متن طرح تعیین ضوابط تعرفه واردات خودروها

گروه اقتصادی الف،   3970202079 ۳ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

نمایندگان مجلس طرحی را تدوین کردند که در صورت تصویب نهایی آن، تعرفه واردات خودرو تا ۲۰ درصد کاهش می یابد.

متن طرح تعیین ضوابط تعرفه واردات خودروها

به گزارش مهر در جلسه علنی روز یکشنبه مجلس شورای اسلامی، بررسی دو فوریت طرح تعیین ضوابط حقوق ورودی خودروهای سواری وارداتی و ساماندهی بازار خودرو که به گفته بهرام پارسایی نماینده مردم شیراز به امضای ۲۱۴ نفر از نمایندگان رسیده بود، در دستور کار صحن علنی مجلس قرار گرفت و دو فوریت آن تصویب شد.

متن کامل طرح را در زیر می خوانید: 

ماده واحده- به منظور ساماندهی واردات خودرو و تعیین حقوق ورودی موثر با هدف دستیابی به افزایش رقابت پذیری و کیفیت خودروهای تولید داخل، افزایش استانداردهای ایمنی و زیست محیطی، کاهش آلایندگی، کاهش مصرف سوخت و مدیریت بر واردات و بازار خودرو، دولت مکلف است حقوق ورودی خودروهای سواری را بر اساس حجم موتور، میزان مصرف سوخت و میزان آلایندگی به صورت پلکانی و هدفمند تا سقف حقوق ورودی ۵۵ درصد ظرف مدت سه ماه پس از ابلاغ این قانون تعیین نماید.

تبصره ۱- وزارت صنعت، معدن و تجارت مکلف است به منظور افزایش رقابت پذیری خودروهای تولید داخل به گونه ای برنامه ریزی کند که حقوق ورودی خودروهای سواری از سال ۱۳۹۷ به صورت تدریجی و با میانگین سالانه ۵ درصد تا ۱۰ درصد کاهش یابد تا در سال پایانی سند چشم انداز بیست ساله (۱۴۰۴ هجری شمسی) میزان حقوق ورودی خودروهای سواری حداکثر به ۲۰ درصد برسد.

تبصره ۲- خودروهای سواری تمام برقی ( fully hybrid) مشمول سود بازرگانی خواهد بود و وضع هر گونه حقوق ورودی بر این خودروها ممنوع است.

تبصره ۳- جمع سایر عوارض خودروهای وارداتی نباید بیشتر از ۵۰ درصد تعرفه واردات قید شده ماده واحده باشد.

تبصره۴- واردات خودرو توسط اشخاص حقیقی و حقوقی غیر از نمایندگی رسمی با رعایت ماده ۵ قانون هوای پاک مصوب ۱۳۹۶.۵.۱۱ و ارائه خدمات پس از فروش واردکننده با نمایندگی رسمی بر اساس ضوابط تعیین شده توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت مجاز است.

تبصره ۵- وزارت صنعت، معدن و تجارت مکلف است جهت مشارکت فعال و موثر نمایندگان اتاق ها، انجمن ها و تشکل های تخصصی کارگری و کارفرمایی ذی ربط در کمیسیون ماده ۱ و کارگروه های آن بسترهای لام را مهیا سازد.

تبصره ۶- هرگونه تعیین حقوق ورودی خودروهای سواری فقط بر اساس این ضابطه صورت می گیرد.

تبصره ۷- وزارت صنعت، معدن و تجارت مکلف است بستر لازم برای ورود فناوری های جدید و مستقل تولید خودرو با همکاری شرکت های معتبر خودروسازی جهان و یا به صورت سرمایه گذاری مشترک با شرکت های فعال موجود فراهم سازد. آیین نامه اجرایی این تبصره ظرف مدت سه ماه پس از ابلاغ این قانون با همکاری اتاق ها، تشکل ها و انجمن های تخصصی ذیربط تهیه و به تصویب هیات وزیران برسد.

تبصره ۸- سازمان ملی استاندارد مکلف است در اجرای استانداردهای حداقلی ۸۵ گانه تولید خودرو در سال ۹۷ به گونه ای برنامه ریزی کند که از تولید خودروهای خارج از استانداردهای مذکور تا پایان سال جلوگیری کند. ارتقای این استانداردها باید سالانه توسط سازمان ملی استاندارد تعیین و به هنگام سازی شود. همچنین شماره گذاری خودروها توسط نیروی انتظامی منوط به تاییدیه سازمان ملی استاندارد است.

تبصره ۹- درآمد ناشی از این قانون به تولید داخلی و ایجاد اشتغال اختصاص می یابد.

تبصره ۱۰- پلیس هنگام ترسیم و تهیه گزارش تصادفات و نیز کارشناسان موظفند میزان عیب و نقص خودرو در ایجاد تصادف و عامل حادثه را ذکر نمایند. شرکت سازنده به میزان دخالت نقص خودرو در علت وقوع تصادف و نقش ایمنی خودرو در تلفات مسئول و مقصر و باید پاسخگو باشد.

تبصره ۱۱- شرکت های خودروسازی موظفند هنگام فروش، قیمت تمام شده خودرو، درصد سود و قیمت قطعی را محاسبه کنند. تخلف از این امر تدلیس در کسب محسوب و مرتکبان به مجازات دو ماه تا یک سال حبس محکوم می شوند.

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۱۲۸۷۸۱۲:۵۱:۴۹ ۱۳۹۷/۲/۲
بهتر است طرحی هم برای ایجاد مالیات بر مصرف و مالیات بر ثروت نسبت به خودروها به صورت سالیانه وضع شود . به این ترتیب برای خودروهای بالاتر از 100 میلیون تومان در سال مالیات بر ثروت به صورت سالیانه از 2 درصد تا 10 درصد در نظر گرفته شود . درامد حاصل از این کار صرفا برای مسائل محیط زیستی ، ساخت تصویه خانه های اب و فاضلاب ، درختکاری و ساخت آب شیرین کن در سواحل خلیج فارس و کمک به حل مشکل ریزگردها در خوزستان اختصاص یابد . اگر 500 هزار خودرو مشمول این طرح شود و متوسط هر کدام سالی 4 میلیون پرداخت کنند میشود سالی 2 هزار میلیارد تومان که رقم مناسبی برای کمک به طرح های ذکر شده است .
احمد۳۱۳۶۴۳۰۱:۱۰:۴۸ ۱۳۹۷/۲/۳
شما خواهشن نظر نده چقه بده آدم کاسه داغتر از آش باشه!
مهدی۳۱۲۹۴۱۱۳:۲۵:۳۰ ۱۳۹۷/۲/۲
سلام درود بر این 214 نماینده شجاع مجلس تو رو به علی ما رو از دست این تابوتهای مرگ نجات بدید. من پراید دارم تصادف کردم الان از ناحیه کمر دو ساله مشکل دارم و تقریبا خانه نشین شدم. کی پاسخگوست؟ سایپا؟ تولید ارابه های مرگ؟. به خدا ضرر انسانی و جانی و زیست محیطی و ... حساب کنید بیشتر از یه مقدار سود اشتغال مونتاژ کاریه. اشتغال به قیمت معلولیت و مرگ من و امثال من. تو رو به علی و آل علی به دادمون برسید به فریادمون برسید. امان از ظلم و جور و .....الف تو رو قرآن درد دل من سینه سوخته رو منتشر کن
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

  4. این صدای اقتدار ایران است ...

  5. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  6. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  7. وحدت ملی با وعده صادق

  8. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  9. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  10. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  11. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

  12. کمی دیر نیست؟

  13. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  14. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  15. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  16. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  17. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  18. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  19. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  20. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  21. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  22. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  23. تصاویری از نمازجمعه تهران به امامت حجت‌الاسلام کاظم صدیقی | کدام چهره‌های سیاسی و نظامی به نمازجمعه رفتند؟

  24. اسراییل چه باید بکند؟ 

  25. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

آخرین عناوین