ناکامی اروپا در اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران/ اصرار انگلیس و فرانسه در مقابل مخالفت ایتالیا و اتریش/ ترامپ در برجام می ماند؟

گروه جهان الف،   3970128032 ۳ نظر، ۰ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

اتحادیه اروپا در اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران با هدف متقاعد کردن آمریکا برای خارج نشدن از برجام ناکام ماند. بر اساس اخبار با وجود اصرار وزیران خارجه بریتانیا و فرانسه برای تصویب تحریم های جدید علیه ایران در نشست روز دوشنبه، اعضای اتحادیه اروپا تصمیم قاطع و مشخصی برای وضع تحریم ها نگرفتند.

 ناکامی اروپا در اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران/ اصرار انگلیس و فرانسه در مقابل مخالفت ایتالیا و اتریش/ ترامپ در برجام می ماند؟

به گزارش الف، وزرای خارجه اتحادیه اروپا دیروز در بروکسل گردهم آمده بودند تا در خصوص موضع مشترک اتحادیه در قبال مسائل مختلف از جمله ایران و برجام، تصمیمی واحد بگیرند.

دو روز قبل مقامات آمریکایی در مصاحبه با آسوشیتدپرس مدعی شده بودند که توانسته‌اند نظر موافق فرانسه و آلمان را برای مشروط کردن ادامه حیات برجام به قبول محدودیت‌های موشکی و دسترسی نامحدود به سایت‌های نظامی ایران، جلب کنند؛ حالا اما بنظر می‌رسد اروپا آنچنان در همراهی با «دونالد ترامپ» علیه ایران، یکپارچه نیست.

 صداهای ناساز در اروپا برای تحریم های جدید

آنطور که خبرگزاری رویترز گزارش داده، در میان اروپایی‌ها، ایتالیا با اعمال تحریم‌های جدید به بهانه برنامه موشکی ایران و فعالیت‌های منطقه‌ای این کشور مخالف بوده و استدلالش هم این بود که شاید این اقدامات تنبیهی، نتواند ترامپ را به ماندن در برجام متقاعد کند.

دیپلمات نماینده یکی از کشورهای مخالف تحریم ایران به رویترز گفته:«شاید این کار به قیمت شکست همیشگی توافق (برجام) تمام شود؛ چرا باید ریسک کنیم و علاوه بر تقویت موضع تندروهای ایران، فرصت بستن قراردادهای جدید در ایران را از دست بدهیم.»

 یک دیپلمات دیگر اما هنوز از توافق اروپایی‌ها برای برداشتن گامی در جهت رضایت ترامپ ناامید نشده و گفته: «ما داریم تلاش می‌کنیم و مسیر هم رو به جلو است؛ فقط به کمی وقت نیاز داریم.»

چند دیپلمات در بروکسل به خبرنگاران رویترز گفته‌اند که این تصمیم می‌تواند به معنای بی‌اعتنایی اروپا به ضرب‌الاجل ۲۲ اردیبهشت ترامپ باشد.

فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا پس از نشست وزیران خارجه در لوکزامبورگ اعلام کرد که بزودی بحث و بررسی درباره تحریم های جدید علیه دولت ایران در سه مورد مداخله در سوریه، عدم رعایت حقوق بشر در داخل کشور و برنامه موشکی گرفته می شود.

به گزارش یورو نیوز، اتحادیه اروپا نشان داد که مشتاق حفظ از برجام است. برجامی که تحت آن تهران موافقت کرده است تا حداقل یک دهه فعالیت های هسته ای خود را به حداقل برساند ولی رئیس جمهوری آمریکا پایبندی ایران را قبول ندارد و منتقد شدید آن است. کرنلیا ارنست نماینده پارلمان اروپا و نائب رئیس کمیسیون ایرانِ پارلمان اروپا در مصاحبه ای گفته بود که «طرح تحریم های جدید علیه ایران بیشتر برای قانع کردن ایالات متحده برای ماندن در برجام است.»

وزیر خارجه اتریش در گفتگو با رسانه ها اعلام کرد تحریم های جدید علیه ایران تنها به نفع گروه های تندرو خواهد بود و آنها را تحریک می کند تا از توافق هسته ای که در سال ۲۰۱۵ بدست آمد خارج شوند. در این صورت منطقه پرتنش خاورمیانه باردیگر شاهد مسابقه تسلیحاتی آن هم در زمینه اتمی خواهد شد.

البته هایکو ماس، وزیر خارجه آلمان در سخنان خود پس از این نشست اعلام کرد موضوع تحریم ها در دستور کار قرار دارد و اروپا سعی می کند در سه هفته باقی مانده تا ۱۲ ماه مه در این باره تصمیمی بگیرد. هفته گذشته اتحادیه اروپا تحریم های موجود در مورد نقض حقوق بشر علیه ایران را که انتظار می رفت پس از برجام برداشته شوند بار دیگر تمدید و کاخ سفید از اروپا به خاطر حفظ فشارها روی ایران حمایت کرد.

تلاش برای تصویب تحریم برای ماندن ترامپ در برجام

آنطور که منابع رویترز خبر داده‌اند، امروز فرانسه، انگلیس و آلمان با توجیه تلاش برای متقاعد کردن ترامپ به ماندن در برجام، پیشنهاد می‌دهند که تحریم‌هایی علیه فرماندهان و شبه‌نظامیان طرفدار ایران در سوریه اعمال شود.

دیروز محمدجواد ظریف در مصاحبه ای عنوان کرده بود: از ظواهر امر برمی‌آید امریکایی‌ها به‌دنبال برهم زدن برجام اند. البته واضح است آقای ترامپ از ابتدا برجام را نمی‌خواست و مایل نبود این توافق به حیات خود ادامه دهد اما برجام با‌وجود خواسته ترامپ ۱۶ ماه کماکان ادامه یافته و دنیا هم از آن حمایت کرده است... اقدام ما حتماً به نحوه برخورد اروپا و سایر اعضای برجام و جامعه بین‌المللی بستگی دارد. معتقدم هر اقدامی صورت گیرد مورد پسند امریکا نخواهد بود.

 رئیس‌جمهور آمریکا باید بر اساس قوانین داخلی کشورش، در ۲۲ اردیبهشت، در خصوص ادامه یا توقف اجرای تعهدات برجامی کشورش تصمیم بگیرد؛ آمریکایی‌ها از اروپا خواسته‌اند که از اهرم ترس از اقدامات غیرقابل‌پیش‌بینی ترامپ استفاده کنند و ایران را به قبول برخی موارد از جمله محدود شدن برنامه موشکی، دسترسی نامحدود بازرسان خارجی به همه اماکن نظامی ایرانیان و همیشگی شدن محدودیت‌های غنی‌سازی متقاعد کنند.

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۰۵۴۸۹۰۸:۳۷:۲۹ ۱۳۹۷/۱/۲۸
اروپا میدونه اول و آخر دیگه ترامپ از برجام بیرون میاد. برای همین دیگه اروپا تحریم نکرد. حالا شاید روزهای آخر ترامپ قبول کنه یکسری تحریم ها انجام بشه و بمونه وگرنه این نیست که کشور درجه دو اروپایی جلوی بقیه کشور ها ایستاده باشه سر تحریم نکردم ما!
ناشناس۳۰۵۵۷۲۱۰:۴۲:۱۴ ۱۳۹۷/۱/۲۸
چرا دو روز پیش تحریمهای قبلی را تمدید کردند ؟ این فریبکاری نیست؟
ناشناس۳۰۶۰۹۶۱۶:۴۵:۴۴ ۱۳۹۷/۱/۲۸
خبر جعلی نده کدام ناکامی دارند بررسی می کنند که چقدر تحریم کنند ودر هفته های آینده میزان تحریمها مشخص مبشود
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

آخرین عناوین