گوجه سبز خوشمزه‌ای که برای صاحبش نانی ندارد

گروه اقتصادی الف،   3970209013

معمولاً قیمت نوبرانه‌ها در ابتدای ورود به بازار بسیار بالاتر از حد معمول است که در مورد گوجه سبز بسیار بالاتر از حد انتظار مردم بود ولی سئوال اینجاست که چقدر از سود فروش این محصول به جیب کشاورزان و تولیدکنندگان آن می‌رود.

برداشت این محصول که امسال سطح زیر کشت آن در ابرکوه به 280 هکتار رسیده، از نیمه فروردین آغاز شده است و تا نیمه‌های اردیبهشت‌ماه ادامه خواهد داشت. گوجه‌سبز یکی از محصولات نوبرانه شهرستان ابرکوه است که عمدتاً در مناطق فراغه، تیجرد و قسمت‌هایی از بخش بهمن(روستای بداف) که دارای شرایط خاکی سبک(شنی) است، کشت می‌شود.

یک تولیدکننده محصول گوجه‌سبز در ابرکوه می‌گوید: کشاورزان یک سال تمام مشکلات و سختی‌ها را برای تولید این محصول و عرضه آن به بازار متحمل می‌شوند ولی در نهایت سود حاصل از دست‌رنج آنها نصیب دلالان میوه می‌شود.

حسن افضلی، یکی از کشاورزان ابرکوهی در گفت‌وگو با ایسنا  با بیان این که گوجه‌سبز یکی از محصولات پر آبخواه محسوب می‌شود، اظهار می‌کند: با این وجود معمولاً از آنجایی که قرار گرفتن درخت زردآلو در کنار درخت گوجه‌سبز باعث گرده‌افشانی و باردهی بهتر محصول می‌شود، کشاورزان ابرکوهی مبادرت به کشت و تولید این محصول می‌کنند.

وی سطح زیرکشت خود از این دو محصول را حدود هشت هکتار ذکر می‌کند و می‌گوید: به طور متوسط در هر هکتار 200 اصله درخت گوجه‌سبز کشت می‌شود.

افضلی ادامه می‌دهد: درختان گوجه‌سبز از 3 سالگی شروع به باردهی می‌کند ولی در ابتدا هر درخت بین 3 تا 4 کیلوگرم باردهی داد که به تدریج این میزان افزایش می‌یابد تا این که اگر به درخت به‌ صورت مطلوب رسیدگی و دفع آفت شود، عمر آن به 20 سال و حداکثر باردهی آن به حدود 60 کیلوگرم می‌رسد.

وی  با اشاره به وضعیت نامطلوب برداشت محصول گوجه‌سبز شهرستان در سال جاری به دلیل شرایط نامناسب جوی، اعلام می‌کند: گوجه‌سبزهایی که در منطقه ابرکوه تولید می‌شود به علت بهره‌مندی از نور آفتاب که برای این محصول بسیار لازم است و همچنین استفاده بیشتر از کودهای حیوانی و دامی و استفاده کمتر از کودهای شیمیایی به‌خصوص ریزمغذی‌ها، طعم بهتری نسبت به سایر مناطق کشور دارد.

این کشاورز ابرکوهی از مهمترین آفت این محصول به قارچ تنه و ساقه، شَته و کرم سرشاخه‌خوار اشاره می‌کند و می‌گوید: با مشاهده اولین آثار آفت‌زدگی باید اقدام به امحاء آنان با سَم کرد و برای جلوگیری از قارچی شدن تنه و ساقه درخت نیز از کود حیوانی پوسیده استفاده کرد.

وی، اواخر خرداد تا اوایل تیرماه را نیز فرصت مناسبی برای قیچی کردن سرشاخه‌ها و سوزاندن آنها برای از بین بردن کامل کرم سرشاخه‌خوار در این گونه درختان ذکر کرد.

افضلی که از شش سال پیش باغات خود را با سیستم قطره‌ای آبیاری می‌کند، معتقد است که این نوع آبیاری به باردهی بیشتر محصول گوجه‌سبز کمک می‌کند و این افزایش باردهی نسبت به زمانی که نوع آبیاری غرقابی باشد، کاملاً محسوس است.  آبیاری قطره‌ای هر چهار روز یک‌ مرتبه به مدت چهار ساعت انجام و باعث می‌شود درختان کمتر دچار آفت قارچی و در مقابل نیز بازدهی بیشتری داشته باشند.

تعیین قیمت محصولات کشاورزی ابرکوهی توسط دلالان

افضلی میزان آب‌دهی به محصول گوجه سبز را در زمستان حداکثر 2 نوبت و به ‌صورت غرقابی عنوان می‌کند و در ادامه می‌گوید: از آنجایی که گوجه‌سبز یک میوه نوبرانه است و اغلب به ‌صورت نارسیده برداشت می‌شود، کشاورزان عمدتاً نمی‌توانند مدت ‌زمان طولانی آن را نگه دارند لذا مجبور هستند آنها را به دلالان و با قیمتی که آنان تعیین می‌کنند، عرضه کنند.

وی اظهار می‌کند: البته برخی کشاورزان که توانایی لازم را دارند نیز شخصاً محصول خود را به میادین میوه و تره‌بار استان‌هایی همچون فارس، یزد، اصفهان و تهران عرضه می‌کنند که این کار علاوه بر تحمیل هزینه، ریسک بالایی را نیز به همراه دارد.

وی از سرمازدگی، باد، طوفان و تگرگ به عنوان مهم‌ترین خطراتی که محصول گوجه‌سبز را تهدید می‌کند، یاد و  خاطرنشان می‌کند: البته کشاورزان ابرکوهی همه این خطرات احتمالی را به جان خریده و با آن دست‌ و پنجه نرم می‌کنند تا در بهار شاهد بهترین محصول و کسب دسترنج یک‌ساله خود باشند ولی در حالی که بیشترین سختی را کشاورز تحمل کرده، متاسفانه به علت برخی کمبودها، بیشترین سود نصیب دلالان می‌شود.

لزوم ایجاد سردخانه و توسعه صنایع تبدیلی در ابرکوه

این کشاورز ابرکوهی یکی از راهکارهای جلوگیری از این بی‌عدالتی را ایجاد سردخانه در شهرستان عنوان و اضافه می‌کند: با توجه به این که ابرکوه از نظر تولید برخی از محصولات کشاورزی از شهرهای شاخص کشور است، ایجاد صنایع تبدیلی جهت دفاع از حقوق کشاورزان و همچنین رشد و توسعه اقتصادی شهرستان یکی از ضروریات به شمار می‌آید.

وی ادامه می‌دهد: البته در رابطه با محصولی مانند گوجه‌سبز که اغلب به ‌صورت نوبرانه نیز برداشت می‌شود، وجود سردخانه‌ای که بتوان محصول را تا مدتی نگهداری و با قیمت مناسب به فروش برساند یا ایجاد میدان میوه و تره‌بار برای ارائه عادلانه محصولات کشاورزان منطقه می‌تواند بهترین راهکار و کمک به این قشر برای کوتاه کردن دست دلالان باشد.

افضلی اضافه می‌کند: جهادکشاورزی در حوزه تغییر سیستم آبیاری و تبدیل آن به سیستم‌های نوین، حمایت‌های خوبی مانند اعطای تسهیلات بانکی دارد اما در حوزه ارائه سموم دفع آفات، کود یا بازاریابی برای محصولات هیچ حمایت مناسبی ندارد.

انواع گوجه‌سبزهای تولیدی شهرستان ابرکوه در ارقام بومی، کرجی، یزدانی، شیشه‌ای یا شیرازی است که بهترین نوع آن کرجی و یزدانی است.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های اخیر

پربحث‌های دیروز

  1. اقدام عجیب سفیر ایران در باکو/ برای عزت ایران استعفا دهید              

  2. وکیل رسمی دادگستری به اتهام اخذ رشوه دستگیر شد  

  3. بذرپاش: امسال هر ماه افتتاح مسکن داریم

  4. سقف دریافتی ماهیانه کارمندان دولت ۷۰ میلیون تومان شد

  5. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  6. جریمه تخلفات حادثه ساز ۵ برابر شد/ اعمال از هفته آینده            

  7. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

  8. تعرفه‌های پزشکی ۱۴۰۳ قابلیت اجرایی ندارد/ مصوبه دولت اصلاح شود  

  9. انتظار ۹ساله برای اصلاح هزینه تخلف رانندگی/تغییری برای حفظ جان مردم

  10. ایران بر سکوی بریکس/ دستاوردهای پولی، مالی برای ایران چیست؟  

  11.   طحان‌ نظیف: لایحه عفاف و حجاب هنوز به تأیید شورای نگهبان نرسیده است  

  12.  مالیات ارزش افزوده ۱۰ درصدی ابلاغ شد

  13. هیچ خوداظهاری یا مدرکی دال بر بیماری روحی دکتر بخشی در دست نبود/ علت مرگ این پزشک مشخص نیست  

  14. پوتین: اف-۱۶‌های اوکراین در همه‌جا هدف مشروع هستند، حتی کشورهای دیگر

  15. عکسی از سیدمحمد خاتمی در مراسم ترحیم زهرا شجاعی/ این وزیر دولت رئیسی هم آمد

پربحث‌های هفته

  1. اقدام عجیب سفیر ایران در باکو/ برای عزت ایران استعفا دهید              

  2. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  3. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  9. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  10. انتقام از پوتین؟

  11. وکیل رسمی دادگستری به اتهام اخذ رشوه دستگیر شد  

  12. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

  13. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  14. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  15. بذرپاش: امسال هر ماه افتتاح مسکن داریم

  16. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  17. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  18. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  19. سقف دریافتی ماهیانه کارمندان دولت ۷۰ میلیون تومان شد

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  23. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  24. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  25. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

آخرین عناوین