کاخ سفید: برجام بر اساس ادعا‌های غلط بنا شد؛ ما با آن مشکل بزرگی داریم / ایران از همان ابتدا غیرصادق بود

گروه جهان الف،   3970212049 ۳ نظر، ۰ در صف انتشار و ۵ تکراری یا غیرقابل انتشار

سخنگوی کاخ سفید با متهم کردن ایران به ارائه اطلاعات نادرست در زمان مذاکرات هسته ای، گفت: برجام بر اساس این اطلاعات بنا شده است و ما با آن مشکل بزرگی داریم.

کاخ سفید: برجام بر اساس ادعا‌های غلط بنا شد؛ ما با آن مشکل بزرگی داریم / ایران از همان ابتدا غیرصادق بود

به گزارش «انتخاب»، سارا هاکابی سندرز روز سه شنبه در نشست خبری خود در پاسخ به سوالی درباره توافق هسته ای ایران، با تکرار مواضع نخست وزیر رژیم صهیونیستی مدعی شد: ایران از همان ابتدا دروغ گفته و یک بازیگر غیر صادق بوده است، بنابراین توافقنامه به دست آمده بر پایه اطلاعات غیر دقیق بناشده است و ما با آن مشکل بزرگی داریم .

به نوشته ایرنا، وی ادامه داد: این حقیقت که توانایی های موشکی ایران بسیار پیشرفته تر از آنچه قبلا گفته می شد، است و اگر این توافقنامه با همین شرایط موجود که دارای غروب خورشید در 7 سال آینده است ادامه یابد، در آن صورت در مراحل تولید و ساخت تسلیحات هسته ای بسیار جلو خواهند افتاد و آن را بسیار سریع تر از آنچه که قبلا ادعا می کردند، خواهند ساخت.

ادعای اخیر سارا هاکابی سندرز، 10 بار تایید آژانس بین المللی انرژی اتمی را بر انجام تعهدات برجامی ایران نادیده گرفته که تحت شدیدترین بازرسی ها به دست آمده است.

دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا هم روز گذشته در دیدار همتای نیجریه ای خود همین عبارات را تکرار کرد و گفت که هفت سال آینده، همین امروز است و ایران می تواند به سرعت به سلاح هسته ای دست یابد.

مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا هم چندی پیش در نشست کمیته روابط خارجی سنا که برای بررسی صلاحیت وی برای احراز مسئولیت دستگاه دیپلماسی تشکیل شده بود، اعتراف کرد ایران پیش از برجام در مسیر دستیابی سریع به بمب اتمی نبوده و پس از آن نیز نخواهد بود.

وی در پاسخ به سوالی که آیا نخست وزیر رژیم صهیونیستی درباره زمان انتشار مدارک ادعایی علیه برنامه هسته ای ایران، با واشنگتن هماهنگ کرده بود یا نه، گفت: برای زمان انتشار مدارک با آمریکا هماهنگی صورت نگرفته بود.

سخنگوی کاخ سفید ادامه داد: اسراییل پیش از انتشار این اسناد، با آمریکا هماهنگی های لازم را داشته است و آمریکا ضمن تایید این اقدام، همواره از تلاش ها و نقش تل آویو حمایت می کند.

سندرز یادآور شد فکر می کنم خواست آنها(اسراییل) اطمینان از اینکه مردم واقعیت ها را بدانند و همه اطلاعات موجود را داشته باشند.

فدریکا موگرینی مسئول هماهنگ کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا هم اظهار کرده بود تل‌آویو هیچ مدرکی که نشان دهد ایران برجام را نقض کرده، ارائه نکرده است.

وی با بیان این که برجام بر اساس فرض حسن نیت یا اعتماد شکل نگرفته، بلکه بر اساس تعهدات محکم، ساز و کارهای راستی‌آزمایی و نظارت بسیار دقیق واقعیات است، گفت: این کار توسط آژانس بین‌المللی انرژی اتمی صورت گرفته است. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ۱۰ گزارش منتشر و تایید کرده که ایران به طور کامل تعهداتش را رعایت کرده است.

موگرینی تصریح کرد در هر حال، اگر هر طرف یا هر کشوری، اطلاعاتی از عدم پایبندی، هر نوعی که باشد، در اختیار دارد، می‌تواند و باید این اطلاعات را به ساز و کارهای مناسب، قانونی و رسمی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و کمیسیون مشترک نظارت بر توافق هسته‌ای که من ریاست آن را بر عهده دارم و همین دو ماه پیش جلسه آن را برگزار کردم، ارجاع دهد. ما ساز و کارهایی برای پاسخ به نگرانی‌ها در اختیار داریم.

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۲۶۰۴۹۱۲:۲۷:۴۵ ۱۳۹۷/۲/۱۲
چه بی منطق: اینهمه متخصص و سیاستمدار از کشورهای مقتدر جمع شدید و دو سال صحبت و بازرسی کردید کور و کر که نبودید.
ناشناس۳۲۶۳۷۵۲۰:۴۰:۳۳ ۱۳۹۷/۲/۱۲
اینکه میگن اصل برجام بر مبنای دروغ بنا شده چه ربطی به اجرای کامل برجام توسط ما داره؟‌ اگه جواب منطقی داریم باید بدیم نه اینکه بحث رو عوض کنیم! از اول هم مشخص بود آمریکا با برنامه موشکی ما مشکل داره. اگه نداشت که همان زمان مقام های ما تاکید نمیکردن که گفتگو فقط و فقط سر برجام هست و نه برنامه موشکی! آنزمان تیم اوباما برنامه داشت با باز گذاشتن دست ایران در سوریه به ایران این پیغام رو بده که بدون هسته ای هم میتواند قدرتمند باشد و به گفته ی خودشان میخواستند در بلند مدت بر سر موضوعات دیگر هم با ایران به توافق برسند اما بلافاصله بعد از توافق برجام نظام ما تصمیم گرفت که دیگه هیچ مذاکره ای با آمریکا انجام نشه و زیر آب اوباما و همفکرانش مثل جان کری رو در محافل امنیتی و استراتژیکی آمریکا زدند! حالا تقریبا تمامی کارشناسان امنیتی آمریکا از هر دو جناح همفکر هستند که ایران سر تیم اوباما کلاه گذاشته و تا اینجا ربطی به ترامپ نداره. ترامپ اما داره از این وضعیت کمال استفاده رو میکنه و نوعی موج سواری میکنه. ولی مشکل ما پیچیده تر از ترامپ هست. چون ترامپ شخصا خیلی علاقه ای به جنگ نداره اما اگر کسی مثل مایک پنس جانشین ترامپ بشه یا کسی مثل کلینتون جانشین ترامپ بشه که کاملا اهل جنگ هستند اونوقت هست که وضعیت ما خطرناک میشه. متاسفانه ما وقتی جلو هستیم حاضر نیستیم از موقعیت ها استفاده کنیم. همان زمان که رییس جمهور ما گفتند برجام ۲ و ۳ باید انجام میشد و باید اجازه میدادند رابطه با آمریکا سر بگیره اما یک عده در داخل نگذاشتند چون خواب اینکه کسی مثل ترامپ بیاد سرکار رو هم نمیدیدند. حالا هم به این فکر کنید که بعد از ترامپ یکی مثل جورج بوش سر کار نیاد که بخواد به ایران لشگر کشی کنه! ترامپ اهل معامله هست ولی اگه تو تنگنا قرار بگیره برای حفظ آبروش حتی حاضر هست کل کشور ایران رو فدا کنه!
بهادر۳۲۶۵۷۹۰۲:۱۴:۴۸ ۱۳۹۷/۲/۱۳
امیدواریم که برجام حفظ شود و امریکا از ان خارج نشود.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  12. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  15. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  16. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  17. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  18. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  20. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  21. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  22. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  23. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  24. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  25. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

آخرین عناوین