سپینو-مگنت

چه کنیم تا ماشین های شخصی شهرهایمان را نبلعند!

دکتر محمد جواد کوهساری، دکترای طراحی شهری* گروه اجتماعی الف،   3970127116 ۱۵ نظر، ۱ در صف انتشار و ۱ تکراری یا غیرقابل انتشار
چه کنیم تا ماشین های شخصی شهرهایمان را نبلعند!

 برای دیدار خانواده در عید نوروز به ایران برگشتم. در دو هفته اقامت بارها و بارها با یک نام مواجه شدم: ماشین شخصی. مثلا:

 

  • در بدو ورودم در فرودگاه امام, دوستم با “ ماشین شخصی“ منتظرم بود و به شهرمان که بیش از شش ساعت تا فرودگاه فاصله داشت رفتیم.                                                                                                                                                                                                                             
  • با “ماشین شخصی” برای دید و بازدید عید به منزل دوستان و اقوام رفتیم. فرقی نمی کرد منزلشان چقدر به ما نزدیک باشد (حتی ۳ دقیقه) کماکان با ماشین شخصی می رفتیم.                                                                                                                                                                 
  • سر سفره ی نهار نشسته بودیم که متوجه شدیم نیاز به چند تا خوراکی داریم. داماد گرامی با “ماشین شخصی” به سوپر مارکت سر خیابان رفت ( کمتر از ۵۰۰ متر) تا آنها را تهیه کند.                                                                                                                                                             
  • ‌خواستیم برای تماشای یک فیلم به سینما برویم. درنهایت سینمایی انتخاب شد که بتوانیم راحت “ماشین شخصی” را پارک کنیم.                                                                                                                                                                                                                                  
  • دلم می خواست در پارک جنگلی شهرمان که در 2 کیلومتری منزلمان است قدمی بزنم. سرانجام سوار بر “ ماشین شخصی” از آنجا دیدن کردیم.                                                                                                                                                                                                               
  • دلتنگ محله ای بودم که ۱۷ سال قبل برای شرکت در کلاس کنکور درس ریاضی به آنجا می رفتم. به دوستم زنگ زدم که اگر وقت دارد دنبال من بیاید تا برویم آنجا قدمی بزنیم. ۱ ساعت بعد, دوستم با “ ماشین شخصی” جلوی منزلمان آمد و یک ساعت در آن محله در "ماشین شخصی" حرف زدیم.                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                           
  • قدم زنان از منزل خارج شدم تا به سمت زمین سنگی و خاکی ای بروم که ساعت ها و روزها در دوران راهنمایی و دبیرستان آنجا فوتبال بازی می کردیم. با دیدنش که تبدیل به یک پارکینگ روباز “ماشین های شخصی” شده بود، غصه دار شدم.

 

تردیدی ندارم هر فرد دیگری هم می تواند چنین لیستی از حضور پر رنگ “ماشین شخصی” در زندگی روزمره اش تهیه کند. شاید شخصی بگوید در تمامی موارد بالا می توانستید از ماشین شخصی استفاده نکنید و این تقصیر نوع نگرش و رفتار شما است. البته که نوع نگرش و‌ رفتار تحت تاثیر عوامل اجتماعی و فرهنگی و ذهنی هستند. ولی به همان میزان و شاید بیشتر محیط فیزیکی و شهر گزینه ی استفاده از “ ماشین شخصی” را به شما در زندگی روزمره تحمیل می کند.

 

در مورد ضررهای استفاده از ماشین شخصی زیاد گفته شده است و من قصد تکرار ندارم (آلودگی هوا، آلودگی بصری و صوتی، عدم تحرک بدنی شهروندان، نابرابری طبقاتی و تصادفات).

 

اما چه باید کرد؟

 هر چند برای کنترل خودروهای شخصی در سطح شهر و حفاظت از فضای عمومی شهر و شهر‌وندان نیاز به راهکارهای چند جانبه است، نقش شهرسازی بسیار مهم و ضروری می تواند باشد. متداولترین راهکار شهرسازی که متاسفانه اشتباه بزرگی است، تر‌ویج "شهرسازی خودرو-محور" است.

شهرسازی خودرو-محور به این معنی است که تمرکز بر روی احداث جاده های جدید و تعریض معابر در شهرها صورت بگیرد تا حرکت خودروهای شخصی به اصطلاح روان تر شود و مشکل ترافیک حل شود.

داده های علمی شهرسازی شکست این راهکار را چند سالی است که بخوبی نشان داده اند‌ و از این راهکار حتی با عنوان "سیکل تولید مجدد ترافیک" یاد می شود. ایجاد و یا تعریض و تجهیز یک خیابان برای تسهیل حرکت خودروهای شخصی در کوتاه و میان مدت باعث می شود رانندگان زمانی را که از طریق تسهیل حرکتشان بدست آورده اند, بسادگی صرف رانندگی در مسافت بیشتر کنند.

بعنوان مثال فرض کنیم با تعریض یک خیابان من ۱۵ دقیقه زودتر به یک مرکز خرید با ماشین شخصی ام می رسم. در مدت کوتاهی و بتدریج من این ۱۵ دقیقه را صرف رسیدن به مرکز خرید دومی می کنم که چند کیلومتر دورتر است و من قبلا وقت رانندگی به آنجا را نداشتم. در درازمدت هم تجهیز معابر برای تسهیل حرکت ماشین باعث تجمیع خدمات و کاربری های تجاری و مسکونی وسیع در مناطق مجاور این معابر می شود و عملا ترافیک با شکل بزرگتری به این مناطق باز می گردد.

 

پس راه حل مناسب و منطبق بر یافته های جدید علم شهرسازی چیست؟

 راه حل علمی بروز دقیقا برعکس این رویکرد قبلی است: بازطراحی شهر و معابر برای تسهیل شکل های پایدارتر حمل و نقل از جمله حرکت پیاده، دوچرخه و حمل و نقل عمومی که باعث محدودیت استفاده از ماشین های شخصی در شهر می شود. در برخی موارد که شهر فضای خیابان زیادی دارد, می توان بدون اینکه نیاز به محدود کردن ماشین های شخصی باشد, اینگونه شکل های حمل و نقل پایدار را تقویت کرد.

مثلا می توان چند خیابان را به حرکت پیاده یا دوچرخه اختصاص داد. ولی خصوصا در اکثر شهرهای ایران که خیابانها از مدتها قبل با ترافیک ماشین های شخصی مواجه شده اند، این راهکار به تنهایی کارساز نمی باشد.

 اینجاست که جدیدترین تحقیقات علمی شهرسازی یک راهکار جایگزین را پیشنهاد می کند: پس گرفتن بخشی از فضای خیابانها از ماشینهای شخصی و اختصاص آن به شکل های پایدارتر حمل و نقل از جمله پیاده، دوچرخه، و حمل و نقل عمومی. این اولویت دادن به اشکال پایدار حمل و نقل می تواند تنها برای ساعات پیک در شبانه روز و یا روزهای خاصی از هفته باشد. برعکس تسهیل حرکت ماشین شخصی در شهر، این راهکار جدید نتایج خیره کننده ای دارد.

این رویکرد نه تنها می تواند تمامی مضرات حرکت با ماشین شخصی در شهرهای ما را (الودگی صوتی، بصری و سلامت بدنی) کاهش دهد، در اکثر موارد ترافیک را هم در معابر شلوغ بتدریج مدیریت و کاهش می دهد.

بعنوان مثال اگر بنده بدانم که برای رفتن به یک مرکز خرید در ساعت ۷ شب روز پنج شنبه پارکینگ خیابانی وجود ندارد، یا مسیرم را تغییر می دهم یا در ساعت دیگر به آنجا می روم و یا از وسایل نقلیه دیگر استفاده می کنم.

این درحالی است که قبلا چون اجازه ی پارکینگ خیابانی به من داده می شد، و علی رغم اینکه می دانستم شانس کمی دارم تا پارک کنم باز هم حرکت می کردم و یک ماشین به ترافیک آن منطقه اضافه می کردم.

در همین راستا یکی از ساده ترین اقدامات دیگری که برای کنترل ماشین های شخصی در شهرها می توان انجام داد ایجاد یک‌ شبکه پیاده روی پیوسته است. به زبان ساده یک شبکه ی ‌پیاده روی پیوسته یعنی برای رفتن از منزل (یا خیابانی نزدیک منزل) به یک مرکز تجاری یا یک ‌پارک یک پیاده روی مناسب وجود داشته باشد, بدون اینکه فرد مجبور شود از یک خیابان خطرناک عبور کند و یا در مقاطعی از مسیر مجبور شود در خیابان حرکت کند.

متاسفانه توجه به بهسازی و نگهداری پیاده رو ها به نادرستی اقدامی سطحی در نزد برخی مدیران شهری محسوب می شود. به همین دلیل است که تمایل برای احداث یک فلکه ی بزرگ و یا تعریض یک معبر همواره در نزد برخی از آنها بیشتر است.

 ترمیم و مناسب سازی پیاده روها ی یک شهر حتی بر بستن یک معبر و اختصاص آن به پیاده ارجحیت بالاتری دارد. چرا که بستن یک معبر و اختصاص آن به پیاده تنها پس از مطالعات بسیار و در بخش محدودی از یک شهر امکانپذیر بوده و بر تعداد محدودی از شهروندان تاثیرگذار است.

 بنابراین ایجاد گزینه و فراهم کردن فرصتهای عدم استفاده از خودروی شخصی می تواند باعث کنترل و مهار لجام گسیخته ی استفاده از ‌‌آنها در شهرها شود.

در سالهای اخیر زیاد شنیده ایم و دیده ایم که شهرهای ما تبدیل به یک پارکینگ بزرگ ماشین های شخصی شده اند. برای تغییر این وضع نکته ی طلایی اینست که باور کنیم شهرهایمان برای حرکت انسان می بایست بازطراحی و یا ساخته شوند نه حرکت خودروهای شخصی. این کلیدی ترین درسی است که علم روز شهرسازی دنیا به ما می گوید و ما می بایست از آن استفاده کنیم.

 امید به آینده

پی نوشت: در حالی مشغول بازخوانی نهایی این متن هستم که در صندلی جلوی ماشین شخصی دوستم نشسته ام و به چند کیلومتری فرودگاه امام برای پرواز بازگشت رسیده ام. ولی باور و یقین دارم یک روز می رسد که در کشور عزیزم ایران، با قطار سریع السیر مستقیم در عرض ۲ ساعت از شهرمان به این فرودگاه می رسم و در تمامی طول سفر هم تنها چند بار مجبور به استفاده از خودروی شخصی در شهرمان می شوم. و آنروز با افتخار و غرور به این نوشته ی (سابقم!) پوزخند می زنم. رسیدن به آن روز از توانایی متخصصین و مدیران کشورم دور نیست اگر همه به فکر خوب زیستن هم و پیشرفت بیشتر ایران عزیزمان باشیم.

 

*استاد دانشگاه واسدا ژاپن و انستیتو قلب و دیابت بیکر استرالیا

 

 (بر اساس اطلاعات پایگاه علمی Web of Science دکتر کوهساری رتبه ی دوم بیشترین پژوهش در پنج سال اخیر در زمینه "طراحی شهری" در دنیا را دارند.)

الف را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید

عناوین مرتبط

وب‌گردی

دیدگاه کاربران

یک شهروند۳۰۴۸۱۴۱۳:۰۸:۴۰ ۱۳۹۷/۱/۲۷
اگر قرار باشد ساعت ۸ صبح به دفتر کارم در دانشگاه برسم باید ۵ صبح از منزل حرکت کنم که با درنظر گرفتن حجم ترافیک بتوانم ساعت ۸ سرکلاس حضور پیدا کنم و با اعصابی که از صبح در ترافیک چندین بار لگدمال شده به دانشجویان درس علم بیاموزم!! امان از جاده هایی که اگر روزانه حداقل یک تصادف در آن نباشد آن روز شب نمیشود و امان از وسایل نقلیه ی عمومی که معلوم نیست در کدامین پارکینگ بعلت نقص فنی خاک میخورند که ما اینچنین جوانانمان را روزانه بر اثر سوانح جاده ای به خاک میسپاریم. این متن هم مثل متن های قبلی شما بسیار عالی و پرمغز بود و حرفی که از دل برآید ناگزیر بر دل نشیند.
فانوس۳۰۴۸۵۰۱۳:۳۶:۲۶ ۱۳۹۷/۱/۲۷
اقای دکتراز دقت نظر و دلسوزی شما نسبت به هموطنانت سپاسگزاریم به امید سرافرازی ایران عزیزمان در همه علوم و به کارگیری ان در کشور
Vaj۳۰۴۸۵۴۱۳:۴۱:۴۵ ۱۳۹۷/۱/۲۷
با تشکر از اقای دکتر کوهساری امیدوارم مدیران کشورم قدر دانشمندان و متفکران دلسوز ایرانی را بدانند و از ایده ها و طرحهایشان برای ساختن ایرانی سرافراز استفاده کنند سپاس
ناشناس۳۰۴۸۶۹۱۳:۵۴:۵۸ ۱۳۹۷/۱/۲۷
راهکارهای موفقی که کشورهای اروپایی استفاده کرده اند: - مالیات بر خودرو - مالیات مضاعف بر مالکیت بیش از یک خودرو در خانواده - مالیات بر مصرف سوخت البته اونها این مالیات رو خرج توسعه حمل و نقل عمومی میکردن!
سید۳۰۴۸۷۳۱۳:۵۶:۵۰ ۱۳۹۷/۱/۲۷
این استاد گرام در بطن جامعه نبوده و الا اکثر خانمها به علت نبود امنیت از خودرو شخصی استفاده میکنند و عده دیگر به خاطر زیر ساختهای شهری که منازل در جایی ساخته شده که دسترسی تا خیابان اصلی فاصله دارد
فرزانه۳۰۴۹۸۳۱۵:۱۳:۲۶ ۱۳۹۷/۱/۲۷
متن رو اصلا خوندید شما؟ این بزرگوار که دقیقا حرفش همین مساله است! نبود فرصت برای عدم استفاده از ماشین برای مردم.
ناشناس۳۰۴۹۰۴۱۴:۱۲:۱۵ ۱۳۹۷/۱/۲۷
پراید رو بکنید 100 میلیون دیگه هیچکی بیرون نمیاد !!!!
ناشناس۳۰۴۹۹۸۱۵:۲۰:۰۴ ۱۳۹۷/۱/۲۷
وردات خودروهای بالای 50 هزار دلار رو ممنوع کنید
ناشناس۳۰۵۰۰۷۱۵:۲۴:۱۵ ۱۳۹۷/۱/۲۷
سرویس ادارات را برگردانید وسائط نقلیه عمومی را تجهیز ونوسازی کنید از افزایش بی برنامه کرایه تاکسی واتوبوس ومترو پرهیز کند این راه حل حالا بسم الله انجام دهید
ناشناس۳۰۵۰۱۱۱۵:۳۰:۵۴ ۱۳۹۷/۱/۲۷
تغییر زیرساخت کار زمان‌بریه، اما اگه راننده‌ها یاد بگیرن بین خطوط رانندگی کنن نصف مشکل حل شده. این عکسو که دیدم یاد و خاطره ایران برام زنده شد!
ناشناس۳۰۵۰۴۶۱۵:۵۴:۱۹ ۱۳۹۷/۱/۲۷
به نظر من هیچ امیدی به بهتر شدن ترافیک نیست وقتی که سرزمینی به این بزرگی دغریم ولی طوری برنامه ریزی شده یانشده از همه ایران به تهران سرازیر می شوند چه انتظاری هست وقتی تا دامنه کوه حانه ساخته شده ومگر انها پیاده به سر کار که نمی توانند بروند نباید به راحتی مجوز کسب وکار داد در تهران نباید هیچ دانشگاهی ساخته می شد چند تا دانشگاه خوب داشتیم یا اگر ساخته می شدباید از متولدین تهران می گرفتند هر خانواده ای که بچه اش قبول شد گروهی به تهران امدند مگر خود مردم به این نتیجه برسند که زندگی در شهرهای کوچک خیلی بهتر است وخودشان برگردندمثل باد که می اید هوا را خوب می کند باید یک امدادی غیبی برسد تا ترافیک درست شود
ناشناس۳۰۵۰۹۴۱۶:۳۴:۵۹ ۱۳۹۷/۱/۲۷
حذف بخور بخورها و حیف و میل ها و توسعه حمل و نقل عمومی... دیگه از مردم انتظار چی دارید؟
ناشناس۳۰۵۱۳۲۱۷:۰۷:۲۰ ۱۳۹۷/۱/۲۷
یک بار از مترو ایستگاه امام خمینی بازار استفاده کن بعدا مقاله بنویس با تشکر
محمد۳۰۵۱۵۱۱۷:۲۹:۰۶ ۱۳۹۷/۱/۲۷
یک سری قوانین راهنمایی مربوط به 50سال پیش است و نیاز به روز رسانی دارد ، بنده هروز بعلت پارک خودرو جلوی درب پارکینگ منزل درگیری دارم با یک سری افراد بی مسئولیت که و متاسفانه قوانین موجود در این زمینه کارائی و حمایت لازم را از امثال من نمی کند .
ناشناس۳۰۵۴۹۶۰۸:۴۸:۳۴ ۱۳۹۷/۱/۲۸
مصیبت اصلی سازو کار نظام اداری مملکته که از بدو تاسیس حدود. ۸۰ سال قبل ناقص الخلقه و ناکارآمد بوده تمام فعالیتهای اقتصادی و سارمانی و اجتماعی و حتی مسکونی و تحصیلی مردم حول همین ساختار ناکاآمد و عقب مانده و سرتاپا معیوب و آلوده به فساد و نابسامان شکل گرفته اگر شخصا دنبال کارخودت نری اصلا کار انجام نمیشه در شهرستانها بعلت تشدید قضیه بقدری سرویس دهی ضعیفه که مردم ترجیح میدن یا وادار میشن در پایتخت اموراتشون را دنبال کنند نظام اداری کشور باید با یک انقلاب تعریف شده و زمانبندی شده نوسازی و بازسازی بشه وگرنه تا ابد آش همینو کاسه همین مثلا حتی پس از مراجعه به دفاتر خدماتی و پیشخوان دریافت کارت ملی یا شناسنامه یا پایان خدمت وگواهینامه خارج از پایتخت حدود ۲ الی ۳ برابر بیشتر از تهران طول میکشه!!! پس من ساکن شهرستان ترجیح میدم بابت این خدمات به دفاتر داخل تهران مراجعه کنم یا در سازمان تامین اجتماعی نزدیک ۱۰ ساله مثلا بایگانیش و خدماتش مکانیزه شده که بیمه شده و کارفرما از کاغذ بازی خلاص بشوند اما هنوز هر شعبه کارت میوفته تمام اوراق و اسناد پرونده ها و پوشه ها نامه ها و لیستهای کاغذی و امثالش باید در دسترس باشه وگرنه محتویات بایگانی مکانیزه را اصلا معتبر نمیدونند!!! برای تامین و جابجایی این اسناد گاه باید دهها بار بین منزل و شعبات مختلف تردد کنید یا وقتی منزلی خریداری میکنید بجز اداره ثبت اسناد و بجز مراجعات مکرر برای استعلامهای قبل از ثبت باید پس از دریافت سند هم به دفعات به مراکز و سازمانهای مختلف در نقاط مختلف شهر تردد کنید تا هرکدام جداگانه اشتراک کنتور آب و برق و گاز و خط تلفن را بنام شما بزنند و همینطور در شهرداری هم باید ساختمان بنام شما ثبت بشه تازه اگر شانس بیارید نقص در پرونده ها پیدا نشه وگرنه برای رفع نقص باید کفش آهنی بپوشید یا وقتی میخواهید وام بانکی با سند رهنی بگیرید اگر شانس بیارید فقط آماده کردن استعلامهای ملک حدود ۷ یا ۸ بار شمارا به سازمانهای مختلف در مناطق مختلف شهر راهی خواهد کرد! این قبیل ساختار اداری بلبشو اصلا برازنده این دوره زمانه نیست و تمام اقدامات تشویقی و تنبیهی و سلبی و این شاخ به اون شاخه پریدنها حکم مُسکن بی ثمر را دارند
بانک آیندهطاقچه

پربحث‌های امروز

  1. عروسی لاکچری پسر آقای سفیر ایران با مدل ایرانی +عکس

  2. کریمی قدوسی در گفتگو با الف: دوتابعیتی‌ها چه چیزی را تکذیب می‌کنند/ فرشچی دو تابعیتی است/ معاون وزارت بهداشت هم تابعیت فرانسه داشت

  3. روحانی: آقای ترامپ با دم شیر بازی نکن/ سخن گفتن با آمریکا معنایی جز تسلیم و پایان دستاوردها ندارد/ تنگه‌های زیادی داریم؛هرمز فقط یکی از آنهاست/ انبار کالاهای اساسی ما از همیشه بیشتر است

  4. ازدواج موقت، راهی که داریم اما استفاده نمی کنیم

  5. چطور "پراید" مشتری دارد؛ "مرغ" ندارد؟!

  6. جزئیاتی جدید از توزیع رانت در واردات خودرو؛ حمایت ویژه «وزیر صنعت» از یک واردکننده + سند

  7. توکلی: ژن خوب عامل تخصیص ارز نیست/ دولت در اختلالات اخیر بازار ارز مقصر بود/ ارز امانتی در دست بانک مرکزی بود که برخی در آن خیانت کردند

  8. پورابراهیمی: عدم تمکین مجدد دولت درباره افزایش حقوق کارکنان با اعتراضات گسترده مواجه شده است

  9. سازمان هواپیمایی: هواپیما مجاز است با ایراد پرواز کند

  10. چند سوال جدی درباره سینمای کمدی امروز

  11. مذاکره ایران با اروپایی ها، بازگشت تحریم ها و سرانجام برجام/دولت باید سیاست چند جانبه‌ در پیش بگیرد

  12. عارف: همه ما باید پلی برای جوان شدن مدیریت اجرایی خسته کشور باشیم/ کشورداری سلیقه‌ای مانع پیشرفت شده است

  13. واکنش‌ها به صحبت‌های احسان علیخانی در مورد دریافت تسهیلات از ثامن‌الحجج/ «پیشنهاد راه‌اندازی کمپین» و «شخصیت رشیدپورِ قاتل اهلی در حالا خورشید»

  14. سازمان بهشت‌زهرا: به هر شهروند تهرانی یک قبر رایگان می‌دهیم

  15. آیت‌الله خاتمی: بالارفتن قیمت‌ها تحلیل اقتصادی ندارد بلکه منشأ روانی دارد/ هرکس دل مردم را خالی کند، کار دشمن را انجام داده است

  16. سکه بازهم رکورد زد/ قیمت حال حاضر؛ ۳ میلیون و ۲۴۵ هزار تومان

  17. لاریجانی: دشمنان به دنبال ایجاد فضای ریاضتی برای اقتصاد ایران هستند/ در دوره بسیار حساس از تاریخ انقلاب قرار داریم

  18. ادامه تغییر ساعت کار کارمندان تا ۱۰ روز دیگر

  19. پوری‎حسینی: حتی یک مورد فساد در سازمان خصوصی‎سازی نداریم

  20. آذری جهرمی: منتظر اقدام دادستانی برای رفع فیلتر توییتر هستیم/ باید از مسئول فیلترینگ قول گرفت که اینستاگرام فیلتر نشود

  21. گران‌ترین و ارزان‌ترین ‎بنزین در کدام کشورهاست  

  22. توضیحات «وزیر صنعت» درباره تخلفات ثبت سفارش خودرو

  23. مستند جنجالی «خیلی محرمانه» منتشر شد

  24. نام پنچ مدیر سازمان محیط زیست در لیست 100 نفره 2 تابعیتی ها/جاسوسی از اسکله ها و ترددهای سپاه

  25. رئیس شورای شهر: جمعیت تهران به ۲۰ میلیون نفر می‌رسد

پربحث‌های دیروز

  1. حذف خاتمی برای بقا به سبک حجاریان

  2. توضیحات احسان علیخانی درباره شایعات اخیر +فیلم  

  3. لطفا قوي نباش آقاي مديري!  

  4. عضویت سپنتا نیکنام منتخب زرتشتی شورای شهر یزد تائید شد

  5. نامه سردار نقدی به معصومه ابتکار: قاطعانه مانع حریم شکنی‌های خانواده ستیز در ایران عزیز شوید

  6. عقب‌نشینی دوم در بازار مسکن

  7. سکه باز هم ۳ میلیون تومان را رد کرد + قیمت ارز

  8. مهران مدیری در دادسرای رسانه حضور یافت

  9. چه کسانی مانع بازگشت بازیگر "جم" به ایران هستند؟ + عکس

  10. چه کسانی می‌گفتند انرژی هسته‌ای نمی‌خواهیم؟

  11. حضور خبرساز یک زن در وزارت خارجه/ شاه کلید ترمیم کابینه از نظر اصلاح طلبان/ تشابه دولت روحانی با احمدی نژاد/ آیا محسن هاشمی و آذری جهرمی نامزد انتخابات ریاست جمهوری 1400 می شوند؟

  12. کوهی دیگر موشی دیگر زائید؛ شورای سنجش و پذیرش دانشجو شق القمر کرد!!!

  13. سفارت ایران در هند پنج ماه است که بدون سفیر اداره می‌شود!

  14. تصاویر بازگشت سپنتا نیکنام به شورای اسلامی شهر یزد  

  15. توزیع ارز مسافرتی فعلا ادامه دارد/اعلام تصمیم قطعی در روزچهارشنبه

  16. ترمیم کابینه، سناریوی تَکراری برای لاپوشانی فاجعه تَکراری

  17. مدیرعامل ثامن‌الحجج در لباس زندان

  18. شهادت ۱۱ بسیجی در درگیری با گروه‌های تروریستی در مریوان + اسامی شهدا

  19. آذری جهرمی: فقط گوشی‌های کمتر از ۳۰۰ دلار ارز ۴۲۰۰ تومانی می‌گیرند

  20. حسن روحانی روز سه شنبه با مردم صحبت خواهد کرد

  21. دهقان: مفسدان اعدام شوند امید مردم افزایش می‌یابد/ اطرافیان برخی از مفسدان بر امور کشور حاکم شده‌اند

  22. ابطحی: کریمی‌قدوسی بر اساس سند، دو تابعیتی بودن "پروین فرشچی" را تایید کرده است

  23. افزایش نقدینگی، بازار سکه و مدیریت دولت/ 85‌درصد سپرده‌‌ بانک‌ها در اختیار چند درصد سپرده‌گذاران است؟

  24. توضیحات پزشکیان در مورد دستگیری یک متهم موسسه «ثامن الحجج»

  25. جزئیات حمله تروریست‌های ضدانقلاب به پاسگاه حمزه سیدالشهدا نیروی زمینی سپاه؛ شهادت ۱۰ نفر + انفجار زاغه مهمات

پربحث‌های هفته

  1. عروسی لاکچری پسر آقای سفیر ایران با مدل ایرانی +عکس

  2. آدرس غلط به مردم ندهید/ مشکل اقتصادی را چه کسی باید حل کند؟

  3. اعتراضات مردم عراق و توطئه علیه ایران

  4. کریمی قدوسی در گفتگو با الف: دوتابعیتی‌ها چه چیزی را تکذیب می‌کنند/ فرشچی دو تابعیتی است/ معاون وزارت بهداشت هم تابعیت فرانسه داشت

  5. معلمان درباره حذفیات فیش حقوقی چه می‌گویند؟

  6. رانت ارز مسافرتی به زودی پایان می‌‌یابد؟/ تعیین ارز مسافرتی براساس نرخ بازار ثانویه

  7. «مریم رجوی» به دام کلاه سفیدها افتاد

  8. حذف خاتمی برای بقا به سبک حجاریان

  9. واکنش شدید اللحن واعظی به درخواست برخی اصلاح‌طلبان برای استعفای روحانی

  10. صنعت برق کشور و چند نکته

  11. دریافت‌های میلیاردی دو مجری تلویزیون از موسسه ثامن‌الحجج

  12. یکی از بزرگترین بدهکاران بانکی دستگیر شد

  13. اولویت‌‌ها در جنگ اقتصادی/ مقابله مدبرانه و هوشمندانه با کارزار اقتصادی دشمن چگونه است؟

  14. روحانی: آقای ترامپ با دم شیر بازی نکن/ سخن گفتن با آمریکا معنایی جز تسلیم و پایان دستاوردها ندارد/ تنگه‌های زیادی داریم؛هرمز فقط یکی از آنهاست/ انبار کالاهای اساسی ما از همیشه بیشتر است

  15. ۲ وارد کننده خودرو رسما درخواست «رانت» کرده‎اند + سند

  16. آخوندی: در شرایط اقتصادی بسیار سختی هستیم

  17. اولتیماتوم دادستان کل کشور به سیف: ظرف ۴۸ ساعت باید لیست کامل گیرندگان ارز دولتی تحویل داده شود/ ۱۴ هزار نفر ارز ۴۲۰۰ تومانی گرفته و چپه کردند/ بابک زنجانی اعدام خواهد شد

  18. نحوه زندگی روحانی در پاستور/ نظر ناطق نوری درباره مذاکره با ترامپ/ زمزمه تقویت پروژه عبور اصلاح طلبان/سوال کیهان از علی مطهری/ جهانگیری خواهان تغییر کدام اعضای کابینه است؟

  19. نظر علی مطهری در مورد پخش تصاویر رئیس‌جمهور کرواسی در فینال/ حس مادرانه بود

  20. توضیحات احسان علیخانی درباره شایعات اخیر +فیلم  

  21. ازدواج موقت، راهی که داریم اما استفاده نمی کنیم

  22. واکنش منوچهر متکی و "ح.ص" به موضوع وام گرفتن از موسسه ثامن الحجج

  23. زندگی دوگانه «لاکچری‌»های انقلابی؛ حزب‌اللهی‌های «برندپوش»

  24. لطفا قوي نباش آقاي مديري!  

  25. انحصار، آفت بازار وکالت

پربحث‌های اخیر

  1. سازمان بهشت‌زهرا: به هر شهروند تهرانی یک قبر رایگان می‌دهیم

  2. آذری جهرمی: منتظر اقدام دادستانی برای رفع فیلتر توییتر هستیم/ باید از مسئول فیلترینگ قول گرفت که اینستاگرام فیلتر نشود

  3. رئیس شورای شهر: جمعیت تهران به ۲۰ میلیون نفر می‌رسد

  4. واکنش هاشمی به بازگشت سپنتا نیکنام به شورای شهر یزد

  5. سازمان هواشناسی: ۱۰ استان کشور "بارانی" می‌شود

  6. اظهارات شهردار تهران در مورد بیلبوردهای اهدایی به خانم بازیگر

  7. جدول برنامه قطعی برق امروز تهران اعلام شد

  8. جانشین سازمان نظام وظیفه: آمار صحیحی از تعداد مشمولان غایب در دست نیست

  9. اعلام دلایل نارضایتی مشتریان از خدمات خودرویی

  10. اخراج اساتید دانشگاه‌ها به بهانه‌های واهی

  11. اعتراض فرهنگیان مشهد به رای دیوان عدالت اداری

  12. ورود شورای شهری‌ها به اردوگاه باهنر!/ صندوقچه اسرار اردوگاه باز شود

  13. تدوین طرحی برای اصلاح قانون افزایش مرخصی زایمان

  14. تازه‌آباد کرمانشاه همچنان می‌لرزد؛ وقوع ۱۵ پس‌لرزه

  15. وزیر کشور: طبق آمار ۶ ماهه اخیر شاهد مهاجرت از استان‌ها و شهر‌های کم آب هستیم

  16. آخرین وضعیت ترافیک در ورودی‌های تهران

  17. تأخیر ۱۲ ساعته پرواز حجاج ایرانی

  18. شهرداری تهران تذکر گرفت

پربحث‌های دیروز

  1. نامه سردار نقدی به معصومه ابتکار: قاطعانه مانع حریم شکنی‌های خانواده ستیز در ایران عزیز شوید

  2. کوهی دیگر موشی دیگر زائید؛ شورای سنجش و پذیرش دانشجو شق القمر کرد!!!

  3. توضیح بطحایی درباره حجاب برخی دختران در المپیاد

  4. کاشت چمن در تهران ممنوع شد

  5. زاهدی: سیاست‌زدگی پاشنه آشیل آموزش عالی است/ کنکور مضر است

  6. ابتکار: حضور با لباس سنتی برای کارمندان ممنوعیتی ندارد

  7. پاسخ یکی از مدیران تلگرام طلایی به شایعات

  8. پیکر آیت‌الله مرتضی تهرانی در حرم مطهر رضوی تشییع شد

  9. بلایی که فامیل‌بازی بر سر مدارس غیردولتی آورد

  10. معرفی برترین‌های المپیاد جهانی زیست‌شناسی/ کسب ۲ مدال طلا، یک نقره و یک برنز توسط تیم ایران

  11. کمبود ۶۰۰ هزار معلم در مدارس

  12. معاون دادستان کل کشور: ۲۹ میلیون کاربر ایرانی در ۷ پیام رسان داخلی فعالیت دارند

  13. غلظت ریزگردها در شوش به 15 برابر حد مجاز رسید

  14. تشرف بیش از ۷۰۰ هزار زیارت اولی به حرم مطهر رضوی

  15. گردوخاک در خوزستان و بوشهر/ خشکسالی‌ها ‌‌ادامه دارد

  16.  درد دل مردم و پاسخ مسولین / بد عهدی در تحویل گوشی ایرانی / در روزهای سخت با هم مهربانتر باشیم/ موسسه ملل به تعهد خود عمل کند 

  17. توزیع کارت بلیت خبرنگاری از سر گرفته شد

  18. آغاز عملیات اطفای حریق هورالعظیم

  19. گران فروشی و تقلب شهرداری صدای تعزیرات را در آورد + سند

  20. حبس روزانه ۱۰ نفر در آسانسور به دلیل قطعی برق

  21. آخرین وضعیت آب و هوا / وزش باد در تهران

  22. ابهام در ختم پرونده قربانیان اسیدپاشی اصفهان

  23. جزئیات برنامه قطع برق امروز تهران + جدول

  24. دختران شین‌آبادی برای درخواست کارت ملی به دفاتر استانی ثبت احوال مراجعه کنند

پربحث‌های هفته

  1. معلمان درباره حذفیات فیش حقوقی چه می‌گویند؟

  2. «مریم رجوی» به دام کلاه سفیدها افتاد

  3. اولتیماتوم دادستان کل کشور به سیف: ظرف ۴۸ ساعت باید لیست کامل گیرندگان ارز دولتی تحویل داده شود/ ۱۴ هزار نفر ارز ۴۲۰۰ تومانی گرفته و چپه کردند/ بابک زنجانی اعدام خواهد شد

  4. انحصار، آفت بازار وکالت

  5. شامی‌های سوراخ‌دار و معصومیتی که از دست رفت پاسخ خواهر «مسیح علی‌نژاد» به آخرین پست وی

  6. طبقه نهم وزارت ارتباطات چه خبر بود؟

  7. نامه سردار نقدی به معصومه ابتکار: قاطعانه مانع حریم شکنی‌های خانواده ستیز در ایران عزیز شوید

  8. چرا مدیر پیام‌رسان سروش، «تلگرام» نصب کرد؟

  9. شورای تامین مجوز ورود خانواده‌ها به ورزشگاه‌ها را صادر کرد

  10. شکایت مهران مدیری از دو رسانه برای شایعه دریافت هدیه میلیاردی

  11. کوهی دیگر موشی دیگر زائید؛ شورای سنجش و پذیرش دانشجو شق القمر کرد!!!

  12. جدول ثابت قطعی برق تهران منتشر شد + جدول

  13. رئیس پلیس تهران: لیست ۵۰ خریدار عمده سکه در اختیار پلیس قرار گرفت/ آزادی عوامل سلطان سکه با قرار وثیقه ۱۰ میلیاردی

  14. سازمان بهشت‌زهرا: به هر شهروند تهرانی یک قبر رایگان می‌دهیم

  15. فتاح: باید تعریف جدیدی درباره «خط فقر» داشته باشیم

  16. نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان: انتقال آب دلیل اصلی کم آبی در خوزستان است

  17. آملی لاریجانی: پرونده‌های ارز، سکه، خودرو و موبایل به طور ویژه در حال رسیدگی است/ برخی مسئولان وزارت صنعت و معدن ممنوع الخروج و بازجویی شدند

  18. همیشه دست یک زن در میان است

  19. نه‌ وزارت‌بهداشت به شفافیت/ واردات 18 میلیون یورویی خودرو؛ دانستن حق مردم نیست!

  20. جزئیات جدید از تجاوز به نوآموز ورزشی نوجوان شیرازی

  21. وزیر علوم: بازدید آژانس طبق تصمیم شورای عالی امنیت ملی بوده است

  22. احمد توکلی: چرا شمشیر رسانه‌ها در مبارزه با فساد کند است؟

  23. از یک پرونده جنایی تا کشته سازی سیاسی / این بار هم ساز بی بی سی «کوک» نشد

  24. مستاجران در حال ترک تهران هستند

  25. بیش از ۳۰ میلیون کاربر، فیلترشکن ایرانی را ترجیح داده‌اند

آخرین عناوین