پیامدهای حمله هوایی آمریکا و متحدانش به سوریه/ آینده جنگ در منطقه چه خواهد شد

گروه جهان الف،   3970125086 ۸ نظر، ۰ در صف انتشار و ۸ تکراری یا غیرقابل انتشار

شامگاه جمعه به وقت واشنگتن، دونالد ترامپ در کاخ سفید جلوی دوربین رسانه‌ها آمد و اعلام کرد حمله‌های هوایی آمریکا، در همراهی با بریتانیا و فرانسه، به اهدافی بوده است که با قابلیت‌های تسلیحاتی شیمیایی حکومت سوریه مرتبط هستند.

پیامدهای حمله هوایی آمریکا و متحدانش به سوریه/ آینده جنگ در منطقه چه خواهد شد

به گزارش الف، مسئولان آمریکایی می‌گویند در این حملات بین ۱۰۰ تا ۱۲۰ موشک به مواضع نظامی و پایگاه‌های ارتش سوریه شلیک شد و جنگنده‌های میراژ فرانسه و تورنادو انگلیس در کنار بمب‌افکن‌های بی‌-۱ آمریکایی از آسمان و کشتی‌های نظامی آمریکا در دریای مدیترانه در حمله مشارکت داشتند. اما تلویزیون سوریه ضمن اعلام اینکه وضعیت در استان‌های حسکه (شمال شرق)‌، لاذقیه (شمال غرب)، طرطوس (غرب) و حلب (شمال) آرام و طبیعی است از مقابله با موشک‌های آمریکا، فرانسه و انگلیس در استان دمشق و حمص خبر داد.

موشک‌های رهگیری شده، همان موشک‌هایی هستند که ترامپ از آنها به عنوان «زیبا، جدید و هوشمند» یاد کرده بود. شبکه سی‌ان‌ان در تحلیلی درباره حملات امروز به سوریه، نوشت مسکو با بیان اینکه سامانه‌های دفاعی سوریه در زمان اتحاد جماهیر شوروی ساخته شده‌اند، به واشنگتن طعنه زد که این سامانه‌های قدیمی برای ساقط کردن «موشک‌های هوشمند و زیبای آمریکا» کافی بودند.

تصاویر مخابره‌شده از میادین اصلی شهر دمشق از زندگی عادی در پایتخت سوریه حکایت دارد و حتی برخی از شهروندان با در دست گرفتن پرچم سوریه، ایران و روسیه به شادی پرداخته‌اند. وزارت خارجه سوریه در بیانیه‌ای اعلام کرد که «تجاوز نظامی ظالمانه و وحشیانه» با روحیه عالی مردمی روبرو شد که برای محکوم کردن این حمله به خیابان‌ها آمدند. همزمان دفتر ریاست‌جمهوری سوریه هم ویدئویی با عنوان «صبح پایداری بخیر» منتشر کرده که نشان می‌دهد «بشار اسد» رئیس‌جمهور سوریه صبح امروز در دفتر کارش حضور یافته است.

طبق گزارش رویترز، یک مقام ارشد ائتلاف منطقه‌ای حامی دمشق خبر داده که چند روز قبل و به دنبال هشدار اولیه روسیه، دولت سوریه و متحدانش مراکزی که امریکا، فرانسه و انگلیس در حملات بامداد امروز هدف قرار دادند را تخلیه و خالی کرده بودند.

سی‌ان‌ان: حمله به سوریه جز اثر سمبلیک، دستاوردی نداشت

«فردریک پلیتگن» تحلیلگر شبکه سی. ان. ان نوشت: «من ۲۰ بار در سوریه بوده‌ام. دولت سوریه این حمله را یک پیروزی بزرگ برای خودش خواهد دید. سه تاسیسات هدف قرار گرفته شد، اما به نظر می‌رسد که تاسیسات پدافندی آنها توانسته حداقل برخی از موشک‌های شلیک شده را هدف قرار دهد و اصلا اینطور نیست که توانمندی‌های ارتش سوریه نابود شده و از بین رفته باشد.

قبل از این حملات، نگرانی شدیدی درباره اثرگذاری کارزار هوایی گسترده آمریکا بر مخاطره افتادن ارتش سوریه و شاید تاثیرگذاری آن بر جنگ داخلی این کشور وجود داشت؛ جنگی که نیروهای دولتی سوریه در حال پیروزی در آن بوده است و روس‌ها وارد صحنه آن شدند.

اینطور به نظر می‌رسد که این حملات نمادین و سمبلیک بوده است و نه چیز دیگر».

انتظارات تل‌آویو برآورده نشد

«نری زیلبر» یک خبرنگار و تحلیلگر امور سیاست بین‌الملل روز شنبه در یک پیام توییتری در ارتباط با حمله موشکی آمریکا، انگلیس و فرانسه به خاک سوریه نوشت این اقدام تل‌آویو را راضی نکرده است. وی در توییتر نوشت: «امروز، یک احساس کلی ناامیدی در اسرائیل وجود داشت. به عقیده مقامات و تحلیلگران، حملات آمریکا، انگلیس و فرانسه به اهداف در سوریه بی‌رمق، نمادین و کاملاً تاکتیکی بود».

این خبرنگار رژیم صهیونیستی که بیشتر بر مسائل غرب آسیا تمرکز دارد و از اعضای اندیشکده «سیاست خاور نزدیک» واشنگتن است در ادامه در توضیح ناکارآمدی حمله آمریکا به سوریه نوشت: «این (حمله) به اندازه کافی در مهار اسد (رئیس‌جمهور سوریه)، ایران و روسیه موفق عمل نکرد»

نیویورک‌تایمز: آمریکا از بیم واکنش ایران و روسیه به حمله محدود بسنده کرد

روزنامه «نیویورک‌تایمز» روز شنبه در واکنش به اقدام نظامی آمریکا علیه سوریه، نوشت در حالی که «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا پیش از حمله طوری صحبت می‌کرد که گویا یک اقدام نظامی گسترده پیش روست، اما در عمل آمریکا و متحدانش به یک حمله محدود بسنده کردند.

در ابتدای این گزارش آمده است: «در مقایسه با حمله مشابه پارسال، رئیس‌جمهور ترامپ این بار در حمله به سوریه اهداف بیشتری را با قدرت آتش بالاتری هدف قرار داد. اما نهایتا، آنچه او انجام داد همچنان یک عملیات محدود بود که آشکارا به نحوی برنامه‌ریزی شده بود که باعث تحریک حامیان سوریه در روسیه و ایران به انجام اقدام تلافی‌جویانه، نشود.»

نیویورک‌تایمز با اشاره به ابراز نگرانی روزهای گذشته «جیمز متیس» وزیر دفاع آمریکا از اینکه یک حمله گسترده به بروز درگیری‌های غیرقابل کنترل منجر شود، نوشته است: «با وجود تمام لفاظی‌های تندی که آقای ترامپ این هفته داشت، او گونه‌ای از حمله را برگزید که به نظر می‌رسد در آن تلاشی برای آسیب به ماشین جنگی آقای [بشار] اسد [رئیس‌جمهور سوریه] یا مرکز فرماندهی و کنترل نیروهای فراتر از تسلیحات شیمیایی، نشده بود. همچنین بعید به نظر می‌رسد که این حمله یک شبه موازنه کلی نیروها در هفت سال جنگ داخلی خونین سوریه را تغییر دهد.»

هدف حمله آمریکا صرفا سیاسی و رسانه‌ای بود

پایگاه خبری «النشره» لبنان در یادداشتی با عنوان «حمله سه جانبه به سوریه، آیا نیاز به مقابله به مثل است؟» آورده است: هدف از حمله، نظامی نبود، بلکه به طور عمده سیاسی و رسانه‌ای بود، پس از تحولات اخیر در عرصه سوریه، به ویژه پایان عملیات نظامی در مجاورت دمشق، با خروج گروه‌های مخالف مسلح از غوطه شرقی، طرف‌های بین المللی حامی او می‌خواستند بگویند که هنوز در این عرصه حضور دارند...موازنه‌ها در سطح منطقه و جهان به قدری وضوح دارد که جای هیچ تردیدی نگذاشته آمریکا و متحدانش قادر به تغییر آن نیستند آن هم از ترس انتقال به یک تقابل بزرگ که نمی‌تواند نتایج آن مورد انتظار باشد بنابراین واشنگتن امروز بیش از هر زمان دیگری ثابت کرده است که تسلیم بازگشت روسیه به عرصه بین المللی از دروازه سوریه شده است و اینکه دیگر قادر به تکرار سناریوی عراق در سال 2003 نیست.

همچنین النشره نوشته است: قطعا روسیه از نقش خود در سوریه هرگز دست نخواهد کشید، عدم مداخله بازدانده مستقیم این کشور به معنای عقب‌نشینی و شکست آن نیست. این یک دوره جنگ بی‌پایان نظامی و سیاسی است که هرگز به خاک سوریه محدود نخواهد شد، احتمالا این بازی جهانی اکنون آغاز شده است. در این میان، آمریکایی‌ها به هدف خود در اجرای حمله هوایی علیه سوریه دست یافتند. دمشق موفق به رهگیری بخشی از موشک‌ها به رغم تعداد بالای آنها شد و قدرت سوری‌ها در دفاع از خود پس از چندین سال جنگ سخت را ثابت کرد. دمشق از طریق هماهنگی با روس‌ها از میزان خسارت‌ها کاست. اما هدف غیر رسمی و رسانه‌ای مسکو است. حالا باید دید مسکو چه خواهد کرد؟

 علت حمله به سوریه چه نسبتی با ایران داشت؟

عبدالله گنجی؛ مدیرمسئول روزنامه جوان در تحلیلی نوشت: ترامپ در صحبت‌های خود در شروع حملات مثلث استکبار به سوریه گفت: ایران نباید از منافع نابودی داعش منتفع شود.معنی این حرف ناراحتی از ایران به خاطر نابودی داعش است. تبلیغات روزهای قبل حمله غیر طبیعی بود و ایران و سوریه محلهای احتمالی را تخلیه کرده بودند واما آنان برای حفظ آبروی خود دست به این اقدام زدند. سناریوی شیمیایی اخیر را MI6انگلیس طراحی کرده بود و مردمی که دیروز در دوما از دست تروریست‌ها رهایی یافتند، گفتند از ما می خواستند در مقابل دوربین حالت مجروح شیمیایی به خود بگیریم. سناریو مذکور با هدف بالا بردن امنیت اسرائیل و تحقیر روسیه صورت گرفت.

 مرکز مطالعات ارتش سوریه در محله البرزه دمشق که هدف موشک‌ قرار گرفت

چرایی اقدام محدود علیه سوریه

رضا سراج؛ کارشناس مسائل سیاسی نوشت: عملیات نظامی صبح امروز علیه سوریه با هدف تاثیر گذاری بر دستگاه محاسباتی متحدین سوریه و بازگشایی میز مذاکرات راهبردی درباره این کشور صورت گرفته است. این مهم را از روی کیفیت و کمیت و نقاط آماج می‌توان فهم کرد. عملیات محدو انجام شد و از این پس، سه کشور مهاجم تلاش خواهند کرد تا چیدمان و دستور میز مذاکرات را تعیین کنند. تلاش برای معامله با روسیه درباره سوریه و اخذ امتیاز از ایران آغاز خواهد شد.بنابراین، تاکید می‌شود اقدام نظامی محدود و نقطه‌ای علیه سوریه، پیوست طرح مدون جنگ روانی-ادراکی استراتژیک است تا متحدین سوریه وادار به تجدید نظر در محاسبات خود شده و دچار خطای محاسباتی گردند. در این ارتباط آمریکا، انگلیس و فرانسه، اخذ امتیاز از ایران در اصلاح برجام را به انتظار نشسته‌اند.

دیدید روزگار امروز، روزگار موشک است
محمد ایمانی؛ روزنامه نگار نیز نوشت: آمریکا در حمله موشکی به سوریه هیچ دستاوردی نداشته است. اما درباره اصل حمله موشکی، یک ملاحظه مهم وجود دارد: اگر سوریه به اندازه کافی، موشک قدرتمند و بازدارنده داشت، آیا آمریکا جرئت همین عقده گشایی کور را پیدا می کرد؟ قطعا نه.

چرا ترامپ اصرار بر حمله داشت؟

وحید صمدی نوشت: مجموعه‌ای از اتفاقات در سوریه و منطقه افتاده است که توجه به آن، تحلیل چرایی تمایل ترامپ برای «حمله» را ساده‌تر می‌کند. اول اینکه هر روز که می‌گذرد،‌ مساحت بیشتری از سوریه تحت کنترل دمشق، تهران و مسکو در می‌آید. ضربه کاری جدید به محور آمریکا،‌ پاکسازی غوطه شرقی است. جایی که حکم چماق آمریکا، عربستان (جیش الاسلام)، ترکیه (جبهه‌ النصره) و قطر را بر سر «دمشق» داشت. پاکسازی غوطه آنقدر مهم است که حقیقتا تل‌آویو را نگران کرده است. اسرائیل و عربستان این نگرانی را به آمریکا منتقل کرده‌اند و مدعی‌اند که بعد از غوطه،‌ نفوذ ایران در جنوب سوریه افزایش خواهد یافت و در پی آن پایگاه‌هایی ایجاد خواهد شد و تل‌آویو حاضر نیست این مسئله را تحمل کند... بعد از افراط ترامپ در هیاهو، روشن شد که اگر آمریکا اقدامی نکند، به مثابه افتضاحی بزرگ برای اعتبار ترامپ خواهد بود، کسی که از لحاظ روانی آدمی است که تحمل چنین وضعی را ندارد... چنین حمله‌ای، حمله ابتر است. زیرا هیچ معادله‌ای را نه در «میدان نبرد» و نه در «میدان سیاست» سوریه و منطقه تغییر نداد؛ هیچ نیرویی جابه‌جا نشد؛ هیچ توان موثری از ارتش سوریه تضعیف نشد و هیچ نقصی در روند کار ارتش سوریه واقع نشد. کوه هیاهوی جنگی ترامپ، موش زایید.

 

  «حمله پلاستیکی»؛ توصیف کاربران توئیتر از تهاجم به سوریه

حملات هوایی و موشک پراکنی آمریکا، فرانسه و انگلیس به خاک سوریه به سرعت مورد توجه کاربران شبکه های اجتماعی از جمله توئیتر قرار گرفت. در کنار انتقادات جدی از این اقدام نظامی، بسیاری آن را سخیف، ناکارآمد و دارای تبعاتی جدی توصیف کردند.در این میان، هشتک «#حمله_پلاستیکی» به شکلی فراگیر در توئیتر مورد استفاده قرار گرفت. از دید بسیاری از کاربران حملات اخیر را می توان در حد «چارشنبه سوری» مردم دمشق به شمار آورد.

حمایت آشکار و بی چون و چرای هر سه کشور از تروریسم 

یکی از روزنامه نگاران خارج از کشور در فضای مجازی نوشت: تونی بلر در کتاب a journey ص ۳۸۸ از دو اشتباه استراتژیک دولتش در همراهی با آمریکا یاد کرده است. ۱-حمایت از صدام در جنگ علیه ایران ۲-حمایت از گروه های اسلامی در افغانستان در برابر شوروی. وقتی خاطرات ترزا می منتشر شود، به اشتباه استراتژیک دفاع از تروریسم در سوریه اقرار خواهد کرد!؟

بنابر این توئیت، حمله موشکی آمریکا، انگلیس و فرانسه در سحرگاه امروز نشانه حمایت کامل آشکار و بی چون و چرای هر سه کشور از تروریسم در سوریه و منطقه و ایجاد فرصت تنفس برای تروریسم است. علاوه بر آن نشان داد که این سه عضو دائم شورای امنیت اعتباری برای همان شورا و سازمان ملل قائل نیستند.

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۰۳۱۰۹۱۸:۵۵:۵۸ ۱۳۹۷/۱/۲۵
این حملات بوضوح نشان داد که قوانین بین المللی و حقوق بشر و غیره فقط یک ابزارن. غربیها هر وقت بخوان یک بهانه برای هر کاری که طبق منافعش باشه پیدا میکنن و انجامش میدن. حتی منتظر نموندن که امروز بازرسان بیان و تحقیق کنن که اصلا حمله رخ داده یا نه. بنابراین ما هم باید به همین توجه کنیم که اگر قوی نباشیم طعمه گرگها میشیم. باید هر گونه سلاح ممکن که برامون موثر باشه تهیه کنیم حتی سلاحهای ممنوعه تا حداقل قدرت بازدارندگی داشته باشیم.
ناشناس۳۰۳۱۲۶۱۹:۱۲:۳۵ ۱۳۹۷/۱/۲۵
ترامپ خواست قدرت آمریکا را به روسیه نشان دهد که نشان هم داد
ناشناس۳۰۳۲۶۵۲۱:۲۶:۵۶ ۱۳۹۷/۱/۲۵
شک نداشته باش که این حملات با چراغ سبز روسیه انجام پذیرفته است. بقیه اش بازی سیاسیه.
علی۳۰۳۳۰۱۲۱:۴۶:۴۱ ۱۳۹۷/۱/۲۵
قدرت ارباب شما را ویتنامی ها و ژاپنی ها خوب دیده اند. شما باید ببینید که نمی خواهید ببینید.
ناشناس۳۰۳۱۶۶۱۹:۴۹:۲۱ ۱۳۹۷/۱/۲۵
این حمله فقط نمایشی بود... حمله هوایی هیچ تاثیری در موازنه قوا به نفع تروریست ها ندارد..چون زمین در اختیار ارتش سوریه است..
ناشناس۳۰۳۳۸۲۲۳:۳۵:۰۹ ۱۳۹۷/۱/۲۵
شاید این اولین نمونه حمله به یک کشور با قرارداد باشد. اگر موفق باشد و پول خوبی گیر طرفهای حمله کننده بیاید، احتمالاً از این نمونه ها بسیار خواهیم داشت. مثل قاتلین حرفه ای که در برابر اخذ پول کسی را به قتل می رسانند، دنیا به جایی رسیده که کشورهایی که سلاح و امکانات زیادی ذخیره کرده اند در برابر پولهای هنگفت حاضرند به هرجایی در دنیا حمله کنند. فصل جدیدی در تاریخ جنگ و روابط بین الملل آغاز شد.
ناشناس۳۰۳۴۵۰۰۱:۱۸:۴۹ ۱۳۹۷/۱/۲۶
این حمله نمایشی از عدم کارایی سیستم دفاع ضد موشکی توخالی روسها بود که آمریکا نشان داد . ضمنا روسها هیچ دخالتی نکردند و اگر بشار اسد هم موشک داشت و میزد شدت عملیات افزیش می یافت .
ناشناس۳۰۳۷۴۷۱۱:۲۴:۴۶ ۱۳۹۷/۱/۲۶
این حمله نشان ذاذ امریکا هر موقع اراده کند به پایتخت سوریه که بشار ریسش باشذبا اعلام قبلی حمله می کند
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  12. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  13. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  14. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  15. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  17. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  18. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  19. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  20. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  21. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  22. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  23. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  24. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  25. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

آخرین عناوین