۴ توصیه غذایی برای داشتن زندگی سالم‌ تر

گروه سلامت الف،   3970122096

سبزی‌ها جزو بهترین مواد غذایی برای انسان‌ها هستند، چون مقدار زیادی از ویتامین‌ها، مواد معدنی، ‌فیبر، آنتی‌اکسیدان‌ها، مواد مغذی مختلف را به بدن می‌رسانند. خوردن انواع سبزی‌ها با تقویت سلامت عمومی و کاهش خطر ابتلا به بیماری‌ها همراه است. به همین دلایل است که همه متخصصان تغذیه، بر سر این موضوع که مصرف سبزی‌ها باید به بخشی از برنامه غذایی روزانه تبدیل شود، توافق کامل دارند.

۴ توصیه غذایی برای داشتن زندگی سالم‌ تر

به گزارش سلامتیسم در ادامه ۴ توصیه مهم متخصصان تغدیه برای داشتن زندگی سالم‌تر را میخوانید:

۱. چربی‌های ترانس مصنوعی، شدیدا ناسالم هستند

چربی‌های ترانس، ترکیباتی هستند که در صورت هیدروژنه شدن روغن‌های گیاهی ایجاد می‌شوند. تولیدکنندگان محصولات غذایی نیز معمولا از فرآیند هیدروژناسیون برای سفت کردن روغن‌های گیاهی استفاده می‌کنند تا بتوانند از آن‌ها در تولید محصولاتی مانند مارگارین کمک بگیرند. 
با توجه به این‌که چربی‌های ترانس با خطر ابتلا به بسیاری از بیماری‌ها و تخریب سلامت عمومی بدن همراه هستند، امروزه میزان تولید مارگارین‌های بدون چربی‌های ترانس روبه‌افزایش است. 
مصرف چربی‌های ترانس به مقدار زیاد با ابتلا به بیماری‌های مزمن مختلف مانند چاقی شکمی،‌ التهاب و بیماری‌های قلبی همراه می‌شود. بنابراین، بهتر است که همیشه از مصرف چربی‌های ترانس پرهیز کنید.

۲. مصرف سبزی‌ها، سلامت عمومی بدن را تقویت می‌کند

سبزی‌ها جزو بهترین مواد غذایی برای انسان‌ها هستند، چون مقدار زیادی از ویتامین‌ها، مواد معدنی، ‌فیبر، آنتی‌اکسیدان‌ها، مواد مغذی مختلف را به بدن می‌رسانند. در مطالعات مشاهده‌ای معتبر اثبات شده است که خوردن انواع سبزی‌ها با تقویت سلامت عمومی و کاهش خطر ابتلا به بیماری‌ها همراه می‌گردد. 
به همین دلایل است که همه متخصصان تغذیه، بر سر این موضوع که مصرف سبزی‌ها باید به بخشی از برنامه غذایی روزانه تبدیل شود، توافق کامل دارند. 

۳. جلوگیری از ابتلا به کمبود ویتامین D ضروری است

ویتامین D، نوعی ویتامین منحصربه‌فرد و ویژه است که از نظر عملکردی مانند هورمون‌ها در بدن عمل می‌کند. پوست انسان در صورت تماس با اشعه‌های ماورای بنفش خورشید،‌ مقداری ویتامین D می‌سازد، اما این میزان کافی نیست و مسائل خاص خودش را دارد. 

به همین دلیل، بخش قابل توجهی از مردم جهان، بدون این‌که بدانند، به کمبود ویتامین D مبتلا هستند. در بسیاری از مناطق جهان نیز خورشید اساسا در تمام طول سال قابل رویت نیست و نور آن با پوست انسان‌ها تماس پیدا نمی‌کند. به‌علاوه، استفاده از کرم‌های ضدآفتاب که البته دلایل موجهی هم دارد، مانع از جذب نور خورشید در راستای تولید ویتامین D می‌گردد. 
این درحالی است که ابتلا به کمبود ویتامین D، مانند فقدان یکی از هورمون‌های اساسی در بدن عمل می‌کند. این کمبود همراه می‌شود با ابتلا به بسیاری از بیماری‌های اساسی مانند بیماری دیابت، سرطان، پوکی استخوان و... 

بنابراین، اگر فکر می‌کنید که در معرض خطر ابتلا به این کمبود قرار دارید، حتما نزد پزشک بروید. متاسفانه، دریافت ویتامین D از طریق رژیم غذایی واقعا ممکن نیست. درنتیجه استفاده از مکمل‌های ویتامین D را باید برای جلوگیری از ابتلا به این کمبود جدی بگیرید. 

۴. کربوهیدرات‌های تصفیه‌شده برای سلامتی مضر هستند

نظرات مختلفی درباره کربوهیدرات‌ها و چربی‌ها وجود دارند. بعضی از افراد گمان می‌کنند که چربی‌ها، ریشه اصلی همه بدبختی‌ها از نظر سلامتی هستند، درحالی که بعضی از افراد نیز تصور می‌کنند که کربوهیدرات‌ها از اصلی‌ترین عوامل در ابتلا به چاقی و دیگر بیماری‌های مزمن محسوب می‌شوند. 

با این‌حال، مساله‌ای که متخصصان تغذیه بر سر آن توافق دارند،‌ این است که کربوهیدرات‌های تصفیه‌شده اساسا به اندازه کربوهیدرات‌های غیرتصفیه‌شده سالم نیستند. کربوهیدرات‌های تصفیه‌نشده، پایه بسیاری از مواد غذایی کامل را تشکیل می‌دهند. این مواد غذایی عبارت‌اند از غلات سبوس‌دار، لوبیا، سبزی‌ها و میوه‌ها. همچنین، کربوهیدرات‌های تصفیه‌شده نیز عبارت‌اند از قندها و آردهای سفید. 

افرادی که از کربوهیدرات‌های تصفیه‌شده به‌عنوان یکی از بخش‌های اصلی رژیم غذایی استفاده می‌کنند، مبتلا به کمبود فیبر و بسیاری از مواد مغذی می‌شوند. درنتیجه، ‌این افراد به‌راحتی در معرض خطر ابتلا به بیماری‌های مزمن قرار می‌گیرند. به‌علاوه، مصرف این کربوهیدرات‌ها با افزایش ناگهانی قند خون همراه است که علی‌رغم مضر بودن برای همه افراد، بیشتر از همه افراد مبتلا به بیماری دیابت را در معرض خطر قرار می‌دهد. 

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. برخورد محترمانه پلیس با یک خانم برای اعمال قانون و توقیف خودرو

  5. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  6. وحدت ملی با وعده صادق

  7. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  8. کمی دیر نیست؟

  9. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  10. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  11. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  12. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  13. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  14. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  15. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  16. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  17. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  18. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  19. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  20. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  21. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  22. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  23. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  24. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  25. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

آخرین عناوین