تزریق ارز به صرافی‌ها متوقف شد

گروه اقتصادی الف،   3970125063 ۲۶ نظر، ۰ در صف انتشار و ۴ تکراری یا غیرقابل انتشار
تزریق ارز به صرافی‌ها متوقف شد

با توجه به اجرای سیاست یکسان سازی نرخ ارز و تغییر روش تامین نیازهای ارزی، فعلا بانک مرکزی هیچ ارزی به بازار و صرافی‌ها تزریق نخواهد کرد.

به گزارش ایسنا، از ۲۱ فروردین‌ماه سال جاری، سیاست یکسان‌سازی نرخ ارز به مرحله اجرا درآمد و ضوابط و مقررات جدیدی بر بازار ارزی ایران حاکم شد و به گونه‌ای روال قبلی تغییر کرد. بر این اساس دلار که تا بیش از ۶۰۰۰ تومان هم در جریان نوسان بازار پیش رفته بود، به عنوان پرکاربردترین و رایج‌ترین ارز بازار و مورد استفاده کاربران با نرخ ۴۲۰۰ تومان و به منظور تامین نیازهای اصلی تک نرخی شد.

اما با تک نرخی شدن دلار و الزام برای اجرای ضوابط و مقررات جدید مربوطه یکی از بخش‌هایی  که به طور خاص تحت تاثیر این تصمیم قرار می‌گیرد، صرافی‌ها هستند.

از روز ابلاغ و اجرای سیاست‌سازی نرخ ارز که از هفته گذشته در دستور کار قرار گرفت دیگر صرافی‌ها روال معمول گذشته را نداشته و حتی خرید و فروش اسکناس ارزی توسط آن‌ها ممنوع شده است و نمی‌توانند در این مورد اقدام کنند، چراکه بانک‌ها ملزم به خرید و فروش اسکناس شده‌اند.

بر این اساس یکی از مسائلی که اتفاق می‌افتد این است که طبق اعلام مسولان بانک مرکزی دیگر این  بانک به روال گذشته به صرافی‌ها ارز تزریق  نخواهد کرد و این روند فعلا منتفی است چرا که قرار بر این است تا تامین نیازهای اصلی همه گروه‌های نیازمند به ارز به طور غیر مستقیم و یا از طریق سامانه‌های تعیین شده، تامین شود.

 این در حالی است که تا پیش از این روال بر این بود که بانک مرکزی به طور روزانه و یا چند روز در هفته و  بر اساس نیاز بازار ارز را از طریق صرافی بانک‌ها و یا صرافی‌های منتخب خود به بازار تزریق می‌کرد و صرافان مجاز و تحت نظارت بانک مرکزی می‌توانستند هر بار بین ۵۰ تا ۱۰۰ هزار دلار ارز دریافت کرده و با اختلاف قیمت حدود ۱۰ تا ۱۵ تومان در بازار می‌فروختند و متقاضیان خریداری می‌کردند.

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۰۲۶۶۳۱۳:۲۶:۲۱ ۱۳۹۷/۱/۲۵
دلار 4200 تومنی که فقط مانند کیمیا به دست عده ای محدود میرسد! اما دلار واقعی که نشان دهنده فلاکت اقتصادی ایران است جایی یافت نمیشود!!! عجب سیاست کنترلی فوق العاده ای
ناشناس۳۰۳۰۴۱۱۷:۲۶:۰۷ ۱۳۹۷/۱/۲۵
این بخشنامه چندین ابهام اساسی دارد: 1.اگر کسی بخواهد و یا نیاز داشته باشد که چندین بار در سال مسافرت کند ارز مورد نیازش را باید از چه محلی تامین کند؟ 2.کسانی که از طریق مرزهای زمینی مسافرت می کنند عملا به سیستم ارزی دسترسی ندارند. 3.دانشجویانی که هزینه تحصیلشان بیشتر از 15 هزار دلار در سال هست مازاد ارز مورد نیاز خود را چطور باید تامین کنند؟ 4.گرفتن ویزای تحصیلی در اکثر دانشگاه ها منوط به پرداخت شهریه هست ، گرفتن ارز دانشجوئی منوط به ارائه مستنداتی است که به تائید سفارتخانه های ایران در آن کشور رسیده باشد و نشان میدهد که دانشجو در دانشگاه ثبت نام کرده و مشغول به تحصیل است و این یعنی یک فرایند معیوب!!!!!!!!!!! 5.نحوه تسویه حساب با شرکتهای هواپیمائی خارجی بر مبنای ارز 4200 تومانی مشخص نیست؟
ناشناس۳۰۳۲۴۱۲۰:۵۹:۵۹ ۱۳۹۷/۱/۲۵
خوب رییس بانک مرکزی و اقای رییس جمهور و یا معاون رییس جمهور هرکی که باید پاسخگو باشد مسافری که میخواهد ۱۵ روز مسافرت برود و پول هتلش ممکن است ۲۰۰۰ یورو شود و خورد و خوراک هم دارد و احتیاطا هم یک مقدار ارز بیشتر باید همراهش باشد چه کند شما ۱۰۰۰ یورو میدهید الباقی اش که میشود ۳-۴ هزار یورو از کجا تهیه کند بنظر من این شیوه ...مملکت داری و اقتصاد یک کشور بزرگ و متمدن مانند ایران نبوده و نیست و نخواهد بود ، این ره حتی به ترکستان هم نخواهد رسید .
ناشناس۳۰۲۶۷۲۱۳:۳۰:۰۰ ۱۳۹۷/۱/۲۵
بهتر ، دست دلال ها و واسطه ها قطع شد و دیگه افرادی با رانت یک شبه ثروتمند نمیشوند .
رها۳۰۳۰۰۴۱۶:۴۷:۱۳ ۱۳۹۷/۱/۲۵
اتفاقا تفاوت قیمت زیاد بین نرخ رسمی و کف بازار، رانت بزرگی برای بعضیا بوجود اورده. اینجوری اون بعضیا زودتر، یک شبه پولدارترتر میشن.
ناشناس۳۰۳۴۵۶۰۱:۲۸:۴۸ ۱۳۹۷/۱/۲۶
از کجا معلوم، دست من وشما فعلا کوتاه شده و آقا زاده ها دلار 3 هزاری دارن و یا فروختن 6 هراز یا منتظرن بره بالاتر
کاسب بازار۳۰۲۶۷۷۱۳:۳۳:۰۳ ۱۳۹۷/۱/۲۵
پس کسانی که قبلا کالا خریداری کرده اند و بدهی ارزی دارند از کجا تهیه کنند
ناشناس۳۰۲۶۸۴۱۳:۴۰:۲۹ ۱۳۹۷/۱/۲۵
دولت محترم از راههایی که پس از برجام در سیستم بانکی باز شده است، اقدام به ارسال ارز کند. صرافی ها را هم تعطیل کنند.
ناشناس۳۰۳۴۲۷۰۰:۳۳:۲۱ ۱۳۹۷/۱/۲۶
کدام راه برجامی؟ راهی که مارا اینگونه بدبخت کرد؟
ناشناس۳۰۲۶۹۳۱۳:۴۷:۲۴ ۱۳۹۷/۱/۲۵
این کار باید از ابتدای انقلاب انجام می شد . چرا ارز در جامعه باید دست ادمهای عادی برای سرمایه گذاری قرار می گرفت ؟ چرا ارز راحت و آسان در دست قاچاقچیان کالا بود ؟ چرا دولت در قبال حوالجات اشخاص در صرافی ها از انها بازخواست نمی کند که این ارز را برای چه منظور حواله کرده اند . اگر کالا وارد کردند گمرکی اش کجاست؟اگر سرمایه گذاری در خارج کرده اند مدارکش کجاست ؟
ناشناس۳۰۳۵۲۷۰۷:۱۸:۱۲ ۱۳۹۷/۱/۲۶
در اطلاعیه شماره 7 بانک مرکزی هزینه­ های تبدیل موجودی ریالی حساب ­های ایرانیان مقیم خارج از کشور جز مواردی هست که بانک مرکزی تامین ارز اونها رو انجام میده. ایا این به معنای خروج ارز از کشور نیست از دیدگاه آقایون؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
علی۳۰۲۷۱۶۱۴:۰۰:۱۰ ۱۳۹۷/۱/۲۵
خب خوشبختانه با این تصمیم مشعشعانه بازار کلا قفل شد، هیچکس کالای وارداتی و خارجی نمی فروشد ، برگشتیم به روز های اول جنگ.
ناشناس۳۰۲۸۲۸۱۴:۵۴:۳۸ ۱۳۹۷/۱/۲۵
خود صرافیها باعث گرانی دلار در بازار هستند بانک مرکزی باید خودش از به افراد واقعا نیاز بده از طریق بانک ها انهم با کنترل بلیط,ویزای معتبر
ناشناس۳۰۲۸۴۵۱۵:۰۳:۴۱ ۱۳۹۷/۱/۲۵
تا چندین سال بعد از انقلاب صرافی ها اجازه فعالیت نداشتند. در شرایط فعلی بهتر است در صرافی ها بسته شده و این صنف مغازه خود را به امر دیگری اختصاص دهند.
کاسب بازار۳۰۲۸۶۰۱۵:۱۹:۳۳ ۱۳۹۷/۱/۲۵
در کشور ما تصمیمات را یک شبه می گیرند ولی می بینند ابرار اجرا موجود نیست این تصمیم یک تصمیم خیلی بزرگ به نفع کشور هست ولی زیر ساخت بانکها اماده نیست در روز هزاران حواله ریز ودرشت به اکثر نقاط دنیا توسط صرافی ها بدون نقص انجام میشود در حالی که بانکها حتی قادر به ده درصد این کار نیستند پس ۹۰درصد کار روی زمین می ماند و طرح شکست می خورد
کاسب بازار۳۰۲۸۷۹۱۵:۲۶:۵۰ ۱۳۹۷/۱/۲۵
یک ماه صبر کنید نتیجه این اماده نبودن زیر ساختها را ببینید بهتر هست بخشی از منابع بانک مرکزی جهت حوالجات تا ده هزار دلار در اختیار صرافی ها باشد و صرافی ها از خرید و فروش نقد ارز منع شوند و کار انتقال حواله از صرافی به بانک به تدریج انجام شود کار یک شبه طرح را با شکست مواجه می کند من به عنوان یک وارد کنند مواد خام صنعت برق از این طرح حمایت می کنم
ناشناس۳۰۲۹۲۷۱۵:۵۵:۳۶ ۱۳۹۷/۱/۲۵
تصمیمات اقتصادی ممکن است یک شبه اتخاذ شود اما تبعات ان در بلند مدت بروز خواهد کرد با این شیوه بخش متقاضیان ارز برای سفر و امور شخصی به بازار قاچاق ارز هدایت خواهند شد وطبیعتا هـمچون گذشته بس از مدتی با بخشنامه های کمکی به نقطه اول باز میگردیم
پیما۳۰۲۹۵۷۱۶:۱۲:۳۰ ۱۳۹۷/۱/۲۵
زودتر از اینها باید اقدام میشد. ارزش پول ملی شوخی نیست که بازیچه دست یه سری دلال و آدم فاسد بشه.
ناشناس۳۰۳۰۷۲۱۷:۵۷:۳۷ ۱۳۹۷/۱/۲۵
کاربسیاردرستی هست.اگر ادامه دار باشه .اصلا دلیلی نداره با کارت ملی تو صرافیها به هر کسی که ارز میخواد بدون دلیل دلار بفروشیم.شبکه های ماهواره ای هر شب املاک دوبی وترکیه رو تبلیغ کنند ومتاسفانه یک دهک بالای جامعه که درامد ریالی خیلی خوبی دارند بیشترین مصرف کننده دلار ویورو هستند ودر عوض فشار سنگین گرانی ارزرو دوش 90درصد باقیمانده مردم هست.
ناشناس۳۰۳۰۹۵۱۸:۲۹:۰۹ ۱۳۹۷/۱/۲۵
حقیقت این است نقدینگی بالاست و مردم با این پول به سمت دلار رفتن، حالا که ممنوع شده کل این پولها به سمت بازار مسکن و خرید اوراق وام مسکن رفته از 59 به 77 هزار تومان رسیده!!!
ناشناس۳۰۳۳۳۳۲۲:۲۶:۲۹ ۱۳۹۷/۱/۲۵
خوب قیمت رسمی ارز که افزایش یافت، جیب دلالان وابسته به بعضی جاها هم که پرشد از ثروت ملت و مدتی هم مردم سرگرم شدند. قرار نیست که یک دلار هم محض نمونه به غیر خودی ها حتی برای مسافرت و یا مداوا و غیره پرداخت شود لذا سناریو تکمیل است. دروغ و ریا پشت دروغ و ریا.
ناشناس۳۰۳۴۲۰۰۰:۲۶:۰۵ ۱۳۹۷/۱/۲۶
تکلیف ان های که در سال بیشتر از یک بار به خارج سفر میکنند چیست دولت فقط یک بار ارز میده
حسین۳۰۳۴۵۱۰۱:۲۱:۵۸ ۱۳۹۷/۱/۲۶
این کار در آستانه تحریم‌های جدید مشکوکه و کمی به همراهی با دشمن شباهت داره اول گردش ریال و پولهای کثیف و بی حساب و کتاب را در کشور شفاف کنند این طوری همه راههای دور زدن تحریم‌ها نابود میشه
ناشناس۳۰۳۵۱۶۰۶:۱۷:۳۰ ۱۳۹۷/۱/۲۶
کسی میدونه نرخ یورو حواله ای (به آلمان) چنده؟
ناشناس۳۰۳۶۳۳۰۹:۳۵:۱۷ ۱۳۹۷/۱/۲۶
من واقعا مشکل دارم و خواهشم اینه به این موضوع بپردازید: 1- شما برای ویزا باید حداقل ابتدا به سفارت مبلغ 60 الی 100 یورو بدید. خوب من باید از کجا این یورو بگیرم؟؟؟ چرا باید طبق بخشنامه دولت کالا قاچاق بخرم و کار سفارتم پیش ببرم؟؟؟ 2- خوب بنده با ارز 1000 یورو خارج رفتم و در مسیر دزدی جیب بنده زد، من باید از کجا پول به دستم برسد؟؟؟ بنده که توریستم و حساب بانکی در خارج ندارم؟؟؟ من واقعا نمی فهمم این بخشنامه ها موضوعات ساده یه مسافر نمی تونه حل کند.
ناشناس۳۰۳۸۵۱۱۲:۳۶:۰۰ ۱۳۹۷/۱/۲۶
صرافی خریدو فروش ارز انجام نده سبزی باید بفروشه اگر تصمیمی گرفته میشه باید اصولی باشه شب میخوابین صبح یه تصمیمی میگیرین بچه های من دانشجو هستن بفرمایین چه جوری من پول بفرستم سیستم اداری مون ام معرف حضور همه هست
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. برخورد محترمانه پلیس با یک خانم برای اعمال قانون و توقیف خودرو

  5. وحدت ملی با وعده صادق

  6. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  7. کمی دیر نیست؟

  8. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  9. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  10. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  11. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  12. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  13. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  14. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  15. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  16. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  17. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  18. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  19. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  20. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  21. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  22. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  23. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  24. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  25. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

آخرین عناوین