بولتون می‌خواهد جنگ به راه بیندازد

کولین کال - جان وولفستال،   3970124095 ۰ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

انتصاب بولتون به جای مک‌مستر، نشان می‌دهد ترامپ به شدت به سمت غرایز شخصی خود متمایل است و تلاش دارد تا خودش را با کسانی احاطه کند که هم‌عقیده‌ او هستند.

بولتون می‌خواهد جنگ به راه بیندازد

مک مستر از سمت مشاور امنیت ملی ترامپ برکنار و جان بولتون، سفیر سابق آمریکا در سازمان ملل، جایگزین شده است. این حرکت، پیامدهای جدی در جهت سیاست خارجی ایالات متحده را در بر خواهد داشت. در واقع، بولتون خطر دو جنگ - کره شمالی و ایران - را افزایش می دهد.

پانزده سال پیش، بولتون از جنگ عراق دفاع کرد و تا به امروز او همچنان معتقد است فاجعه آمیز ترین تصمیم سیاست خارجی نسل، ایده خوبی بوده است. کمی قبل از حمله به عراق، وی گفته بود که بعد از برکناری صدام حسین لازم است تا با سوریه، ایران و کره شمالی مقابله کرد. او این موقعیت را تاکنون حفظ کرده است. برای بولتون، پاسخ بسیاری از مشکلات بین المللی در جنگ وجود دارد.

مسالهٔ هسته ای کره شمالی وارد دوره بحرانی می شود و انتخاب بولتون به عنوان مشاور امنیت ملی، چشم انداز دستیابی به راه حل صلح آمیز را تیره می کند. بولتون، کیم را شخصی غیرمنطقی می داند و در تمام دوران کاری خود، دیپلماسی با پیونگ یانگ را تخریب کرده و از احتمال درگیری نظامی خشنود است.

ترامپ با پذیرفتن دیدار با کیم قبل از پایان ماه می ، جهان را شوکه کرد. گزارش ها حاکی از آن است که جایگزین مک مستر با بولتون و همچنین رکس تیلرسون با مایک پومپئو، تلاشی برای قرار دادن افرادی همسو با دیدگاه های ترامپ جهت رهبری نشست است. اگر بولتون بر موضع ترامپ دربارهٔ کرهٔ شمالی تاثیر بگذارد، همهٔ تلاش ها بی نتیجه خواهد شد. طبق گفته های بولتون، تنها مزیتی که دیدار «ناموثر» دو رهبر دارد کوتاه شدن زمانی است که در مذاکرات به هدر می رود. «مذاکرات هرگز نتیجه ای را که ما می خواهیم (کیم برنامه هسته ای را متوقف کند) نمی دهد.»
دیدگاه های مخرب بولتون تنها به کره شمالی محدود نیست. او احتمالا ترامپ را تشویق می کند تا مسیری برای درگیری نظامی با ایران ترسیم کند. مک مستر طرفدار ایران نبود اما او دریافته بود که خروج از برجام آمریکا را منزوی خواهد کرد.

طی دو سال گذشته، بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی در گزارش های پیاپی نشان داده اند که ایران به تعهدات خود در محدود کردن برنامه هسته ای، مطابق با برجام عمل کرده است. با این حال، بولتون بار ها و بار ها و بدون هیچ مدرکی ادعا کرده که ایران در تلاش برای به دست آوردن سلاح های هسته ای ساخته شده توسط کره شمالی است. برای بولتون، تعهد ایران به برجام به موضوع اصلی ارتباطی ندارد. او در ماه ژانویه در توئیتر نوشت: «بحث های بسیاری در مورد اینکه آیا ایران توافق هسته ای را نقض کرده است یا نه وجود دارد. موضوع این است که این یک توافق بد برای شروع بود و اکنون نیز توافق بدی است و باید پاره شود.»

انتصاب بولتون در زمان حساسی چه برای کرهٔ شمالی و چه برای ایران صورت گرفته است. برای آیندهٔ برجام احتمالا در ماه می – همان ماهی که نشست کیم-ترامپ برگزار می شود تصمیم گیری خواهد شد.

تیم سیاست خارجی آمریکا با شرکای اروپایی خود در حال رایزنی برای اعمال تحریم های موشکی ایران و محدودیت های بیشتر بر روی برنامه هسته ای هستند تا بتوانند ترامپ را در این توافق نگه دارند؛ اما بولتون شاید به وزارت امور خارجه بگوید که رئیس جمهور را به زحمت رد توافق با اروپاییان نیاندازید. بولتون در طول سالیان بار ها و بار ها از شعار «برای متوقف کردن بمب ایران، ایران را بمباران کنید» حمایت کرده است. نکته جالب این است که هدف نهایی بولتون برای ایران - مانند عراق و کره شمالی- تغییر حکومت است. این دیدگاه بولتون، الگوی کامل تفکرات او را آشکار می کند. تمایل به بد ترین وضعیت در تفکر، سوءاستفاده از اطلاعات برای ایجاد وضعیت جنگ، تحقیر کردن متحدان آمریکا و نهادهای بین المللی و باور باطل به قدرت نظامی ایالات متحده.

انتصاب بولتون به جای مک مستر، نشان می دهد ترامپ به شدت به سمت غرایز شخصی خود متمایل است و تلاش دارد تا خودش را با کسانی احاطه کند که هم عقیدهٔ او هستند. ترامپ برای خود مشاوری یافته است که بد ترین غرایز او را تغذیه می کند. رابطهٔ ناخوشایند او با حقایق عینی، اعتقاد او به اینکه قلدری چیزی است که آمریکا با آن «رهبری» می کند؛ تحقیر دیپلماسی، ارزش دادن به ابزار نظامی و اعتقاد به اینکه محیط کاری مسموم نتایج خوبی را تولید می کند.

منبع : فارین پالیسی /دیپلماسی ایرانی

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

آخرین عناوین