نامه ۱۰ نماینده مجلس به رئیس‌جمهور

گروه اقتصادی الف،   3970210114

۱۰ نماینده مجلس در نامه‌ای به رئیس‌جمهور ضمن حمایت از ورود دولت به حوزه مدیریت تقاضای ارز تاکید کردند که باید دولت برای کالاهایی همچون گندم و دارو ارز ارزان قیمت داخلی بدهد و «بازار متشکل ارز» زیر نظر بانک مرکزی تشکیل شود.

به گزارش ایسنا، متن این نامه به شرح زیر است:

«با سلام و احترام؛

جناب آقای دکتر حسن روحانی رئیس‌جمهور؛

نوسانات شدید بازار ارز در اواخر سال گذشته و اوایل سال جاری اتفاق افتاد، اگرچه برای کشور بسیار پرهزینه بود و باعث سلب اعتماد گسترده فعالان اقتصادی به دولت شد، اما این دستاورد بزرگ را برای اقتصاد کشور داشت که دولت اگرچه دیرهنگام متوجه شد که رها کردن بازار و سپردن آن به دست نامرئی آن چنان که اقتصاددانان نئولیبرال توصیه می‌کنند به خصوص در کوران جنگ روانی سیاسی و اقتصادی گسترده ای که دشمنان عنود ملت ایران به ره انداخته­‌اند، عاقلانه و قابل تداوم نیست.

ورود دولت به حوزه مدیریت تقاضای ارز، مورد حمایت ماست؛ در عین حال، بسته سیاست ارزی دولت با ابهامات و کاستی­‌های جدی مواجه است که اگر رئیس جمهور محترم بخواهند تصمیم ارزی ایشان به ثمر بنشیند، باید با قید فوریت نسبت به زدودن رفع آن ابهامات و کاستی ها اقدام نمایند:

1- رئیس جمهور باید پایداری سیاست ارزی جدید دولت را که مهم ترین رکن آن مدیریت، همزمان عرضه و تقاضا ارز است، تا زمان عبور شرافتمندانه و موفقیت آمیز از جنگ روانی، سیاسی و اقتصادی دولت آمریکا علیه ملت بزرگ ایران، تضمین کند. این نگرانی در امضاکنندگان این نامه وجود دارد که تصمیم ارزی دولت، نه از سر تدبیر، بلکه از سر اضطرار بوده باشد. اگر عناصر اصلی تصمیم گیر در دولت به درستی این تصمیم اعتقاد راسخ نداشته باشند و تنها از سر اضطرار به چنین تصمیمی تن داده باشند که با شناختی که از تفکر اقتصادی دولت داریم، چنین احتمالی چندان دور از ذهن نیست. در آن صورت، اگر در روزها و ماه­های آینده به دلایل مختلف، مثل گران شدن نفت، گشایش ارزی ایجاد شود، ممکن است دولت سیاست مدیریت تقاضا را کنار بگذارد و درب دوباره بر همان پاشنه قبلی بچرخد. رئیس محترم قوه مجریه باید شخصاً به این موضوع کلیدی توجه کنند و اجازه ندهند حیثیت و اعتبار دولت و نظام با تلون در تصمیم گیری، مخدوش گردد.

2- تثبیت نرخ ارز در محدوده­‌ای کم نوسان، برای تامین مصارف و نیازهای اساسی کشور، به بهبود برخی از متغیرهای کلان کمک خواهد کرد. نکته مهم، تعریف مصارف ارزی است که قرار است ارز مورد نیاز آنها توسط دولت تامین شود. از نظر ما، خط قرمز این تصمیم، جلوگیری از توزیع رانت گسترده در اقتصاد ایران است. کالاهایی که زنجیره آنها تا مصرف کننده نهایی در اختیار دولت است، همچون گندم و دارو، حتماً باید مشمول دریافت ارز ارزان قیمت دولتی باشد. در مورد سایر کالاها، معیار درستی و یا نادرستی تخصیص ارز ارزان این است که قیمت گذاری محصول نهایی بر چه مبنایی صورت خواهد گرفت؟ اگر دولت به وارد کننده، ارز ارزان قیمت اختصاص بدهد، در حالی که مطمئن است کالای مورد نظر در هنگام عرضه در زنجیره مصرف، با قیمت ارز در بازار سیاه قیمت گذاری خواهد شد، حتماً رفتار دولت قابل دفاع نخواهد بود و رانتی که در این فرآیند غلط توزیع می­‌شود، تعدی به منابع عمومی است و به تعمیق نابرابری در کشور خواهد انجامید.

3- مهم ترین حلقه مفقوده تصمیم ارزی جدید دولت، بی توجهی به نیازهای ارزی متعارف و مشروعی است که به هر دلیل، از دریافت ارز دولتی محروم خواهد ماند. براساس آموزه های مسلم دانش اقتصاد، وقتی تقاضای مشروع و قانونی، در فرآیندهای شناخته شده مورد حمایت دولت بی پاسخ می­‌ماند، لاجرم در کنار تقاضای غیر قانونی و یا نامشروع همچون تقاضا برای پول شویی، تامین مالی واردات کالاهای قاچاق و خروج غیرقانونی سرمایه قرار خواهد گرفت. اگر تدبیر ارزی جدید دولت آرایش بازار ارز را به این شکل تغییر دهد، که حتماً تغییر خواهد داد، علاوه بر آثار سوء اقتصادی که در بند بعد توضیح خواهیم داد، به قبح زدایی از رفتارهای غیر قانونی و نامشروع خواهد انجامید.

4- برای این که سیاست ارزی جدید دولت کامل شود، لازم است «بازار متشکل ارز» زیر نظر بانک مرکزی تشکیل شود. متاسفانه دولت محترم، علی رغم توافق اولیه با کمیسیون اقتصادی مجلس، تقاضاهای مشروع و قانونی مردم را نادیده گرفته و با اصرار «نامشروع بودن» خرید و فروش ارز با هر نرخی غیر از نرخ اعلام شده (۴۲۰۰ تومان)، عملاً از ایجاد بازار متشکل ارز امتناع کرده است. اگر چنین بازاری شگل بگیرد، برخی از تقاضاهای ارز، مثل ارز گردشگری، که طبق اطلاعیه های بانک مرکزی، قرار است ارز دولتی دریافت کنند، به آن بازار احاله خواهد شد و دولت محترم به جای اعطای یارانه نابجا به سفرهای تفریحی خارجی، منابع ارزی محدود خود را صرف نیازهای اساسی کشور خواهد کرد. مهم ترین اشکال خودداری دولت از ایجاد بازار متشکل ارز این است که عرضه ارز به بازار قانونی را به شدت کاهش می­‌دهد. کاهش عرضه ارز از یک سو و افزایش تقاضا برای ارز دولتی از سوی دیگر، دولت را در تنگنای شدیدی قرار خواهد داد که تبعات آن معلوم نیست.

5- در صورتی که دولت محترم، مهم ترین ضعف بسته سیاستی خود را که فقدان بازار متشکل از ارز است، تدارک نکند و همچنان همه تقاضاها برای ارز غیر از تقاضاهایی که ارز ۴۲۰۰ تومانی دریافت خواهند نمود. را «غیر قانونی» ، « نامشروع»، و آن چنان که از سخنان معاون اول محترم رئیس جمهور فهیم می­‌شود به مثابه تقاضا برای قاچاق مواد مخدر تلقی کند، سیاست ارزی جدید دولت، علاوه بر آثار سوء اقتصادی و اجتماعی که در بالا برشمردیم، مغایر با قانون مصوب مجلس شورای اسلامی خواهد بود که به صراحت پیگیری رژیم ارزی «شناور مدیریت شده» را به دولت تکلیف کرده است. موکداً اعتقاد داریم که اگر دولت محترم حضور مدبرانه خود در مدیریت تقاضای ارز را استمرار بخشد، بازار متشکل ارز را تحت مدیریت هوشمندانه بانک مرکزی ایجاد نماید، و استفاده از ارز دولتی را به کالاهای خاص و ضروری اختصاص دهد، موفق خواهد شد علاوه بر صیانت از منابع ارزی دولت، از کنز ارز توسط صادر کنندگان و دیگر دارندگان ارز، بدون استفاده از ساز و کارهای انتظامی و امنیتی، ممانعت به عمل آورد.

در پایان، امضاء کنندگان این نامه ضمن حمایت مجدد از تصمیم دولت برای مدیریت تقاضای ارز تاکید  می­‌کنند که افراط در این مسیر، بی توجهی به نیازهای قانونی و مشروع مردم و اعراض از ساز و کارهای شناخته شده عرضه و تقاضا که مورد تایید شرع، قانون اساسی و قوانین موضوعه کشور است، روایی و تداوم پذیر بودن تصمیم ارزی دولت را مورد تردید قرار خواهد داد.»

این نامه به امضای محمدحسین حسین زاده بحرینی نماینده مشهد، حمیدرضا فولادگر نماینده اصفهان، عبدالرضا مصری نماینده کرمانشاه، جهانبخش محبی‌نیا نماینده میاندوآب، علی وقف‌چی نماینده زنجان، محمدجواد فتحی نماینده تهران، فریدون احمدی نماینده زنجان، عبدالرضا هاشم زایی نماینده تهران، مهرداد لاهوتی نماینده لنگرود و محمد حسینی نماینده تفرش رسیده است.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

    2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

    3. جلاد، به پایان سلام کن!

    4. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

    5. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

    6. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

    7. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

    8. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

    9. انتقام از پوتین؟

    10. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

    11. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

    12. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

    13. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

    14. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

    15. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

    16. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

    17. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

    18. اول، بساط دلالی باید جمع شود

    19. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

    20. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

    21. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

    22. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

    23. دادستان ساری: خسارات وارده قطع سه هزار اصله نهال جبران شود

    24. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

    25. خاندوزی: با طیفی مواجه هستیم که تمایلی برای مشارکت در اداره کشور ندارند

    آخرین عناوین