زیرو بم سیاست خارجه سعودی از زبان مجتهد؛ امارات به عربستان خط مشی می‌دهد

گروه جهان الف،   3970208009

"مجتهد" وبلاگ‌نویس معروف سعودی در افشاگری جدید خود به تغییرات ریشه‌ای سیاست داخلی و خارجی عربستان اشاره کرده و از تسلط ولیعهد امارات بر سیاست سعودی خبر داد.

به گزارش  تسنیم به نقل از پایگاه خبری، "مرآه الجزیره" وبلاگ نویس مشهور سعودی معروف به "مجتهد" در مجموعه افشاگری های جدید به تغییرات ریشه ای در سیاست داخلی و خارجی عربستان اشاره و تاکید کرد تصمیم‌گیری سعودی در گروی خواست محمد بن زاید ولیعهد امارات است.

عادل الجبیر زبان القحطانی 

به گفته او، "سعود القحطانی" مشاور "محمد بن سلمان" ولیعهد سعودی ماموریت سیاست های خارجی را برعهده دارد و آنچه را که "عادل الجبیر" وزیر خارجه باید بگوید، به او می آموزد.

تغییرات عمیق  سیاست خارجی سعودی از زمان ولیعهدی بن سلمان

مجتهد که بیش از دو میلیون نفر نوشته های او را در صفحه توییتر دنبال می کنند، توییت خود را با تغییراتی که پس از قدرت گرفتن محمد بن سلمان در عربستان رخ داده است ، آغاز کرد و گفت این تغییرات بدنه مدیریتی و مشی تصمیم گیری های سعودی و نیز اهداف راهبردی این کشور را در برگرفته است و بر اساس ماهیت روابط با سایر کشورها به ویژه آمریکا تعیین می‌شود.

تلاش پادشاهان سابق سعودی برای ترسیم وجهه خوب از خاندان حاکم

مجتهد در مورد تغییر اهداف عربستان پس از قدرت گرفتن بن سلمان گفت: سیاست خارجه عربستان قبلا مبتنی بر تثبیت قدرت آل سعود و ادامه امتیازات مطلق آنان بود و پادشاهان سابق جنبش ها و جریان های فرهنگی و مذهبی موجود در کشور را حفظ کرده و تحت کنترل داشتند و تلاش می کردند خود را در بیرون از کشور به عنوان یک خاندان منسجم معرفی کنند که قادر هستند توازن حساس مذهبی و اجتماعی را حفظ کنند و از خود چهره رهبری کشوری را به تصویر بکشند که به زعم آنان فرهنگی متمایز دارد.

تلاش بن سلمان برای ترسیم وجهه خوب از شخص ولیعهد نه خاندان حاکم

اما اکنون هدف سیاست خارجی عربستان فقط تثبیت قدرت بن سلمان و بهبود وجهه او بدون درنظر گرفتن سایر افراد خاندان حاکم و حتی کاهش اهمیت آنان به عنوان یک موجودیت حاکم است. 

مجتهد در ادامه فاش کرد: اکنون هدف سیاست خارجی سعودی برائت از مسائل اجتماعی و مذهبی است که تا پیش از این جزء جدایی ناپذیر کشور بود.

به گفته او علاوه بر این سیاست جدید نه تنها مبتنی بر انکار تمایز فرهنگی سعودی بلکه ترویج تفکر ذوب شدن در فرهنگ غربی است. 

مجتهد در خصوص اهداف سیاست خارجه سعودی ادامه داد: سیاست خارجه قبلا به چند پرونده تقسیم شده بود که هر پرونده در اختیار یک شاهزاده بود و هیچ تصمیمی در مورد هیچ کشوی بدون هماهنگی با شاهزاده گرفته نمی شود.

وی در توضیح این مطلب افزود: به عنوان مثال پرونده یمن در اختیار شاهزاده سلطان بود و پرونده خلیج فارس وعراق به دست نایف و سلمان نیز پرونده پاکستان، افغانستان و ایران را در اختیار داشت و پادشاه مسئول پرونده مصر، اروپا و آمریکا بود و شاید ترکی الفیصل و بندر بن سلطان در برخی جزییات شرکت داشتند.

بن زاید تعیین کننده سیاست خارجی سعودی و عادل الجبیر هیچ کاره است

اکنون بر عکس قبل، ترسیم سیاست خارجی با هماهنگی مستقیم با بن زاید صورت می گیرد در حالی که سعود القحطانی از تمام جزییات سیاست های سعودی باخبر است و عادل الجبیر نیز به هیچ وجه در مورد هیچ تصمیم و یا گفت وگویی اختیاراتی ندارد بلکه القحطانی همه چیز حتی اینکه چه بگوید و چگونه و با چه زمانی را به او دیکته می کند.

مجتهد ادامه داد: روابط با آمریکا نیز از جمله مسائلی است که در دوره جدید سعودی تغییر کرده است به این معنی که قبلا مبتنی بر دنباله روی نهادهای سعودی از نهادهای آمریکایی و وابستگی به آن بود به گونه ای که دیوان پادشاهی وابسته به کاخ سفید و وزارت دفاع نیز وابسته به پنتاگون و وزارت کشور وابسته به اف .بی. آی و وزارت اطلاعات وابسته به آژانس اطلاعات آمریکا و یا سیا بود و عربستان با تمام توانمندی ها به عنوان یک کشور خدمتگزار با آمریکا برخورد می کرد. 

حس خود برتر بینی عربستان

وی در خصوص نقش منطقه ای عربستان یادآور شد که نظام حاکم سعودی – بر خلاف تمایل آمریکا- خود را قدرتمندترین طرف سیاسی در منطقه به ویژه بین کشورهای خلیج فارس می دید و تصمیمات خود را بر اساس احساس برتر بینی اتخاذ می کرد و بر این باور بود که کشورهای حاشیه خلیج فارس، مصر، اردن، تونس، مغرب و چه بسا عراق وابسته به آن هستند و به طورکامل و یا تا حدودی در جبهه او قرار دارند. 

امارات سیاست خارجه سعودی را سمت و سو می دهد

به گفته مجتهد نظام سعودی در زمان حاضر به طور کامل در صف امارات قرار گرفته و در آن  ذوب شده است و مشی بن زاید بر سیاست خارجه سعودی و ترسیم روابط آن با سایر کشورها و گروههای سیاسی و احزاب و جریان ها سایه انداخته است و حتی امارات با استفاده از شرکت های روابط عمومی در جزییات تبلیغ سفر بن سلمان به اروپا و آمریکا ورود کرد.

افتخار سیاستمدارن سعودی به لفاظی های کودکانه

این وبلاگ نویس مشهور سعودی در ادامه می افزاید: سیاست خارجه سعودی پر است از نمونه های دخالت در سایر کشورها و توطئه چینی علیه عرب ها  و مسلمانان اما این اقدامات با زیرکی و پرهیز از جنگ های علنی و یا اظهارات آشکار و به دور از لحن کودکانه صورت می گرفت و همین عقل ظاهری در پنهان کردن واقعیت ها موفق بود اما در دوره کنونی این دخالت و توطئه‌چینی نه تنها علنی و آشکار شده است بلکه سخنگویان سیاسی سعودی به آن افتخار می کنند.

عربستان سعودی در مسیر همراهی با رژیم صهیونیستی

به این ترتیب نظام حاکم سعودی وارد جنگی شده که تصمیم آن یک روزه بدون فکر به عواقب آن گرفته شد و به شکل علنی و با هماهنگی آشکار در محور صهیونیستی به حرکت در آمد و لحن کودکانه جایگزین لحن پخته و به ظاهر منطقی قبل شد.

تلاش سعود الفیصل برای پایبندی به لحن دیپلماتیک 

مجتهد یادآور شد، سعود الفیصل مسئول اجرایی سیاست خارجه سعودی بود و پرونده هایی که در بالا به آن اشاره شد در اختیار شاهزادگان بزرگ قرار داشت و هیچ کس در لحنی که سعود الفیصل به کار می گرفت، دخالت نداشت و کسی به او یاد نمی داد چگونه صحبت کند و او نیز سخت تلاش داشت بهترین زبان دیپلماتیک و به ظاهر متمدن را استفاده کند تا بر هرگونه شکست سعودی سرپوش بگذارد.

اما اکنون سعود القحطانی مسئول واقعی وزارت خارجه و نیز وزارت اطلاع رسانی و بخشی از عملکرد امنیتی است و به ناظر بر اعمال عادل الجبیر تبدیل شده است و به او می آموزد چه بگوید و چه نگوید و از این فراتر الجبیر را به استفاده از عبارت های مشخص مجبور می کند و این وضعیت موجب شده الجبیر ماننددر بسیار موارد مانند یک کودک به نظر برسد.

مجتهد در ادامه یادآور شد، باراک اوباما رئیس جمهور سابق آمریکا مانع از این شد که بن سلمان، بن نایف را کنار بگذارد و علاوه بر این از حمله به قطر و برخی موارد دیگر جلوگیری کرد، همانطور که با تصمیم گیری ها بر اساس روابط شخصی مخالف بود و بر روابط نهادینه تاکید داشت از همین رو دیده شد که بن سلمان جرات داشت در روزنامه های آمریکایی با زبان تند و کینه جویانه از اوباما انتقاد کند.

وی در پایان توییت خود قول داد توییت های بعدی را در مورد تغییرات سیاست امنیتی سعودی در دوران کنونی منتشر کند.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. اقدام عجیب سفیر ایران در باکو/ برای عزت ایران استعفا دهید              

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  9. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  10. انتقام از پوتین؟

  11. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

  12. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  13. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  14. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  15. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  16. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  17. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  18. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  19. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  20. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  21. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  22. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  23. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

  24. دادستان ساری: خسارات وارده قطع سه هزار اصله نهال جبران شود

  25. جریمه تخلفات حادثه ساز ۵ برابر شد/ اعمال از هفته آینده            

آخرین عناوین