نامه اعتراضی مجلس به رئیس‌جمهور درباره غیبت‌ های «سیف»

گروه اقتصادی الف،   3970129136 ۰ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی از نامه اعتراضی به رئیس‌جمهور و رئیس مجلس به خاطر عدم حضور رئیس کل بانک مرکزی در جلسات این کمیسیون خبر داد.

نامه اعتراضی مجلس به رئیس‌جمهور درباره غیبت‌ های «سیف»

محمدرضا پورابراهمی در گفتگو با مهر با اشاره به عدم حضور ولی الله سیف رئیس کل بانک مرکزی در جلسه روز گذشته کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: آقای سیف و معاون ارزی‌اش سه جلسه به کمیسیون دعوت شده‌اند اما در جلسات کمیسیون حضور نیافته‌اند و دلیل آن را هم نمی‌دانیم.

وی افزود: نامه‌ای به رئیس‌جمهور و رئیس مجلس شورای اسلامی از سوی کمیسیون اقتصادی مجلس ارسال شده است که امکان اظهارنظر ما در مورد ساماندهی بازار ارز بدون حضور آقای سیف و ارائه گزارش از سوی بانک مرکزی امکان‌پذیر نیست.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه بانک مرکزی باید در خصوص ساماندهی بازار ارز به مجلس پاسخگو باشد، اظهار داشت: در این نامه از رئیس‌جمهور خواسته ایم دلیل عدم همکاری بانک مرکزی با کمیسیون اقتصادی بابت موضوعات ارزی بیان شود.

وی ادامه داد: برخی‌اوقات بهانه‌هایی می‌آورند که جلساتی در ریاست‌جمهوری دارند و به همین دلیل نمی‌توانند در جلسات مجلس حضور یابند، لذا ما به آقای سیف اعلام کردیم هر ساعتی که می‌تواند که در مجلس حضور یابد، اعلام کند و ما متناسب با خواست ایشان، ساعت جلسه را هماهنگ می‌کنیم؛ نه پیشنهاد ساعت و تغییر آن را می‌دهند و نه برای بیان توضیحات در کمیسیون حضور می‌یابند.

پورابراهیمی تصریح کرد: جایگاه مجلس این است که در هر ساعتی که اعلام می‌کند، مسئولان دستگاه مربوطه برای بیان توضیحات در جلسات حضور یابند.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: امیدواریم سریعتر رئیس‌جمهور در این خصوص تعیین تکلیف کند؛ عدم همکاری بانک مرکزی با کمیسیون اقتصادی مجلس قابل قبول نیست.

نگرانی از تاثیر «تیم سایه» بر تصمیمات ارزی

وی در تحلیل عدم حضور سیف در کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: کمیسیون اقتصادی مجلس در جلسات در مورد مسائل ساماندهی بازار ارز از رئیس کل بانک مرکزی سوالاتی مطرح می‌کند و برداشت ما از توضیحات رئیس کل بانک مرکزی و مسئولان این بانک این است که بخشی از تصمیمات، مورد تائید آنها هم نیست.

پورابراهیمی تاکید کرد: به نظر می‌رسد تصمیمات در خصوص موضوعات ارزی در تیم اقتصادی دولت اخذ می‌شود و بانک مرکزی تنها ناچار به پاسخگویی است؛ این امر پارادوکسی را ایجاد کرده است. نگرانی ما این است که تصمیمات در خصوص ساماندهی بازار ارز در خارج از بانک مرکزی و وزارت اقتصاد اخذ می‌شود، اما پاسخگویی بر عهده رئیس کل بانک مرکزی و وزیر اقتصاد افتاده است.

نماینده مردم کرمان در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: فکر می‌کنیم که به همین دلیل است که آقای سیف برای ارائه توضیحات در کمیسیون اقتصادی حضور نمی‌یابد، در کمیسیون اقتصادی مجلس بحث سیاسی نمی‌شود و موضوعات تخصصی در خصوص بازار ارز مطرح می‌شود. به عنوان مثال کمیسیون معتقد است کاهش نرخ ارز موجب می‌شود تقاضای کاذب در بازار افزایش یابد، اما به دلیل اینکه رئیس کل بانک مرکزی و وزیر اقتصاد نیز در این موارد تصمیم‌گیرنده نیستند، نمی‌توانند دفاع کنند.

وی تصریح کرد: ما نگران هستیم که تیم اقتصادی در دولت تشکیل شده که یا در تیم اصلی و یا در سایه، تصمیمات را اخذ می‌کند و بانک مرکزی فقط محل اجرای آن تصمیمات است؛ این موضوع نظر ما را نسبت به عملکرد بانک مرکزی منفی کرده و نگرانی ما را نسبت به مدیریت بانک مرکزی افزایش می‌دهد.

پورابراهیمی ادامه داد: تا الان بانک مرکزی با کمیسیون اقتصادی مجلس همکاری خوبی داشت، اما در جلسات اخیر، رئیس کل بانک مرکزی حضور نیافت؛ این عدم حضور از دو حالت خارج نیست، یا نمی‌خواهد موضوعات مهم را در مجلس مطرح کند و قصد دارد تعامل خود را کم کند و یا اینکه مایل به همکاری است اما به دلیل اینکه تصمیمات حوزه ارز در جای دیگری گرفته می‌شود و بانک مرکزی تنها مجری است، نمی‌تواند جواب دقیقی به مجلس بدهد.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی افزود: بانک مرکزی باید مستقل باشد. رئیس کل بانک مرکزی باید با جسارت صحبت کند. سیاست‌های ارزی در کشور تابع جریان‌ها و دولت‌ها نباید باشد. استقلال بانک مرکزی در تمام دنیا ناظر بر این است که مکلف است بر اساس منافع ملی تصمیم بگیرد.

بانک مرکزی، به «بانک دولت ها» تبدیل شده است

وی تصریح کرد: در دولت نهم و دهم و دولت یازدهم و دوازدهم شاهد هستیم که بانک مرکزی به بانک دولت‌ها تبدیل شده است و بانک قوه مجریه است؛ این روند به صلاح کشور نیست.

پورابراهیمی تاکید کرد: رئیس کل بانک مرکزی باید مستقل باشد و با جسارت نظر خود را اعلام کند.

نماینده مردم کرمان در مجلس شورای اسلامی گفت: تصمیمات حوزه ارز در تیمی فارغ از بانک مرکزی و وزارت اقتصاد اخذ می‌شود و این موضوع باعث نگرانی جدی ما شده است. زمانی که آقای سیف در جلسه علنی مجلس حضور یافت، من به ایشان گفتم آیا تصمیمات اخذ شده را قبول دارید؟ آیا کارشناسی است؟ ایشان پاسخ صریحی نداد که قبول دارد یا خیر. فقط به بنده گفت «آقای پورابراهیمی کمک کنید». ما توقع داشتیم که ایشان ادله و استدلال خود را برای این تصمیمات بیان کند.

وی با بیان اینکه ما با آقای سیف دوست و رفیق هستیم و به ایشان ارادت داریم، افزود: اما از نحوه اخذ تصمیمات ارزی نگران هستیم.

پورابراهیمی خاطرنشان کرد: وقتی در مورد افزایش سود سپرده‌ها تصمیم‌گیری می‌شد، بنده از وزیر اقتصاد و معاون اقتصادی رئیس‌جمهور سوال کردم، هر دو با این تصمیم مخالفت کردند. از آقای سیف نیز سوال کردم. ایشان گفتند که ما ۲۰ محور داشتیم ولی حالا اینجوری شد و این تصمیم اخذ شد.

وی ادامه داد: این چه پاسخی است؟ بانک مرکزی نباید تصمیمی را که قبول دارد، ابلاغ کند؛ همه این موضوعات علائمی از وجود جریان اقتصادی در دولت است. به نظر می‌رسد نهادهای رسمی اقتصادی در دولت یک نوع تصمیمات کارشناسی اتخاذ می‌کنند و جریان‌های اقتصادی دیگری در دولت تصمیمات متفاوتی می‌گیرند؛ این امر به صلاح کشور نیست.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس تصریح کرد: به نظر می‌رسد بانک مرکزی در پارادوکسی گیر افتاده است و این وضعیت مدیریت به صلاح کشور نیست.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

پربحث‌های هفته

  1. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  2. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  3. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  4. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  5. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

  6. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  7. خاندوزی: با طیفی مواجه هستیم که تمایلی برای مشارکت در اداره کشور ندارند

  8. افزایش ۳۵ درصدی دستمزد، حاصل ایستادگی گروه کارگری بود  

  9. رشد ۲ رقمی تولید خودرو در ایران/ جهش تولید خودروهای تجاری

  10. حقوق بگیران در سال ۱۴۰۳ چقدر باید مالیات بدهند؟

  11.  تورم سالانه اسفند ۱۴۰۲ اعلام شد 

  12. وزیر جهاد کشاورزی: با ممنوعیت‌های صادراتی غیرمنتظره و افزایش لحظه‌ای تعرفه ها مقابله می کنیم

  13. چرا گوشت قرمز گران شد؟

  14. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  15. ۷۷همت دارایی‌ مازاد بانک‌ها در دولت سیزدهم فروخته شد

  16. لااقل به پژوهش‌های مرکز خود رجوع کنید!

  17. مبلغ ارز مسافراتی به ۵۰۰ یورو برگشت

  18. این چک‌های صیادی را قبول نکنید!  

  19. جدول کامل حقوق و مزایای کارگران در سال ۱۴۰۳/ اعلام جزییات

  20. بذرپاش: امسال هر ماه افتتاح مسکن داریم

  21. زمان آغاز مرحله سوم طرح فجرانه کالابرگ الکترونیک

آخرین عناوین