تاریخ خدمات‌دهی به زائران اربعین مشخص شد

گروه فرهنگی الف،   3970209131

کمیته مشارکت‌های مردمی، اسکان و تغذیه اربعین اعلام کرد: خدمات‌دهی به زائران اربعین از ۲۸ مهرماه آغاز می‌شود و تا ۱۳ آبان‌ماه ادامه دارد.

حسن پلارک ـ رییس کمیته مشارکت‌های مردمی، اسکان و تغذیه ستاد اربعین ـ با یادآوری این که مسوولیت اربعین با تدبیر و ابتکار مقام معظم رهبری به وزارت کشور سپرده شد که هر چند با وجود برخی نواقص، ولی در سه، چهار سال گذشته همراه با انضباط کاری بود، افزود: این کمیته به طور مستقیم اسکان، بهداشت، تغذیه، امنیت و خدمات‌رسانی ارتباطی دست کم سه میلیون زائر را تامین کرده است.

وی سپس به خدماتی که سایر نهادها و دستگاه‌ها از جمله شهرداری، اوقاف و سپاه انقلاب اسلامی در اربعین ارائه می‌دهند، اشاره کرد و گفت: سال گذشته ۱۸۰۰ موکب یا چادر برای اسکان و تغذیه زائران سازماندهی، درجه‌بندی، ظرفیت‌سنجی و جانمایی شد که امسال سعی می‌شود انضباط بیشتری به آن‌ها داده شود.

پلارک اظهار کرد: خدمات‌دهی به زائران اربعین در چند سال گذشته با کمترین و شاید صفر حادثه و نارضایتی زائران همراه بوده است. اگر این چنین نبود شبکه‌های معاند حتما روی آن تبلیغ می‌کردند.

وی همچنین بیان کرد: کاش این روحیه که در کمیته‌های ستاد اربعین وجود دارد در همه سطوح کشور ایجاد می‌شد تا با این حجم از مشکلات اقتصادی روبرو نمی شدیم.

یزدانی ـ مسوول اربعین شهرداری تهران ـ که خدمات‌دهی به اربعین را در شهرهای کربلا، نجف و سامرا به عهده گرفته با ارائه گزارش کوتاهی از عملیات گذشته، از واگذاری مسوولیت‌هایی به شهرداری‌های مناطق چهار، پنج و شش و همچنین در صورت باز شدن مرز خسروی به شهرداری منطقه ۱۴ خبر داد.

وی افزود: تمرکز بر ارتقاء کیفیت از جمله اقداماتی است که اربعین امسال انجام می‌شود تا به نوعی در کاهش هزینه‌ها تاثیر داشته باشد.

گودرزی ـ قائم مقام ستاد بازسازی عتبات در امور اربعین ـ در این جلسه که نمایندگانی از نهادها، وزارتخانهها و سازمانهای مرتبط با خدمات دهی به زائران در اربعین حضور داشتند، گزارشی از برنامه‌ریزی سال ۹۷ ارائه کرد و گفت:عملیات اربعین از ابتدای اردیبهشت‌ماه امسال آغاز می‌شود و تا ۳۰ آذرماه ادامه دارد. اعزام خادمان و خروج کالا از ایران به عراق نیز از ۱۰ تا ۲۳ مهرماه انجام می‌شود. همچنین خدمات‌دهی و پذیرایی از زائران از ۲۸ مهرماه شروع می‌شود و تا ۱۳ آبان‌ماه ادامه دارد و موکب‌ها نیز تا ۱۵ آبان‌ماه جمع‌آوری و به انبارهای عراق و ایران انتقال داده می‌شوند.

به گزارش ایسنا، در نخستین جلسه کمیته مشارکت های مردمی، اسکان و تغذیه اربعین که در سال ۹۷ تشکیل شد، نمایندگان ستاد اجرایی فرمان امام خمینی (ره) و بنیاد مستضعفان، سپاه انقلاب اسلامی، اوقاف و امور خیریه، معاون عمرانی وزارت کشور، وزارت نیرو، جهاد کشاورزی، وزارت علوم و لواءالاهدمه الحسینی حضور داشتند و گزارش‌هایی را از نحوه خدمات رسانی به زائران در اربعین سال گذشته ارائه کردند که در جریان آن اعلام شد؛ اسکان زائران در شهر کربلا به توجه بیشتری نیاز دارد، چرا که مهمترین چالش اربعین به شمار می‌آید. همچنین انتقال آب و برق به نقاط مرزی انجام شده که بنابر اعلام نماینده وزارت نیرو کسری آب و برق در مرزها وجود ندارد. همچنین درخواست شد؛ عراق از توزیع آب‌های فله‌ای بین زائران خودداری کند.

نمایندگان وزارتخانه‌های زیربنایی از جمله معاون عمرانی وزارت کشور، وزارت نیرو و معاونت عمرانی وزارت کشور نیز درخواست کردند؛ ایجاد زیرساخت در عراق برای پوشش اربعین به صورت دائمی باشد تا از هزینه کرد مداوم جلوگیری شود. این تقاضایی بود که نماینده مردمی عراق در این جلسه بر آن تاکید کرد.

نماینده وزارت علوم نیز اعلام کرد که خروج دانشجویان برای شرکت در مراسم اربعین، تسریع و با اعطای وام‌های قرض‌الحسنه تسهیل شده. همچنین هماهنگی‌هایی برای رفع غیبت دانشجویان در این روزها انجام شده است.

حیدری دبیر ستاد مرکزی اربعین نیز از امضای یادداشت تفاهمی بین ایران و عراق با سفر هیاتی متشکل از نمایندگان وزارت کشور، گمرک، دارایی و منافذ آن کشور به ایران خبر داد و گفت: در جریان امضای این یادداشت تفاهم، موضوع بازگشایی مرز خسروی نیز مطرح خواهد شد.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

آخرین عناوین