افزایش تولید ۴ هزار تن زباله در ۱۰ سال گذشته/تغییر روش جمع آوری زباله در تهران

گروه اجتماعی الف،   3970202003

رئیس مرکز مدیریت محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران گفت: در 10 سال گذشته روزانه 6 هزار تن زباله در تهران تولید می‌شد که در حال حاضر به روزانه 10 هزار تن افزایش یافته است.

صدرالدین علیپور در گفت‌وگو با  فارس، با اشاره به دوم اردیبهشت روز زمین پاک، گفت: هر ساله برای این روز یک شعاری تدوین می‌شود و در این زمینه فرهنگسازی و آ‌موزش‌های صورت می‌گیرد.

وی با بیان اینکه شعار امسال برای روز زمین پاک «نه به پلاستیک» است، گفت: با توجه به ماندگاری پلاستیک و مشتقات آن و معضلاتی که برای محیط زیست ایجاد می‌کند این امر رخ داده است.

 

رییس مرکز مدیریت محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران با بیان اینکه در دنیا روندی پیش گرفته است که کیسه‌های پلاستیکی که تیراژ مصرفشان بالاست را از رده خارج کنند، گفت: در ایران نیز میزان مصرف پلاستیک بالاست و به ازای هر کالا که می‌خریم یک پلاستیک به شما می‌دهند.

 

علیپور با تاکید بر این موضوع که روز 17 مرداد نیز روز بدون نایلکس است، گفت: البته شهرداری در این روز اقداماتی نظیر توزیع کیسه‌های کاغذی و پارچه‌ای را دادند و اقدامات دیگری انجام می‌شود اما باید فکر جدی برای این کار صورت گیرد و نیاز به همکاری بین‌بخشی وجود دارد.

وی با بیان اینکه اگر به سایت دفع پسماند مراجعه کنید بالا بودن حجم تولید زباله پلاستیکی را می‌بینید، گفت: باید به سمتی پیش برویم که میزان مصرف کاهش یابد. 

 

علیپور در پاسخ به این پرسش که تفکیک زباله از مبدا چرا به درستی انجام نمی‌شود، گفت: فعلاً دو منطقه را به صورت پایلوت برای تفکیک زباله آغاز کرده‌ایم و در گذشته کار خاصی در این زمینه صورت نگرفته است.

رییس مرکز مدیریت محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران با بیان  اینکه اینکار از منطقه 22 و 2 آغاز شده است، گفت: به دنبال این هستیم که اجرای صد درصدی تفکیک را داشته باشیم و از مبدا زباله‌ها را تفکیک کنیم.

علیپور با بیان اینکه اگر زباله‌ها از مبدا تفکیک شود دیگر زباله‌های پلاستیکی وارد چرخه طبیعت نمی‌شود گفت: همین امر می‌تواند کمک زیادی انجام دهد.

وی به اجرای مکانیزم تشویق و تنبیه برای تفکیک زباله از مبدا گفت: کسانی که کمتر از کیسه‌های پلاستیکی استفاده می‌کنند را باید تشویق و برای کسانی که زیاد مصرف می‌کنند باید اقداماتی انجام دهیم تا آنها را نیز به سمت کاهش تولید زباله ببریم.

علیپور تاکید کرد که در حال حاضر زیرساخت‌ها را فراهم می‌کنیم تا بتوانیم به درستی تفکیک زباله از مبدا را انجام دهیم.

رییس مرکز مدیریت محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران در خصوص شارژ حساب شهروندی در ازای پرداخت زباله، گفت: نرم‌افزاری را تهیه کرده‌ایم تا مردم آن را نصب کنند و زمانی که زباله خشک را پرداخت می‌کنند به آنها کارتی داده و از آن پس کارت آنها شارژ می‌شود و از آن کارت بتوانند در سیستم حمل‌ونقل عمومی و همچنین در تره‌بار از آن استفاده کنند.

علیپور در پاسخ به این پرسش که آیا خود شما زباله‌هایتان را از مبدا تفکیک می‌کنید، گفت: این کار امکانپذیر نیست چرا که زیرساخت آن فراهم نیست اگر هم شما زباله‌تان را تفکیک کنید کسی که آن را تحویل می‌گیرد مخلوط می‌کند و عملاً کاری انجام نشده است.

وی در پاسخ به این پرسش که زباله‌دزدها درآمدهای هنگفتی از جمع‌آوری زباله در شهر کسب می‌کنند، گفت: این افراد به صورت غیرقانونی بر سر مخازن رفته و زباله‌ها را جدا می‌کنند. جریان‌هایی وجود دارد که اجازه نمی‌دهند تفکیک زباله از مبدا صورت گیرد چرا که اگر این کار انجام شود برای آنها دیگر منفعت اقتصادی ندارد. 

 

رییس مرکز مدیریت محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران با اشاره به اینکه در همه جای دنیا رنگ‌ مخازن زباله متفاوت است ولی در تهران وجود ندارد، گفت: باید در این زمینه کارهای زیرساختی انجام شود.

وی با بیان اینکه جمع‌آوری زباله به روش فعلی باید تغییر کند، گفت: در برخی از روزها پیمانکاران 2 الی 3 بار زباله جمع‌آوری می‌کنند و این موضوع خودش اشتیاق تولید زباله ایجاد می‌کند باید مکانیزمی ایجاد کنیم که یک بار در روز زباله‌ها جمع‌آوری شود.

علیپور ادامه داد: اگر تفکیک از مبدا صورت گیرد مشکلات حل خواهد شد.

به گفته علیپور در 10 سال گذشته 6 هزار تن زباله روزانه در تهران تولید می‌شده است که امروز به 10 هزار تن رسیده است.

 

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. این صدای اقتدار ایران است ...

  5. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  6. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  7. وحدت ملی با وعده صادق

  8. کمی دیر نیست؟

  9. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  10. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  11. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  12. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  13. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  14. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  15. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  16. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  17. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  18. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  19. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  20. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  21. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  22. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  23. اسراییل چه باید بکند؟ 

  24. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  25. بهادری جهرمی: احیای دریاچه ارومیه با برنامه‌ریزی دولت رخ داد

آخرین عناوین