دلایل و نتایج حمله نظامی آمریکا و اروپا به سوریه/ سناریوی آینده غرب برای دولت بشار اسد

گروه جهان الف،   3970126046 ۴ نظر، ۰ در صف انتشار و ۴ تکراری یا غیرقابل انتشار

بامداد شنبه، آمریکا به همراه انگلیس و فرانسه حدود 110 موشک کروز تام هاوک به خاک سوریه شلیک کردند.

دلایل و نتایج حمله نظامی آمریکا و اروپا به سوریه/ سناریوی آینده غرب برای دولت بشار اسد

به گزارش الف، حمله نظامی غرب به سوریه به بهانه بمباران شیمیایی شهر دوما انجام  شد. این در حالی است که بشار اسد و متحدان آن خواستار انجام تحقیقات درباره این موضوع شده بودند اما هیات حقیقت یاب سازمان منع گسترش سلاح های شیمیایی بعد از تجاوز نظامی وارد سوریه شد.

عدم انتظار برای نتایج تحقیق این هیات نشان دهنده این است که تصمیم به حمله از قبل گرفته شده بود. از سوی دیگر سوریه در پی توافقی که در سال 2014 صورت گرفت تسلیحات شیمیایی خود را به سازمان ملل متحد و سازمان منع سلاح های شیمیایی تحویل داده بود.

همچنین عدم حضور برخی کشورها نظیر کانادا، ایتالیا، آلمان و ... در حمله نظامی دیروز جالب توجه بود. در واقع این موضوع نشان دهنده این است که واشنگتن علی رغم فضاسازی های رسانه ای در هفته های اخیر نتوانسته اجماعی درباره حمله بدست آورد. البته این اختلافات به نوعی دیگر در بین کابینه ترامپ نیز وجود داشته است. چنانچه گفته می شود جیمز متیس، وزیر دفاع برخلاف جان بولتون به شدت خواهان انجام حمله محدود بوده است اما مشاور امنیت ملی جدید خواستار ادامه حملات است.

اما درباره این که چرا تجاوز هوایی غرب در مقطع فعلی صورت گرفت دلایل متفاوتی ذکر شده است. از جمله این که:

* هدف این حمله نمایش قدرت و ممانعت از پیروزی های سوریه و جبهه مقاومت در رویارویی با تروریست ها بود. دولت سوریه با پاکسازی غوطه شرقی عملا موفق به تثبیت کامل بشار اسد شده بود. پیشروی ایران، روسیه و سوریه، موجبات دخالت آمریکا و متحدانش که خواهان نقش تعیین کنندگی در جنگ بودند را فراهم کرد.  

* برخی معتقدند این اتفاق در پی روابط پر از تنش بین روسیه و انگلیس شکل گرفت؛ چرا که در پی مسمومیت اسکریپال جاسوس دوجانبه و دخترش در بریتانیا روابط لندن و مسکو به شدت متشنج شده و ترزا می در پی اقدامی علیه پوتین بود. بر این اساس حمله شیمیایی نیز توطئه ای طراحی شده از سوی انگلیس بود.

* جنگ داخلی سوریه و حضور مستشاری ایران در این کشور که با خواست دولت بشار اسد انجام شده، میدان تازه ای برای بهانه جویی ها و زیاده خواهی های عربستان سعودی شده است. از این رو محمد بن سلمان به شدت پیگیر ترغیب دخالت غرب در بحران سوریه برای مقابله با ایران است. سفرهای دوره ای بن سلمان نیز که در حال انجام است به همین دلیل می باشد.

* رژیم صهیونیستی بدلیل پیروزی های جبهه مقاومت خواستار حضور و دخالت کشورهای غربی در سوریه برای سد کردن موفقیت های آن بود.

*برای ترامپ انحراف افکار عمومی از بحران های داخلی و پرونده های متعددی که در داخل آمریکا برای وی گشوده شده اهمیت بسیار دارد. اقدام به تجاوز نظامی نیز به همین دلیل صورت گرفته است.  

* فرانسه خواستار ایفای نقش بیشتر در بحران سوریه بود؛ چرا که به صورت سنتی و تاریخی خود را از این لحاظ مستحق می داند که علی رغم مخالفت دولت سوریه، برای دمشق و البته بیروت تعیین تکلیف کند. همچنین پاریس از مخالفت ایران با حضور ماکرون در مذاکرات سه جانبه اردوغان، پوتین و روحانی ناراحت شده بود. از سوی دیگر اعتراضاتی در فرانسه علیه ماکرون در حال انجام است که بر روی محبوبیت وی به شدت تاثیرگذار بوده است. حضور در حمله نظامی همانند ترامپ برای انحراف افکار عمومی بوده است.

موضوع دیگر ابعاد تجاوز نظامی دیروز می باشد. برخی کارشناسان معتقدند حمله دیروز محدود بوده و ادامه نخواهد داشت. در این رابطه می توان به توییت های دونالد ترامپ نیز اشاره کرد. ترامپ اگر چه روز شنبه در توییتر خود از نتایج حملات موشکی بامداد روز شنبه به سوریه ابراز رضایت کرد، اما از انجام ماموریت نیز سخن گفت. ترامپ نوشته بود:

«شب گذشته حمله تمام عیاری به سوریه صورت گرفت. از فرانسه و بریتانیا برای خردورزی و قدرت ارتش عالی‌شان ممنونم. بهتر از این نمی‌شد. ماموریت انجام شد.»

 اما برخی دیگر از اتمام موج اول سخن گفته و بر این عقیده هستند که غرب از طریق حملات متوالی در پی بازگشت جدی به بحران سوریه و ایفای نقش برای تغییر توازن قوا در راستای برکناری بشار اسد می باشد. بدون شک اگر غرب چنین هدفی داشته باشد با واکنش روسیه و ایران روبه رو خواهد شد. البته تجربه نیز ثابت کرده انجام حملات پراکنده هوایی در نهایت نخواهد توانست نتیجه بحران سوریه را بر روی زمین مشخص کند اگر چه شاید اروپا و آمریکا از آن به عنوان حربه ای برای امتیازگیری بیشتر استفاده کنند.

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۰۳۷۴۶۱۱:۲۲:۱۱ ۱۳۹۷/۱/۲۶
آقای شریعتمداری مصاحبه با فارس مطلبی درستی گفتند در مقابل بمب باران آمریکا انگلیس وفرانسه سوریه باید عربستان را موشک باران میکرد . از این به بعد اگر خطایی کردند سوریه باید عربستان را بزند این روش خیلی بهتر است چون باعث بانی جنایت 3کشور غربی عربستان است. از طرفی باز سران ترکیه منافقانه که روش همیشگی انهاست از بمب باران کشورهای غربی حمایت کرد . ملت مسلمان ترکیه باید فکری در مورد رژیم طرفدار کفر خود بکنند
ناشناس۳۰۳۹۵۴۱۳:۵۶:۱۴ ۱۳۹۷/۱/۲۶
اتحادیه اروپا، ناتو، ترکیه و اکثر کشورهای عربی از حمله آمریکا حمایت کردند
ناشناس۳۰۳۹۸۲۱۴:۱۴:۲۰ ۱۳۹۷/۱/۲۶
یک روزگاری بود که کارشناسان میگفتند جنگ های آینده بخاطر آب است و کلی آسمون و ریسمون میبافتند الان جنگ ها برای دوشیدن گاو است آمریکا فرانسه و انگلیس در حالی که سطل دست گرفته اند به جنگ دیگر کشورها میروند
ناشناس۳۰۴۵۷۸۰۹:۴۰:۳۹ ۱۳۹۷/۱/۲۷
نتایج ایم حمله از دیدگاه روزنامه واشنگتن پست: « "حملات جمعه شب به اندازه کافی قوی نبود تا مایه خجالت نشود" در نتیجه، بیش از آنکه به اسد (رئیس‌جمهور سوریه) لطمه وارد کند، به اعتبار آمریکا در صحنه بین‌المللی آسیب وارد کرد». روزنامه واشنگتن‌پست ادامه داد که هیچ تلفاتی از این حادثه گزارش نشد و این نشان می‌دهد که دولت سوریه، اهدافی را که هدف حمله آمریکا و متحدانش قرار گرفته، تخلیه کرده بود. خود طرف داره اعتراف میکنه که این حمله موفقیت آمیز نبوده، حالا یک عده در داخل دارن خودشون رو خسته میکنند که بگن این حمله موثر و مهم بوده!
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

آخرین عناوین