طلسم توسعه فرزاد B با تخفیف های ویژه روحانی شکسته خواهد شد؟

گروه اقتصادی الف،   3970123018

زنگنه وزیر نفت در حاشیه سفر به دهلی نو از رفع مشکل پیش آمده با هندی‌ها برای توسعه میدان مشترک گازی فرزاد بی خبر داد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، با گذشت نزدیک به 11 سال از توسعه و برداشت عربستان سعودی از میدان مشترک گازی فرزاد B‌ که در طول مرز مشترک آبی ایران و عربستان قرار دارد، همچنان قفل گازی این میدان بسته بوده و کلیدی برای باز شدن آن پیدا نمی شود.

غنی نبودن و وجود 20 درصد گاز ناخالص (گاز ترش) به گونه ای این میدان را طلسم کرده که نه تنها در صحنه رقابت با عربستان منجر به پیشتازی این کشور همسایه و فرصت‌سوزی ایران شده است، بلکه بستری را برای گروکشی مهاراجه‌های هندی فراهم کرده است که توسعه این میدان گازی را حق مسلم خود دانسته و ایران را تهدید به کاهش 50 درصدی واردات نفت کرده‌اند.

از آنجایی که هند پس از چین چهارمین مصرف کننده نفت جهان و دومین مشتری بزرگ نفت، ایران است، قطع به یقین کاهش واردات این کشور از ایران در شرایطی که سایه سیاه و سنگین بلاتکلیفی برجام و عربده‌های ترامپ بر سر صنعت نفت گسترده است؛ به شدت در اقتصاد ایران تاثیر گذار خواهد بود.

البته زنگنه وزیر نفت در واکنش به تهدید هندی‌ها مبنی بر کاهش واردات نفت از ایران در صورت به توافق نرسیدن بر سر توسعه میدان فرزاد B اعلام کرده است: من به آنها گفته‌ام که این ادبیات خوبی برای همکاری تجاری نیست. ایران ضمن مذاکره با هندی‌ها مذاکره با شرکت گازپروم روسیه را نیز برای توسعه این میدان آغاز کرده است.

وی همچنین اعلام کرده است که اگر کاهشی در صادرات نفت به هند بوجود بیاید، مشکلی نیست؛ چراکه مشتریان زیادی برای نفت ایران وجود دارد که تقاضای آنها بیش از مقدار ظرفیت صادراتی نفت ما است.

اما به نظر می‌رسد کش و قوس‌های دومین مشتری بزرگ نفت ایران بر سر توسعه میدان مشترک گازی فرزاد B هنوز گزینه پیش روی وزارت نفت است.

رئیس جمهور در آخرین سفر خود به هند که در تاریخ 26 بهمن 96 بود اعلام کرد که ایران حاضر است منابع غنی نفت و گاز خود را با هند به منظور رفاه مردم هند، به اشتراک بگذارد.

رویترز نیز در گزارشی که منتشر کرده است به نقل از منابع آگاه اعلام کرد که روحانی در سفر سه روزه خود به این کشور پیشنهاد کرده است که اگر پالایشگاه‌های هندی خرید نفت از ایران را افزایش دهند، میزان تخفیف‌های ارائه شده به هند که قبلا در خصوص کرایه حمل محموله‌های نفتی به هند بوده است را افزایش خواهد داد.

همچنین در این گزارش آمده است که منابع آگاه از تخصیص پیشنهادی در کرایه حمل به معنای تخفیف یک دلاری در قیمت هر بشکه نفت در جریان سفر رئیس جمهور وزیر نفت به هند خبر داده‌اند.

زنگنه وزیر نفت نیز در همراهی با رئیس جمهور در سفر مذکور به گونه‌ای پیگیر ماجرا بوده است که پس از دیدار با وزیر نفت هند به خبرنگاران می‌گوید: شرکت‌های دولتی هند قرار است سطح خرید نفت خود را از ایران افزایش دهند.

این مقام مسئول همچنین اعلام کرده است که پالایشگاه‌های هندی،‌ اعم از دولتی و خصوص در سال مالی 19-2018 روزانه حدود 500 هزار بشکه نفت از ایران خواهند خرید. این در حالی است که پالایشگاه‌های نفت هند قبل از این سفر در اعتراض به اقدام تهران مبنی بر اعطای امتیاز توسعه میدان فرزاد B به شرکت‌های روسی کاهش 50 درصدی واردات خود را از ایران اعلام کرده و در 10 ماهه نخست سال مالی جاری در بازه زمانی آوریل تا ژانویه، خرید نفت از ایران را 17 درصد کاهش داده بودند.

زنگنه برای بار دوم به منظور انجام مذاکرات گازی و در خصوص طرح توسعه میدان گازی فرزاد B و دیگر پیشنهادهای مطرح شده از سوی دو طرف، عازم هند شده است.

اختلاف با هند درباره میدان گازی فرزاد B برطرف شد

بیژن نامدار زنگنه ،وزیر نفت ایران در حاشیه شانزدهمین اجلاس مجمع جهانی انرژی در دهلی نو اعلام کرد : اختلافات بین ایران و هند برسر پروژه توسعه میدان گازی فرزاد B برطرف شده است.

وی بیان کرد: هندی ها علاقه مند به توسعه میدان های گازی و نفتی در ایران هستند.

به گفته وزیر نفت؛ پیشنهادهای طرف های هندی تا دو ماه آینده به ایران ارائه خواهد شد.

در برابر گرو کشی هند کوتاه نیاییم

احمد نصیری کارشناس اقتصادی و انرژی اظهار کرد: ایران در رابطه با فرزاد B فرصت های بسیار عالی را از دست داده ، بطوریکه در سال 86 با آغاز توسعه این میدان مشترک از جانب عربستان، می توانستیم در سایه روابط مساعدمان با این کشور ، این کار را در طرف خودمان نیز انجام دهیم.

وی درباره مذاکره طولانی مدت ایران با هند تصریح کرد: هندی ها می خواهند با اعمال حداکثر فشار، قیمت قرارداد توسعه این میدان را به حداقل‌ترین میزان برسانند، اما ما باید در قبال حرف آنها بایستیم.

این کارشناس ارشد اقتصاد و انرژی با بیان اینکه توسعه فرزاد B به‌علت داشتن گاز ترش، کار بسیار پیچیده ای است، افزود: باید به گروکشی هندی ها خاتمه دهیم و نباید بیش از این فرصت سوزی کنیم.

نصیری ادامه داد: برای توسعه هرچه زودتر این میدان باید در عرصه بین المللی مشوق هایی قرار دهیم ، هر روز تاخیر به معنای باخت ما ، در قبال عربستان محسوب می‌شود.

وی در پایان تاکید کرد: باید مذاکرات بیهوده را خاتمه داده و به فکر منافع ملی باشیم.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

    2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

    3. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

    4. نماز جمعه این هفته تهران به امامت حجت الاسلام صدیقی اقامه می‌شود

    5. این صدای اقتدار ایران است ...

    6. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

    7. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

    8. وحدت ملی با وعده صادق

    9. ارژنگ امیرفضلی و زندگی در شرایط سختِ تورنتو

    10. یک نکته قابل‌تامل در مورد توسعه قدرت نظامی ایران

    11. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

    12. استخوانی در گلوی اسرائیل!

    13. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

    14. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

    15. کمی دیر نیست؟

    16. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

    17. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

    18. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

    19. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

    20. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

    21. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

    22. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

    23. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

    24. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

    25. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

    آخرین عناوین