تاخت و تاز فقر و محرومیت در بین مردم کویرنشین خراسان جنوبی +عکس

گروه اجتماعی الف،   3970129018 ۱۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۹ تکراری یا غیرقابل انتشار

هنوز هم روستاهایی در استان خراسان جنوبی وجود دارد که از کمترین امکانات اولیه آب و برق بی‌بهره بوده و تنها درآمدشان یارانه است.

تسنیم نوشت: زندگی مردمان کویر استان خراسان جنوبی گویی با فقر و نداری عجین شده است. در خانه‌های گلی و سنگی وکوچک و تاریک در حالی شب را به صبح می‌گذارنند که اگر زلزله‌ای نسبتاً شدید هم بیاید، خانه آرزوهایشان بر سرشان ویران می‌شود.

هوا که کمی گرگ و میشی می‌شود باید فانوس به دست در روستا قدم بردارند، اینجا خبری از برق نیست، داشتن آب آشامیدنی لوله کشی که دیگر برایشان به آروزیی تبدیل شده است.

آری این حال و روز برخی از روستاهای خراسان جنوبی است که از کمترین امکانات اولیه بی‌بهره‌اند.

مردمی که با تکنولوژی بیگانه‌اند

در روزگاری که با عنوان عصر تکنولوژی و فناوری معروف است و فضای مجازی راحت در اختیار افراد قرار دارد اما نقاطی در جاهای مختلف خراسان جنوبی وجود دارد که مردمانش از کمترین امکانات بی‌بهره‌اند.

درست در روزگاری که هنوز حقوق‌های نجومی برخی مدیران و پاداش‌های میلیاردی در جامعه وجود دارد اما در آن روی سکه در روستاهای خراسان جنوبی پیرمردان و پیرزنانی هستند که کمرشان زیر بار فقر و محرومیت و نداری خم شده است.

در روزگاری که فرزندان برخی آقازادگان پورشه سواری می‌کنند دختران سرزمین من دبه به دست به دنبال یک جرعه آب برای خوردن هستند.

دردها و مشکلات بر تن این مردمان کویرنشنین در برخی از روستاهای خراسان جنوبی گویی تمامی ندارد و هنوز با گذشت سالیان زیاد آنها برای گرم کردن خود و پخت و پز غذا از هیزم و آتش استفاده می‌کنند، گویی زمان امروز که عصر ارتباطات و تکنولوژی است برای این مردمان بیگانه‌ است.

با فقر و نداری زیر آسمان کویر، شب  را به صبح  می‌رسانند

فقر و محرومیت دو کلمه عجین شده با مردمی است که در روستاهای دور افتاده خراسان جنوبی با رنج و مشقت صبح را به شب و شب را به صبح می‌رسانند.

به راستی محرومیت و فقر کلمه‌ای است که برای یافتن معنای آن تنها کافی است سری به روستاهای خراسان جنوبی بزنید در این روستاها تنها چیزی که به چشمتان می‌آید همان خانه‌های گلی و سنگی است و خاک و گرد و خاک اما با همه این محرومیت‌ها آنها مردمانی قانع بوده و با نداشتن امکانات اولیه زندگی شکر خدا گفته و به فردا امیدوارند.

در برخی از این روستاها نبود بهداشت و کمبود آب آشامیدنی را می‌توانی از چهره تک تک افراد روستا فهمید و وقتی به سراغش می‌روی تنها منبع درآمدشان را یارانه معرفی می‌کنند و علت ماندن در روستا را دفاع از وطن و زادگاه خود می‌دانند و اینجا مانده‌اند تا دولت مردان و خیران به سراغشان آیند و کمکی برای آبادانی روستا انجام دهند.

خانه‌هایشان لرزان اما دلشان پر از امید است

گرچه خانه‌ها یشان با اندک زلزله‌ای با خاک یکسان می‌شود اما دلشان پر از مهر خدا است که شاید در بهترین کاخ‌ها نتوانی آن را پیدا کنی.

برخی از خانه‌ها به دلیل مهاجرت مردم از سکنه خالی شده اما برخی دیگر هم هنوز کورسوی امیدشان زنده است و زندگی برایشان به سختی جریان دارد.

استان خراسان جنوبی از مشکلات بسیار رنجور است

نماینده مردم شهرستان‌های بیرجند، درمیان و خوسف در مجلس شورای اسلامی هم در نطق میان دستور چند روز پیش خود در مجلس خطاب به رئیس جمهور اعلام کرد: آقای دکتر روحانی، استان خراسان جنوبی از مشکلات بسیار رنجور است و بیکاری و عدم سرمایه گذاری نیازمند توجه ویژه شماست و سرمایه گذاری در استان بدون مشوق‌های ویژه دولت ممکن نیست.

حجت‌الاسلام سید محمدباقر عبادی بیان کرد: آقای رئیس جمهور درخواست داریم مشوق‌های ویژه‌ای برای سرمایه گذاری در خراسان جنوبی قرار دهید تا مشکل اشتغال کاهش یابد و از شما درخواست دارم هرچه سریع‌تر این استان کم برخودار را در یابید.

مردم انتظار دارند هرچه سریع‌تر راه آهن بیرجند عملیاتی شود

وی خطاب به وزیر راه بیان کرد: راه‌های استان خصوصاً پروژه دوبانده سازی محور بیرجند به قاین نیازمند توجه بیشتری است و به وعده‌هایی که دادید عمل کنید چرا در این زمینه کوتاهی می‌کنید؟ مردم استان انتظار تسریع و پیشرفت فوری در احداث این راه را دارند.

وی در ادامه به پروژه راه آهن بیرجند اشاره کرد و گفت: مردم انتظار دارند هرچه سریع‌تر راه آهن بیرجند عملیاتی شود، مردم تا چه زمانی باید برای این پروژه منتظر بمانند.

 نماینده مردم بیرجند از رئیس جمهور خواست: در تیم اقتصادی خود تجدید نظر کنید با این تیم دولت به جایی نمی‌رسد، تیم اقتصادی باید افزایش قیمت ارز را پیش‌بینی می‌کرد و آن را مدیریت می‌کرد، مگر بانک مرکزی و آقای سیف مشغول چه کاری بودند که از این موضوع غفلت کردند.

بحران آب در خراسان جنوبی، مردم و کشاورزان را مستاصل کرده است

عبادی در نطق میان دستور خطاب به وزیر نیرو تصریح کرد: بحران آب در خراسان جنوبی، مردم و کشاورزان را مستاصل کرده و حددود 480 روستا با تانکر آبرسانی می‌شوند، چرا بحث انتقال آب به استان‌های گرفتار مثل استان خراسان جنوبی را جدی نگرفته‌اید؟ آقای وزیر به مردم گزارش دهید که درباره باروری ابرها چه کاری انجام دادید؟

در قصه تلخ مردمان روستاهای خراسان جنوبی باید گفت در دور دست‌ها آنجا که خورشید سوزان می‌رود تا غروب زیبایش را به نمایش بگذارد در پازلی تلخ مردمانی بار سنگین محرومیت، فقر و نداری را به دوش می‌کشند و می‌آیند تا امروزشان را مانند دیروز در سایه محرومیت اجباری به سرانجام برسانند.

آقای رئیس جمهور سری به این روستاها بزنید تا از حال این مردمان باخبر شوید.

 
 

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۰۶۶۴۷۰۸:۴۹:۴۶ ۱۳۹۷/۱/۲۹
از دولت سرمایه دارها نباید توقع زیادی داشت.
ناشناس۳۰۶۶۶۵۰۹:۰۶:۱۶ ۱۳۹۷/۱/۲۹
این روستاها دقیقاً کجا واقع شدن؟ در این باره بهتره از افراط و تفریط بپرهیزیم. واقعیت اینه که در سالهای اخیر خیلی از روستاها به آب و برق وصل شدن، اما بعضی روستاها واقعا موقعیت جغرافیایی بدی دارن. به این معنی که نه مستعد کشاورزی هستن، نه دامداری، نه دسترسی درست و حسابی به جاده های اصلی دارن. با این حساب، چه باید کرد؟ مثلاً چند وقت پیش هم یکی از روستاهای محروم چهارمحال یا کهکیلویه در خبرها اومده بود که مردمش در مشقت فراوان زندگی میکردن. کنجکاو شدم ببینم کجاست. با زحمت فراوان تونستم با گوگل ارٍث پیداش کنم. یه جایی بود که نه کشاورزی داشت و نه موقعیت جغرافیایی خوب. یعنی مثلاً اگه بنا بود براشون جاده درست کنن، به ازای هر ساکن روستا باید بیش از 200 میلیون هزینه میکردن. آب و برقش بماند! نمونه دیگش هم یه روستا در کرمان بود که خود الف منتشر کرد و در خبرش اومده بود که به افراد روستا پیشنهاد کردن که چند روستا باهم تجمیع بشن تا صاحب امکانات بشن، اما مردم خودش حاضر نبودن تکون بخورن. خب، در این صورت چه میشه کرد؟ تنها راهش اینه که این افراد به روستاهای خوش موقعیت (و نه شهرها) مهاجرت کنن. وگرنه مبلغ هنگفتی رو باید هزینه جاده و آب و برق برای جایی کرد که نه تولیدات کشاورزی داره، نه دامداری، نه صنایع دستی. در یک کلام، مشکل اینجاست که «علت ماندن در روستا را دفاع از وطن و زادگاه خود می‌دانند».
ناشناس۳۰۶۶۹۴۰۹:۲۸:۴۵ ۱۳۹۷/۱/۲۹
روزی افتخار انقلاب، حمایت از پابرهنگان بود ولی بعد از سالها ..
ناشناس۳۰۶۶۹۸۰۹:۲۹:۵۷ ۱۳۹۷/۱/۲۹
خدا نیاورد آن روزی را که سیاست ما و سیاست مسئولین کشور ما پشت کردن به دفاع از محرومین و رو آوردن به حمایت از سرمایه دارها گردد و اغنیا و ثروتمندان از اعتبار و عنایت بیشتری برخوردار شوند........... ولی..
ناشناس۳۰۶۷۸۲۱۰:۵۲:۰۷ ۱۳۹۷/۱/۲۹
جمعیت خراسان جنوبی حدود 770 هزار نفر است با تعداد حدود 230 هزار خانوار. ایا تعداد خانواده‌های محروم استان از 100 هزار خانوار بیشتر است؟ استان پهناور خراسان که هم اکنون سه تکه شده، به غیر از محصولات کشاورزی و معادن و . . . بارگاه امام هشتم را در مشهد مقدس دارد، که طبق آمار رسمی سالانه حدود 30 میلیون نفر زوار از سایر استان‌ها به آن وارد می‌شوند. همچنین آستان قدس مجموعه‌ای عظیم است با درآمدهای صنعتی و کشاورزی هنگفت. واقعاً متولیان امور در خراسان چطور بعد از چند دهه از انقلاب، نمی‌توانند فقر زدایی در استان خراسان را برنامه‌ریزی کرده و محرومیت‌ها را ریشه کن کنند؟! شکایت اینگونه امور را باید به چه کسی و کجا برد؟
ناشناس۳۰۷۰۷۲۱۳:۳۵:۲۸ ۱۳۹۷/۱/۲۹
جالبه مردم چقر بی خیال شده اند و هیچ نظری ندادند.!!! یا ..
محمد۳۰۷۵۱۵۱۸:۱۷:۲۸ ۱۳۹۷/۱/۲۹
تبریک به مسیولین. تبریک به وزرا . تبریک به همه....
علی671۳۰۷۵۷۱۱۹:۲۴:۰۷ ۱۳۹۷/۱/۲۹
کسانی که در خانه های میلیاردی زندگی می کنند و از ما بهترون هستند که به اینجا ها سر نمی زنند و این مردم را آدم به حساب نمی اورند .اختلاس را ع... مچکریم
ناشناس۳۰۷۵۸۶۱۹:۳۲:۳۶ ۱۳۹۷/۱/۲۹
اینکه با 40 سال بعد از انقلاب همچین روستاها و مناطقی پیدا میشه باعث تاسفه مسئولین ما خیلی باید حواسشان به عملکردشان و آخرتشان باشه
حسن۳۰۷۷۳۰۲۲:۱۳:۴۵ ۱۳۹۷/۱/۲۹
نماینده محترم .استاندار محترم .خسته نباشید
ناشناس۳۰۷۷۸۴۲۳:۴۶:۰۹ ۱۳۹۷/۱/۲۹
سالها است که در تمامی دولتها مناطق محروم کشور نادیده گرفته شده است و مناطق بسیاری از سیستان و بلوچستان و خراسان جنوبی و جنوب کشور تا مناطق کردنشین غرب کشور در فقر و بدبختی به سر می برند . فقط از صندوق رفاه معلمان پانزده هزار میلیارد به یغما می رود . با این پول می شد کل این مناطق را از این همه محرومیت ازاد نمود . متاسفانه هزاران میلیارد پولی که می بایستی برای جامعه فقیر ..هزینه می شد به طرق مختلف توسط مسئولین و اقازاده ها و.. مسئولان به تاراج رفته است . بحث سو مدیریت ها که کلا بماند.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. جلاد، به پایان سلام کن!

  4. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  5. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  6. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  7. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  8. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  9. انتقام از پوتین؟

  10. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

  11. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  12. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  13. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  14. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  15. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  16. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  17. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  18. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  19. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  20. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  21. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  22. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

  23. دادستان ساری: خسارات وارده قطع سه هزار اصله نهال جبران شود

  24. خاندوزی: با طیفی مواجه هستیم که تمایلی برای مشارکت در اداره کشور ندارند

  25. با انواع شیوه‌های اعدام در دنیا آشنا شوید

آخرین عناوین