خط و نشان آخوندی برای سازمان نظام مهندسی ساختمان/سکوت عجیب رئیس شورای مرکزی

گروه اقتصادی الف،   3970207178 ۳ نظر، ۰ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

وزیر راه و شهرسازی با تعلیق پروانه اشتغال به کار رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان تهران و خانه‌نشین کردن وی برای متخلفان از بخشنامه‌ها و ابلاغیه‌های چندماه اخیر وزارت راه خط و نشان کشید. در این بین سکوت رئیس شورای مرکزی به این اتفاق عجیب است.

به گزارش تسنیم، اواخر ماه گذشته رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور در نامه‌ای به سازمان‌های نظام مهندسی استان‌ها از عدم‌ اجرای بخشنامه وزیر راه به‌دلیل قانونی نبودن آن خبر داد و تاکید کرد: روسای سازمان‌ها و اعضای هیئت مدیره مجاز به اجرای بخشنامه آخوندی نیستند و با متخلفان برخورد می‌شود.

در نامه فرج‌الله رجبی آمده است؛ «با توجه به سوالات برخی از استان‌ها به‌اطلاع می‌رساند بخشنامه اخیر وزیر راه و شهرسازی تحت عنوان شیوه‌نامه تبصره (2) ماده 24 آیین‌نامه اجرایی ماده 33 قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان در جلسه شورای مرکزی مورخ 20 فروردین 97 مورد بررسی قرار گرفته و مقرر گردید با توجه به مغایرت‌های آن با آیین‌نامه ماده 33 موضوع به وزیر محترم راه و شهرسازی منعکس و از ابلاغ آن خودداری گردد.»

چند روز بعد از نامه هشدار آمیز کمیسیون عمران مجلس جلسه‌ای بررسی اعتراضات واصله به بخشنامه‌های وزارت راه و شهرسازی در نحوه اجرای قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان– به‌ویژه بخشنامه شماره 02/100/57573 مورخ 5 بهمن 96 و شیوه‌نامه شماره 02/100/300801 مورخ 23 اسفند 96 برگزار کرد. از خروجی این جلسه که قرار بود وزاری راه، کشور، سازمان بازرسی، دیوان عدالت اداری، نماینده هیئت بررسی و تطبیق مصوبات دولت با قوانین و سازمان نظام مهندسی ساختمان در آن حضور داشته باشند، اطلاعی در دست نیست.

در شرایط بلاتکلیفی دعوا بین سازمان نظام مهندسی ساختمان و وزارت راه و شهرسازی، معاون امور مسکن و ساختمان آخوندی از تعلیق پروانه اشتغال به کار با دستور وزیر راه و شهرسازی خبر داده است. حامد مظاهریان در نامه‌ای به محمدزاده مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران تاکید کرد: «نظر به عدم رعایت ابلاغیه ها و اطلاعیه های وزارت راه و شهرسازی در موارد متعدد توسط آقای مهندس حسن قربانخانی رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان آن استان دارنده پروانه اشتغال به کار مهندسی در رشته عمران که موجب بروز بی نظمی در ارائه خدمات مهندسی و به تبع آن ایجاد خلل در روند فعالیت دی نفعان و نهادهای ذی ربط شده است، بدینوسیله ضمن اعلام تصمیم مقام عالی وزارت مبنی بر تعلیق پروانه اشتغال به کار مهندسی ایشان، مستند به بند ج ماده 23 آیین نامه اجرایی قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان مصوب 1375 مقتضی است دستور فرمائید مراتب به ایشان و نهادهای ذی ربط ابلاغ گردد.»

به گزارش تسنیم، فرج‌الله رجبی از دیماه سال 95 که با پیشنهاد آخوندی توسط رئیس‌جمهوری به‌عنوان رئیس‌ سازمان نظام مهندسی ساختمان منصوب شد نشان داد اختلاف نظر اساسی با وزارت راه و شهرسازی دارد. حادترین این اختلافات مربوط به ابلاغ بخشنامه‌ها و ابلاغیه‌های وزیر راه و شهرسازی در خصوص ممنوعیت حضور کارمندان دولت در ارئاه خدمات مهندسی، نظارت بر ساخت و ساز، ممنوعیت برداشت 5 درصد از حق‌الزحمه مهندسان ناظر و... بوده که طی ماه‌های اخیر اتفاق افتاده است.

 

وزیر راه و شهرسازی و معاون وی در امور مسکن و ساختمان بارها نسبت به سرپیچی از بخشنامه‌ها و ابلاغیه وزارت راه هشدار داده بودند که هربار با هشداری از سوی رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان پاسخ داده می‌شد. اما با تعلیق پروانه اشتغال به کار رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان تهران و خانه‌نشین شدن وی، پیام قاطعی برای رئیس سازمان نظام مهندسی ارسال شده است. رجبی رئیس سازمان نظام مهندسی هنوز واکنشی به اقدام وزیر راه و شهرسازی نشان نداده است؛ واکنش وی هر چه باشد، به نظر نمی‌رسد آخوندی از موضع خود در خصوص ارتقای کیفیت ساخت و سازها و دفاع از حقوق مهندسان کوتاه بیاید.

یکی از وظایف شواری مرکزی نظام مهندسی دفاع از اعضاست، باید دید این شورا چه دفاعی از عضو تعلیق شده سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور انجام می‌دهد.

البته در این بین ابهاماتی وجود دارد که لازم است سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور به آنها پاسخ دهد. اول این که آماری ارائه شود که سال 91 تا به امروز هر سازمان نظام مهندسی ساختمان در کشور تا چه متراژ و در چه گروه های ساختمانی ارجاع کار داشته‌اند و آیا این متراژ با متراژ صدور پروانه‌های ساختمانی استان مربوطه و شهرداری‌ها مطابقت دارد یا خیر؟

بدیهی است با ارائه این آمار می‌تواند نظر داد که ارجاع کار تاکنون چه نتایجی را در کل کشور داشته است.

دوم این‌که دلیل عدم ارائه گزارش ارجاع کار از سوی سازمان‌های نظام مهندسی ساختمان استان‌ها در این رابطه چیست؟ سوم این‌که چرا رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور به جای نامه‌های تهدید‌آمیز به استان‌ها، موضوع ابلاغیه‌ها و بخشنامه‌های وزیر راه و شهرسازی را برای رسیدگی به قانونی یا غیرقانونی بودن آن در دیوان عدالت اداری مطرح نکرد، با توجه به این‌که وی در جایگاهی نیست که اساسا ابلاغیه‌های وزیر راه زیرسئوال ببرد.

چهارم این‌که دلیل این‌که رجبی به عنوان عضو هیئت مدیره نظام مهندسی استان فارس از بخشنامه وزیر راه و شهرسازی به جای نامه خود پیروی کرده است، چیست؟

 

دیدگاه کاربران

محسن۳۱۹۰۲۴۱۷:۵۷:۱۹ ۱۳۹۷/۲/۷
با اینکه اصلا دل خوشی از آخوندی ندارم ولی با این یک کارش موافقم
ناشناس۳۱۹۲۴۱۲۱:۲۹:۳۸ ۱۳۹۷/۲/۷
دست مریزاد وزیر جلوی رانت مهندسی وارونه در کشور را بگیر
ناشناس۳۱۹۸۶۴۱۱:۴۵:۱۷ ۱۳۹۷/۲/۸
شما خودتون پاسخ بدین وقتی انتخاب ناظر به خود بساز بفروش محترم سپرده بشه کدام ناظر رو انتخاب میکنه؟ گزینه 1: مهندسی با دانش و متعهد که حافظ حقوق بهره برداران آتی پروژه بوده و تسلیم خواسته های غیرقانونی سازنده جهت کاهش هزینه ها به بهای کاهش کیفیت و ایمنی نمی شود گزینه 2: مهندسی سهل گیر و به تعبیری امضا فروش که کاملا تابع خواست های کارفرمای خودش (بساز بفروش محترم) بوده و شاید حتی در محل پروژه نیز حاضر نشود یک موضوع دیگه هم 5 درصد نظام مهندسی هستش، مطمئن باشین اگر ارجاع از سیستم نظام مهندسی خارج بشه، هزینه های دلال و تخفیفاتی که برای گرفتن کار باید داده بشه خیلی خیلی بیشتر خواهد بود. این مکانیزم فقط و فقط به نفع سازنده هستش، هم هزینه کمتری به مهندس میده و هم کسی نیست که مانع تخلفاتش بشه.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. این صدای اقتدار ایران است ...

  5. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  6. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  7. وحدت ملی با وعده صادق

  8. کمی دیر نیست؟

  9. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  10. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  11. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  12. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  13. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  14. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  15. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  16. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  17. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  18. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  19. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  20. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  21. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  22. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  23. اسراییل چه باید بکند؟ 

  24. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  25. بهادری جهرمی: احیای دریاچه ارومیه با برنامه‌ریزی دولت رخ داد

آخرین عناوین