«جی -20» چین با سبقت گرفتن از «اف - 22 رپتور» به برتری هوایی آمریکا خاتمه می‌دهد+عکس و فیلم

گروه جهان الف،   3970121002 ۲ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۳ تکراری یا غیرقابل انتشار

رسانه‌های تحلیلی و کارشناسان امور هوانوردی اذعان داشتند با توجه به برنامه ریزی و سرمایه گذاری چینی‌ها، جنگنده جی-20 می‌تواند به برتری هوایی انحصاری آمریکا خاتمه دهد.

به گزارش فارس چین ماه فوریه از ساخت جنگنده جدید نسل پنجم خود به نام «جی - 20 » خبر داد و امید دارد که این جنگنده شکاف نظامی با آمریکا را بکاهد.

آنطور که از تحلیل‌ها برمی‌آید با سرعت و سرمایه گذاری چینی‌ها در ساخت جنگنده‌ که از «جی-7» شروع و امروز به جی-20 رسیده، دیری نمی‌پاید که این کشور خبر آزمایش جنگنده نسل ششم را نیز اعلام می‌کند.

بر اساس این گزارش، این جنگنده نخستین بار در نمایشگاه هوایی «ژوهای» در اواخر سال 2016 به نمایش گذاشته شد. این هواپیما توانایی چندین منظوره نبرد در هوا و حمله به اهداف زمینی را دارد. در حالی‌که قابلیت‌های این جنگنده کاملا مشخص نیست، اما اغلب با جنگنده آمریکایی «اف-22 رپتور» و «سوخو-57 » روسیه قیاس می‌شود.

*مشخصات ظاهری

جنگنده جی-20 بیش از 20 متر طول دارد و بال‌های آن مدل «دلتا» است. این جنگنده برخلاف نمونه‌های نسل چهارم، دارای 2 ورودی هوا است. جی-20 دارای 2 نمایشگر رنگی در کابین خلبان است و از این حیث شبیه اف-35 آمریکا است.

نشریه ژاپنی «دیپلمات» اخیرا در مطلبی نوشت: جی -20 می‌تواند با قابلیت‌های رزمی خود در جایگاه نخست جنگنده‌های جهان قرار گیرد. درحالی که تصور می‌شد این جنگنده نتواند با اف-22 رقابت کند، اما با رشد سریع و ارتقاء تجهیزات می‌تواند به زودی بر اف-22 فائق آید و این مسئله موجب توازن قوا در منطقه می‌شود.

*موتورهای پر قدرت

آنطور که رسانه‌های غربی نوشته‌اند، این جنگنده در طراحی اولیه، مجهز به موتورهای « WS-10G» بود اما اینک به موتورهای نسل پنجم « WS-15 Emei» که با موتورهای « F119» اف -22 مقایسه می‌شوند، تجهیز شده است. موتور  WS-15 نیرویی برابر با 44 هزار پوند دارد درحالی‌که قدرت موتور اف- 22 ،35 هزار پوند است. همچنین جنگنده توانایی پرواز فرا صوت دارد  و بدون استفاده از «پس سوزها» به سرعت فرا صوت می‌رسد. البته برخی کارشناسان مدعی هستند که چین در آزمایش این جنگنده با مشکلاتی مهم مواجه بوده و این موتورهای جدید تا سال 2020 قابل نصب بر جی -20 نیستند.

*جی-20 پنهانکار

به نوشته نشریه «بیزینس اینسایدر»، این جنگنده سطح مسطح رادار گریز دارد و علائم راداری را جذب می کند. ژنرال «دوید دپتولا» از فرماندهان سابق نیروی هوایی آمریکا اواخر سال 2016 گفت که این جنگنده چینی تنها در بخشی از نقاطش خاصیت پنهانکاری دارد. کارشناسان شرکت معروف «لاکهید مارتین» پیشتر مدعی شدند که براساس تصاویر مشاهده شده، طراحان جی-20 را به طور کامل به ویژگی رادار گریزی مجهز نکرده‌اند.

*بخش تسلیحات

 جنگنده جی -20 ،2 دهلیز جانبی برای حمل موشک‌های هوا به هوا و یک دهلیز دیگر در زیر خود دارد. این جت نسل پنجم مجهز به موشک‌های «پی ال -12» و «پی ال -10» با توان درگیری 360 درجه است. این موشک‌ها را حتی می‌توان قفل نشده به سمت هدف شلیک کرد. موشک‌های یاد شده با کلاه خلبان هماهنگ هستند و خلبان تنها با نگاه به هدف با استفاده از رایانه موشک را متوجه هدف کرده و سپس موشک شلیک می‌شود.

گفته می‌شود که این جنگنده مجهز به انواع بمب‌های لیزری، اپتیکی و ماهواره‌ای ضدکشتی و رادار است.

بخش «بررسی قدرت چین» اندیشکده آمریکایی «مطالعات بین‌الملل» در سال 2017 گزارش کرد که این جنگنده مجهز به نوعی سامانه الکترونیکی پیشرفته است و در صورت نصب موشک‌های هوا به هوای برد بلند، جی-20 می‌تواند تهدیدی علیه ناوگان هوایی آمریکا باشد.

این اندیشکده سپس نوشت: ورود جی-20 ،توازن قدرت هوایی در منطقه را تغییر می‌دهد و برتری انحصاری هوایی آمریکا و متحدانش را درهم می‌شکند.

«مالکوم دیویس» تحلیلگر ارشد اندیشکده «سیاست راهبردی» استرالیا ، البته این جنگنده را فاقد توان نبرد هوایی نزدیک با اف-22 می‌داند اما «آبراهام ایت» دیگر تحلیلگر امور نظامی براین باور است باتوجه به خاتمه برنامه ساخت اف-22، جنگنده جی -20 به سرعت از این جنگنده آمریکایی پیش می‌افتد. این تحلیلگر در این زمینه افزود که این جنگنده سرعت پیشرفت بالایی نسبت به اف-22 دارد . آنطور که برخی منابع دیگر اعلام کرده‌اند، جنگنده جی -20 برای آمریکا تهدید جدی‌تری تا هواپیمای پیشرفته روسی «پاکفا» است.

 


اف-22

*جی -31، دیگر پنهانکار چین در راه است

در حالی‌که پروژه ساخت و توسعه این جنگنده بسیار پیشرفته هنوز بسته نشده، چین درحال توسعه دیگر جنگنده پنهان کار خود به نام «جی -31» است که نخستین پروازش را سال 2014 انجام داد.

 

دیدگاه کاربران

ناشناس۲۹۸۰۳۱۰۴:۰۹:۳۶ ۱۳۹۷/۱/۲۱
چینیه اصلا قادر با رقابت با اف ۱۴ هم نیست, چه برسه با اف ۲۲
ناشناس۲۹۸۹۸۶۲۱:۴۱:۰۵ ۱۳۹۷/۱/۲۱
موتور هواپیما های نسل پنجمی از نوع تک پره کریستالی است که از طریق قالب گیری ساخته میشه. تکنولوژی ماده مورد استفاده گرفته بسیار پیشرفته است و آمریکایی ها این تکنولوژی را حدود سال 1980 داشتن و کار ساخت هواپیمای نسل پنجمی را شروع کردن و در سال 1997 با موفقیت F22 را تست کردند. هواپیمای J20 هم قرار بود مجهز به این نوع موتور که از لازمه های هواپیماهای نسل پنجمی است باشد ولی چون چین هنوز به تکنولوژی ساخت این ماده نرسیده، در تستی که انجام دادند موتور جت J20 تاب تحمل دمای 1700 درجه سانتیگراد را نیاورد و منفجر شد. چینی ها هم نتونستن مشکل را حل کنند و معلوم هم نیست کی بتونن این مشکل را حل کنند و در نهایت تصمیم گرفتن به جای این موتور از موتور دیگری استفاده کنند. در حقیقت چنین هنوز به تکنولوژی ساخت هواپیمای نسل پنجمی نرسیده. تکنولوژی که آمریکا 30 سال پیش در اختیار داشت. با این حساب شما چطوری میتونید تیتر بزنید چین از آمریکا سبقت میگیرد؟ صداقت، دقت و بی طرفی از مهمترین پایه های یک رسانه حرفه ای است.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. جلاد، به پایان سلام کن!

  4. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  5. اقدام عجیب سفیر ایران در باکو/ برای عزت ایران استعفا دهید              

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  9. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  10. انتقام از پوتین؟

  11. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

  12. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  13. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  14. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  15. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  16. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  17. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  18. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  19. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  20. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  21. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  22. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  23. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

  24. دادستان ساری: خسارات وارده قطع سه هزار اصله نهال جبران شود

  25. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

آخرین عناوین