رکوردزنی تولید نفت و بنزین

گروه اقتصادی الف،   3970213051

صنعت نفت ایران در هیاهوی رئیس جمهوری امریکا علیه برجام، این روزها شاهد جهش‌ها و رکوردهای بی‌نظیری است. از جهش صادرات نفت گرفته تا خودکفایی در تولید بنزین و آماده شدن کشور برای صادرات آن. اما دست یافتن به این رکوردها آن هم درحالی که دنیا منتظر تصمیم دونالد ترامپ برای ماندن یا خروج از برجام است، براحتی محقق نشده. ارقامی که نه فقط مقامات صنعت نفت ایران بلکه منابع اطلاع‌رسانی خارجی نیز آن را تایید می‌کنند.

همواره یکی از ضعف‌های ایران طی تحریم‌های ناعادلانه غرب توقف واردات بنزین به کشور بود؛ وقتی که کشورها از فروش بنزین به ایران خودداری می‌کردند. در دولت نهم و دهم این موضوع باعث شد که دولت ریفورمیت سرطان‌زای پتروشیمی‌ها را به جای بنزین به مردم بفروشد و این روند تا شروع دولت یازدهم هم ادامه داشت. اما اکنون در شرایطی که احتمال دارد رئیس جمهوری امریکا، 12 مه (22 اردیبهشت ماه) رای به بازگشت تحریم‌ها علیه ایران دهد، کشور شاهد خودکفایی واقعی بنزین است. آن هم به کمک تولیدات فاز دوم ستاره خلیج فارس.

در این باره شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی اعلام کرده که با بهره‌برداری از فاز دوم پالایشگاه ستاره خلیج فارس، از روز شنبه (15 اردیبهشت ماه) ظرفیت تولید بنزین در پالایشگاه ستاره خلیج فارس به 22میلیون لیتر در روز و ظرفیت تولید بنزین کشور به 90میلیون لیتر در روز می‌رسد. این در حالی است که میانگین مصرف بنزین در فروردین ماه امسال روزانه 87 میلیون و 200 هزارلیتر بوده است. البته مصرف بنزین در فروردین ماه به خاطر موج مسافرت‌های نوروزی بالاتر از حد استاندارد است.

با توجه به این آمار معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران می‌گوید: از روز شنبه (15 اردیبهشت ماه) ایران در تولید بنزین خودکفا می‌شود. امیدواریم که با به تولید رسیدن فاز سوم پالایشگاه ستاره خلیج فارس صادرات بنزین نیز آغاز شود. علیرضا صادق‌آبادی اعلام کرده که میانگین واردات بنزین در سه ماه پایانی سال 96، روزانه 5 میلیون لیتر بوده اما برنامه این است که تا پایان اردیبهشت واردات بنزین متوقف شود.

همچنین او اخیراً در پاسخ به «ایران» در زمینه صادرات بنزین کشور برای نخستین بار در تاریخ بیان کرد: صادرات بنزین با کمک تولیدات فاز سوم پالایشگاه ستاره خلیج فارس آغاز می‌شود. تولید هر فاز این پالایشگاه روزانه حدود 12 میلیون لیتر است. او توضیح داد: صادرات بنزین به عهده امور بین‌الملل وزارت نفت است اما بر اساس مذاکرات انجام شده، قرار است که این کار با کمک شرکت نیکو آغاز شود. چرا که هم تجربه کافی دارد و هم از شرکت نفت ستاره و ما طلب دارد.شرکت نفت ستاره حدود 2.1 میلیارد یورو و شرکت ملی پالایش و پخش نیز با این شرکت دادو ستد مالی دارد و قرار است که اصل و فرع این بدهی را با استفاده از تولیدات فاز ۳ پالایشگاه ستاره پرداخت کند. البته این بدهی در کمتر از ۶ ماه بازپرداخت خواهد شد و پس از آن صادرات ادامه خواهد یافت. به گفته صادق‌آبادی فاز دوم این پالایشگاه اگرچه شنبه به طور کامل به مدار خواهد آمد اما افتتاح رسمی آن تا پیش از آغاز ماه مبارک رمضان با حضور رئیس جمهوری انجام خواهد شد.

فاز سوم پالایشگاه نیز نیمه دوم سال‌جاری افتتاح خواهد شد. ناگفته نماند که در کنار این اقدامات دولتی، همراهی مردم و مدیریت مصرف برای حفظ خودکفایی کشور یک امر ضروری است. اگر برای مهار رشد افسارگسیخته مصرف بنزین در شرایطی که قیمت آن در سال‌های اخیر ثابت مانده است، چاره اندیشی نشود، خودکفایی نیز گذرا خواهد بود. آمارها حاکی از آن است که در سال‌جاری بیشترین مقدار مصرف با 110 میلیون و 500 هزار لیتر در 12 فروردین و کمترین مقدار مصرف با 70 میلیون و 300 هزار لیتر در 17 فروردین ماه ثبت شده است. ایران با ثبت این ارقام در زمره کشورهای پرمصرف دنیا به شمار می‌رود.

**ثبت رکورد جدید صادرات نفت ایران
جهش صادرات نفت خام ایران به پله 2 میلیون و 617 هزار بشکه در روز یکی از اخبار انتشار یافته در رسانه‌های خارجی است که با در نظر گرفتن شرایط فعلی کشور جای تحسین دارد. رکوردی که در سال‌های اخیر بی‌نظیر است. خبرگزاری بلومبرگ در این باره نوشت: «صادرات نفت خام ایران با‌ وجود تهدیدهای امریکا برای تحریم در ماه آوریل، رکورد زد و بیشترین رقم خود را تجربه کرد به طوری که میزان صادرات نفت خام ایران در ماه آوریل 2.61 میلیون بشکه در روز بوده.

این در حالی است که میزان صادرات در ماه اکتبر 2016 رقم 2.44 میلیون بشکه در روز بود.» این پایگاه خبری ادامه داد: «رئیس جمهوری امریکا 12 مه را برای ماندن یا نماندن در برجام تعیین کرده و با‌وجود تهدیدها برای پیمان تحریم بر ایران افزایش صادرات نفت صورت گرفته است. اما در این شرایط میزان صادرات نفت خام ایران از ژانویه 2016 تاکنون دو برابر شده و تنها هند و چین روزانه 1.4 میلیون بشکه در روز در ماه آوریل از ایران نفت خریداری کردند. البته برخی معامله‌گران نفتی هنوز درباره عقد قرارداد با ایران مردد هستند.» «بر اساس این گزارش، صادرات نفت خام و میعانات گازی ایران در ماه آوریل در مجموع 2.87 میلیون بشکه در روز بوده است.»

دراین باره یکی از مقامات ارشد شرکت ملی نفت ایران که تمایلی به ذکر نام خود نداشت، به «ایران» گفت: «صادرات نفت خام و میعانات گازی ایران در ماه آوریل به بالاترین رقم خود در سال‌های اخیر رسید. علت این افزایش هم بازاریابی دقیق شرکت ملی نفت وارتباطات قوی با مشتریان بود.»
اینکه رکورد صادرات نفت ایران در زمانی به ثبت می‌رسد که فشارهای بین‌المللی به بیشترین حجم خود طی 2 سال اخیر رسیده، یک دستاورد مهم است که دنیا نیز آن را درک کرده است.

منبع: روزنامه ایران

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. این صدای اقتدار ایران است ...

  5. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  6. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  7. وحدت ملی با وعده صادق

  8. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  9. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  10. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  11. کمی دیر نیست؟

  12. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  13. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  14. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  15. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  16. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  17. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  18. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  19. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  20. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  21. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  22. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  23. اسراییل چه باید بکند؟ 

  24. بهادری جهرمی: احیای دریاچه ارومیه با برنامه‌ریزی دولت رخ داد

  25. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

آخرین عناوین