اعتماد‌ عمومی در گروِ تفاهم‌ ملی

احمد توکلی،   3970127115 ۱۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۲ تکراری یا غیرقابل انتشار
اعتماد‌ عمومی در گروِ تفاهم‌ ملی
چهارشنبه گذشته، جلسه‌ای پیرامون بررسی مسائل ارزی با ریاست اسحاق جهانگیری، معاول اول رئیس‌جمهور با حضور تعدادی از مسئولان اقتصادی دولت و جمعی از کارشناسان اقتصادی از طیف‌های مختلف سیاسی برگزار شد.

صرف‌نظر از مباحث مطرح شده، حضور منتقدان دولت در این جلسه بود. دولت پیش از این هم جلسات متعددی را با منتقدان خود از گرایش‌های مختلف سیاسی برگزار کرده و پس از شنیدن انتقادات و دریافت پیشنهادات، آنها را در تصمیمات خود لحاظ کرده است. برای مثال در مورد قراردادهای نفتی IPC ، دولت ۶ جلسه با منتقدان برگزار کرد و در اقدامی بی‌سابقه، آقای جهانگیری پس از شنیدن انتقادات، مصوبه هیات دولت در این زمینه را ۲ بار به دولت بازگردانده و آن را تصحیح کردند.

نمونه‌های مشابه همکاری دولت با منتقدان را در موارد متعدد و در موضوعات مختلف ازجمله برجام و مسائل ارزی را طی سال‌های گذشته شاهد بوده‌ایم. تا آنجایی هم که به دیده‌بان شفافیت و عدالت مربوط می‌شود، دولت و به‌ویژه آقای جهانگیری همکاری‌های لازم را از خود نشان داده‌اند و به درصد قابل‌توجهی از نامه‌نگاری‌های ما پاسخ مثبت داده‌اند.

این رویکرد، نشانه‌ای از سعه صدر و اعتماد دولت نسبت به منتقدان و گامی به سوی تفاهم ملی است. گفت‌وگو با منتقدان و شنیدن نظرات آنها می‌تواند به یک رویه تبدیل شود و این روند می‌تواند در عرصه‌های مختلف استمرار داشته باشد و در اتخاذ تصمیمات ملی سازنده باشد.

با وجود برخی اظهارنظرهای رئیس‌جمهور درباره منتقدان، تساهل، سعه صدر و تحمل اظهارات منتقدان از سوی دولت در عمل قابل تقدیر و ارزشمند است. زمینه‌های چنین رویکردی هم در دولت و در میان منتقدان دولت وجود دارد. از طرف دیگر، برای جلب اعتماد عمومی هم‌اکنون ما نیازمند تفاهم در سطوح بالای سیاسی و ملی هستیم. این دیدگاه وجود دارد که برای رسیدن به تصمیمات و تفاهم در عرصه‌های اقتصادی و اجتماعی باید در سطوح بالاتر تفاهم ملی لازم میان جناح‌های سیاسی شکل بگیرد تا تصمیمات سخت زودتر و بهتر به اجرا درآید.

هرچه تفاهم میان سیاستمداران بیشتر باشد اعتماد مردم به حکومت بیشتر شده و تفاهم و اعتماد میان مردم هم تقویت می‌شود و همچنین ظرفیت سیاست‌پذیری جامعه افزایش پیدا می‌کند. اگر یک حکومت اعتماد مردم را با خود نداشته باشد، حتی اگر بهترین سیاستگذار هم باشد، سیاست‌های آن حکومت در جامعه پذیرفته نخواهد شد و با بی‌اعتنایی مردم مواجه خواهد شد بنابراین سیاست‌های دولت به شکست خواهد انجامید.

اما در جایی که تفاهم وجود داشته باشد، به‌دلیل اینکه تصمیمات با مشورت همه‌جانبه اتخاذ می‌شود، باعث می‌شود که تصمیمات به‌صورت کارشناسی اتخاذ شوند. در چنین شرایطی است که می‌توان به موفقیت سیاست‌ها و تصمیمات دولت‌ها امیدوار بود. باید درنظر داشت در عالم سیاست به‌دلیل اینکه به عرصه قدرت نزدیک‌تر است، تفاهم میان افراد و گرایش‌های مختلف سیاسی ممکن است کمی زمانبر باشد اما هیچ تفاهمی غیرممکن نیست.

دیدگاه کاربران

محمد۳۰۴۷۹۶۱۲:۴۵:۴۸ ۱۳۹۷/۱/۲۷
اگر جناب آقای توکلی همفکران شما همین رویه انصاف را در پیش بگیرند و البته جناح اصلاح طلب و میانه رو و حتی جناح احمدی نژاد مملکت گل و بلبل میشه فقط و فقط اگر تمام جناح ها آزاد باشند حرفشونو بزنند حتی همین احمدی نژاد که تمام حرفهای الانش و گذشتع اش پوپولیستی است
ناشناس۳۰۴۹۵۱۱۴:۵۰:۲۸ ۱۳۹۷/۱/۲۷
با برخی افراد سودجو که پستهای بالای کشوری را دارند اعتماد عمومی معنی ندارد
ناشناس۳۰۵۴۰۰۰۱:۰۵:۳۴ ۱۳۹۷/۱/۲۸
برخی افراد که چه بگویم کلمه 99 درصد بهتر هست
احسان۳۰۴۸۱۱۱۳:۰۳:۵۲ ۱۳۹۷/۱/۲۷
آقای توکلی آیا فقط دولت باید با منتقدان همکاری کند؟ قوه قضاییه، سپاه، مجلس، شورای نگهبان نیازی به همکاری با منتقدان ندارند؟ آقای توکلی تفاهم ملی بوجود نمی آید مگر همه نهادهای قدرت به حرف منتقدان گوش دهند و پاسخگوی عملکرد خود باشند. به طور مثال در پرونده آقای مرتضوی آیا قوه قضاییه به حرف منتقدان گوش می دهد و پاسخگوی عملکرد خود می باشد؟ چطور است دیده بان عدالت و شفافیت در موضوع پرونده مرتضوی وارد شود تا ببینیم آیا قوه قضائیه اصلا منتقد را به رسمیت می شناسد؟
ناشناس۳۰۴۸۳۱۱۳:۲۸:۳۶ ۱۳۹۷/۱/۲۷
تفاهم و اعتماد باید بین مردم از یک طرف و مسئولین ( چه اصلاح طلب و چه اصولگرا) از طرف دیگر، صورت گیرد. برای این کار یا باید مردم تغییر روش دهند و یا مسئولین.
ناشناس۳۰۴۹۷۴۱۵:۰۶:۰۱ ۱۳۹۷/۱/۲۷
انتقاد فقط شامل حال دولت میشه؟
ناشناس۳۰۵۱۷۶۱۸:۲۴:۱۷ ۱۳۹۷/۱/۲۷
از هم که انتقاد میشه شما مشکلت چیه؟
ناشناس۳۰۵۰۱۹۱۵:۳۵:۵۲ ۱۳۹۷/۱/۲۷
واقعیت امروز کشور نا دیده نگیریم اصلاح طلب اصول گرا فاصله عمبقی بین مردم گروههای حاکم که در تاریخ جمهوری بیسابقه است بوجود آمده روحانی و اصلاح طلبان در این بی اعتمادی نقش اصلی را بعهده دارند . دیگر بعید است اصلاح طلبان از توان یسبج رای دهندگان چون گذشته برخور دار باشند .
محسن۳۰۵۳۸۲۰۰:۱۷:۱۵ ۱۳۹۷/۱/۲۸
تعجب می کنم جناب توکلی بعد این همه حضور در عرصه سیاسی کشور و تعامل با افراد و جناح های مختلف ، چنین دیدگاهی را مطرح می کنید ! مگر اختلاف دو جریان اصلی کشور مانند دو جریان دموکرات و جمهوری خواه در آمریکا صرفا" دستیابی به قدرت هست که در اصولشان وحدت نظر دارند . خیر جناب توکلی اختلاف دو جریان اصلاح طلبی که دولت فعلی از آن برآمده با جریان انقلابی کشور اختلاف بنیادین و ایدئولوژیک هست هرگز این دو جریان قابل جمع شدن نیستند چرا که اساسا" هیچ اشتراک نظری ندارند و در واقع در دو سمت مقابل جبهه هم هستند . یک جریان مبتنی با اصول لیبرالیسم چگونه می تواند با افرادی که تکیه بر تفکرات اسلامی می خواهند کشور را اداره کنند به تفاهم برسد بعد از 9 سال از انتخابات سال 88 هنوز موفق نشدم از هواداران جریان اصلاح طلب کسی را پیدا کنم که نسبت به اتفاقات فتنه رخ داده در مقام منتقد باشد و بعید می دانم کسی افکار انقلابی داشته باشد بتواند برنامه ها و عملکرد دولت فعلی را درک بکند .
ناشناس۳۰۵۳۸۸۰۰:۳۲:۳۱ ۱۳۹۷/۱/۲۸
اصلاحات که مرد و اصولگرایی خیلی وقته برای همیشه رخت بربسته و این ملت بزرک زخم دیده بزودی طرحی نو و تازه در می اندازد
مودی۳۰۵۴۸۷۰۸:۳۶:۵۴ ۱۳۹۷/۱/۲۸
نمونه‌های مشابه همکاری دولت با منتقدان را در موارد متعدد و در موضوعات مختلف ازجمله برجام و مسائل ارزی را طی سال‌های گذشته شاهد بوده‌ایم!!!!!! آقای توکلی ... لطفا خواهش میکنم تمنا میکنم فقط و فقط و فقط یک نمونه از همکاری دولت بامنتقدان را در زمینه برجام و موضوع ارز نام ببرید, دولت و شخص رییس جمهور غیر از فحش و تهمت و بد وبیراه در موضوع برجام که تنها کارنامه برفرجام آن است هیچ تعامل و همکاری دیگری با منتقدان نکرد.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. بازی با کلمات

    2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

    3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

    4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

    5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

    6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

    7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

    8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

    9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

    10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

    11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

    12. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

    13. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

    14. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

    15. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

    16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

    17. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

    18. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

    19. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

    20. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

    21. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

    22. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

    23. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

    24. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

    25. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

    آخرین عناوین