عماد افروغ: خیلی‌ها برای دورهمی و ساندویچ خوردن به نمایشگاه کتاب می‌روند

گروه فرهنگی الف،   3970213068 ۲ نظر، ۰ در صف انتشار و ۴ تکراری یا غیرقابل انتشار

یک استاد جامعه شناسی دانشگاه معتقد است نمایشگاه کتاب هنوز جایگاه خود را در مکان مناسبی که بهترین و مطلوب ترین شرایط را داشته باشد، نیافته است و برگزاری کوتاه مدتش در شهر آفتاب هم بیشتر شبیه قدرت نمایی و نمایش ساختمان های بزرگ بود.

عماد افروغ: خیلی‌ها برای دورهمی و ساندویچ خوردن به نمایشگاه کتاب می‌روند

عماد افروغ نویسنده، مدرس دانشگاه و جامعه شناس با اشاره به انتقادی که طی سال های اخیر نسبت به پر رنگ شدن وجه فروش صرف در نمایشگاه کتاب و تبدیل آن به فروشگاه کتاب شده، اظهار کرد: بهرحال نمایشگاه کتاب رخدادی است که هر ساله در پاسداشت کتاب، کتابخوانی و کتاب نویسی برگزار می‌شود و من فکر می‌کنم این که بحث فروش هم در آن مطرح است، اصلاً چیز بدی نیست.

وی در ادامه افزود: در واقع این یک مراسم نمادین است که در پاسداشت نویسندگان کتاب ها و خوانندگان آن در قالب نمایشگاه برگزار می‌شود و فرصتی است که به واسطه آن امکان عرضه و خرید هم فراهم می شود اما این که نمایشگاه را چگونه، با چه تسهیلات و امکاناتی برگزار کنیم بحث دیگری است. نکته ای که مسئولان باید به آن توجه جدی نشان دهند این است که کسی که دنبال کتاب باشد کتاب‌های مورد نظر خودش را در مراکز کتابفروشی شهر هم پیدا می‌کند، مسئله اینجاست که نمایشگاه چه ارزش افزوده‌ای برای او در نظر می‌گیرد و ایجاد می‌کند؟

افروغ درباره بازگشت به مصلی و تجربه ناموفق شهر آفتاب نیز اظهار کرد: زمانی که تصمیم گرفته شد نمایشگاه از محوریت مصلی خارج شود به دلیل مشکلات عدیده ای بود که برای مردم به وجود آمده بود و یکی از آن همین بحث ترافیک و عبور و مرور بود که به شدت آزاردهنده و موجب فرسایش روح شده بود. اما در شهر آفتاب هم با مشکلات دیگری روبه‌رو شد که به نظر می‌رسید باید زمان بیشتری روی این تصمیم گیری برای جابجایی فکر می شد. اتفاقاتی که در شهر آفتاب افتاد همچون ریزش باران و آب گرفتگی ها و به تبع آن آسیبی که به کتاب ها و ناشران وارد شد، باعث شد تا بار دیگر بحث بازگشت به مصلی داغ شود. در حالی که من فکر می‌کنم همان زمان هم برپایی نمایشگاه کتاب در شهر آفتاب نمایشی از قدرت نمایی و ساختمان سازی بود که البته در نهایت باعث آزار همه شد.  

این نویسنده در ادامه به تمرکززدایی از نمایشگاه کتاب اشاره کرد و گفت: به نظرم بد نیست که ما در طول سال نمایشگاه‌های متعددی داشته باشیم. نمایشگاه هایی که تخصصی و ویژه ناشران و کتاب هایی در حوزه های مشخص باشد. البته نمایشگاه کتاب تهران هم برپا باشد ولی در کنارش نمایشگاه‌های کوچک تر و تخصصی‌تر هم باشد تا این هجوم یک باره به نمایشگاه کتاب تهران کمتر شود.

وی ادامه داد: متاسفانه اصل هدف در نمایشگاه کتاب به حاشیه رفته است و بیشتر محل تجمع و قرار،  دورهمی و گشت زدن و ساندویچ خوردن شده است و خیلی‌ها اصلاً برای خرید کردن نمی‌آیند. خود من هم طی سال‌های اخیر که به نمایشگاه می‌رفتم به دلیل شرایط موجود سعی می‌کردم زودتر از این ازدحام و فضا خارج شوم چرا که اصلا حتی فرصت تورق کتاب‌ها هم به دلیل جمعیت زیاد به راحتی ممکن نیست. ضمن این که من با چند ناشر هم که گفت و گو کردم آنها هم از فروش کتاب‌هایش راضی نبودند. بهرحال تمام این مسائل باید آسیب شناسی شده و به بحث و تحلیل گذاشته شود و در نهایت برای آن راهکاری اندیشیده شود. متاسفانه از این گونه جلسات هم بسیار گذاشته می شود اما خروجی مناسبی که که منجر به راهکار شود وجود ندارد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: در دوره‌های قبل‌تر که نمایشگاه کتاب در محل نمایشگاه‌های بین‌المللی برگزار می‌شد دسترسی به کتاب‌ها راحت‌تر و چیدمان غرفه ها بهتر بود. اما فضای ارتباطی و ترافیکی چندان راحت نبود. مصلی هم شرایط خوبی ندارد و دوستان بنا به ملاحظاتی که نمی دانم چیست تصمیم گرفتند به مصلی بازگردند و مشکلات شهر آفتاب را حل نکنند.

افروغ تاکید کرد: حل مشکلات شهر آفتاب به عهده شهرداری است و باید تسهیلات لازم را ایجاد کند. قطعاً واگذاری برخی قسمت‌ها به بخش خصوصی و برداشتن تصدی گری از دوش دولت می تواند باعث پیش رفتن بهتر امور شود.

منبع:قدس آنلاین

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۲۶۹۲۳۱۳:۱۵:۱۲ ۱۳۹۷/۲/۱۳
ساختمان مصلی کی تموم میشه؟
ناشناس۳۲۶۹۴۹۱۳:۳۵:۱۶ ۱۳۹۷/۲/۱۳
مصلی اسمش رو خودشه نمایشگاه که نیست
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. اقدام عجیب سفیر ایران در باکو/ برای عزت ایران استعفا دهید              

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  9. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  10. انتقام از پوتین؟

  11. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

  12. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  13. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  14. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  15. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  16. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  17. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  18. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  19. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  20. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  21. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  22. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  23. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

  24. دادستان ساری: خسارات وارده قطع سه هزار اصله نهال جبران شود

  25. جریمه تخلفات حادثه ساز ۵ برابر شد/ اعمال از هفته آینده            

آخرین عناوین