنی و سطح معیشت قابل قبولی داشته باشد و هرچه بهره کمتری از این مسائل ببرد کارایی او نیز کمتر می‌شود. معلمان نباید چند شیفت کار کنند، هم‌اکنون معلم به لحاظ جسمی و روانی خسته است و باید حداقل 30 دانش‌آموز را در کلاس درس ارزیابی کند از سوی دیگر بی‌عدالتی‌ معلمان را خسته می‌کند به عنوان مثال برای صندوق ذخیره فرهنگیان چه اتفاقی افتاد؟ معلمان سرمایه خود را آنجا پس انداز می‌کردند و یک اختلاس دارایی معلمان را مورد هجمه قرار داد؛ این مسائل معلمان را خسته می‌کند.

این معلم می‌گوید:‌ نگاه دولت به آموزش‌وپرورش مصرفی است. آیا می‌توان گفت آموزش‌وپرورش خروجی ندارد؟ تمام نیروی انسانی جامعه خروجی این وزارتخانه هستند و تا زمانی که این نگاه وجود دارد شاهد ارتقای آموزش‌وپرورش نخواهیم بود. از سوی دیگر امروز مدارس هیچ سرانه‌ای ندارند و مبلغی برای پرداخت هزینه‌های مدرسه به آنها پرداخت نمی‌شود و طبق قانون اساسی آموزش رایگان است بنابراین  والدین نباید پول بپردازند و از طرف دیگر به مدیر می‌گویند هزینه‌های مدرسه را از محل کمک‌های والدین پرداخت کنید، این تناقض‌ها چرا باید وجود داشته باشد؟

وی بیان می‌کند: تب کنکور مدارس را با مشکل مواجه کرده است و والدین برای ثبت نام فرزندانشان در مدارس خاص تلاش بسیار می‌کنند تا در آزمون ورودی پذیرفته شوند و امسال هم که آزمون ورودی مدارس خاص را جمع کردند در مقابل آن مقاومت شد  که دلایل اصلی آن اتگیزه مالی است. مدارس به شدت به مشاور نیاز دارند اما فقط در دوره متوسطه اول برای هدایت تحصیلی مشاور داریم.

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۲۷۲۰۱۱۷:۱۶:۳۶ ۱۳۹۷/۲/۱۳
خیلی خوب بود گزارش واقعی بود
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

  4. نماز جمعه این هفته تهران به امامت حجت الاسلام صدیقی اقامه می‌شود

  5. این صدای اقتدار ایران است ...

  6. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  7. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  8. وحدت ملی با وعده صادق

  9. ارژنگ امیرفضلی و زندگی در شرایط سختِ تورنتو

  10. یک نکته قابل‌تامل در مورد توسعه قدرت نظامی ایران

  11. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  12. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  13. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  14. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

  15. کمی دیر نیست؟

  16. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  17. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  18. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  19. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  20. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  21. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  22. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  23. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  24. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  25. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

آخرین عناوین