راهکارهای مکمل برای موفقیت سیاست جدید ارزی

سیدامیر سیاح،   3970206025 ۸ نظر، ۰ در صف انتشار و ۷ تکراری یا غیرقابل انتشار

سیاست‌های جدید ارزی که از بیستم فروردین‌ماه به اجرا در آمده، هرچند ظاهراً از روی ناچاری و استیصال اتخاذ شده اما می‌تواند مایه دلگرمی باشد که بالاخره دولت آقای روحانی به توصیه‌های خارج از دایره بسته مشاورانش هم گوش کرده است.

راهکارهای مکمل برای موفقیت سیاست جدید ارزی

همیشه اقتصاددانان دلسوز به دولت می‌گفتند در شرایط تحریم و فشارهای ارزی، برای مدیریت بازار ارز به‌جای افزایش عرضه، تقاضای اضافی را مهار کنید، مثلاً با محدود کردن واردات غیر ضروری یا سفرهای تفریحی به خارج. این توصیه البته با رویکرد افراطی حاکم بر تیم اقتصادی دولت که در پایبندی به آموزه‌های لیبرالیسم، حتی از آمریکا هم جلو زده‌اند، قابل قبول نبود به همین دلیل برای مهار بازار، سال‌ها به‌جای مهار تقاضا، سیاست افزایش عرضه را به‌کار گرفته بودند و اشتباه فاحش دولت قبل در به صف کردن مردم جلوی بانک‌ها و صرافی‌ها را تکرار کردند. کاری که مسوولان فعلی دولت بارها آن را اوج بی‌تدبیری در دولت اسبق می‌دانستند.

هر چند دولت برای مهار تقاضا در بازار ارز دیر اقدام کرد ولی همین که بعد از مدت‌ها بی‌تفاوتی و تناقض‌گویی، بالاخره با دخالت در بازار ارز، از سقوط بیشتر ارزش پول ملی جلوگیری کرد، جای حمایت دارد. فراموش نشود بازار ارز نیاز به ثبات دارد و در کنار سیاست فعلی مهار تقاضا، سیاست‌های مکملی هم لازم است که بازار دچار آشفتگی و رانت‌های ناشی از دونرخی نشود.

در واقع، این‌که دولت با تدبیر، سیاست اشتباه افزایش عرضه را کنار گذاشته یا از روی جبر، مهم نیست، الان مهم این است که برای موفقیت سیاست فعلی، دولت در ادامه باید اقدامات مهمی انجام دهد و در صورت تعلل مجدد، شکست سخت‌تری پیش رو خواهد داشت. اهم این اقدامات مکمل برای سیاست‌های ارزی فعلی عبارتند از:

 *تعریف سازوکار اصابت ارز 4200‌تومانی به نیازهای واقعی و ضروری. این سازوکار باید هوشمند، منعطف، سیستماتیک و بدون قضاوت و تصمیم انسانی (امضای طلایی) و تحت شفافیت 100درصدی باشد تا رانت و سوءاستفاده که پاشنه‌آشیل این‌جور کنترل بازار است، به حداقل برسد.

* تصویب و اجرای مالیات بر عایدی سرمایه (CGT) تا دولت هرگونه معامله برای بورس بازی را با مالیات سنگین از بازار بیرون کند و دیگر خرید ارز، طلا، خودرو، مسکن و... به قصد پس‌انداز برای هیچ‌کس مقرون‌به‌صرفه نباشد. البته این مهم مستلزم کوتاه آمدن آقای روحانی از رویکرد اشتباه پنج‌سال گذشته و سرک‌کشیدن دولت به حساب‌های همه شهروندان است تا پایانی باشد بر دوران فرارهای مالیاتی و پولشویی‌های گسترده.

*تغییر نقشه ارزی کشور تا عرضه حواله در بازار ارز، به یک کشور و یک مسیر وابسته نباشد. نباید فراموش کرد وابستگی بازار ارز ایران به مسیر دبی که کشورش علاوه‌بر ادعای ارضی نسبت به خاک ایران، در سال‌های اخیر در حالت مخاصمه بی‌سابقه‌ای با جمهوری اسلامی قرار دارد، غفلت و بی‌تدبیری بوده است و مسوولان تیم اقتصادی دولت باید در برابر این تعلل سوال‌برانگیز پاسخگو باشند. 

*ادامه مهار تقاضای ارز با ضوابطی سختگیرانه و بدون تعارف. این جای تعجب است که در شرایط تحریم و جنگ روانی بی‌سابقه دشمنان این آب‌و‌خاک، سفرهای کاری بیهوده مسوولان و سفرهای تفریحی خانواده‌های مرفه و متوسط به خارج همچنان جریان دارد و در نوروز امسال، صدها هزار ایرانی فقط به ترکیه سفر کرده‌اند!

این جای تعجب است که در شرایطی که شهرک‌های صنعتی به قبرستان سوله‌های متروک و خانه ارواح تبدیل شده‌اند و نرخ بیکاری جوانان به 30درصد رسیده، بازارهای ما پر از کالاهای خارجی‌است.دولت اگر می‌خواهد در سیاست ارزی جدید موفق شود، باید این وضع را از اساس تغییر دهد و بپذیرد در جنگ اقتصادی قرار داریم و باید با صرفه‌جویی در مصارف ارزی، ارز محدودمان را در سازوکاری کاملاً شفاف، صرف نیازهای اولویت‌دار کشور کند.

اجرای این چهار توصیه البته سخت است و با مخالفت رانت‌خوارانی روبه‌رو شده که سال‌هاست از ولنگاری ارزی منتفع بوده‌اند. اجرای سیاست‌های مکمل برای راهی که دولت از بیستم فروردین شروع کرده سخت و پرهزینه است ولی نه به سختی و پرهزینگی شکست راهی که آغاز کرده.

منبع: صبح نو

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۱۷۳۶۲۰۸:۵۳:۲۰ ۱۳۹۷/۲/۶
دوستان عزیز خبر ندارید. در تمام طول این خیابان تورنتو که متاسفانه این جنایت علیه مردم عادی و اغلب کره ای و چینی و ایرانی انجام شد دهها صرافی ایرانی مشغول کار هستند و بیشتر تعجب خواهید کرد که به راحتی می توانید با عابر بانک ایرانی خود به این صرافیها مراجعه کنید و ریال را کارت به کارت کنید و دلار کانادا و امریکا را تحویل بگیرید. یعنی باباها در ایران حسابها و عابر بانکهای ژنهای برتر خود را در ایران با ریال پر می کنند و انها هر زمان نیاز داشتند به راحتی با عابر بانک خود در تورنتو هر اندازه دلار بخواهند خرید می کنند. تازه این فقط تورنتو است. ببینید در دهها شهری که از برکت دلار ارزان ایران در این سالها در سرتاسر نقاط جهان دهها صرافی ایرانی برای این نسل جدید سرمایه دار و مهاجر باز شده چه خبر است. ولا باز هم معجزه است که دلار روی 5000 تومان باقی مانده. ما که اینجا هستیم می بینیم چه خبر است. اقازاده های ایرانی و ژنهای برتر در خارج از ایران تنه به تنه اقا زاده های عرب و چینی می زنند و اصلا هم کم نمی اورند چون به هر حال ژن برتر ایران هستند و می توانند!
ناشناس۳۱۷۵۶۶۱۱:۵۸:۰۶ ۱۳۹۷/۲/۶
لطفا شما که اونجا تشریف دارین بگین ژن برترتون رو از کی به دست آوردین و آیا هر کی اونجاست مثل شما دارای ژن برتره یا مردم عادی و دانشجویان هم هستند
ناشناس۳۱۷۳۹۴۰۹:۲۷:۰۸ ۱۳۹۷/۲/۶
هر دولتی امد همین حرفها و ادعا را داشت اما چه کرد و چه شد تا کی گلوی ملت را میفشارید کمی هم به خود نگاه کنید
ناشناس۳۱۷۴۰۴۰۹:۳۴:۵۹ ۱۳۹۷/۲/۶
دولت محترم: آنچه در سیاست ارزی جدید مغفول مانده است . نیاز متقابل ایرانیان به تبادل ارزی مورد تقاضای از نیاز روزمره در داخل برای نیاز خویشاون خویش به ریال و تقاضای از داخل به خارج برای نیاز روز مره فرزندان حویش و یا خویشاوندان درجه اولشان که بطور قانونی در خارج کشور هستند , است . حد اگثر ماهانه این نیاز چه در انتقال از داخل به خارج و چه در انتقال از خارج به داخل کشور برای هر فرد داخل این مجموعه دو هزار دلار هم نمی شود.. که کاملا هم قابل رد یابی و کنترل از طریق سیستم بانکی و بواسطه صرافیهای مجاز است. ولکن بعلت عدم پیش بینی ان و توقف فعالیت صرافی ها عملا نیاز واقعی و مشروع و قانونی این گروه که میتوان مصرف گروه هموطنان خرد برای گذران زندگی جاری انان است و هیچ ربطی به رانت و مافیای ارزی و امثالهم نداردکاملا نا دیده انگاشته شده است . انتظار دارد دولتی که شعارش تدبیر و ایجاد امید است با رسیدگی سریع به موضوع و تشخیص اصالت آن راه فوری در ارامش برای تسهیل تبادلات مورد نیاز روزمره و ابرومند ماهیانه این کروه از هموطنان در داخل و خارح کشور مفتوح سازد
جمشيد۳۱۷۴۱۰۰۹:۴۲:۱۱ ۱۳۹۷/۲/۶
بستن بازار و به قول نویسنده صرفه جویی ارزی در جنگ اقتصادی،مساوی است با عدم اطمینان سرمایه گزار در همان صنعت متروک کشور. هیچ سرمایه گزاری چه داخلی و چه خارجی که اختیار تحرک نقدینگی خود را نداشته باشد به چه امیدی می خواهد در این کشور کار کند.
ناشناس۳۱۷۵۳۷۱۱:۳۷:۱۵ ۱۳۹۷/۲/۶
مسافرت نرید . نون نخورید . تفریح نکنید . مسافرت نرید . ماشین به غیر از پراید سوار نشید . ماشین خارجی لوکس است . سوار نشید .شمارا چه به استفاده جنس خوب ومرغوب . شما لیاقتتون همون پراید لگن و ۴۰۵ وسمند است که حتی تو زیمباوه هم استفاده نمیشه . ........................حالا فکر کنم نظر کلی نویسنده این بوده
شیرازی۳۱۸۰۸۷۲۰:۴۰:۵۴ ۱۳۹۷/۲/۶
عدم توجه دولت به مسئله ارزش پول ملی مساوی است با خیانت در امانت دولت از حق مشروع مردم.
ناشناس۳۱۸۳۵۴۰۵:۴۳:۱۶ ۱۳۹۷/۲/۷
اقتصاد علم است، بازار تابع عرضه و تقاضا است. سیستم بانکی ایران باید به سیستم بین المللی متصل باشد تا هرکس بتواند پول را از طریق شبکه بانکی نه صرافی به خارج کشور واریز یا از حارج به داخل وارد کند. این سه نکته را رعایت کنیم، بگیر و ببند و .... نمی خواهد
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

  4. این صدای اقتدار ایران است ...

  5. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  6. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  7. وحدت ملی با وعده صادق

  8. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  9. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  10. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  11. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

  12. کمی دیر نیست؟

  13. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  14. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  15. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  16. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  17. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  18. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  19. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  20. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  21. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  22. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  23. تصاویری از نمازجمعه تهران به امامت حجت‌الاسلام کاظم صدیقی | کدام چهره‌های سیاسی و نظامی به نمازجمعه رفتند؟

  24. اسراییل چه باید بکند؟ 

  25. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    آخرین عناوین