گزارش تکان دهنده بانک مرکزی از تورم ۳۰درصدی مسکن در تهران/معاملات از نصف کمتر شد

گروه اقتصادی الف،   3970207010 ۹ نظر، ۰ در صف انتشار و ۳ تکراری یا غیرقابل انتشار

در فروردین ماه سال ۱۳۹۷ متوسط قیمت خرید و فروش یک متر مربع واحد مسکونی در شهر تهران به ۵۵.۳ میلیون ریال رسید که نسبت به ماه مشابه سال قبل ۲۹.۵ درصد افزایش نشان می دهد.

گزارش تکان دهنده بانک مرکزی از تورم ۳۰درصدی مسکن در تهران/معاملات از نصف کمتر شد

به گزارش تسنیم،  گزارش تحولات بازار مسکن شهر تهران در فروردین ماه سال 1397 برگرفته از آمارهای خام سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات کشور، توسط اداره بررسی ها و سیاست های اقتصادی بانک مرکزی تهیه و منتشر شد.

بر اساس این گزارش در فروردین ماه سال 1397، تعداد معاملات آپارتمان های مسکونی شهر تهران به 5 هزار واحد مسکونی رسید که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب 59 و 6.3 درصد کاهش نشان می دهد. حجم معاملات در فروردین ماه طبق روال هر ساله و تحت تاثیر تعطیلات نوروز در سطحی بسیار پایین تر از سایر ماه های سال رقم خورده و لذا کاهش تعداد معاملات ثبت شده در این ماه نسبت به ماه قبل، عمدتا ناشی از این موضوع است.

در ماه مورد گزارش، متوسط قیمت خرید و فروش یک متر مربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه های معاملات ملکی شهر تهران 55.3 میلیون ریال بود که نسبت به ماه مشابه سال قبل 29.5 درصد افزایش نشان می دهد. لازم به ذکر است، گزارش ذیل صرفا معطوف به بررسی تحولات بازار معاملات مسکن شهر تهران است.

1- حجم معاملات مسکن

بررسی توزیع تعداد واحدهای مسکونی معامله شده در شهر تهران به تفکیک عمر بنا در فروردین ماه سال 1397 حاکی از آن است که از مجموع 5046 واحد مسکونی معامله شده، واحدهای تا 5 سال ساخت با سهم 42.5 درصد بیشترین سهم را به خود اختصاص داده اند. سهم مذکور در مقایسه با فروردین ماه سال قبل 3.2 واحد درصد کاهش یافته و در مقابل به سهم واحدهای با قدمت 6 تا 10 سال و بیش از 15 سال افزوده شده است.

توزیع تعداد معاملات انجام شده بر حسب مناطق مختلف شهر تهران در فروردین ماه سال 1397 حاکی از آن است که از میان مناطق 22 گانه شهر تهران، منطقه 5 با سهم 13.5 درصدی از کل معاملات، بیشترین تعداد قراردادهای مبایعه نامه را به خود اختصاص داده است.

همچنین مناطق 2 و 4 هر کدام با سهم یکسان 8.4 درصدی در رتبه بعدی قرار گرفته اند. در مجموع 71.1 درصد از کل تعداد معاملات انجام شده در شهر تهران مربوط به 10 منطقه شهر (به ترتیب بیشترین فراوانی شامل مناطق 5، 2، 4، 10، 14، 8، 7، 15، 11 و 1) بوده و 12 منطقه باقی مانده 28.9 درصد از کل تعداد معاملات را به خود اختصاص داده اند.

2- تحولات قیمت مسکن

در فروردین ماه سال 1397، متوسط قیمت یک متر مربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه های معاملات ملکی شهر تهران 55.3 میلیون ریال بود که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب 2 درصد کاهش و 29.5 درصد افزایش نشان می دهد. بیشترین رشد متوسط قیمت در این ماه نسبت به ماه مشابه سال قبل به منطقه 5 (معادل 46.7 درصد)  و کمترین میزان رشد به منطقه 19 (معادل 4.0 درصد)  تعلق دارد.

در میان مناطق 22 گانه شهرداری تهران، بیشترین متوسط قیمت  یک متر مربع  زیربنای مسکونی معامله شده معادل 116.4 میلیون ریال به منطقه یک و کمترین آن با 26.4 میلیون ریال به منطقه 18 تعلق داشته است. ارقام مزبور نسبت به ماه مشابه سال قبل به ترتیب 43.9 و 33.9  درصد افزایش نشان می دهد.

3- تحولات اجاره بهای مسکن در فروردین ماه سال 1397 شاخص کرایه مسکن اجاری در شهر تهران و در کل مناطق شهری نسبت به ماه مشابه سال قبل به ترتیب 10.4 و 9.3 درصد رشد نشان می دهد. ماهیت قراردادهای اجاره مسکن که غالبا یکساله تنظیم می شود و نیز اثرپذیری شاخص اجاره بهای مسکن از سیاست های کنترل و مهار تورم، سبب تغییر متناسب اجاره بها با تحولات نرخ تورم در کشور شده است. خاطر نشان می دهد سهم هزینه مسکن (اجاره بهای مسکن اعم از شخصی و غیرشخصی) در محاسبات شاخص کل بهای کالاها و خدمات مصرفی معادل 33.1 درصد است.

4- جمع بندی

در فروردین ماه سال 1397 متوسط قیمت خرید و فروش یک متر مربع واحد مسکونی در شهر تهران به 55.3 میلیون ریال رسید که نسبت به ماه مشابه سال قبل 29.5 درصد افزایش نشان می دهد. تعداد معاملات انجام شده طی این ماه 5 هزار فقره بود که نسبت به فروردین ماه سال 1396 معادل 6.3 درصد کاهش دارد.

بررسی تحولات بازار اجاره بهای مسکن در فروردین ماه سال 1397 موید تغییر متناسب اجاره بها با نرخ تورم در این دوره است به طوری که شاخص کرایه مسکن اجاری در شهر تهران و در کل مناطق شهری نسبت به ماه مشابه سال قبل به ترتیب 10 و 1.3 درصد رشد نشان می دهد. 

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۱۸۳۷۹۰۸:۰۷:۴۵ ۱۳۹۷/۲/۷
فقط به خاطر اینکه می خواستن دلار رو به 4200 برسونن خدا ازشون نگذره بعد چندسال پسانداز برا خرید خونه رسیدیم به خونه اول
ناشناس۳۱۸۳۹۵۰۸:۳۳:۳۸ ۱۳۹۷/۲/۷
با ساعتی چهل طلاق و جوانان بیکار چه کسی می‌خواهد تقاضا مسکن ایجاد کند
شهرستان۳۱۸۴۱۷۰۸:۵۸:۰۲ ۱۳۹۷/۲/۷
اقا شهرستانها ها هم بدتره من تو یک شهر با جمعیت ۸۰ هزار نفر هستم امسال صاحب خانه پول پیش و کرایه دو برابر میخواد رفتن بقیه جاها هم دنبال خانه باز همینطور بود الان مجبور شدم برم پایین ترین نقطه شهر که دیگه میشه کمربندی بعد شهر تمام میشه تو رو خدا فکر مستاجر ها باشین انصاف نیست با حقوق ۸۰۰ تومن ۴۵۰ کرایه خانه بدیم
رسول۳۱۸۴۲۹۰۹:۱۵:۳۰ ۱۳۹۷/۲/۷
خونه ام را در شهرستان فروختم با پولش نمی توانم یک خونه در تهران رهن و اجاره کنم.
ناشناس۳۱۸۴۵۴۰۹:۵۱:۴۹ ۱۳۹۷/۲/۷
کمرمان شکست صابخونه ۱۲۰۰۰۰۰ تومان کشیده رو اجاره آخه از کجا بیارم؟ همه جا گرون شده
ناشناس۳۱۸۵۰۰۱۰:۳۹:۲۳ ۱۳۹۷/۲/۷
بازاری که هیچ ارتباطی با دلار نداره اما با بالا رفتن دلار قیمتش نجومی بالا میره باید هم با کمبود مشتری روبرو بشه متاسفانه نهاد نظارتی وجود نداره هر کی تو هر صنفی میتونه صبح بلند بشه و قیمتها را تغییر بده
ناشناس۳۱۸۵۴۸۱۱:۱۱:۱۹ ۱۳۹۷/۲/۷
 با این قیمت های نجومی،خریداران  واقعی که کارمندان و کارگران و زوج های جوان هستند،توان خرید ندارند و به هیچ وجه مسکن از رکود خارج نخواهد شد. باید بین قیمت ملک و پس انداز اقشار متوسط و ضعیف یک تطابق منطقی وجود داشته باشد که به هیچ وجه اینگونه نیست و فاصله ای بسیار زیاد و فاحش بین این دو آیتم وجود دارد.تنها راه خروج مسکن از رکود،ارائه وام مسکن کم بهره توسط بانک مسکن و حتی سایر بانکها است به طوریکه این وام سه ویژگی را دارا باشد: الف.بیش از هشتاد درصد ارزش ملک را شامل شود. ب.اقساط آن در حد و توان درآمدی قشر متوسط و ضعیف جامعه باشد. ج.سود وام بیش از ۴ درصد نباشد و حالت قرض الحسنه داشته باشد. خارج از این حالت ها،مسکن حتی ده سال دیگر هم از رکود خارج نخواهد شد و این رکود عاقبت قیمت های نجومی و بی منطق است.
ناشناس۳۱۸۵۵۵۱۱:۲۲:۵۸ ۱۳۹۷/۲/۷
باید ۵۰ درصد قیمت بیاد پایین. کمپین نخریدن مسکن گران باید راه انداخت و دولت مالیات خانه های خالی و دوم و سوم رو زودتر اجرا کنه.
ناشناس۳۱۸۶۲۹۱۲:۲۵:۴۱ ۱۳۹۷/۲/۷
اقای رییس جمهور مسکن گران است اجاره خانه گران است بجای شعار و حرف برای رفاه و اسایش همه مردم قدم بردارید ممنون میشویم
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  5. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  6. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  7. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  8. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  9. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  10. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  11. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  12. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  13. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  14. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  15. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  16. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  17. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  18. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  19. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  20. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  21. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  22. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  23. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  24. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  25. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

آخرین عناوین