بازار ارز ساعاتی پس از اعلام تک نرخی شدن دلار/ تابلوی صرافی‌ها ۴۲۰۰ تومان شد اما هنوز دلاری عرضه نمی‌شود/ ازدحام در میدان فردوسی

گروه اقتصادی الف،   3970121123 ۱۰ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲ تکراری یا غیرقابل انتشار

خیلی ها از ساعت های ابتدایی صبح منتظر عرضه دلار با قیمت 4200 تومان هستند ولی فعلا خبری از عرضه دلار با این نرخ نیست.

به گزارش الف به نقل از رسانه ها،  بازار ارز صبح امروز با حضور نسبتا گسترده متقاضیان همراه شده و در مقابل برخی از صرافی‌های خیابان فردوسی صف‌های طولانی شکل گرفته است. این در حالی است که صرافی ها قیمت دلار را صفر کردند. بیشتر تابلو‌ها نیز به بهانه این‌که بانک مرکزی نرخ جدید اعلام نکرده و یا بازار دارای نوسان است، صفر شده است.

این اتفاق در حالی افتاده که شب گذشته جلسه فوق‌العاده ستاد اقتصادی دولت با حضور رئیس جمهوری برگزار شد و پس از آن اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری اعلام کرد که نرخ دلار از سه شنبه برای تمام فعالان اقتصادی و برای رفع همه نیازهای قانونی و اداری آنان، نیازهای خدماتی مسافران، دانشجویان، محققین و دانشمندانی که برای کارهای تحقیقاتی خود به ارز نیاز دارند، ۴ هزار و ۲۰۰ تومان خواهد بود.

اما مشاهدات از بازار ارز در صبح امروز حاکی از آن است که عملا هنوز این اتفاق نیفتاده و برخی از دستفروشان و دلالان دلار را با نرخ بیش از 5500 تومان عرضه می‌کنند. در میان صرافی های میدان فردوسی فقط یک صرافی است که دلار عرضه می کند؛ این صرافی با کارت ملی دلار را با نرخ 4950 عرضه می کند و تا 5 هزار دلار نیز به متقاضیان می فروشد. پرس و جو از برخی متقاضیان نشان می‌دهد که این ارز تنها با ارائه مدارک مسافری از جمله پاسپورت و ویزا امکان‌پذیر است و سقف آن هم بین 1000 دلار تا 3000 دلار است. برخی از صرافی‌ها عنوان می‌کنند که هنوز ارز به صرافی‌ها تزریق نشده و قرار است طی ساعات آینده دلار با قیمت 4200 تومان فروخته شود، اما آنچه واضح به نظر می‌رسد این است که شرایط فعلی بازار با ابهام مواجه است و خیلی از متقاضیانی که در صف‌ها ایستاده‌اند، اطلاع دقیقی از وضعیت بازار ندارند و نمی‌دانند که قرار است در ساعات آینده چه اتفاقی در بازار بیفتد.

برخی حاضران که مصاحبه دیشب جهانگیری را شنیده اند به شوخی در مقابل این صرافی به یکدیگر می گویند «چرا کسی جلوی این قاچاقچی ها را نمی گیرد»؛ کنایه آنها به صحبت های معاون اول رئیس جمهور است که تاکید کرده بود هر کسی از امروز دلار را با نرخی بیش از 4200 خرید و فروش کند قاچاق کرده است.

دلال ها هم بیکار ننشسته اند و پیگیر هستند تا دلار را از فروشنده ها با قیمت 4540 تا 4700 خریداری کنند ولی فروشنده ای در این بازار پیدا نمی شود و اکثرا به دنبال خرید دلار هستند.

خبر عرضه دلار 4200 تومانی خیلی ها به وسوسه انداخته تا با خرید با این نرخ و بالا رفتن قیمت سود کنند؛ یکی از افرادی که صف خرید دلار ایستاده می گوید اگر دلار با این قیمت عرضه شود که قطعا نمی شود، دوباره همین صرافی ها بازار سیاه را می اندازند.

یکی از متقاضیان می‌گوید که نرخ 4200 تومان امکان‌پذیر نیست ممکن است برای یک دو روز با این نرخ فروخته شود، اما مجددا شرایط به حالت قبلی برمی‌گردد. برخی دیگر از متقاضیان اظهار می‌کنند که در ماه آینده و در صورت خروج آمریکا از برجام قیمت دلار با شتاب بیشتری صعودی خواهد شد. برخی نیز معتقدند تک نرخی شدن دلار تصمیم درستی بوده است. به نظر می‌رسد برای مشخص شدن وضعیت بازار ارز یک روز پس از جلسه فوق‌العاده ستاد اقتصادی دولت همچنان باید منتظر ماند و دید آیا وعده معاون اول رئیس جمهوری عملی خواهد شد یا خیر. گفتنی است که در بازار امروز حضور ماموران نیروی انتظامی برای کنترل بازار نسبتا گسترده است.

دیدگاه کاربران

ناشناس۲۹۸۳۱۹۱۱:۴۲:۳۲ ۱۳۹۷/۱/۲۱
از ماست که برماست
ناشناس۲۹۸۳۲۴۱۱:۵۰:۱۰ ۱۳۹۷/۱/۲۱
با سلام وقتی دلار نیست چرا ۴۲۰۰ نوشتند بنویسن ۲۵۰۰ کی به کیه
ناشناس۲۹۸۳۳۲۱۱:۵۲:۲۴ ۱۳۹۷/۱/۲۱
اگر قیمت سایر ارزها هم بر مبنای دلار 4200 فروخته شود ان وقت است که قیمت دلار واقعا 4200 می باشد وگرنه وقتی درهم امارات 1600 و پوند بریتانیای کبیر 8800 تومان است دلار هم حدود 6000 تومان می شود.
محمد۲۹۸۳۵۹۱۲:۰۶:۱۲ ۱۳۹۷/۱/۲۱
در تمامی کشورهای دنیا بانک های مختلف و بانک های معتبر بین المللی فعالیت می کنند و مردم می توانند حساب ارزی باز و بدون جابجایی پول نقد به راحتی خرید و فروش انجام دهند. متاسفانه سیاست های غلط بانکی تا کنون در این راستا حرکت کرده و بازار بصورت خرید نقدی می باشد که توجیه ندارد و امکان پولشویی را افزایش می دهد.اگر عزم جدی برای ایجاد ثبات در بازار ارز وجود دارد مهمترین اقدام شفاف سازی و دعوت از بانک های خارجی برای ایجاد شعبه در کشور است. مگر ما در کشورهای دیگر بانک نداریم؟
ناشناس۲۹۸۳۸۹۱۲:۲۹:۱۶ ۱۳۹۷/۱/۲۱
الف عزیز خواهش میکنم این سوال پشمک فروش محل ما روسانسور نکن تا با جواب بزرگان اقتصاد به این یقین نرسیم که پشمک فروش بیشتر میفهمه و اما سوال .....میگه نرخ برابری ارزها چی میشه میپرسم یعنی چی میگه به عنوان نمونه الان دلار در ترکیه 4 لیرو 750 کروشه....لیر در ایران 1480 فروشه ...در یک عمل ضرب و تقسیم با توجه به دلار 4200 سودی معادل 2670 تومن نصیب کسی میشه که دلار ببره ترکیه لیر بیاره ایران و تبدیل به ریال کنه....این تنها یک نمونه بود
ناشناس۲۹۸۳۹۴۱۲:۳۴:۳۴ ۱۳۹۷/۱/۲۱
معلومه فقط نمایش است...نرخ پوند و یورو و درهم هنوز هیچ تغییری نکرده اون وقت فقط دلار بشه ۴۲۰۰ تومان...یعنی حتی ارزانتر از دلار کانادا که نرخش ۴۵۰۰ تومان است؟؟ ...تنها راه فقط بالابردن موقت نرخ سود تا ۲۳ درصد است..اون وقت ببینید قیمت دلار چطور یک مرتبه سقوط میکند...دولت خودش آتش بیار معرکه است..
ناشناس۲۹۸۴۴۱۱۳:۰۷:۳۱ ۱۳۹۷/۱/۲۱
ایشالا که ارزان تر هم بشه. نفروشید به مردم رو دستتون باد کنه ایشالا دلال ها
ناشناس۲۹۸۴۵۰۱۳:۱۸:۱۴ ۱۳۹۷/۱/۲۱
التهاب ارز و طلا به علت بی تدبیری بانک مرکزی رخ داد. دقیقا صبح روز شنبه 18/1/1397 بانک مرکزی با ابلاغ دستوری به بانک ها، نرخ پیش فروش سکه را افزایش داد. این در حالی است که قیمت جهانی طلا با کاهش مواجه شده بود و به همین دلیل مشخص بود که بانک مرکزی در صدد افزایش نرخ ارز است. دستور افزایش نرخ رسمی بانکی باعث گردید که تعادل حاکم بر بازار به هم بخورد و فعالان اقتصادی به تحرک وادار شدند که کنترل از دست بانک مرکزی خارج شد. آنها عمدا اجازه دادند که دلار تا 6000 تومان افزایش یابد که بتوانند نرخ 4200 تومانی را به عنوان یک موفقیت جلوه دهند. باعث تاسف است.
ناشناس۲۹۸۴۶۵۱۳:۲۵:۵۱ ۱۳۹۷/۱/۲۱
من رفتم دلار 4200 بگیریم صراف بانک ملی گفت برو از اسحاق بگیر!
ناشناس۲۹۸۴۹۹۱۳:۳۶:۲۱ ۱۳۹۷/۱/۲۱
بی تدبیری بانک مرکزی در این التهابات محرز است. شما به انتصابات بانک مرکزی نگاه کنید و خواهید دید که آقای عراقچی که فاقد کمترین درجه علمی و تجربی در حوزه بانکی بوده صرفا به واسطه ژن خوب و ارتباط فامیلی با آقای عراقچی وزارت امور خارجی در مسند معاون ارزی بانک مرکزی تکیه داده است و خود بخوان حدیث مفصل از این مجمل. چه انتظاری از این بانک مرکزی داید؟
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. اقدام عجیب سفیر ایران در باکو/ برای عزت ایران استعفا دهید              

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  9. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  10. انتقام از پوتین؟

  11. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

  12. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  13. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  14. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  15. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  16. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  17. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  18. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  19. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  20. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  21. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  22. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  23. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

  24. دادستان ساری: خسارات وارده قطع سه هزار اصله نهال جبران شود

  25. جریمه تخلفات حادثه ساز ۵ برابر شد/ اعمال از هفته آینده            

آخرین عناوین