هشدار وزیر نیرو درباره وضعیت نیروگاه‌های برقی در سال جاری

گروه اقتصادی الف،   3970130005

وزیر نیرو گفت: امسال در بهترین حالت تولید نیروگاه‌های برقی ۵ هزار مگاوات خواهد بود این در حالی است که سال گذشته ۹ هزار و ۳۰۰ مگاوات تولید نیروگاه‌های برقی بوده است.

به گزارش تسنیم، رضا اردکانیان امشب در دیدار با آیت‌الله جزایری نماینده ولی فقیه در استان خوزستان ضمن تشریح برنامه‌های سفرش اظهار داشت: چند پروژه با اعتباری بیش از 768 میلیارد تومان و 416 میلیون یورو آغاز و به بهره‌برداری خواهد رسید.

وی با اشاره به وضعیت بارش در استان‌ها افزود: می‌توان گفت که به تقریبا میزان بارش همه استان‌ها منفی بوده است و فقط کردستان 0.5 درصد بیشتر از متوسط بارش داشته است. 

وزیر نیرو با بیان اینکه بارش‌ها در خوزستان 51 درصد منفی بوده است، بیان کرد: به طور میانگین در سطح کشور بارش‌ها 44درصد منفی بوده است از این رو خشک ترین سال در نیم قرن اخیر همین امسال خواهد بود.

وی گفت: امسال در بهترین حالت تولید نیروگاه های برقابی 5 هزار مگاوات خواهد بود این در حالی است که سال گذشته 9 هزار و 300 مگاوات تولید نیروگاه‌های برقی بوده است و این را نیز باید در نظر بگیریم که در بهترین حالت 4 هزار مگاوات افزایش مصرف خواهیم داشت.

اردکانیان با اشاره به اینکه در شاخص‌های بهره‌مندی آب شرب وضعیت غرورآمیزی داریم و ضمن تاکید بر اینکه تامین آب شرب حیاتی است بنابراین در هر صورت و وضعیتی باید آب شرب تامین گردد، عنوان کرد: امروزه گرایش صنایع به سمت استفاده از فاضلاب است.

وی با بیان اینکه 80 درصد فاضلاب‌های دنیا به رودخانه‌ها می‌ریزند و فقط 20 درصد آن تصفیه می‌شود در حالی که در ایران این میزان در شهر 67 و در روستا 48 درصد برآورد شده است، ادامه داد: در بخش شرب و بهداشت 4 میلیارد مترمکعب آب مصرف می‌شود که البته 4 میلیارد این میزان به فاضلاب تبدیل می‌شود.