گشت ارشاد و چند نکته

حمید مقیمی، گروه تعاملی الف،   3970203018 ۲۴ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۹ تکراری یا غیرقابل انتشار
گشت ارشاد و چند نکته

انتشار تصاویر برخورد اخیر یکی از اعضای نیروی انتظامی با یک دختر بدحجاب، واکنش های مختلفی را در شبکه های اجتماعی و بین مسئولان در پی داشته است. این مطلب بهانه ای شد برای بیان و بررسی چند نکته در این زمینه:

اول: هدف از برقراری این گشت ها پاک کردن معابر عمومی از مظاهر خلاف شئونات دینی و ممانعت از بروز آنها بوده است که البته بیشترین یا ملموس ترین برخوردها در مورد بدحجابی مشاهده می شود. مساله مهم اینجاست که آیا هرگز تصمیم سازان و سیاست ورزان این موضوع از دانشگاه ها و مراکز پژوهشی چه برای شروع و چگونگی اجرای طرح و چه برای ادامه و بهبود آن کمک گرفته اند یا خیر؟ معمولا در این موارد جمله همیشگی "تقاضای زیاد مردم"، "تماس های مکرر" و ... استفاده شده ولی شاهد آن نبودیم که از جامعه شناسان و روانشاسان نظر خواهی شده و تقاضای مردم در قالب یک جامعه آماری و بر مبنای اصول شناخته شده علمی مشخص شده باشد.

بدیهی است که یک پایش و رصد علمی ودقیق لازم است تا نتایج مورد به دست بیاید چرا که مساله فرهنگ و کار در جامعه موضوعاتی دستوری و از بالا به پایین نیست که بتوان صرفا با قوه قهریه آن را حل کرد، ضمن این که بافت شهری و روستایی و خود شهرها هم با یکدیگر تفاوت داشته و نمی توان یک تصمیم را به صورت سراسری و مشابه در همه جا اجرا نمود.

دوم: موضوع برخورد با جوانان از حساسیت ویژه ای برخودار بوده و کسانی که نسبت به آن اقدام می کنند لذا ترجیح آن است که نیروهای انتظامی وظیفه ذاتی خود یعنی برخورد با سارقان، متعرضان به جان و ناموس مردم و اشرار را برعهده داشته و در اینجا از افرادی دارای فن بیان مناسب، آموزش دیده، ملبس به لباس عادی و آشنا با اصول روانشناسی استفاده کرده و در پشت سر و در صورت نیاز ضروری، از نیروی انتظامی برای برخورد با متجریان کمک گرفت. همانطور که در یک مسابقه فوتبال، آموزش و هدایت توسط مربیان با تجربه و داوری به عهده اشخاص متخصص در امر فوتبال گذاشته شده ولی در صورت درگیری فیزیکی و آشوب، از نیروهای انتظامی کمک گرفته می شود.

سوم: در این برخوردها تعریف و چارچوب مشخصی دیده نمی شود. ماموران دقیقا باید از چه مراحلی عبور کنند تا در نهایت به برخورد فیزیکی یا دستگیری احتمالی برسد یا حقوق شهروندی کسی که برای امر بدحجابی متوقف می شود کجاست؟ مثلا تعریف مانتوی کوتاه چیست؟ بد حجابی تا چه حدی موجب تذکر، تا چه میزانی ثبت مشخصات و چه زمانی منجر به جلب می شود؟ اگر هر دو طرف به صورت مشخص بدانند که حقوق و عواقب اقدام آنها چیست، ابهامات کمتر شده و زمینه برای برخوردهای سلیقه ای از بین خواهد رفت.

چهارم: نیروی انتظامی یا کلا هر نهاد و سازمان و موسسه ای وقتی می تواند با اقتدار عمل کند که خود اولین شاکی افراد متخلف باشد. گاهی دیده می شود که برخی افراد از نگرانی آن که مبادا برای مثال اقتدار نیروی انتظامی خدشه دار شود، از بیان نقایص و تخلفات احتمالی پرهیز می کنند در حالی که این کار دقیقا ابزار مخالفان ماست که می خواهند اشتباه یا جرم یک نفر را به پای همه نیرو بنویسند یا کسانی که یک مشکل شهری و سوء مدیریت را می خواهند بهانه نقص در کلیت نظام معرفی کنند. از این رو نیروی انتظامی یا هر نهاد و اداره و سازمانی که فرد متخلفی در آن پیدا می شود باید با معرفی و برکناری سریع شخص خاطی دامن همه افراد شریفی که زحمت می کشند را از خطاهای موردی دیگران پاک کند.

دیدگاه کاربران

ایرانی۳۱۳۷۹۱۰۸:۴۱:۳۱ ۱۳۹۷/۲/۳
با سلام نیروی انتظامی صلاحیت ورود به این حوزه را ندارد.در طول 40 سال اخیر، همواره نیروی انتظامی و مساله گشت ارشاد با مخالف بخش اکثریت مردم و حتی رئیس جمهور منتخب همراه بوده و کارآیی لازمه را نداشته است و باعث انشقاق بین مردم و حاکمیت شده است. دوران برخوردهای سلبی گذشته و باید این مساله در اختیار نهادهای فرهنگی قرار گیرد و نیروی انتظامی به کارهای اصلی خود بپردازد.
رضا۳۱۴۰۱۰۱۲:۰۰:۴۰ ۱۳۹۷/۲/۳
سوال من اینه که میشه لطفا شما -وظایف اصلی نیروی انتظامی - رو بفرمایید چی هستش؟ من با برخوردهای چکشی و به قول شما سلبی مخالفم ولی اینکه از قول اکثریت مردم حرفی رو بزنیم اونم بدون پشتوانه،بنظرم کار خوبی نیست.حقیقت اینه که ناجا و کارکنان زحمتکش اون، شدن گوشت قربونی.فقط از اول سال 97 تا الان حدود 10 شهید داده.از اشرار مرزی بگیر تا داعشی های وطنی(به اصطلاح دراویش).هنرمندان یا به قول خودشون سلبریتی ها هم که برای مرگ یه گربه شمع روشن می کنن این جور مواقع که یه هموطنشون در کسوت پلیس با اتوبوس زیر گرفته میشه روزه سکوت می گیرن.به خدا دارید جفا می کنید در حق این بنده خدا ها.شما طاقت یه شب ناامنی رو ندارید.اگر برخورد با اراذل و اوباش و سایر موارد نباشه امنیت هم نیست.یه کم منصف باشید و از قول همه حرف نزنید.
ناشناس۳۱۳۷۹۳۰۸:۴۳:۳۷ ۱۳۹۷/۲/۳
طیف تندرو اصلاح طلب ، با اهداف سیاسی و برای منجی نشان دادن خود و هیولاسازی از رقیب ، با کمک رسانه های حامی اصلاح طلبان مثل ... موضوع اجتماعی را سیاسی میکنند و موجبات گسست اجتماعی رو فراهم می کنند.. با ژست دلسوزی ، از هنجارشکنی حمایت می کنند تا هم حمایت غرب را داشته باشند و هم در انتخابات ها برای ژن خوباشون و حقوق های نجومی و .. ارای سیاه را جمع کنند...
ناشناس۳۱۴۸۲۳۲۳:۵۰:۳۴ ۱۳۹۷/۲/۳
اقا اصلاح طلب چگونه تندرو می شود ؟نکنه ایینه در دست گرفتید و اتهام را به خود منتقدر بر می گردانید ؟
ناشناس۳۱۳۸۰۱۰۸:۵۱:۵۲ ۱۳۹۷/۲/۳
بهتر است یک نگاهی هم به بودجه پرداختی دولت در یک ماهه فروردین که منتشر شده بیندازیم تا ببینم آیا این همه دستگاه های فرهنگی که بودجه های کلان میگیرند آیا کارایی هم دارند ؟؟؟؟؟ به الله قسم که ما یک ریال آن هم راضی نیستیم .
میلاد حمیدی۳۱۳۸۰۹۰۸:۵۷:۴۱ ۱۳۹۷/۲/۳
برای سایر مجرمان هم بهتر است همین طور عمل شود و اصلا پلیس تعطیل کند یک عده روانشناس و اهل فن بیان و بگن. مجرمان هم میگن چشم و همه چی درست میشه. د خوب عزیز من اون اگر با زبون درست میشد که وقتی پلیس بهش تذکر میداد با پلیس مجادله نمی کرد. اینها پر رو و شرطی شدن و به خودشون حق میدن به مامور توهین کنن. کجای دنیا اینجوره که کسی جرات کنه از دستور مامور قانون ولو اینکه زور باشه تمکین نکنه چه برسه که توهین کنه. باید برای توهین به مامور قانون مجازات های سختی در نظر گرفته بشه و مردم باید یاد بگیرن تذکر مامور قانون واجبه. خوبه دوربین مخفی هایی رو ببینید که پلیس در کشورهای اروپایی هر دستوری میده همه تبعیت میکنن. همین طور که در راهنمایی و رانندگی میگن ارجحیت با دستور افسر هست در مسایل اجتماعی هم باید تذکر پلیس جدی گرفته بشه. او هم مامور هست و همه میدونیم که بخاطر تحریک ماهواره ها و یک عده آدم بی قید در جامعه جامعه داره به سمت بدی میره و اگر برخی یاد بگیرن که میشه با مامور درگیر شد و تازه یک عده ای هم ازت دفاع کنن اونوقت دیگه امنیت از بین میره و سنگ روی سنگ بند نمیشه. پلیس با خاطی ها از قانون هیچ شوخی و مماشاتی نداره و این رسالت پلیس هست و غیر از این باشه باید بازخواست بشه...
محمد۳۱۴۳۷۳۱۶:۱۴:۰۷ ۱۳۹۷/۲/۳
احسنت
ناشناس۳۱۴۸۹۷۰۳:۴۶:۳۵ ۱۳۹۷/۲/۴
دوست گرامی هر چیزی حد وسطی داره، به این شکل هم که شما می فرمایید نیروی انتظامی در مدارس، دانشگاهها، ورزشگاهها و کلا هر جایی که تجمع بیش از سه نفر هست باید حضور داشته باشد.
ناشناس۳۱۵۶۳۸۱۷:۲۴:۴۴ ۱۳۹۷/۲/۴
لطفا شما اول جرم و مجرم رو تعریف کن و درجه بندی کن ، قوانین شهروندی رو هم مطالعه کن. اونوقت اگه روشن شدی که هیچ. اگه نشدی دوباره با یه وکیل صحبت کن. اگه روشن شدی که هیچ اگه نه... !
ناشناس۳۱۳۸۲۶۰۹:۰۸:۵۹ ۱۳۹۷/۲/۳
اگر روزی کسی توانست مظاهر خلاف شئونات دینی را در چارچوب استاندارد و قانونی تبیین کند قطعا گشت ارشاد هم موفق خواهد بود! .. چیزی که این چنین سلیقه ای باشد فقط باعث مشکل برای مجریان ان یعنی نیروی انتظامی و فاصله بین مردم و مجریان ان خواهد شد.
ناشناس۳۱۳۸۳۲۰۹:۱۲:۰۹ ۱۳۹۷/۲/۳
به شدت با هرگونه اقدام عملی و تحریک مردم مخالف هستم و یقین داریم این قبیل کارها فقط نتیجه عکس میدهد . امر به معروف فقط باید با زبان خوش و کلامی باشد و لاغیر . دستگیری و بردن مال دزدها و قاتل ها و اختلاسگرهاست...
موسوی۳۱۶۱۴۰۰۷:۰۲:۰۷ ۱۳۹۷/۲/۵
یه سوال. کسی که وسط خیابون روسری اش رو در میاره میزنه سر چوب و به ریش قانون میخنده و به تذکر پلیس هم توجه نمیکنه رو دقیقا باید چکار کرد؟ آیا راهی جز بازداشت برای پلیس میذاره؟
ناشناس۳۱۳۸۳۳۰۹:۱۴:۲۹ ۱۳۹۷/۲/۳
این همه کودک و زن گرفتار متجاوزان شده و یا برای همیشه دچار ناراحتی روانی می شوند یا کشته شده اند گشت امنیت زنا و کودکان داریم؟ این همه اختلاس و رانت خواری،..تا بحال اقدامی کرده ...
ناشناس۳۱۳۸۳۴۰۹:۱۴:۴۷ ۱۳۹۷/۲/۳
تقاضای زیاد مردم؟بعید میدونم مردم یه همچین تقاضایی داشته باشن.
ناشناس۳۱۳۸۹۶۱۰:۰۷:۴۹ ۱۳۹۷/۲/۳
گشت ارشاد نه کشت اجبار
ناشناس۳۱۳۹۰۳۱۰:۱۷:۰۲ ۱۳۹۷/۲/۳
میشه اولویت بندی کنید؟ اول چاقو کش ها رو از سطح خیابان جمع کنید. بعد دزدها رو بگیرید. اگه دیگه... البته می بخشید تو کار شما دخالت می کنم
محمد۳۱۳۹۱۴۱۰:۲۵:۳۳ ۱۳۹۷/۲/۳
برخورد پلیسی با یک مسئله فرهنگی هرگز جواب نداره مراکز زیادی بودجه های کلانی را از دولت برای فرهنگ سازی می گیرند. صدا و سیما بودجه کلان کشور را می بلعد اینها هستند که باید جوابگو باشند. همچنین باید نظر اکثریت مردم نیز لحاظ کرد. ترغیب و تشویق جوانان به پوشش اسلامی در حد متعارف نه آنکه کسی بیاید و بگوید پای شوهرتان را بشویید، بسیار تاثیرگذار تر از حمله و دستگیری دختری است که حجابش را رعایت نکرده
علی۳۱۳۹۲۲۱۰:۳۴:۱۰ ۱۳۹۷/۲/۳
دخالت در این امور نتیجه عکس دارد ..
ناشناس۳۱۳۹۳۲۱۰:۴۶:۴۶ ۱۳۹۷/۲/۳
بد حجابی امروز ناشی از عملکرد بد و خرد کننده ی دیروز با مردم است زمانی موهای دخترانی که کمی از زیر مقنعه بیرون زده بود را با فندک میسوزاندند و متاسفانه من هم با سن کم چندین بار شاهد چنین صحنه هایی بوده ام اما نتیجه اش به جز نافرمانی مدنی چه بوده ؟؟؟؟
صمصام۳۱۳۹۵۶۱۱:۱۲:۲۶ ۱۳۹۷/۲/۳
به نظر من دلیل مخالفت و واکنش افراد بی حجاب و بد حجاب به امر و دستور مامورین گشت ارشاد را باید در موضوعات مختلفی حتی بی ارتباط با پوشش جستجو کرد من هرگز موافق بی حجابی وحتی بد حجابی نیستم اما شاید کسانی با نظر من مخالف باشند من فکر میکنم مسئله کشف حجاب در کشور ما در طول 40 سال گذشته هنوز به دقت ریشه یابی نشده است همه میدانیم که کسانی که به لحاظ نوع پوششان به عنوان بد حجاب وبی حجاب در جامعه شناخته میشوند قطعا معتقد به میزانی از پوشش هستند و حجاب را رعایت میکنند پس قلبا" حجاب را قبول دارند این افراد وقتی با بازخواست و توضیح ماموران ارشاد به دلیل بد حجابیشان مواجه میشوند این را نوعی توهین به خود تلقی میکنند و طبیعی است که همه ما در مقابل اهانت دیگران به خودمان واکنش تندی نشان میدهیم وقتی در خیابان راه میروید و می بینید اکثریت مردم اطرافتان واکنشی (چه مثبت و چه منفی ) به نوع پوششتان ندارند خب موضوع را طبیعی میدانید یعنی فکر میکنید مزاحم کسی نیستید (که برداشت همه مردم این است ) اما وقتی میبینید تنها یک یا چند نفر (ماموران ارشاد )هستند که جلوی همه ملت به شما بابت بی حجابی تان امر ونهی میکنند قطعا برآشفته میشوید در مقام مقایسه تصور کنید : مثلا یک روحانی در خیابان در حال راه رفتن باشد و فردی یا افرادی به عمامه یا لباس ایشان اعتراض کنند نتیجه چه خواهد بود ؟؟؟اکثریت مردم اینگونه فکر میکنند ...در واقع لباس یک روحانی به خودی خود محل اشکال نیست اما مردم وقتی با مشاهده وضعیت کشور مسئولان میدانند نتیجه معلوم است .... در کشور ما به لحاظ شرایط بد اقتصادی و وجود فضای عصبی واحساس ناامیدی از اوضاع کشور آستانه تحمل مردم به صفر رسیده و مردم برای هرنوع برخورد و واکنش عصبی منتظر یک جرقه بسیار کوچک اند ! و معتقدم یکی از دلایل مهم رفتار افراد بی حجاب نوعی لج به قوانین و رفتار اجتماعی کشور و اعلام نارضایتی از وضع موجود باشد مثلا طرفداران یک تیم فوتبال با مشاهده باخت تیمشان و بازی بد بازیکنان تیم اقدام به دادن دشنام و انجام رفتارهای اعتراض میکنند .در حالیکه همه میدانیم نباید به دلیل باخت تیم به انجام حرکات و رفتارهای ناهنجار اقدام کرد
ناشناس۳۱۴۰۷۳۱۲:۴۷:۱۳ ۱۳۹۷/۲/۳
فعلا که ظاهرا تموم این ماجرا کاملا برنامه ریزی شده بوده.
ناشناس۳۱۴۶۳۹۲۰:۴۲:۵۹ ۱۳۹۷/۲/۳
اول یک رفراندوم بذارید ببینید مردم با حجاب اجباری موافق هستند یا نه، اگر نتیجه رفراندوم شد حجاب اجباری، اصلا هر بد حجابی رو دیدید بگیرید فلک کنید. مردم هم چیزی نمیگن.
ناشناس۳۱۵۳۵۷۱۳:۴۵:۰۰ ۱۳۹۷/۲/۴
به قول یکی از جامعه شناسان شما از بین هزاران جامعه شناس و روان شناس نظرخواهی کنید اگر تنها صد نفر از آنها این اقدامات قهرآمیز را تایید کرد ما دیگر هیچ ایرادی از شما نخواهیم گرفت. حتی افراد با هوش متوسط هم متوجه ایرادات و عواقب سوء این قبیل برخوردها می شوند. منتهی من نمی دانم تصمیم گیران این حوزه چرا چشم های خود را بسته اند و خود را به ندیدن زده اند؟!
موسوی۳۱۶۱۴۱۰۷:۰۷:۵۰ ۱۳۹۷/۲/۵
در پاسخ به ۳۱۳۹۳۲. چرا بیخود با گنده گویی در حق نظام ظلم میکنید. واقعا چند درصد زنانی که موی سرشون بیرون بود رو موهاشون رو با فندک سوزانده اند؟ اگر هم این اتفاقات در ۳۰ سال پیش افتاد کار مدعیان آزادی امروز نظیر اکبر گنجی و امثالهم هست. رئیس جمهور مدعی امروز کسی است که خودش حجاب در ارتش رو اجباری کرده.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

آخرین عناوین