وزیر کشاورزی: برنج داخلی جوابگوی نیاز کشور نیست/ باید از خارج واردات انجام دهیم

گروه اقتصادی الف،   3970129094

وزیر جهاد کشاورزی با تاکید بر اینکه قطعاً برنج داخلی جوابگوی نیاز کشور نیست و باید از خارج واردات انجام دهیم، گفت: یکی از دغدغه‌های مسئولان بخش کشاورزی دستیابی به تولید پایدار محصولات داخلی است.

به گزارش خانه ملت، محمود حجتی در نشست علنی امروز (چهارشنبه، 29 فروردین ماه) مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوال لاهوتی نماینده لنگرود در مجلس مبنی بر علت کاهش تعرفه واردات محصولات کشاورزی و دلیل صدور مجوز واردات محصولات کشاورزی و همچنین علت اعلام خودکفایی گندم گفت: یکی از دغدغه‌های مسئولان بخش کشاورزی دستیابی به تولید پایدار محصولات و همچنین تولید اقتصادی است تا بتوان برای محصولات کشاورزی بازار ایجاد کرد.

وزیرجهاد کشاورزی اظهار کرد: هیچ فردی نمی‌خواهد محصول تولید شده روی دست کشاورزان بماند.

وی ادامه داد: برخی افراد دنبال این بودند که تعرفه برنج به 5 درصد کاهش یابد اما با این موضوع مخالفت شد و هم اکنون تعرفه برنج 26 درصد است و طی این دوره هیچ‌گاه از این رقم پایین‌تر نیامده است.

حجتی تصریح کرد: باید یادآور شد برنج در گذشته با دلار 1226 تومان وارد کشور می‌شد و پس از آن با دلار مبادله‌ای 2500 تومان و امروزه این مهم با دلار 4200 تومان و البته با تعرفه 26 درصد انجام می‌شود.

این عضو کابینه دولت دوازدهم با تاکید بر اینکه قطعاً برنج داخلی جوابگوی نیاز کشور نیست و باید از خارج واردات انجام دهیم، گفت: با توجه به بازار ارزیابی انبارها و البته سایر مولفه‌ها قیمت برنج خارجی در بازار رشد بی‌رویه‌ای داشته است.

وی با تاکید بر اینکه مسئولان بخش کشاورزی اصرار بر افزایش تولید برنج داخلی دارند و تلاش می‌کنند تقاضای موثر نیز برای آن ایجاد کنند، افزود: حتی در این بین باید اذعان کرد قیمت توافقی را در نظر گرفتیم که اگر کشاورزی در برهه زمان مانند اوایل برداشت برنج، برنجی از گذشته روی دستش مانده بود خریداری شود تا از این طریق مشکل کشاورزان برطرف شود.

حجتی با اشاره به اینکه اغلب تعرفه‌های حوزه کشاورزی آزادشده و نرخ ارز آن نیز آزاد است،اظهار کرد: البته نباید فراموش کرد که برخی محصولات در بخش‌های مختلف به کار می‌رود و نمی‌توان برای آن هر تعرفه تعیین کرد به عنوان مثال پنبه در صنعت نساجی به کار می‌رود؛لذا برای حمایت از حوزه کشاورزی توافق کردیم پنبه با تعرفه 10درصد وارد شود اما به شرط اینکه پنبه داخلی با قیمت مصوب خریداری شود.

وزیرجهاد کشاورزی در خصوص موضوع گندم نیز گفت:با فردی که در این حوزه تخلف کرده بود برخورد شده است واگرنه صدایش در نمی‌آمد.

حجتی تصریح کرد: وزارت جهادکشاورزی درخصوص اینکه چه کسی واردات انجام بدهد یا ندهد،هیچ نظری ندارد و واردات در سامانه سازمان توسعه و تجارت ثبت می شود.

وی با اشاره به اینکه هیچ نظام امضایی در رابطه با واردات در حوزه کشاورزی وجود ندارد،گفت:اگر قرار است گوشت به کشور وارد شود،حتما در سامانه سازمان توسعه تجارت ثبت می شود و وزارتخانه در این حوزه نقشی ایفا نمی کند، لذا اگر فردی دراین خصوص سندی دارد، می تواند ارائه کند.

وزیرجهاد کشاورزی با اشاره به اینکه زمانی صادرات دام زنده به صورت کوپنی انجام می شد؛اما با وقوع بحران گوشت و افزایش قیمت آن، جلوی این مهم گرفته شد، ادامه داد: این موضوع درخصوص نهادهای کشاورزی نیز رخ داده است.

این عضو کابینه دولت دوازدهم تصریح کرد:اعتقاد داریم زنجیره تولید باید طولانی شود تا ارزش افزوده شامل حال تولیدکننده باشد.

حجتی با اشاره به اینکه تولید، مصرف و تراز بازرگانی درخصوص گندم سه مولفه مهم هستند، افزود: مصرف کشور در ارتباط با نان یارانه ای، آزادپز و... حدود 10.5 میلیون تن است که از این مقدار حدود 7 میلیون و 300 تن برای حوزه یارانه ای و بیش از 3 میلیون در سایر موارد و حدود یک میلیون تن نیز به صورت بذر است.

وی با اشاره به اینکه در سال 95 در حدود 11.5 میلیون تن گندم تهیه شد که یک میلیون تن آن مازاد مصرف بود، ادامه داد: گاهی از ذخایر استفاده می کنیم و گاهی هم جایگزین می شود؛به عبارتی در سال 95 با توجه به اینکه پیش بینی شد تولید مناسب است و جلوی ثبت سفارش گرفته شود،اما ثبت های انجام شده در گذشته وارد کشور شد.

وزیرجهاد کشاورزی درخصوص موضوع ابریشم نیز گفت: ابریشم درگذشته با قیمت ارز 1200 و 2500 تومان وارد می شد،اما هم اکنون با 4200 تومان وارد می شود.

این عضو کابینه دولت با اشاره به اینکه قیمت ها باید در کمیسیون ماده یک و در دولت تصویب شود؛ خاطرنشان کرد: تعرفه ابریشم از 15 درصد به 26 درصد افزایش یافت، اما باید اذعان کرد که صنعت ابریشم نیز باید بتواند این محصول را جذب کند؛ به عبارتی صنعت مشکل دارد و اگر قیمت ها افزایش یابد، با مشکل مواجه می شود.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  5. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  6. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  7. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  8. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  9. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  10. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  11. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  12. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  13. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  14. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  15. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  16. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  17. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  18. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  19. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  20. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  21. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  22. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  23. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  24. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  25. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

آخرین عناوین